 Opracowanie innowacyjnych instrumentów przyczyniających się do wydłużania aktywności zawodowej grup wymagających szczególnego wsparcia  Grupy szczególnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Oferuje kwalifikacyjne kursy zawodowe na poziomie: Szkoły Policealnej, Technikum, Zasadniczej Szkoły Zawodowej LIDER KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH Zespół Szkół.
Przewodnik po raportach rozliczeniowych w Condico Clearing Station (Rynek finansowy)
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opiekun osób starszych
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Program Aktywizacja i Integracja Poznań, styczeń 2015r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Powiatowy Urząd Pracy w Biłgoraju LOKALNY RYNEK PRACY W KONTEKŚCIE ZAWODÓW Z BRANŻ: DRZEWNEJ, ODZIEŻOWEJ I CHEMICZNEJ.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Zarządzanie systemami dystrybucji
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Propozycje kryteriów wyboru projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Osoby młode na rynku pracy w świetle danych statystycznych
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
w powiatach malborskim i sztumskim”
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Zapis prezentacji:

 Opracowanie innowacyjnych instrumentów przyczyniających się do wydłużania aktywności zawodowej grup wymagających szczególnego wsparcia  Grupy szczególnego wsparcia są zagrożone długotrwałym bezrobociem ---> skrócenie czasu trwania bezrobocia ---> wydłużenie aktywności zawodowej  Czas przebywania w stanie bezrobocia można znacznie skrócić wykorzystując procedury profilowania bezrobotnych

Profilowanie bezrobotnych wczesna identyfikacja osób szczególnie zagrożonych długotrwałym bezrobociem każdy formalny algorytm postępowania, za pomocą którego określane jest ryzyko długotrwałego pozostawania bez pracy

Profilowanie bezrobotnych oparte na selekcji grupowej – Osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy (art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy)  bezrobotni do 25 roku życia  bezrobotni długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego, albo kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka  bezrobotni powyżej 50 roku życia  bezrobotni bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego  bezrobotni samotnie wychowujący co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia  bezrobotni, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia  bezrobotni niepełnosprawni

Doświadczenia zagraniczne  Stany Zjednoczone  Australia  Kanada  Wielka Brytania  Niemcy  Dania

Profilowanie bezrobotnych oparte na modelowaniu ekonometrycznym  precyzyjna identyfikacja bezrobotnych zagrożonych długim pozostawaniem bez pracy  wczesna identyfikacja tych bezrobotnych  podejmowanie działań zapobiegającym długookresowemu bezrobociu zanim wystąpią negatywne skutki spowodowane długim pozostawaniem bez pracy  lepsze dopasowanie podejmowanych działań do potrzeb lokalnego rynku pracy

Powiat wąbrzeski  trudna sytuacja na rynku pracy  znajomość procedur profilowania bezrobotnych  otwartość na wykorzystanie innowacyjnych metod mogących przyczynić się do poprawy sytuacji na lokalnym rynku pracy

Innowacyjność w zakresie:  metod walki ze zjawiskiem bezrobocia długotrwałego  w sposobie określania grup osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy  w zakresie stosowanych form wsparcia

Wstępna wersja produktu finalnego  Podręcznik  Aplikacja komputerowa PROFIL bazująca na profilowaniu bezrobotnych opartym na modelowaniu ekonometrycznym

Wstępna wersja produktu finalnego – założenia –  Skuteczność  Aktualność potrzeby wprowadzenia produktu  Łatwość zastosowania wypracowanych narzędzi  Możliwość bezproblemowego zastosowania produktu przez użytkowników  Niskie koszty wdrożenia  Replikowalność  Unikatowość rozwiązania

Podręcznik 1. Podstawy profilowania bezrobotnych 2. Założenia produktu finalnego 3. Budowa aplikacji do profilowania bezrobotnych Przygotowanie danych z systemu informatycznego SYRIUSZ na potrzeby aplikacji do profilowania bezrobotnych Grupowanie szkoleń na potrzeby profilowania bezrobotnych Zarys konstrukcji aplikacji do profilowania bezrobotnych 4. Zasady działania aplikacji do profilowania bezrobotnych 5. Możliwości wykorzystania aplikacji do profilowania bezrobotnych w codziennej pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Wąbrzeźnie

Aplikacja do profilowania bezrobotnych  zadanie główne – określenie ryzyka długotrwałego bezrobocia  zadanie dodatkowe – określenie optymalnego dla danego bezrobotnego typu szkolenia

Szkolenia  najtrudniejszy dobór bezrobotnych  możliwość dopasowania kierunku szkolenia do indywidualnych potrzeb bezrobotnego  najwyższa efektywność netto

Bazy danych  Badanie ilościowe na danych zastanych – system informatyczny PUP – SyriuszSTD  Badanie ilościowe sondażowe na próbie 680 osób – identyfikacja czynników wpływających na ryzyko długotrwałego bezrobocia, które nie są ewidencjonowane w SyriuszSTD

System Informatyczny Syriusz STD  Działa na poziomie lokalnym we wszystkich PUP  Następca systemu PULS  Docelowo – krajowy system Syriusz  System transakcyjny wspieranie PUP w codziennej pracy generowanie predefiniowanych dokumentów i raportów

Problemy z pozyskaniem danych do analiz  Brak instrukcji obsługi modułu zapytań złozonych

Problemy z pozyskaniem danych do analiz, cd  System jest nieustannie modyfikowany  W wielu przypadkach zapytania złożone zwracają błędne wyniki  Twórca systemu – Sygnity – przyznaje, że dokonanie niektórych selekcji jest niemożliwe  Zespół badawczy nie ma bezpośredniego dostępu do systemu

Przyjęte rozwiązanie 1. Pobranie danych surowych w oddzielnych plikach i połączenie według numeru ewidencyjnego Dane społeczno- demograficzne Historia zdarzeń Uczestnictwo w programach RP Znajomość języków Orzeczenia niepełnosprawności Inne

Przyjęte rozwiązanie, c.d. 2. Konstrukcja własnych zapytań wybierających potrzebne dane

Przyjęte rozwiązanie, cechy  Uniwersalność i powtarzalność zestaw szablonów i instrukcja pozwala na eksport danych z Syriusz STD w dowolnym PUP Zautomatyzowana procedura selekcji danych

Strumień 1 – „uczący” dane do budowy modelu SYRIUSZ STD Dane historyczne Aplikacja PROFIL Model ekonometryczny

Strumień 2 – „eksploatacyjny” dane do generowania prognoz SYRIUSZ STD Dane bieżące Aplikacja PROFIL Prognoza

Powiat Wąbrzeski to:  502 km²  mieszkańców  93 % powierzchni to użytki rolne  6 dużych osiedli popegeerowskich  2812 zarejestrowanych bezrobotnych  Średnia stopa bezrobocia wynosi 20% Na terenie powiatu zarejestrowanych jest:  2199 podmiotów gospodarczych  Z tego 95,4% to firmy prywatne a 91,6% to firmy zatrudniające do 5 osób

Podmioty gospodarcze wg liczby pracujących w powiecie wąbrzeskim w 2010 r. [w %]

Dynamika bezrobocia w powiecie wąbrzeskim w roku 2010 i I pół. 2011

Dynamika bezrobocia w latach /Wybrane kategorie/ Stan na r.

Bezrobotni będący w szczególnej sytuacji zarejestrowani w PUP W-no wg czasu pozostawania bez pracy, stan w końcu 2010 roku i I pół. 2011

Bezrobotni będący w szczególnej sytuacji zarejestrowani w PUP W-no wg wieku, stan w końcu 2010 roku i I pół. 2011

Bezrobotni będący w szczególnej sytuacji zarejestrowani w PUP W-no wg poziomu wykształcenia, stan w końcu 2010 roku i I pół. 2011

Wybrane kategorie osób będących w szczególnej sytuacji zarejestrowanych w PUP W-no, stan w końcu 2010 roku i I pół. 2011

W roku 2010 przeszkolono łącznie:  443 osoby bezrobotne  Szkolenie ukończyło 439 osób  Podjęło zatrudnienie 156 osób

SZKOLENIA Z FUNDUSZU PRACY W 2010 r. Lp.KURS liczba osób skierowanych liczba osób, które ukończyły osoby zatrudnione 1Kurs fryzjerski 664 2Kurs kosmetyczny 654 3Opiekun osób starszych i chorych Kurs florystyczny 552 5Kucharz 552 6Referent ds. kadr i płac Stylizacja paznokci 660 8Sprzedawca Barman-kelner Zasady obsługi klienta oraz organizacja pracy w dziale Młodzi na start-rezerwa : - Kierowca wozków widłowych, -Spawacz, -ABC Biznesu ABC Biznesu Kursy indywidualne

Szkolenia indywidualne w 2010 roku Lp.KURSLiczba osób skier. Liczba osób, które ukoń. Osoby zatrudnio-ne 1Szkolenia z 2009r Instruktor sportu w pływaniu Prawo jazdy C+E operator ładowarek+rozsz operator koparek+ rozsz palacz kierowca wózków widłowych operator koparek i ładowarek II kwalifikacja wstępna kat. D kwalifikacja wstępna- kat.C prawo jazdy kat. C ADR prawo jazdy kat. C+E operator koparko-ładowarek kwalifikacja wstępna kurs florystyczny szkolenie okresowe kat. C szkolenie okresowe kat. C obsługa kas fiskalnych kierowca wózków widłowych prawo jazdy kat. D operator koparko-ładowarek szkolenie okresowe kat. D prawo jazdy kat. D certyfikat komp. zaw szkolenie okresowe HDS 110

SZKOLENIA Z EFS W 2010r. Lp.KURS liczba osób osoby, które ukończyły osoby zatrudnio- ne 1ABC Biznesu Język angielski dla początkujących Spawacz -2 metody Magazynier z upraw. na wózki widłowe Księgowość komputerowa15 8 6Obsługa kas fiskalnych Aktywne poszukiwanie pracy

W pierwszym półroczu 2011roku przeszkolono łącznie:  64 osoby bezrobotne  Szkolenie ukończyło 61 osób  Podjęło zatrudnienie 14 osób

SZKOLENIA Z FUNDUSZU PRACY W 2011 r. Lp.KURS liczba osób skierowa- nych liczba osób, które ukończyły osoby zatrudnio- ne 1 Technolog robót wykończeniowych w budownictwie Kursy indywidualne

SZKOLENIA Z EFS W 2011r. Lp.KURS liczba osób osoby, które ukończyły osoby zatrudnio -ne 1Opiekun osób starszych Spawacz Kierowca wózków widłowych Technolog robót wykończeniowych w budownictwie

Stosowane do tej pory podejścia do wczesnej identyfikacji osób zagrożonych długotrwałym bezrobociem to: 1. Ocena ryzyka przez pracownika PUP 2. Selekcja grupowa

Ocena ryzyka i selekcja grupowa są dotknięte poważną wadą, a mianowicie:  Jest to ocena subiektywna,  Pojawia się czynnik współczucia osobie bezrobotnej,  Nie eliminuje bezradności,  Obniża determinację,  Dobór przypadkowy aniżeli trafny.

Naszemu działaniu powinna towarzyszyć myśl, że: Przeciwdziałanie bezrobociu długotrwałemu powinno zacząć się jak najszybciej po uzyskaniu statusu bezrobotnego, poprzez wczesną identyfikację osób najbardziej narażonych na długookresowe bezrobocie.

Przeprowadzenie badań na bazie danych z Powiatowego Urzędu Pracy pozwoli sprawdzić w praktyce założenia projektu, a następnie wdrożyć to narzędzie do pracy doradców zawodowych i pośredników pracy, co przyspieszy wczesną identyfikację osób zagrożonych bezrobociem długotrwałym.

 Komplementarność naszego lokalnego projektu i projektu CRZL  Przykład dobrych praktyk na lokalnym rynku pracy  Płaszczyzna do porównań