Grażyna Osicka Wspieranie procesu zmian w kształceniu zawodowym i ustawicznym Lublin, 12 września 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Advertisements

IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
11 Modernizacja kształcenia zawodowego Minister Edukacji Narodowej powołał w czerwcu 2008 r. Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw kształcenia zawodowego,
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowej Kadry dla gospodarki RPO WiM Podziałanie II i III typ projektów Olsztyn, 15 grudnia 2015 r.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Kuratorium Oświaty w Lublinie Nadzór pedagogiczny Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2011/2012 r. 1 Lublin, r.
Liczba placówek, uczniów i oddziałów 2014/2015 cz.1 Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2013/2014 stan na Typ placówkiLiczba uczniów Liczba oddziałów.
Awans zawodowy nauczycieli.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX – Rozwój wykształcenia.
Na podstawie ogólnopolskiego projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” realizator - Dolnośląski Związek Szachowy
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Jak projektować doświadczenia w klasie, żeby nauka była zabawą, a materiał wymagany w podstawie programowej był realizowany w formie gry?
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Analiza wynagrodzeń nauczycieli za 2011 r. Opracowanie przygotowane przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
kształcących w zawodach
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
III KONFERENCJA NORMALIZACJA W SZKOLE „Edukacja na rynek pracy”
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Grażyna Osicka Wspieranie procesu zmian w kształceniu zawodowym i ustawicznym Lublin, 12 września 2014 r.

Agenda  Rodzaje i zakres wsparcia w procesie zmian  Monitorowanie wdrażania PPKZ  Współpraca szkół z pracodawcami  Doradztwo edukacyjno-zawodowe  Kształcenie na odległość  Wyzwania i oferta wsparcia

doskonalenie ogólnokrajowa (placówka centralna) organ prowadzący – MEN CEL placówka doskonalenia nauczycieli działalność wydawnicza działalność popularyzatorska doradcy zawodowi nauczyciele-doradcy metodyczni ADRESACI WSPARCIA placówki doskonalenia nauczycieli poradnie psychologiczno- pedagogiczne biblioteki pedagogiczne kształcenie zawodowe i ustawiczne poradnictwo edukacyjno-zawodowe kształcenie na odległość OBSZARYWSPARCIA FORMY WSPARCIA WSPIERANIE POPRZEZ doskonalenie promocja i upowszechnianie publikacje kursy i inne formy projekty systemowe działania statutowe RODZAJE DZIAŁALNOŚCI

FORMY WSPARCIA doskonalenie wydawnictwa promocja i upowszechnianie kursy stacjonarne on-line blended wg zdiagnozowanych potrzeb kształcenie zawodowe i ustawiczne poradnictwo edukacyjno-zawodowe kształcenie na odległość publikacje materiały metodyczne filmy materiały edukacyjne ulotki plakaty materiały prasowe wydarzeniakonkursy, targi seminaria, konferencje Formy wsparcia

Wyszukiwarki Portale Plany i programy nauczania Filmy o zawodach Plakaty informacyjno-promocyjne Platforma Edukacyjna KOWEZiU Informacja o doskonaleniu Wydawnictwa – Poradniki – Doradztwo zawodowe „Edukator Zawodowy”

Wyszukiwarki na stronie KOWEZiU Szkół Zawodowych Możliwości kształcenia w CKU, CKP i ODDZ Poradnictwo zawodowe w systemie edukacji Placówek doskonalenia nauczycieli Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych (działa od XI.2013) Bibliotek Pedagogicznych (działa od XI.2013) Instytucji wdrażających kształcenie modułowe Gimnazjów Baza promotorów zmian kształcenia zawodowego Baza ekspertów kształcenia modułowego Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe (od III.2014)

Monitorowanie procesu wdrażania podstaw programowych kształcenia w zawodach CELE MONITOROWANIA zebranie informacji na temat procesu wdrażania PPKZ pozyskanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie szkoleń, doskonalenia zawodowego i materiałów dydaktycznych

ZADANIA W PROJEKCIE MONITOROWANIE PROCESU WDRAŻANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH KSZTAŁCENIA W ZAWODACH  3 etapy monitorowania  narzędzia do ewaluacji wewnętrznej DOSKONALENIE PROCESU WDRAŻANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH KSZTAŁCENIA W ZAWODACH  szkolenia dla kadry zarządzającej i nauczycieli szkół zawodowych  sieci branżowe

II etap monitorowania – przebieg procesu kształcenia zawodowego – dotyczy roku szkolnego 2013/2014 Termin: sierpień 2014 – wrzesień 2014 r. Szczegóły na: Do monitorowania zgłaszają się pojedyncze szkoły (ZSZ, T, SP) MONITOROWANIE 2014

II etap – OBSZARY BADAWCZE Obszar A. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły Monitorowanie PPKZ, ewaluacja wewnętrzna programów nauczania dla zawodu Obszar B. Oferta edukacyjna szkoły KKZ, doradztwo zawodowe, badanie losów absolwentów Obszar C. Plan i program nauczania dla zawodu Termin zakończenia realizacji poszczególnych kwalifikacji, termin przystąpienia uczniów do egzaminu potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, realizacja efektów kształcenia, przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym (T) Obszar D. Warunki realizacji kształcenia Baza technodydaktyczna, TIK, współpraca z różnymi podmiotami, praktyki zawodowe/pnz Obszar E. Realizacja podstawy programowej kształcenia w zawodach Trudności w realizacji podstawy programowej kształcenia w zawodzie w poszczególnych obszarach Obszar F. Doskonalenie zawodowe kadry zarządzającej i nauczycieli Tematyka doskonalenia zawodowego kadry zarządzającej i nauczycieli

Monitorowanie i doskonalenie procesu wdrażania PPKZ – diagnoza potrzeb Tematy doskonalenia nie podawane przez nauczycieli: współpraca z pracodawcami doradztwo edukacyjno-zawodowe technologie informacyjno-komunikacyjne marketing edukacyjny

Współpraca szkół z pracodawcami Informacja edukacyjno-zawodowa Wykorzystanie TIK, w tym KNO Promocja kształcenia zawodowego, w tym – elastycznych ścieżek uczenia się Obszary wymagające wsparcia

Współpraca z pracodawcami Cykl 16. konferencji regionalnych dla przedstawicieli pracodawców oraz organizacji zrzeszających pracodawców – Konkursy „Szkoła dla rynku pracy” Opracowywanie dokumentacji programowej

Rozwój poradnictwa edukacyjno- zawodowego Oferta doskonalenia 2014/2015: o „Poradnictwo na odległość” – kurs on ‑ line o „Poradnictwo zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” – kurs on-line o „Techniki kreatywne w poradnictwie zawodowym" – stacjonarny o „Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci i młodzieży, w szkołach i ośrodkach specjalnych” – konferencja EPW „Doradca zawodowy”

Rozwój poradnictwa edukacyjno- zawodowego Planowane publikacje: – materiały metodyczne dla pracowników bibliotek pedagogicznych „Informacja edukacyjno-zawodowa w bibliotece pedagogicznej” – „Vademecum poradnictwa zawodowego" – „Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu" – „Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej" – „Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci i młodzieży w szkołach i ośrodkach specjalnych”

Dotychczasowe publikacje

Wsparcie – KNO Autorzy: Wiesław Przybyła, Magdalena Ratalewska Wydany w 2012 r. Zawartość: -Istota e-learningu -Scenariusz kursu e-learningowego -Typy zasobów do kształcenia zdalnego -Rola nauczyciela w kształceniu na odległość -Ewaluacja zasobów -Prawa autorskie

Poradnik prowadzenie kursów KNO Poradnik „Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej” Autorzy: Agnieszka Wedeł-Domaradzka, Anita Raczyńska Wydany w 2013 r. Część I teoretyczna -Specyfika realizacji kształcenia zdalnego -Formy komunikowania się podczas e-zajęć -Kompetencje nauczyciela w kształceniu na odległość -Organizacja zajęć na platformie edukacyjnej Część II praktyczna -Czego uczniowie oczekują od nauczyciela -Od czego zacząć pracę na platformie edukacyjnej

Poradnik „Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych” Autorzy: Rafał Michałowski, Wojciech Myka Wydany w 2014 r.

Upowszechnianie wykorzystania kształcenia na odległość w kształceniu zawodowym i ustawicznym 195 kursów e-learningowych, w tym: 26 kursów doskonalących dla nauczycieli, dyrektorów i doradców zawodowych, m.in z zakresu zmian w kształceniu zawodowym, doradztwa zawodowego, zarządzania szkołą/placówką 169 kursów dla słuchaczy szkół i placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych -kryterium – najpopularniejsze zawody i kwalifikacje wybierane przez uczniów i słuchaczy w roku szkolnym 2013/1014 Kursy zostały udostępnione do bezpłatnego pobrania

Kursy dla słuchaczy Obszar administracyjno-usługowy – 41 kursów Obszar budowlany – 18 kursów Obszar elektryczno-elektroniczno-teleinformatyczny – 27 kursów Obszar mechaniczny i górniczo-hutniczy – 29 kursów Obszar rolniczo-leśny z ochroną środowiska – 17 kursów Obszar turystyczno-gastronomiczny – 25 kursów Obszar medyczno-społeczny – 8 kursów Kursy dla BHP i PDG – 4 kursy

Budowa kursów 4-8 modułów, po 4-5 h każdy Każdy moduł składa się z: Materiałów przekazujących i budujący wiedzę Materiałów utrwalających wiedzę i kompetencje Materiałów do aktywizacji i motywacji Materiałów do sprawdzania wiedzy i umiejętności W ramach modułu znajdziemy minimum:  Skrypt  Materiał wideo  Materiał audio  Prezentację multimedialną  Zadania zamknięte, zadania otwarte

Autorzy: Zespół projektu (Wojciech Myka, Agnieszka Pfeiffer, Rafał Auch-Szkoda) Wydany w czerwcu 2014 r. i rozesłany do wszystkich szkół i placówek kształcenia zawodowego i ustawicznego Informator składa się z kart kursów, które zostały przygotowane do każdego ze 169 kursów

Działania planowane do realizacji w roku szkolnym 2014/15 Realizacja wsparcia dla nauczycieli będzie prowadzona przez KOWEZiU w siedmiu obszarach tematycznych: I.Monitorowanie i doskonalenie procesu wdrażania podstawy programowej kształcenia w zawodach II.Wspieranie placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych i poradni psychologiczno- pedagogicznych we wspomaganiu szkół i placówek kształcenia zawodowego i ustawicznego III.Rozwój poradnictwa edukacyjno-zawodowego IV.Upowszechnianie wykorzystania KNO w kształceniu zawodowym i ustawicznym V.Współpraca z pracodawcami, uczelniami i organami prowadzącymi szkoły i placówki VI.Organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli VII.Upowszechnianie i promocja kształcenia zawodowego i ustawicznego

Działania planowane do realizacji w roku szkolnym 2014/15 – formy Realizacja wsparcia dla nauczycieli będzie prowadzona przez KOWEZiU w formach: – kursy (priorytet dla kadry PDN, doradców metodycznych, BP, PPP) – stacjonarne, e-learning, blended learning – kursy „wyjazdowe” (do uzgodnienia) – seminaria (KNO, sieci branżowe, poradnictwo) – konsultacje (w zależności od zgłaszanych potrzeb) – konferencje – sieci wsparcia – EPW tematyczne (wzajemne uczenie się na Platformie Edukacyjnej KOWEZiU) – publikacje – „Edukator zawodowy” – STRONA INTERNETOWA

kursy blended on-line Wirtualna Przestrzeń Robocza Edukacyjna Przestrzeń Wirtualna Kształcenie na odległość Programy nauczania dla zawodów Jakość w kształceniu i szkoleniu zawodowym Kształcenie modułowe Forum „Eksperta” Doradca zawodowy Język obcy zawodowy (JOZ) Akredytacja Oferta e-learningowa KOWEZiU Organizacja KKZ z elementami marketingu edukacyjnego Jak przygotować kurs on-line na platformie Moodle Projektowanie pakietów edukacyjnych – poradników dla nauczycieli oraz poradników dla uczniów Metodyka pracy w nauczaniu-uczeniu się dorosłych Organizacja kształcenia zawodowego – kształcenie ustawiczne Zmiany w szkolnictwie zawodowym - nowe możliwości uczenia się przez całe życie Dopuszczanie do użytku w szkole programu nauczania dla zawodu Poradnictwo na odległość Poradnictwo zawodowe dla uczniów ze SPE Platforma Moodle dla początkujących Jak przygotować kurs on-line na platformie Moodle Prowadzenie kursów on-line Realizacja kształcenia na podst. nowych programów Organizacja praktyk zawodowych w technikach i szkołach policealnych Zarządzanie czasem przez nauczyciela Metodyka pracy w nauczaniu-uczeniu się dorosłych Branżowe sieci wsparcia

Plan na rok szkolny Miernik Wartość planowana ogółem Liczba uczestników kursów i szkoleń Liczba form doskonalenia (edycji)868 Liczba publikacji materiałów metodycznych 249

Dziękuję za uwagę Zapraszam na oraz na