CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ EGZAMINÓW ZAWODOWYCH 00-842 Warszawa, ul. Łucka 11 tel. /0-22/ 656-37-29, fax: /0-22/ 656-37-30 www.cke.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Advertisements

EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Organizacja kształcenia zawodowego w zmienionym systemie oświaty od września 2012 r. oraz wyniki egzaminów zewnętrznych.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Ogólne zasady prac geodezyjnych dotyczą okre ś lenia danych o kształcie i wymiarach Ziemi oraz przebiegu geoidy, zakładania osnów geodezyjnych, okre ś.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Środzie Śląskiej NOWY EGZAMIN Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Sesja czerwcowa 2010 Organizacja etapu praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Przewodnik – od sygnału do mapy- wykorzystanie urządzeń GPS w pomiarach geodezyjnych Technik geodeta Technikum nr 6 w Głogowie Technik geodeta Technikum.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
USTAWA z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. (Dz. U. z dnia 12 lutego 1999 r.) Art. 1.1.Przepisy ustawy z dnia 7.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Programy nauczania.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
AGH: Sprawy pracownicze
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Zapis prezentacji:

CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ EGZAMINÓW ZAWODOWYCH Warszawa, ul. Łucka 11 tel. /0-22/ , fax: /0-22/

Podstawy prawne przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 maja 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 114, poz. 1195) w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 lutego 2003 r. (Dz.U. z 2003 r. Nr 49, poz. 411) w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe

Art Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 3) szkoły ponadgimnazjalne : a)zasadnicze szkoły zawodowe o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lata, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także dalsze kształcenie w szkołach wymienionych w lit. e) i f), d) czteroletnie technika, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, f)trzyletnie technika uzupełniające dla absolwentów szkół wymienionych w lit. a), których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, g)szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, których ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami

USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami Art Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia: 2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi ponadto, w drodze rozporządzenia: 10) standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, z uwzględnieniem zasady, że wymagania powinny uwzględniać cele i zadania edukacyjne, zakres treści nauczania oraz umiejętności i osiągnięcia uczniów zawarte w odpowiednich podstawach programowych,

Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe

jest formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu, wiadomości i umiejętności sprawdzane na egzaminie określone są w standardzie wymagań egzaminacyjnych, standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu stanowi podstawę przeprowadzania egzaminu, standardy wymagań egzaminacyjnych dla zawodów są określane przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w drodze rozporządzenia. EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE

Koncepcja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe umożliwia zachowanie jego zewnętrznego charakteru poprzez:  zastosowanie jednolitych, obowiązujących w całym kraju, wymagań egzaminacyjnych ustalonych dla poszczególnych zawodów (standardy wymagań dla poszczególnych zawodów),  zastosowanie jednakowych, standaryzowanych do powszechnego użytku, narzędzi pomiaru poziomu osiągnięć uczniów,  przyjęcie dla wszystkich zdających, ustalonej w procesie standaryzacji, jednakowej normy (progu) zaliczenia etapów egzaminu,  zastosowanie ujednoliconej formy egzaminu oraz jednolitych procedur jego przebiegu,  ocenianie zdających przez niezależnych zewnętrznych egzaminatorów.

Informatory USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami § 9a ust. 2 pkt.1b Do zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej należy w szczególności: opracowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminów zawodowych również z ministrami właściwymi dla zawodów, oraz ogłaszanie informatorów zawierających w szczególności opis zakresu (...) egzaminów, o których mowa w art.9 ust.1, przykładowe pytania, zadania i testy oraz kryteria ich oceniania. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych § 107. Informatory, o których mowa w art.9a ust.2 pkt.1b ustawy zawierające w szczególności opis zakresu egzaminu zawodowego dla danego zawodu oraz kryteriów oceniania, a także form i warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego oraz przykładowe zadania egzaminacyjne, są ogłaszane nie później niż do dnia 1 września roku poprzedzającego rok, w którym jest przeprowadzany egzamin zawodowy.

STRUKTURA EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE ETAP PRAKTYCZNY Etap praktyczny egzaminu – obejmuje wykonanie zadania egzaminacyjnego wynikającego z zadania ogólnego Część II – zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą ETAP PISEMNY Część I – zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie Czas trwania 120 minut + 30 minut* * Czas egzaminu dla absolwentów o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być przedłużony do 30 minut Zdający rozwiązuje test zawierający zadania zamknięte Czas trwania 180 – 240* minut * Czas trwania etapu praktycznego dla danego zawodu określa informator dla danego zawodu

Zdający zdał egzamin zawodowy, jeżeli uzyskał: z etapu pisemnego : Część I – co najmniej po 50% możliwych do uzyskania punktów, Część II – co najmniej po 30% możliwych do uzyskania punktów, oraz z etapu praktycznego - co najmniej 75% możliwych do uzyskania punktów. Wynik egzaminu zawodowego ustala i ogłasza komisja okręgowa. Zdający, który zdał egzamin zawodowy, otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydany przez komisję okręgową. Wynik egzaminu Wynik etapu pisemnego egzaminu zawodowego ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów uzyskanych z elektronicznego odczytania kart odpowiedzi, z każdej części tego etapu. Wynik etapu praktycznego egzaminu zawodowego ustala komisja okręgowa, na podstawie liczby punktów uzyskanych z elektronicznego odczytania wypełnionych kart obserwacji.

Zdający, który zdał egzamin zawodowy, otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydany przez komisję okręgową. DYPLOM POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE

Struktura obejmuje zapisy: Zawód: symbol cyfrowy...[..] (nazwa zawodu) Etap pisemny egzaminu Część I – zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji określonych w zawodzie Część II – zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością w gospodarce Etap praktyczny egzaminu Niezbędne wyposażenie stanowiska do wykonania zadania egzaminacyjnego Struktura standardu wymagań odpowiada strukturze egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe

CZĘŚĆ I – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI WŁAŚCIWYCH DLA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE Wymagania egzaminacyjne stanowią umiejętności absolwenta, sprawdzane i oceniane na egzaminie. Sformułowane zostały w trzech obszarach: Absolwent powinien umieć: 1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności: (umiejętności właściwe dla zawodu) 2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności : (umiejętności właściwe dla zawodu) 3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, a w szczególności: (umiejętności właściwe dla zawodu) ETAP PISEMNY EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE OBEJMUJE:

CZĘŚĆ II – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ZWIĄZANYCH Z ZATRUDNIENIEM I DZIAŁALNOŚCIĄ W GOSPODARCE Absolwent powinien umieć: 1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie: opisu, instrukcji, tabeli, wykresu, w szczególności: 1.1. rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie działalności gospodarczej; 1.2. rozróżniać dokumenty regulujące zatrudnienie oraz działalność gospodarczą; 1.3. identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień: pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta. ETAP PISEMNY EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE OBEJMUJE:

CZĘŚĆ II – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ZWIĄZANYCH Z ZATRUDNIENIEM I DZIAŁALNOŚCIĄ W GOSPODARCE Absolwent powinien umieć: 2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, w szczególności: 2.1. analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej; 2.2. sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz z podejmowaniem działalności gospodarczej; 2.3. rozróżniać skutki wynikające z nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. ETAP PISEMNY EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE OBEJMUJE:

Wykonanie projektu realizacji określonych prac z zakresu technologii lub eksploatacji danych wyrobów/obiektów w określonych warunkach organizacyjnych i technicznych na podstawie dokumentacji sprawdzającego umiejętności ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU OBEJMUJE WYKONANIE OKREŚLONEGO ZADANIA EGZAMINACYJNEGO WYNIKAJĄCEGO Z ZADANIA OGÓLNEGO O TREŚCI:

Wykonanie projektu realizacji określonych prac z zakresu technologii lub eksploatacji danych wyrobów/obiektów w określonych warunkach organizacyjnych i technicznych na podstawie dokumentacji sprawdzającego umiejętności: ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU OBEJMUJE WYKONANIE OKREŚLONEGO ZADANIA EGZAMINACYJNEGO WYNIKAJĄCEGO Z ZADANIA OGÓLNEGO O TREŚCI: 1. analizowania dokumentacji (jakiej? jakich? wpisać nazwę właściwą dla zawodu) wyrobów/obiektów (jakich? np. budowlanych, włókienniczych) dla potrzeb opracowania projektu realizacji prac właściwych dla procesów ich wykonania/wytwarzania i eksploatacji, 1.1. dobierania technologii, metod i technik wykonania/wytwarzania wyrobów/obiektów (jakich? wymienić – półprodukty, wyroby, obiekty właściwe dla zawodu) z uwzględnieniem ich właściwości na podstawie dokumentacji (jakiej? jakich? wpisać nazwę właściwą dla zawodu), 1.2. dobierania narzędzi, maszyn i urządzeń w odniesieniu do określonej technologii, metod i technik wykonania/wytwarzania wyrobów/obiektów (jakich? wymienić – półprodukty, wyroby, obiekty właściwe dla zawodu) na podstawie dokumentacji (jakiej? jakich? wpisać nazwę właściwą dla zawodu),

Wykonanie projektu realizacji określonych prac z zakresu technologii lub eksploatacji danych wyrobów/obiektów w określonych warunkach organizacyjnych i technicznych na podstawie dokumentacji sprawdzającego umiejętności: ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU OBEJMUJE WYKONANIE OKREŚLONEGO ZADANIA EGZAMINACYJNEGO WYNIKAJĄCEGO Z ZADANIA OGÓLNEGO O TREŚCI: 2. dobierania metod, technik i urządzeń do kontroli wielkości parametrów właściwych dla półproduktów, wyrobów/obiektów (jakich? wymienić – półprodukty, wyroby, obiekty właściwe dla zawodu) na podstawie dokumentacji (jakiej? jakich? wpisać nazwę właściwą dla zawodu), 3. określania warunków eksploatacji dla wyrobów/obiektów (jakich? wymienić – półprodukty, wyroby, obiekty właściwe dla zawodu) w zależności od ich właściwości na podstawie dokumentacji (jakiej? jakich? wpisać nazwę właściwą dla zawodu),

Wykonanie projektu realizacji określonych prac z zakresu technologii lub eksploatacji danych wyrobów/obiektów w określonych warunkach organizacyjnych i technicznych na podstawie dokumentacji sprawdzającego umiejętności: ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU OBEJMUJE WYKONANIE OKREŚLONEGO ZADANIA EGZAMINACYJNEGO WYNIKAJĄCEGO Z ZADANIA OGÓLNEGO O TREŚCI: 4. opracowania projektu (np. w formie schematu blokowego) przebiegu procesu wykonania/wytwarzania wyrobów/obiektów (jakich? wymienić – półprodukty, wyroby, obiekty właściwe dla zawodu) obejmującego (wpisać określone prace - wymienić prace właściwe dla procesów wykonania/wytwarzania półproduktów, wyrobów, obiektów właściwych dla zawodu), 5. opracowania harmonogramu prac realizowanych w procesie wykonania/wytwarzania i eksploatacji wyrobów/obiektów (jakich? wymienić – półprodukty, wyroby, obiekty właściwe dla zawodu) z uwzględnieniem warunków technicznych , (wpisać właściwe dla zawodu) organizacyjnych (wpisać właściwe dla zawodu). Niezbędne wyposażenie stanowiska do wykonania zadania egzaminacyjnego

Zawód: Technik geodeta 311[10] Etap pisemny egzaminu obejmuje: CZĘŚĆ I – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI WŁAŚCIWYCH DLA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE Absolwent powinien umieć: 1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności: 1.1. rozpoznawać rodzaje obiektów budowlanych oraz inżynierskich, 1.2. rozpoznawać rodzaje instrumentów pomiarowych i kartometrycznych, 1.3. rozpoznawać techniki i metody pomiarów geodezyjnych, 1.4. określać zasady wykonywania pomiarów sytuacyjnych i sytuacyjno- wysokościowych, STANDARD WYMAGAŃ BĘDĄCYCH PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE

CZĘŚĆ I – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI WŁAŚCIWYCH DLA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE Absolwent powinien umieć: 1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności: 1.5.określać rodzaje map i sposoby ich sporządzania przy zastosowaniu tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi pomiarowych i kartometrycznych, 1.6.określać zasady posługiwania się urządzeniami reprodukcyjnymi przeznaczonymi do wykonywania map i dokumentów, 1.7.określać zasady posługiwania się podstawowym sprzętem fotogrametrycznym, 1.8.określać zasady kartowania map sytuacyjnych i sytuacyjno- wysokościowych na podstawie pomiarów terenowych oraz przetworzonych danych terenowych, STANDARD WYMAGAŃ BĘDĄCYCH PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE (c.d.)

CZĘŚĆ I – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI WŁAŚCIWYCH DLA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE Absolwent powinien umieć: 1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności: 1.9. określać zasady prowadzenia geodezyjnej obsługi budownictwa mieszkaniowego i przemysłowego, określać zasady wykonywania pomiarów przemieszczeń i odkształceń budowli, określać zasady prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, określać zasady wykonywania podziałów i rozgraniczeń nieruchomości, określać zasady wykonywania wytyczania oraz inwentaryzacji sieci uzbrojenia terenu, określać zasady prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wskazywać zasady kontroli jakości i oceny wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych w tym kontrolę zgodności technicznej i prawnej dokumentacji geodezyjnej. STANDARD WYMAGAŃ BĘDĄCYCH PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE (c.d.)

CZĘŚĆ I – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI WŁAŚCIWYCH DLA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE Absolwent powinien umieć: 2.Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności: 2.1. przetwarzać dane zebrane w terenie na dane liczbowe w postaci współrzędnych lub pól powierzchni, 2.2. sporządzać szkice polowe oraz dokumentacyjne, 2.3. kreślić, rytować i opisywać mapy, 2.4. sporządzać graficzne zobrazowanie stanu zagospodarowania terenu, 2.5. sporządzać dokumenty związane z ewidencją gruntów i budynków, 2.6. obliczać należność za wykonaną pracę. ETAP PISEMNY EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE OBEJMUJE:

CZĘŚĆ I – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI WŁAŚCIWYCH DLA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE Absolwent powinien umieć: 3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, a w szczególności: 3.1. wskazywać przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące w pracach geodezyjnych i kartograficznych, 3.2. przewidywać zagrożenia dla życia i zdrowia pracownika na placu budowy oraz podczas geodezyjnych prac terenowych, 3.3. określać zasady stosowania i doboru odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, 3.4. stosować przepisy prawa budowlanego i prawa pracy, 3.5. wskazywać i stosować zasady udzielania pomocy przedlekarskiej. ETAP PISEMNY EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE OBEJMUJE:

CZĘŚĆ II – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ZWIĄZANYCH Z ZATRUDNIENIEM I DZIAŁALNOŚCIĄ W GOSPODARCE Absolwent powinien umieć: 1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie: opisu, instrukcji, tabeli, wykresu, w szczególności: 1.1. rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie działalności gospodarczej; 1.2. rozróżniać dokumenty regulujące zatrudnienie oraz działalność gospodarczą; 1.3. identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień: pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta. ETAP PISEMNY EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE OBEJMUJE:

CZĘŚĆ II – ZAKRES WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ZWIĄZANYCH Z ZATRUDNIENIEM I DZIAŁALNOŚCIĄ W GOSPODARCE Absolwent powinien umieć: 2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, w szczególności: 2.1. analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej; 2.2. sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz z podejmowaniem działalności gospodarczej; 2.3. rozróżniać skutki wynikające z nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. ETAP PISEMNY EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE OBEJMUJE:

Wykonanie projektu realizacji prac geodezyjnych w terenie oraz opracowanie określonej dokumentacji geodezyjnej na podstawie wyników pomiarów sprawdzającego umiejętności: ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU OBEJMUJE WYKONANIE OKREŚLONEGO ZADANIA EGZAMINACYJNEGO WYNIKAJĄCEGO Z ZADANIA OGÓLNEGO O TREŚCI: 1. analizowania dokumentacji projektowej, pomiarowej, kartograficznej dla potrzeb opracowania projektu realizacji prac geodezyjnych w terenie oraz dokumentacji geodezyjnej na podstawie określonych wyników pomiarów: dobierania metody i technik wykonania pomiarów oraz opracowania geodezyjnego określonego obiektu na podstawie dokumentacji projektowej, dobierania sprzętu i instrumentów geodezyjnych w odniesieniu do określonej metody i techniki wykonania pomiarów. 2. dobierania metod, technik i przyrządów do kontroli prawidłowości wykonywanych pomiarów, uzyskanych wyników oraz wykorzystania ich do opracowań geodezyjnych. 3. określania warunków wykonania pomiarów oraz dokumentacji geodezyjnej w zależności od określonych wymagań co do rodzaju i zakresu opracowania.

Wykonanie projektu realizacji prac geodezyjnych w terenie oraz opracowanie określonej dokumentacji geodezyjnej na podstawie wyników pomiarów sprawdzającego umiejętności: ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU OBEJMUJE WYKONANIE OKREŚLONEGO ZADANIA EGZAMINACYJNEGO WYNIKAJĄCEGO Z ZADANIA OGÓLNEGO O TREŚCI: 4. opracowania projektu wykonania określonego rodzaju prac geodezyjnych obejmującego: wykonanie pomiarów sytuacyjnych i sytuacyjno- wysokościowych, sporządzenie szkiców polowych pomiarów sytuacyjnych i sytuacyjno-wysokościowych, wykonanie szkiców dokumentacyjnych tyczenia lub przetworzenie danych zebranych w terenie na dane liczbowe w postaci współrzędnych i pól powierzchni, kartowanie map sytuacyjnych i sytuacyjno-wysokościowych na podstawie pomiarów terenowych oraz przetworzonych danych terenowych, 5. opracowania przykładowej dokumentacji związanej z geodezyjną obsługą budownictwa. Niezbędne wyposażenie stanowiska do wykonania zadania egzaminacyjnego