Zmiany w polskim handlu w latach 2006 – 2010; tendencje i nowe wyzwania Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Oferta nieruchomości nierolnych dla inwestycji zagranicznych dr Tomasz Nawrocki Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych Warszawa, 28 kwietnia 2011 roku.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
11 Poznań, czerwiec 2010 Raport z audytu 111 Szpitala Wojskowego z Przychodnią SPZOZ w Poznaniu.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
„Co chcielibyście wiedzieć o Waszej firmie, ale boicie się zapytać – czy narzędzia informatyczne wpływają na wiarygodność rynkową i sukces ekonomiczny.
1 Studium przypadku „Smaczek” Grzegorz Karasiewicz.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Konferencja Naukowa nt. Sektor handlu i usług w Polsce – stare i nowe dylematy Warszawa, 12 grudnia 2011r. Rozwój sektora usług w Polsce w latach 2006–2010;
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OCENA POTENCJAŁU GOSPODARCZEGO ORAZ PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU SEKTORA MSP Barbara Łopyta Główny Specjalista Agencja Rozwoju Mazowsza S.A.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
1 Analiza menedżerska Materiały. 2 Analizę menadżerską charakteryzuje: - Wysoki stopień uogólnienia - Agregacja zjawisk gospodarczych - Ujęcie finansowe.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Wynik finansowy Opracowała Anna Górecka. Działalność przedsiębiorstwa charakteryzują 3 podstawowe kategorie: Przychody ze sprzedaży Koszty Wynik finansowy.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Kontakt w sprawie projektu: dr Tomasz Baran mobile: Płatności gotówkowe w polskich firmach marca 2016.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
Struktura kanałów marketingowych
Przychody i koszty działalności
Zapis prezentacji:

Zmiany w polskim handlu w latach 2006 – 2010; tendencje i nowe wyzwania Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Konferencja nt. Sektor handlu i usług w Polsce – stare i nowe dylematy Warszawa, 12 grudnia 2011

1. Miejsce handlu w gospodarce narodowej 2. Struktura podmiotów handlowych 3. Zatrudnienie w handlu 4. Sytuacja ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstw handlowych 5. Inwestycje handlowe 6. Wpływ zmian w potrzebach i preferencjach zakupowych konsumentów na przemiany w handlu 7. Zmiany w handlu hurtowym 8. Zmiany w handlu detalicznym 9. Strategie funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych 10. Marki własne - charakterystyczna cecha współczesnego handlu 11. Handel elektroniczny 12. Działalność promocyjna przedsiębiorstw handlowych w okresie spowolnienia gospodarczego

Grupy towarów Żywność i napoje bezalkoholowe 35,134,333,533,633,0 Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 10,011,010,911,5 Towary nieżywnościowe 54,054,755,654,955,5 Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 1.

Grupy towarów Żywność i napoje bezalkoholowe 102,0106,8107,1104,5101,8 Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 102,8109,2109,0109,9103,7 Towary nieżywnościowe 109,811,5111,5102,9104,8 Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 1 Prognozy dotyczące wielkości sprzedaży detalicznej w latach są korzystne dla dużych formatów handlowych, natomiast właściciele małych niezależnych sklepów obawiają się spadku sprzedaży i pogorszenia sytuacji ekonomiczno-finansowej firmy Przewiduje się, że w latach będzie kontynuowany trend wzrostowy sprzedaży detalicznej artykułami żywnościowymi, na co pozytywny wpływ wywiera dalsza ekspansja sieci detalicznych oraz stosunkowo wysoka skłonność Polaków do zakupów

Wielkość przedsiębiorstwa handlowego OgółemHurtoweDetaliczne Do 9 pracujących 96,793,997, ,95,32,1 50 i więcej pracujących 0,40,80,2 Struktura przedsiębiorstw Handlowych w 2010 r., w % Zmiany w liczbie przedsiębiorstw handlowych, w tys. Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 2.

 Zwiększyła się liczba przedsiębiorstw mikro, małych i dużych, natomiast zmniejszyła się liczba firm średnich  Nastąpił wzrost liczby przedsiębiorstw handlowych z udziałem kapitału zagranicznego. W latach 2009 – 2010 udział tej grupy przedsiębiorstw zwiększył się ogółem w kraju z 9,6% do 9,8%, przy ogromnym zróżnicowaniu terytorialnym (od 2,8% w woj. warmińsko-mazurskim do 20,2% w woj. mazowieckim)  W strukturze działowej dominowały przedsiębiorstwa detaliczne, ale ich udział uległ zmniejszeniu na rzecz przedsiębiorstw hurtowych Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 2.

Wielkość przedsiębiorstwa Własność krajowaWłasność zagraniczna wg liczby pracujących Do 9 pracujących94,70, ,135,4 50 i więcej pracujących1,264,3 wg liczby sklepów Do 2 sklepów97,841, sklepów1,827, ,39,7 Powyżej 20 sklepów0,120,7 Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 2.

 W 2010 r. udział pracujących w sferze handlu w ogólnej liczbie pracujących w polskiej gospodarce jest stosunkowo stabilny; w 2010 r. wynosił 15,8%  W 2010 r. w sekcji handlu pracowało 2219,8 tys. osób. Miejsca pracy stworzone przez firmy członkowskie POHiD tj. około 6-7% pracujących w handlu, ale łącznie z pracującymi w firmach kooperujących sięga ok. 20%  W ostatnich latach dynamicznie rośnie zatrudnienie w handlu hurtowym, które wynika z uruchamiania przez przedsiębiorstwa hurtowe własnego zaplecza logistyczno-magazynowego. Celem jest podniesienie poziomu konkurencyjności firmy, dzięki poszerzaniu zakresu świadczonych usług i podnoszeniu ich jakości Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 5.

 Wartość przychodów całkowitych uzyskanych przez przedsiębiorstwa handlowe w latach cały czas rosła, mimo spowolnienia rozwoju polskiej gospodarki, notowanego od ostatniego kwartału 2008 roku  Koszty uzyskania przychodów przedsiębiorstw handlowych były niższe niż przychody, a to oznacza uzyskiwanie dodatnich wyników finansowych brutto, ale od 2008 roku nastąpił wzrost wskaźnika poziomu kosztów  Rentowność obrotu brutto i netto przedsiębiorstw handlowych w ostatnich latach była niższa niż dla całego sektora przedsiębiorstw, co świadczy o stosunkowo niskim poziomie dochodowości działalności handlowej Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 3.

Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 4. Nakłady inwestycyjne, w mln zł Udział kapitału zagranicznego wg kraju pochodzenia, w %

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sferze handlu, w mld $ 1994 r.0, r. 6, r. 14, r.34,0 Źródło: Dane PAIiIZ Nowe zjawiska w zakresie inwestowania w sferze handlu:  Fuzje i przejęcia istniejących sieci handlowych  Modernizacje obiektów handlu detalicznego  Inwestycje w centra handlowe  Inwestycje w technologie informacyjne  Inwestowanie w e-handel  Tzw. miękkie inwestycje Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 4.

 Następują zmiany w funkcjach handlu stacjonarnego i elektronicznym.  W przyszłości handel tradycyjny może pełnić rolę ekspozycji produktów oraz miejsca ich sensorycznego oceniania przez konsumentów, a handel elektroniczny może mieć coraz większe znaczenie jako kanał dokonywania rzeczywistych transakcji zakupów  Różnicowaniu się postaw, przekonań konsumenckich odpowiadają zmiany w strategiach rozwoju przedsiębiorstw handlowych. Jedną z nich jest wzrost znaczenia pozamaterialnych czynników konkurowania, w tym świadczonych usług  Zmiany strategii przedsiębiorstw handlowych zmierzają w kierunku wdrażania nowych rozwiązań w zakresie rodzaju formatów sklepów, oferty asortymentowo-usługowej, handlu elektronicznego oraz form współpracy z innymi podmiotami rynku, a także sposobów komunikowania się z klientami Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. I, rozdz. 6.

 Procesy konsolidacji samego hurtu, jak i łącznie z detalem  Rozwój nowych form handlu hurtowego. Jedną z nich jest dropshiping, polegający na wysyłce towaru z magazynu pośrednika hurtowego bezpośrednio do finalnego klienta, dopiero w momencie jego sprzedaży na stronie WWW określonego sklepu internetowego. Dzięki temu sklep nie musi dysponować żadnym zapleczem magazynowym oraz „zamrażać” środków finansowych w towarze  Pośrednicy hurtowi, dążąc do poprawy warunków obsługi klientów, rozwijają własne zaplecza logistyczno-magazynowe, co doprowadziło do istotnej poprawy stanu ilościowo-jakościowego użytkowanej przez nich sieci magazynowej  Przekształcenia zachodzące w handlu detalicznym i w sferze produkcji wywołały potrzebę przyspieszenia rozwoju nowoczesnych obiektów magazynowych i ich zgrupowań w formie centrów dystrybucyjnych oraz parków logistycznych. Głównymi ich inwestorami są developerzy zagraniczni Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, CZ. II, rozdz. 1.

 Spada liczba sklepów własności krajowej (o 7% w 2010 r. w porównaniu z 2009 r.)  Prawie 18% przyrost sklepów własności zagranicznej w 2010 w stosunku do 2009 r.  Procesy koncentracji Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 2. LataZmiany w liczbie sklepów, w % Zmiany w pow. sprzedażowej sklepów, w % ,5102, ,998, ,9109, ,4101, ,1100,7 Wyszczególnienie Liczba sklepów Udział sklepów zagranicznych w liczbie sklepów ogółem, w % 1,51,82,02,63,4 Udział pow. sprzedażowej sklepów zagranicznych w pow. sprzedażowej sklepów ogółem w kraju, w % 16,517,620,422,424,1 Zmiany w handlu detalicznym

Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 2.

 W 2010 r. w porównaniu z 2009 r. zmniejszyła się liczebność sklepów z artykułami żywnościowymi o 8,4% ( w porównaniu z 2006 r. o 18%)  W 2010 r. w porównaniu z 2006 r. największy spadek liczby sklepów odnotowano w grupie sklepów ogólnospożywczych, a wzrost dotyczył sklepów owocowo-warzywnych (o 14,9%) i sklepów z napojami alkoholowymi (o 53,8%) Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 2.

 W 2010 r. w porównaniu z 2009 r. zmniejszyła się liczebność sklepów z artykułami nieżywnościowymi o 5,2% ( w porównaniu z 2006 r. o 9,4%)  W 2010 r. w porównaniu z 2006 r. największy spadek liczby sklepów odnotowano w grupie sklepów rtv i agd (o 28%), a wzrost dotyczył jedynie sklepów z wyrobami włókienniczymi oraz meblowych i ze sprzętem oświetleniowym Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 2.

Hurt  Procesy integracji wynikające z nasilenia się zagrożenia dla hurtu, którym są: - silna ekspansja operatorów dyskontowych - preferowanie przez producentów dużych firm handlowych, pozwalających uzyskać dużą skalę sprzedaży - spadek liczby niezależnych detalistów  Budowanie silnych związków z detalem (hurt jako integrator detalistów)  Modernizacja logistykiDetal  Procesy integracji wśród firm detalicznych  Hurt jako integrator detalistów (włączanie w proces modernizacji małych sklepów)  Wzrost znaczenia strategii wyróżnienia  Rosnące oczekiwania aktywności promocyjnych wobec dostawców towarów Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 4.

Rok Sklepy do 100 m2Systemy franczyzowe Sklepy w systemach franczyzowych liczba rok poprzedni = 100,0 liczba rok poprzedni = 100,0 liczba rok poprzedni = 100, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,1 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS oraz

Wzrost zainteresowania detalu i hurtowni rozwojem marek własnych Celem jest:- uzyskanie wyższej sprzedaży - poprawienie rentowności - ugruntowanie pozycji na rynku - wywieranie większego wpływu na politykę cen i marż - budowanie lojalności konsumenta Rozwojowi marek własnych sprzyja : - spowolnienie rozwoju gospodarczego - zainteresowanie konsumentów zakupem produktów dobrej jakości za rozsądną cenę - d ziałania przedsiębiorstw zmierzające do większej dbałości o jakość produktów marki własnej Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 6.

Źródło: PMR Publications, 2011 Źródła preferencji produktów marek własnych wśród konsumentów Wartość rynku marek własnych w Polsce, w mld zł

Źródło: PMR Publications, 2011

 W 2010 r. 8% polskich przedsiębiorstw oferowało swoje produkty przez Internet, podczas gdy dla całej UE odsetek ten wynosił 14%  Rośnie jednak liczba funkcjonujących w Polsce sklepów internetowych. Na początku 2011 r. zarejestrowanych było prawie 7,2 tys. e-sklepów (6,5 tys. w 2009 r.)  W wyniku szybko rosnącej liczby małych sklepów internetowych nasila się rozdrobnienie sektora. Powoduje to zaostrzenie konkurencji pomiędzy sklepami oferującymi te same bądź substytucyjne kategorie produktów  W 2009 r. 87% firm internetowych odnotowało dodatni wynik finansowy. Firmy, które poniosły stratę z zdecydowanej większości były firmami jednoosobowymi Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 3.

 Wzrost zainteresowania producentów: - wzmocnieniem tradycyjnego kanału sprzedaży gwarantującego bliskie relacje z konsumentami - wsparciem procesów integracji przedsiębiorstw hurtowych i detalicznych - rozwijaniem szkoleń produktowych oraz dotyczących zagadnień biznesowych (zarządzanie personelem, kategoriami produktów, obsługą klienta) - rozwojem programów lojalnościowych skierowanych do sklepów i konsumentów - budową strategii rozwoju dla kanału tradycyjnego  Zacieśnienie współpracy dystrybutorów z detalem (prace nad wizualizacją zewnętrzną i wewnętrzną sklepów)  Rozwój programów lojalnościowych skierowanych do konsumentów  Wydawanie gazetek promocyjnych wspólnie z producentami Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 5 i 7.

 Wyniki analiz pokazały, iż wiele przedsiębiorstw handlowych w pełni świadomie traktuje aktywność promocyjną jako sposób przezwyciężenia pojawiających się trudności sprzedażowych  Przedstawiciele badanych firm uważają, że w sytuacji narastających barier popytowych należy podejmować działania zmierzające do aktywizacji sprzedaży i stymulowania zapotrzebowania na oferowane produkty  Skala podejmowanych przez przedsiębiorstwa handlowe działań promocyjnych jest bardzo zróżnicowana. Największą aktywność wykazują firmy duże, w tym sieciowe, które dysponują odpowiednimi zasobami (w tym finansowymi), wiedzą i doświadczeniami transferowanymi w wielu przypadkach z innych rynków geograficznych Źródło: Raport o stanie handlu wewnętrznego, Cz. II, rozdz. 9.

Źródło: PMR Publications, 2011 Raport o stanie handlu wewnętrznego , Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa Specjalnie zamawiane dane GUS