Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWIiWR oraz NPWWR Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Awans zawodowy nauczycieli.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
NAJWAŻNIEJSZA ZMIANA W USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY DOTYCZĄCA ROKU SZKOLNEGO 2016/2017  5 – latek (ur r.) ma prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
SPOTKANIE Z RODZICAMI DOTYCZĄCE NABORU DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. R. W. BERWIŃSKIEGO W ZANIEMYŚLU I PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO „KOLOROWY ŚWIAT” W ZANIEMYŚLU.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
O ochronie danych osobowych
Programy nauczania.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
OŚRODEK KOORDYNACYJNO- REHABILITACYJNO- OPIEKUŃCZY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W GDAŃSKU.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami

Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)

Diagnoza, opiniowanie, orzecznictwo Opisana współpraca dotyczy tylko części pracy Poradni.

Dokumenty wydawane rodzicom lub dorosłym uczniom Wszelkie dokumenty wydajemy na wniosek rodzica ( opiekuna prawnego) lub dorosłego ucznia. Rodzina zastępcza nie pełni roli opiekuna prawnego. Dokumenty, które otrzymują zainteresowani nie mają obowiązku przedstawiać w szkole. W szkole powinna znajdować się kopia dokumentu, natomiast oryginał zawsze jest własnością wnioskodawcy.

Rodzaje dokumentów Poradnia wydaje: 1.Informacje po przeprowadzonych badaniach. 2. Opinie (wykaz opinii na osobnym slajdzie). 3. Orzeczenia.

Informacja Podstawa prawna: - § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199) -§ 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199). Brak jest wymogów formalnych. Informacje wydajemy m.in. dla lekarzy, sadów, ZUS, inne

Opinie Wymogi formalne z rozporządzenia: § Opinia poradni zawiera: 1) oznaczenie poradni wydającej opinię; 2) numer opinii; 3) datę wydania opinii; 4) podstawę prawną wydania opinii; 5) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;

Opinie 6) określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii; 7) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie; 8) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem; 9) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu; 10) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię; 11) podpis dyrektora poradni.

Opinie - Podstawa prawna -w zależności od rodzaju opinii inna podstawa prawna. - Opinie wydaje się w sprawie, którą określa wnioskodawca. - Stanowisko w sprawie powinno odpowiadać zgłoszonej sprawie na wniosku o wydanie opinii. Uwaga: Należy oddzielić wniosek o badanie od wniosku o opinię. Wniosek o badanie jako powód podaje problem z jakim się zgłasza dziecko, ucznia. Po badaniu mogą być wydane trzy przytoczone wyżej dokumenty, w zależności od potrzeby.

Rodzaje opinii W sprawie: dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce o specyficznych trudnościach w uczeniu się przyspieszenia obowiązku szkolnego odroczenia obowiązku szkolnego zwolnienia z nauki drugiego języka obcego objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemem zdrowotnym do szkoły ponadgimnazjalnej -o której mowa w art. 16 ust. 10 pkt 2 lit. U oSO (realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą) - inne opinie

Orzecznictwo Odrębne przepisy dotyczące orzekania. Orzekanie obejmuje cztery rodzaje dokumentów: - orzeczenie do kształcenia specjalnego- upośledzenie umysłowe, ruch w tym afazja typu motorycznego, wzrok, słuch, autyzm, Asperger, zagrożenie lub niedostosowanie społeczne( nie jest to niepełnosprawność - orzeczenie do zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, - orzeczenie do nauczania indywidualnego, - opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Jedyna opinia wydawana przez ZO.

Różnice Uwaga: Nie należy mylić niepełnosprawności w rozumieniu MEN a niepełnosprawności orzekanych przez Zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności- Nowy Targ.

Różnice miedzy opinią a orzeczeniem Opinie wydaje zespół diagnostów. Nie przewidziana jest procedura odwoławcza. Orzeczenie wydaje Zespół Orzekający, powoływany zarządzeniem Dyrektora. Od orzeczenia przysługuje odwołanie (dwa tygodnie po otrzymaniu dokumentu przez wnioskodawcę). Opinie są wydawane bez ograniczeń czasowych ( chyba, że przepisy stanowią inaczej) Orzeczenie oraz opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju wydawana jest na czas określony.

Różne uwagi Uczeń inaczej funkcjonuje w rożnych środowiskach dlatego bardzo ważna jest opinia szkolna, którą może oficjalnie zażądać Poradnia jeżeli rodzic nie otrzyma jej ze szkoły, podstawa prawna: W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, o których mowa w ust. 2, informując o tym osobę składającą wniosek. Rodzic ma prawo bez zgody i wiedzy szkoły złożyć wniosek do Poradni.

Zadania Poradni Do zadań Poradni należy w szczególności: 1.diagnozowanie dzieci i młodzieży; 2. udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej; 3. realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;

Zadania Poradni Zadania realizujemy m.in. poprzez: indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży; terapię rodziny; grupy wsparcia; prowadzenie mediacji; interwencję kryzysowa; warsztaty; porady i konsultacje; wykłady i prelekcje; działalność informacyjno-szkoleniowa. udziału w zebraniach rad pedagogicznych

Zadania Poradni Udzielanie nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III szkoły podstawowej, b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;

Współpraca Kontakt bezpośredni. Kontakt przez stronę. Pedagog,,łącznik” między szkołą a poradnią. Problem granic prywatności- wsparcie dla wychowawców.

Nowa propozycja dla nauczycieli Propozycja wsparcia nauczycieli na terenie szkoły, nie w formie zebrania rady pedagogicznej, w sytuacjach trudnych związanych z Życiem szkoły.