Uniwersytet Warszawski Wydział Zarządzania Zakład Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze Prowadzący: mgr Leila Isainowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Advertisements

Wprowadzenie. Pojęcie i struktura rynku finansowego.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
LEAN MANAGEMENT. Zarządzanie odchudzone – wyszczuplone. Zmiany zakresów działania, struktury majątku, sposobów zarządzania, wielkości zatrudnienia itd.
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorach umów pośrednictwa handlu nieruchomościami ` Zygmunt Rajchemba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura.
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
ip4inno Moduł XX Zarządzanie własnością intelektualną w projektach B+R Imię i nazwisko prowadzącegoMiejsce i data.
Przedsiębiorczość Technologiczna prezentacja końcowa NanBUD Skład zespołu: Patrycja Jasińska, Marta Kacprzak, Justyna Kawa, Michał Kowalczyk, Michał Mędrek,
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Logo ośrodka KSU Regionalny Punkt Konsultacyjny KSU.
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Stan prac nad projektem nowego kodeksu cywilnego Prof. dr hab. Jerzy Pisuliński.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Wyniki kontroli internetowych dostawców audiowizualnych usług na żądanie 1.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Formy wejścia na rynki zagraniczne
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Struktura kanałów marketingowych
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Przychody i koszty działalności
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski Wydział Zarządzania Zakład Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze Prowadzący: mgr Leila Isainowa Pok. B

Sposoby wejścia na rynki międzynarodowe – wady i zalety– Analiza SWOT –Eksport, –Franchising i licencje, –Inwestycje bezpośrednie

Wejście na rynek zagraniczny- Model podejmowania decyzji 1. Analiza zasobów przedsiębiorstwa 2. Analiza rynków docelowych 3. Analiza ryzyka 4. Określenie celów ekspansji zagranicznej 5. Wybór strategii 6. Decyzje dotyczące marketing mix (4P) 7. Przygotowanie programu działań

Czynniki ryzyka przedsiębiorstwo może nie dostrzec preferencji klientów zagranicznych i nie zdoła zaoferować im atrakcyjnego produktu przedsiębiorstwo może nie zrozumieć kultury gospodarczej danego kraju może nie przywiązywać wagi do przepisów funkcjonujących w danym kraju przedsiębiorstwo może nie posiadać kadry mającej doświadczenie w działaniu na rynkach międzynarodowych dany kraj może zmienić niekorzystnie przepisy handlowe, spowodować dewaluację swojej waluty, czy też wprowadzić kontrolę w zakresie wymiany walut może dojść do rewolucji politycznej i wywłaszczenia zagranicznej własności

Cele ekspansji zagranicznej panel dyskusyjny Cele ekspansji Wykorzystanie faktu eksportu do promocji w Polsce Obniżenie kosztów produkcji Obniżenie kosztów jednostkowych R&D Przykłady Browar Łomża (od 1997 roku eksportowane na rynki zagraniczne m.in. do USA) LPP S.A.-Reserved, cropp, House, esotiq Firmy IT: Microsoft (Kair, India, Asia- Beijing), SAP

Transfer zasobów przedsiębiorstwa przy różnych strategiach wejścia na rynki zagraniczne Know Towar Kadry Zasoby Kapitał how rzeczowe Eksport X Produkcja na X zamówienie Sprzedaż licencji X Franchising X Joint Venture X X X Montaż za Granicą X X X X Produkcja za Granicą X X X X

1.Ryzyko 2. Zaangażowanie Zasobowe 3. Dochód Przedsiębiorstwo globalne Bardzo Duże Filie Udziałowe Joint Venture Duże Franchising Licencja Średnie Odział Handlowy Handel wymienny Leasing Niskie Poddostawy Żadne Eksport Niskie Średnie Duże Bardzo duże 1.Kontrola organizacyjna 2.Globalna integracja 3.Strategia Zależności inwestycyjne w różnych modelach wejścia Żródło: Sitek E., 2000, Inwestycje bezpośrednie przedsiębiorstwa na rynku zagranicznym, Częstochowa.

Dobór strategii ze względu na zaangażowanie zasobów Najmniejsze ryzyko wiąże się z przyjęciem strategii eksportu oraz strategii prowadzenia działalności gospodarczej za granicą bez zaangażowania własnego kapitału (sprzedaż licencji), outsourcing produkcji, usługi w sferze zarządzania) Im większe atuty konkurencyjne przedsiębiorstwa i im bardziej atrakcyjny rynek zbytu, tym silniejsze dla przedsiębiorstwa są motywy wyboru strategii wejścia wymagających większego zaangażowania jego zasobów za granicą.

Eksport Eksport- to wywóz za granicę towarów gotowych pochodzenia krajowego lub w znacznym stopniu przetworzonych w kraju, w celu ich sprzedaży oraz świadczenie usług cudzoziemcom. /1/ 1.Rymarczyk J.,1996, Handel Zagraniczny. Organizacja i technika, PWE, Warszawa, s.17

Eksport może wynikać z: Trwałego lub czasowego dysponowania określonymi produktami przy równoczesnym braku tych towarów na innych rynkach; Wykorzystania przewagi rozwojowej i technologicznej pozwalający dany produkt wytwarzać taniej niż ma to miejsce na rynkach zagranicznych; Potrzeby zaspokojenia zróżnicowanego popytu zagranicznego./2/ 2.Rymarczyk J.,1996, Handel Zagraniczny. Organizacja i technika, PWE, Warszawa, s.17

W zależności od ilości podmiotów zaangażowanych w transakcję eksportową dzielimy eksport na: Bezpośredni-bez udziału osób trzecich Pośredni- z pomocą pośredników

Wady eksportu pośredniego Brak bezpośredniego kontaktu z klientem, co uniemożliwia lepsze dostosowanie oferty eksportowej do jego potrzeb; Brak pewności, a co za tym idzie stabilizacji struktury eksportu i utrudnienia w planowaniu działań na rynkach zagranicznych; Utrudniony dostęp do reguł panujących na rynku kraju siedziby naszego klienta /3/. 3.Kozioł W., Handel Zagraniczny. Operacje, rozliczenia, regulacje, Warszawa, 2004

Zalety eksportu pośredniego Nie ponosi pełnego ryzyka działalności na rynku eksportowym; Na wstępie nie musi posiadać pełnej wiedzy na temat rynku, na którym chce działać; Nie musi samodzielnie ponosić kosztów akwizycji i reklamy; Nie musi posiadać własnego działu eksportu, czy magazynu wysyłkowego Nie musi również dysponować serwisem i magazynem części zamiennych w kraju eksportu./4/ 4.Kozioł W., Handel Zagraniczny. Operacje, rozliczenia, regulacje, Warszawa, 2004

Umowy licencyjne Są to umowy, na mocy, których właściciel patentów, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych oraz znaków towarowych (licencjodawca) udziela innej osobie (licencjobiorcy) upoważnienia do korzystania z tych praw w zakresie określonym w tejże umowie.

Umowy licencyjne Ze względu na charakter zobowiązania dawcy licencji wyróżnić można umowy licencyjne: – czyste – obejmujące tylko prawa patentowe, – złożone – zawierające inne, dodatkowe zobowiązania, takie jak dostarczenie odpowiednich materiałów, przekazanie całego know–how, wraz z jego zmianami.

Umowy licencyjne Ze względu na zakres przedmiotowy i terytorialny licencje podzielić można na: – wyłączne – gdy na danym terytorium tylko jeden podmiot otrzymuje licencję, – niewyłączne – czyli takie, gdzie licencjodawca może udzieli analogicznych uprawnień kolejnym podmiotom, które będą konkurować z pierwszym licencjobiorcą.

Umowy licencyjne Z kolei, ze względu na stopień uprawnień licencjobiorcy: – pełne – gdy biorca może swobodnie korzystać z nabytych praw, – niepełne – gdy w poważnym stopniu ograniczone zostały uprawnienia biorcy, tzn. może on korzystać z licencji tylko w ściśle określony sposób.

Umowy licencyjne Ze względu na czas i obszar obowiązywania umowy, można podzielić na: ograniczone – gdy podmiot uzyskuje uprawnienia tylko na jakiś czas lub może je wykonywać tylko na danym terytorium, nieograniczone – czyli takie, gdzie nie ma wyszczególnionych tego typu restrykcji.

Umowy licencyjne czynnej – gdy licencjodawca bierze udział we wdrożeniu licencji, np. prowadzi szkolenia, doradztwo, biernej – kiedy brak jest takiej asysty, a rola podmiotu przekazującego licencję sprowadza się tylko i wyłącznie do jej przekazania.

Franchising jest to umowa, na mocy, której podmiot, zwany franczyzantem (franczyzobiorcą), uzyskuje prawa do sprzedawania markowych produktów i usług lub do produkcji w uzgodnionej z inną firmą, zwaną franczyzerem (franczyzodawcą), postaci i według ściśle ustalonych reguł, gwarantujących utrzymanie jednolitych standardów oferty.

Franchising. Obowiązki stron Franczyzer 1. Udostępnianie prawa do znaku handlowego, 2. Przekazywanie pełnych informacji o sposobie produkcji i świadczenia usług oraz standardach i sposobie ich dotrzymania 3. Unowocześnienie technologii i informowanie o tym franczyzanta 4. Zapewnienie wyłączności terytorialnej franczyzobiorcy 5. Pomoc franczyzobiorcy w uruchomieniu działalności: a. Kredyty, b. Szkolenia, c. Pomoc w podpisywaniu umów z dostawcami Franczyzant 1. Posiadanie odpowiedniego lokalu (własnego lub wynajętego), 2. Odpowiednie wyposażenie lokalu (wg wskazówek franczyzera) na własny koszt, 3. Prowadzenie działalności objętej umową zgodnie z jej warunkami, 4. Przekazywanie dawcy nabytej wiedzy i ewentualnych innowacji oraz informacji rynkowej 5. Zachowanie odpowiedniego standardu usług 6. Brak działalności konkurencyjnej wobec franczyzera, 7. Terminowe uiszczanie przewidzianych w umowie opłat 8. Może zobowiązać się te do zakupów półfabrykatów od wskazanych przez franczyzera dostawców.

Franchising dystrybucyjny (polega na centralizacji dystrybucji towarów), produkcyjny (podobny do licencji, ale brak mu zasady wyłączności i na danym obszarze tworzy się zazwyczaj sieć producentów), usługowy (najczęściej spotykany).

Inwestycje zagraniczne krótkoterminowe przepływy kapitału, inwestycje portfelowe inwestycje bezpośrednie

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne występują w dwu zasadniczych formach jako: samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej na rynku zagranicznym – solo venture; prowadzenie takowej działalności wspólnie z partnerem zagranicznym – joint venture.

Dziękuję za uwagę