Prezentacja wyników badania: URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Advertisements

Moja firma z pożyczką PO KL 6.2. Chcesz otworzyć własną firmę? Brak Ci środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej? Chcesz zdobyć wiedzę niezbędną.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Stowarzyszenie Wspierania Małej Przedsiębiorczości z siedzibą w Dobiegniewie Zielona Góra 20 kwiecień 2016.
Oferta „Fundacji Przedsiębiorczość” – wsparcie rozwoju firmy Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH. LFPK Sp. z o.o. - firma non profit dla wspierania MSP PowstaniePowołanie LFPK Sp. z o.o. przez Województwo Lubuskie.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Inicjatywa JEREMIE jako alternatywa finansowania przedsięwzięć w Wielkopolsce Leszno dnia 23 maja 2012 r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Projekt Centrum Współpracy Nauki i Gospodarki Szczecin, r.
Wsparcie przedsiębiorczości w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki Toruń, 9 lutego 2012.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Stan wdrażania IV Osi priorytetowej Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Badanie ewaluacyjne „ Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata ” 1Urząd Marszałkowski.
Departament Rozwoju Regionalnego. Zakres tematyczny informacji: -Spotkanie Roczne z przedstawicielami KE w Regionie, -Komitet Monitorujący, - Postęp w.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Wielkopolski Regionalny
ZWROTNE INSTRUMENTY FINANSOWE DLA MŚP
Zapis prezentacji:

Prezentacja wyników badania: URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Analiza ex-ante instrumentów finansowych w perspektywie finansowej w województwie warmińsko-mazurskim Tomasz Klimczak

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Cele badania Celem głównym badania jest ocena zasadności, możliwości i zakresu zastosowania instrumentów finansowych w okresie programowania w województwie warmińsko- mazurskim. – Diagnoza: Ocena zakresu, skali oraz przyczyn występowania zjawiska luki finansowej w dostępie do finansowania zewnętrznego w województwie; – Doświadczenia: Ocena efektywności wsparcia w formie instrumentów finansowych w okresie ; – Strategia inwestycyjna: Określenie zapotrzebowania na instrumenty finansowe w ramach RPO WIM

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Metodologia badania Trzy obszary badawcze: – „Przedsiębiorczość”, – „Obszary miejskie”, – „Inne – podmioty ekonomii społecznej i osoby rozpoczynające działalność gospodarczą”. Perspektywy badawcze: – Strony popytowej (przedsiębiorcy, samorządy miast, podmioty ekonomii społecznej, studenci/pracownicy naukowi rozpoczynające działalność gospodarczą); – Strony podażowej (operatorzy funduszy, przedstawiciele instytucji finansowych np. banków); – Systemowa (instytucji zaangażowanych we wdrażanie interwencji w ramach RPO WiM i programów krajowych. – Ekspercka – wywiady z ekspertami zajmującymi się ta problematyką, zespół badawczy

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Metody i techniki badawcze Metody jakościowe: – Indywidualne Wywiady Pogłębione (IDI/ITI) – łącznie 53 wywiady (IZ RPO WiM, IP PO KL, IZ PO RPW, IZ PO IG, WUP w Olsztynie, ARMiR, WFOŚiGW, fundusze pożyczkowe i poręczeniowe, operatorzy FROM, BGK, TISE, partnerzy społeczno-gospodarczy, eksperci; – Wywiady osobiste częściowo ustrukturyzowane – łącznie 110 wywiadów (przedsiębiorcy korzystający i niekorzystający ze wsparcia); – Zogniskowane Wywiady Grupowe – 2 (ostateczni odbiorcy wsparcia, przedstawiciele operatorów wsparcia – funduszy) Metody ilościowe: – Ankieta telefoniczna (CATI) wywiadów z przedsiębiorcami z województwa korzystającymi ze wsparcia w ramach instrumentów finansowych; – Ankieta telefoniczna (CATI) wywiady z przedsiębiorcami, którzy dotychczas nie korzystali ze wsparcia w ramach instrumentów finansowych ale ubiegali się o finansowanie zwrotne (grupa kontrolna); – Ankieta telefoniczna (CATI) – 900 wywiadów z przedsiębiorcami z województwa – próba reprezentatywna; – Ankieta elektroniczna (CAWI) - 19 wywiadów z JST, wybranymi największymi miast mi z województwa; – Ankieta elektroniczna (CAWI ) - 20 wywiadów z potencjalnymi inwestorami w ramach instrumentu post- JESSICA; – Ankieta telefoniczna – 10 wywiadów z podmiotami ekonomii społecznej; – Ankieta telefoniczna – 10 wywiadów ze studentami zainteresowanymi rozpoczęciem działalności gospodarczej;

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego WYNIKI BADANIA

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Przedsiębiorczość

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Ubieganie się o finansowanie zewnętrzne Odsetek przedsiębiorstw ubiegających się o finansowanie zewnętrzne w ciągu ostatnich 5 lat Najczęściej wybierane źródła finansowania zewnętrznego przez przedsiębiorstwa województwa warmińsko-mazurskiego Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania CATI [n=380]. Pytanie dotyczyło jedynie tych przedsiębiorców, którzy starali się o finansowanie zewnętrzne Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania CATI [n=900]. 225 tys. zł 220 tys. zł 90 tys. zł 130 tys. zł Instytucja do której składano wniosek o kredyt Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania CATI [n=240]. Pytanie dotyczyło jedynie tych przedsiębiorców, którzy starali się o kredyt lub pożyczkę

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Przyczyny nieubiegania się o finansowanie dłużne przedsiębiorców z terenu województwa warmińsko-mazurskiego Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania CATI [n=580]. Przyczyny nieubiegania się o finansowanie zewnętrzne

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Luka finansowania – dotyczy ona przedsiębiorstw, które dysponując rentownymi projektami, w sytuacji braku własnych (wewnętrznych) środków finansowych, nie są w stanie pozyskać kapitału z zewnątrz na jego sfinansowanie Luka finansowania Firmy mikro i małe (mikroprzedsiębiorstwa – 20% populacji firm mikro, 4% firm małych) Firmy o niskich obrotach (do 15% firm mających obroty mniejsze niż 100 tys. zł rocznie) Usytuowane peryferyjnie – 14% Firmy z branż: Sekcja I. Zakwaterowanie i usługi gastronomiczne – 36%; Sekcja A. Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo – 21%; Sekcja F. Budownictwo - 12%; Sekcja L. Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości – 12%; Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna – 12% Łącznie liczbę przedsiębiorstw znajdujących się w luce finansowania w województwie warmińsko-mazurskim oszacowano na 18% populacji, czyli ok. 21,5 tys. firm

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Instrumenty finansowe w perspektywie RPO WiM w ramach osi priorytetowej 1. Przedsiębiorczość, działania 1.2. Wzrost potencjału instytucji otoczenia biznesu wyodrębniono poddziałanie Fundusze poręczeniowe i pożyczkowe, które miało na celu dokapitalizowanie funduszy poręczeniowych i pożyczkowych. Instrumenty inżynierii finansowej w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej wspierane są w Działaniu I.2 Instrumenty inżynierii finansowej. W ramach naborów, które zostały zorganizowane w latach , podpisano umowy z dwoma pośrednikami z województwa warmińsko- mazurskiego – Działdowską Agencją Rozwoju S.A. i Fundacją Rozwoju Regionu Łukta. W województwie warmińsko-mazurskim zdecydowano się na wdrażanie instrumentów zwrotnych dla sektora MSP JEREMIE podpisując bezpośrednio umowę z Pośrednikiem Finansowym (tj. z pominięciem Funduszu Powierniczego). Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie, Działdowska Agencja Rozwoju S.A. w Działdowie, Fundacja Wspierania Przedsiębiorczości Regionalnej w Gołdapi, Stowarzyszenie „Centrum Rozwoju Ekonomicznego Pasłęka”, Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA, Fundacja Rozwoju Regionu Łukta, Warmińsko-Mazurski Fundusz "Poręczenia Kredytowe" Sp. z o.o. w Działdowie, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „ATUT”, Warmińsko-Mazurskie Stowarzyszenie Wspierania Przedsiębiorczości w Olsztynku

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Efekty wsparcia (1) Wpływ na konkurencyjność firmy Wpływ na innowacyjność firmy

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Efekty wsparcia Zmiana przychodów firmyZmiana zysków firmy Zmiana zatrudnienia w firmie

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Typy inwestycji vs zapotrzebowanie na środki inwestycyjne Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania CATI [n=580]. Plany inwestycyjne

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Przedziały kapitałowe luki zł - 15% przedsiębiorców planuje wziąć kredyt w wysokości, a jedynie 6% ocenia, że ma szanse na takie finansowanie zł. - finansowania oczekuje około 13% badanych, a uzyskania kredytu spodziewa się zaledwie 3%. 100 do zł - finansowania oczekuje około 11% respondentów, natomiast jedynie 1% twierdzi, że ma szanse taką pożyczkę otrzymać z banku. Zwraca uwagę fakt, iż we wszystkich trzech wymienionych grupach mamy różnicę pomiędzy potrzebą, a oczekiwanymi szansami na poziomie 10 punktów procentowych (15% do 6%, 13% do 3% i 11 do 1%). powyżej zł. - około 4% przedsiębiorców zgłasza takie właśnie zapotrzebowania na finansowanie dłużne, podczas gdy żaden z badanych (0%) nie liczy na możliwość otrzymania kredytu w takiej kwocie. Ten obszar kapitałowy luki jest o tyle ważny, że obecnie nie jest on pokrywany przez ofertę funduszy pożyczkowych

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Dopasowanie instrumentów finansowych do luki w finansowaniu Charakterystyka narzędzia Pożyczki – ocena dopasowania (skala: słabe, średnie, dobre) Poręczenia – ocena dopasowania (skala: słabe, średnie, dobre) Zakres przedmiotowy wsparcia Średnie – brak możliwości finansowania części potrzeb obrotowych firm. Zbyt krótki okres maksymalnej pożyczki. W niektórych przypadkach zbyt mała kwota pożyczki Słabe – zanotowano wyraźny spadek zainteresowania poręczeniami kredytów bankowych. Występuje potrzeba poręczeń pozabankowych Zakres kwotowy wsparcia Średnie – w niektórych przypadkach zbyt mała kwota pożyczki, co dotyczy przede wszystkim kredytów inwestycyjnych i wiąże się także ze zbyt krótkim czasem kredytowania Słabe – obecnie poręczenia do zł trafiają w pustkę, z uwagi na fakt, iż banki kredyty do takich kwot coraz częściej zabezpieczają jedynie zabezpieczeniami osobistymi. Procedura wsparcia Słabe – Ocena procedur funduszy na tle banków wypada nie najlepiej. W wielu przypadkach banki potrafią być bardziej elastyczne. Nie wymagają szczegółowych rozliczeń – co dotyczy przede wszystkim kredytów obrotowych Dobra – fundusze działają w porozumieniu z bankami, bez angażowania klienta Zakres terytorialny wsparcia Średnie – brak rozwiniętej sieci na wschodzie, południowym wschodzie województwa Słabe – brak rozwiniętej sieci na wschodzie województwa Zakres branżowy wsparcia Dobre – nie występuje potrzeba dywersyfikacji branżowej Zakres wielkości/wieku wspieranych firm Dobre – nie występuje potrzeba dywersyfikacji wieku/wielkości firm Słabe – brak możliwości obsługiwania większych firm z uwagi na zbyt małą kwotę maksymalną poręczenia

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wielkość luki w finansowaniu – fundusze pożyczkowe Wielkość luki finansowej – oszacowano na ok mln zł rocznie. Oszacowanie luki finansowej na tym poziomie przekłada się na zapotrzebowanie na kapitał dla funduszy pożyczkowych w regionie. Można przyjąć, iż pożyczki będą się zwalniać w cyklu trzyletnim, daje to zapotrzebowanie na poziomie około mln zł. na okres 7 lat. Ponieważ około 120 mln zł. już jest w systemie pożyczkowym w województwie warmińsko-mazurskim zapotrzebowanie na dalsze dokapitalizowanie pośredników wyniesie około mln zł. Można przyjąć, iż fundusze pożyczkowe i poręczeniowe nie powinny mieć większych problemów z absorpcją w przyszłym okresie finansowym kwoty ok. 290 mln zł. ubiegali w sektorze komercyjnym i nie otrzymali korzystają z sektora pozabankowego, korzystają z sektora pozabankowego, mimo że mogliby dostać finansowanie na rynku zrezygnowali z inwestycji z powodu braku dostępu do finan sowania zewnętrznego

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Luka w finansowaniu - poręczenia Oszacowanie luki w odniesieniu do poręczeń kredytowych jest w chwili obecnej zadaniem niemożliwym do wykonania, z uwagi na intensywny rozwój narzędzi portfelowych przez BGK. Z deklaracji funduszy poręczeń kredytowych wynika, iż rynek kredytowy jest obecnie obsługiwany głównie przez poręczenia BGK i banki nie są zainteresowane ofertą funduszy lokalnych. Pewne środki można przeznaczyć na poręczenia i gwarancje pozabankowe. Tutaj lukę określono metodą jakościową – przez deklaracje pośredników – i stwierdzono, iż obecnie rynek poręczeń i gwarancji pozabankowych może wynosić do 20 mln zł, w pespektywie następnego okresu budżetowego.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Miasta - rewitalizacja

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Niezrównoważony popyt W okresie programowym w województwie zrealizowano 102 projekty rewitalizacyjne, na łączną kwotę 104 mln zł, w 33 miastach. 28 projektów zrealizowano w Olsztynie. Środki dostępne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych środki na inwestycje nie pozwoliły na zrealizowane wszystkich planowanych przez miasta projektów. Stopień realizacji planów rewitalizacyjnych w latach

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Zapotrzebowanie na kapitał (1) W kolejnym okresie programowania prawie połowa JST posiada mniej niż 25% nakładów inwestycyjnych na projekty w obszarze rewitalizacji w ramach środków własnych. Tym samym zapotrzebowanie na kapitał kształtuje się na poziomie 60-70% nakładów inwestycyjnych. Czy środki własne są wystarczające na pokrycie nakładów na inwestycje rewitalizacyjne w latach ?

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Zapotrzebowanie na kapitał (2) Skumulowane prognozowane wydatki inwestycyjne JST oszacowano na ok. 2 mld zł. Wydatki na rewitalizację stanowią ok. 26% wydatków inwestycyjnych 19 JST województwa warmińsko-mazurskiego, stąd oszacowano planowane wydatki na rewitalizację na ok. 520 mln zł Samorządom brakuje (60-70%) około 380 mln zł na ich realizację. W zależności od alokacji w formie dotacji jest przestrzeń do zastosowania instrumentów zwrotnych

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Zdolność JST do zaciągania kredytów (1) Średnia wartość relacji kwoty obsługi długu do dochodów w latach wśród 19 jednostek samorządów terytorialnych wyniosła 6,74%. W żadnej z badanych gmin wskaźnik nie przekroczył granicy 15%.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Zdolność JST do zaciągania kredytów (2) Średnia wartość wskaźnika długu do dochodów w analizowanych latach w badanej grupie jednostek samorządów terytorialnych wyniosła 36,3%. (granica 60%) Zaprezentowane wyniki oznaczają, że samorządy mają jeszcze możliwość zaciągania zadłużenia. W przypadku wielu z analizowanych JST istnieje jeszcze duża rezerwa do osiągnięcia granicznej wartości wskaźnika.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Doświadczenia JESSICA (1) Wśród czynników mających największy wpływ na zainteresowanie wsparciem udzielanym w ramach inicjatywy JESSICA wymienia się: niskie oprocentowanie (uzależnione m.in. od jakości komponentów „społecznych” projektu, tj. mających wpływ na rozwiązywanie źródłowych problemów obszarów rewitalizowanych); długi okres spłaty pożyczki; możliwość łącznia pożyczki z innymi formami wsparcia; możliwość, a wręcz konieczność uzyskiwania w ramach projektu dochodu (co umożliwia spłatę pożyczki oraz ewentualny rozwój przedsięwzięcia w przyszłości).

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Doświadczenia JESSICA (2) Wdrażanie inicjatywy typu post-JESSICA można podzielić na cztery lub pięć etapów, w zależności od tego czy zostanie powołany Fundusz Powierniczy. – Etap 1 - Studium ewaluacyjne - Memorandum of Understanding (MoU); – Etap 2 - Powołanie Funduszu Powierniczego (opcjonalnie); – Etap 3 - Utworzenie Funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich (FROM); – Etap 4 - Opracowanie planu operacyjnego FROM; – Etap 5 - Wsparcie finansowe i monitoring wybranych projektów - dokonanie wyboru projektów przez FROM oraz zawarcie umów. Doświadczenia pokazały że formuła wdrażania instrumentu JESSICA poprzez FROM jest skuteczna

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Podmioty ekonomii społecznej i studenci/pracownicy naukowi rozpoczynający działalność gospodarczą

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Podmioty ekonomii społecznej (1) 5611 podmiotów ekonomii społecznej Większość z nich to organizacje pozarządowe (79%); 50 spółdzielni socjalnych; Największy problem – nieurynkowienie (bardzo rzadko prowadzą działalność gospodarczą (10% -podregion Olsztyński i Elbląski)). Problem: brak rynkowych produktów, klienci – JST) W dużej mierze funkcjonują dzięki składkom, dotacjom, darowiznom.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Podmioty ekonomii społecznej (2) Brak dostępu do kapitału pożyczkowego i jednoczesny brak oferty komercyjnej Brak środków na pokrycie bieżących, stałych kosztów - przeważa finansowanie pomostowe a nie na rozwój Jedynymi instrumentami dedykowanymi podmiotom ES dysponuje TISE (własna oferta i „ES Fundusz”). 1,5 mln zł, beneficjent BGK – operator TISE – regionalni partnerzy 4 pożyczki w WiM – od 8 tys. do 100 tys. zł

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Studenci, absolwenci i pracownicy naukowi (1) 2733 nauczycieli akademickich; studentów; Ok absolwentów rocznie;

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Studenci, absolwenci i pracownicy naukowi (2) Ok. 15% planuje założyć działalność gospodarczą; Duże zapotrzebowanie na dofinansowanie zewnętrzne, zwłaszcza na zakup sprzętu (komputerowego, specjalistycznego) - ok zł na osobę; Bardzo mała możliwość otrzymania środków komercyjnych (zwłaszcza w przypadku studentów i absolwentów); jedyna oferta niekomercyjna – BGK;

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego REKOMENDACJE

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Proponowane działania (1) Proponujemy w latach uruchomić następujące instrumenty finansowe dla przedsiębiorców: 1.Fundusze pożyczkowe wspierające plany inwestycyjne szerokiej grupy mikro, małych i średnich przedsiębiorców z terenu województwa (Działania 1.3, 1.5, 3.1 w projekcie RPO WiM ; Cele tematyczne 2, 3; alokacja: 160 mln zł); 2.Fundusze pożyczkowe wspierające potrzeby obrotowe mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa (Działania 1.3, 1.5, 3.1 w projekcie RPO WiM ; Cele tematyczne 2, 3; alokacja: 40 mln zł); 3.Fundusz pożyczek z premią za sukces nastawionych na finansowanie projektów o szczególnym potencjale rozwojowym dla województwa (Działania 1.5, 3.1 w projekcie RPO WiM ; Cele tematyczne 2, 3; alokacja: 40 mln zł); 4.Fundusz poręczeń i gwarancji zobowiązań bankowych i pozabankowych (Działania 1.5, 3.1 w projekcie RPO WiM ; Cele tematyczne: 2, 3; alokacja: 40 mln zł); 5.Pilotażowy fundusz inwestycyjny podwyższonego ryzyka nastawiony na finansowanie projektów o charakterze innowacyjnym (Działania 1.2, 1.3, 3.1 w projekcie RPO WiM ; Cele tematyczne: 1, 2, 3; alokacja: 20 mln zł).

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Proponowane działania (1) Instrumenty finansowe wspierające projekty rewitalizacyjne Jednostek Samorządu Terytorialnego: 6.Fundusz wsparcia rewitalizacji obszarów miejskich (Oś Priorytetowa 7. Obszary wymagające rewitalizacji w projekcie RPO WiM , Cel tematyczny 9; alokacja: 195,30 mln zł). Instrumenty finansowe dla Podmiotów Ekonomii Społecznej i studentów i absolwentów wyższych uczelni: 7.Regionalny fundusz pożyczkowy wspierający urynkowienie warmińsko-mazurskich podmiotów ekonomii społecznej (Działanie 10.3 projektu RPO WiM , Cel tematyczny 9, alokacja: 20 mln zł); 8.Regionalny fundusz pożyczkowy dla studentów, absolwentów i pracowników naukowych planujących rozpocząć działalność gospodarczą na terenie województwa warmińsko- mazurskiego (Działanie 9.2 projektu RPO WiM , Cel tematyczny 8; alokacja: 40 mln zł); 9.Fundusz typu Social Venture Capital skierowany do podmiotów ekonomii społecznej (Działanie 10.3 projektu RPO WiM , Cel Tematyczny 9; alokacja: 20 mln zł).

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1. Fundusze pożyczkowe wspierające plany inwestycyjne szerokiej grupy mikro, małych i średnich przedsiębiorców z terenu województwa kontynuacja działania do tej pory realizowanego w ramach RPO. Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych (pośredników) Podstawowym narzędziem będzie pożyczka oprocentowana preferencyjnie. Projekty rozwojowe zawierające wydatki inwestycyjne i towarzyszące im wydatki obrotowe, Odbiorcy ostateczni: MŚP prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa warmińsko-mazurskiego Pożyczka na okres do 10 lat o wartości do 1 mln zł., z karencją do 6 miesięcy możliwą do dowolnego wykorzystania w ciągu trzech pierwszych lat trwania pożyczki. Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 160 mln zł. Założenie 10% udziału własnego pośrednika

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2. Fundusze pożyczkowe wspierające potrzeby obrotowe mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa Specjalny fundusz, który mógłby działać jako wydzielony księgowo funduszu u pośredników, który byłby zogniskowany wyłącznie na finansowanie potrzeb obrotowych przedsiębiorców. Podstawowym narzędziem będzie pożyczka oprocentowana na zasadach rynkowych. Narzędzie przewiduje pewien próg kwotowy, do którego przedsiębiorca nie będzie musiał rozliczać szczegółowo wydatkowania uzyskanej kwoty. Próg ten proponujemy ustanowić na poziomie zł. bez względu na kwotę pożyczki (jeśli kwota pożyczki będzie większa, nadwyżkę przedsiębiorca będzie musiał rozliczyć na dotychczasowych zasadach). Odbiorcy ostateczni: MŚP prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa warmińsko-mazurskiego Pożyczka na okres do 3 lat o wartości do zł., z karencją do 3 miesięcy możliwą do dowolnego wykorzystania w ciągu pierwszego roku trwania pożyczki. Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 40 mln zł.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 3. Fundusz pożyczek „z premią za sukces” nastawionych na finansowanie projektów o szczególnym potencjale rozwojowym dla województwa Jest to narzędzie pośrednie pomiędzy narzędziami zwrotnymi a bezzwrotnymi. W momencie rozpatrywania wniosku o pożyczkę udzielana będzie promesa premii za sukces (dotacja) pod warunkiem osiągnięcia wskaźników zawartych we wniosku oraz systematycznej spłaty zobowiązania wraz z odsetkami do momentu wyznaczonego terminu przekazania premii Wskaźniki: np.. dotyczące poziomu innowacyjności projektu, efektu ekologicznego, wprowadzania odnawialnych źródeł energii, wzrostu eksportu itd.). Odbiorcy ostateczni: MŚP prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Pożyczka na okres do 5 lat o wartości do 1 mln zł., z karencją do 6 miesięcy możliwą do dowolnego wykorzystania w ciągu trzech pierwszych lat trwania pożyczki. Premia: do 50% pożyczki, jednak nie więcej niż zł. po momencie spłaty przez pożyczkobiorcę pozostałej kwoty zobowiązania Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 40 mln zł.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 4. Fundusz poręczeń i gwarancji zobowiązań bankowych i pozabankowych Kontynuacja działania do tej pory realizowanego w ramach RPO. Dofinansowanie funduszy poręczeniowych, Poręczenia: kredytów bankowe, jak i inne zobowiązania - np. wadia i gwarancje należytego wykonania robót budowlanych wynikających z Prawa zamówień publicznych, jak i np. leasingu w formie dobezpieczenia leasingodawcy w przypadku szybkiej utraty wartości leasingu w początkowej fazie jego użytkowania. Odbiorcy ostateczni: MŚP prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa warmińsko-mazurskiego Maksymalna wartość poręczenia 500 tys. zł. Poręczenie do 70% zobowiązania w przypadku kredytu. Gwarancja do 100% wymaganego poziomu wynikającego z Pzp. Do 100% wadium. Do 30% wartości początkowej przedmiotu leasingu. Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 20 mln zł.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 5. Pilotażowy fundusz inwestycyjny podwyższonego ryzyka nastawiony na finansowanie projektów o charakterze innowacyjnym Stworzenie funduszu inwestycyjnego wysokiego ryzyka nastawionego na finansowanie projektów o wysokim potencjale innowacyjnym we wstępnej fazie rozwoju. Pośrednik finansowy byłby odpowiedzialny za wyszukiwanie ciekawych, rozwojowych pomysłów i zakładanie z pomysłodawcą spółki prawa handlowego w celu realizacji innowacyjnego projektu, w szczególności nastawionego na wprowadzenie na rynek nowych produktów Wejście kapitałowe będzie realizowane na czas określony, na z góry ustalonych zasadach wyjścia. Docelowo, fundusz będzie odsprzedawał swoje udziały pomysłodawcy, tak aby pozostał on na końcu jedynym właścicielem firmy (i poszukiwał kolejnego finansowania na rynku publicznym lub dłużnym). Odbiorcy ostateczni: MŚP z terenu województwa warmińsko-mazurskiego, ze szczególnym uwzględnieniem firm produkcyjnych i firm technologicznych na wczesnym etapie rozwoju Wejście kapitałowe w wysokości maksimum zł. przy objęciu nie więcej niż 50% udziałów w spółce, z maksymalnym czasem wyjścia z inwestycji 5 lat. Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 20 mln

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 6. Fundusz wsparcia rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich Działanie obejmuje wszelkie zadania związane z rewitalizacją obszarów miejskich (tj. m.in. obszary powojskowe, poprzemysłowe, a także wysoce zdegradowane części miast). Działanie pozwala na finansowanie rewitalizacji fizycznej, przestrzennej i społecznej obszarów miejskich. Działanie realizowane może być wg modelu inicjatywy JESSICA - utworzenie i zarządzanie Funduszem Powierniczym, alokującym środki w sposób zwrotny w instrumenty inżynierii finansowej, w celu wspomagania realizacji projektów z zakresu rewitalizacji i rozwoju obszarów miejskich objętych Zintegrowanym Planem Rozwoju Obszarów Miejskich (Lokalnym Programem Rewitalizacji). Minimalna wartość wsparcia – 100 tys. zł, maksymalna wartość wsparcia 10 mln zł. Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 196 mln zł. Wskazane jest dopuszczenie możliwości wdrażania projektów w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 7. Regionalny fundusz pożyczkowy wspierający urynkowienie warmińsko-mazurskich podmiotów ekonomii społecznej Projekt systemowy - wybór pośrednika regionalnego Przykładowe cele pożyczek: rozwój nowych produktów i usług, wejście na nowe rynki, wprowadzenie zmian marketingowych, procesowych, technologicznych lub organizacyjnych służących rozwojowi rynkowemu; zakup sprzętu, wyposażenia, remonty, modernizacje itp. Odbiorcy ostateczni: podmioty ekonomii społecznej z terenu województwa warmińsko-mazurskiego, zamierzające rozpocząć lub rozwinąć działalność gospodarczą na terenie tego województwa 20% pożyczki może zostać wydane na bieżące koszty prowadzenia działalności, w tym koszty administracyjne, pod warunkiem ich uzasadnienia w stosunku do planowanych celów przedsięwzięcia. 20% pożyczki –premia za sukces (dotacja)– po osiągnięciu założonych wskaźników Minimalna wartość pożyczki – 5000 zł, maksymalna wartość wsparcia zł Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 20mln zł.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 8. Regionalny fundusz pożyczkowy dla studentów, absolwentów i pracowników naukowych Interwencja ukierunkowana będzie na podjęcie i rozwój działalności gospodarczej związanej z przedmiotem studiów Projekt systemowy. Wybór pośrednika regionalnego – preferowana instytucja doświadczona w zakresie wsparcia zwrotnego; Pożyczkobiorcy: studenci ostatnich lat studiów I i II stopnia uczelni województwa warmińsko-mazurskiego, absolwenci tych uczelni (do 1 roku po zakończeniu studiów), doktoranci, pracownicy naukowi. Minimalna wartość wsparcia – 5000 zł, maksymalna wartość wsparcia 100 tys. zł; W przypadku wdrożenia innowacji na poziomie regionalnym (nowy produkt lub usługa)– premia za sukces - do 20% pożyczki Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 40mln zł.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 9. Fundusz typu Social Venture Capital skierowany do podmiotów ekonomii społecznej Projekt systemowy, w ramach którego wybrany zostanie operator funduszu Fundusz Venture Capital dla podmiotów ekonomii społecznej, nastawiony przede wszystkim na cele społeczne tych podmiotów, ale w połączeniu z działaniami rynkowymi Wsparcie kapitałowe z odroczoną spłatą. Przedsięwzięcia społeczno-rynkowe podmiotów ekonomii społecznej byłyby objęte dokapitalizowaniem, zaś środki te będą mogły zostać spłacone po 3 latach od otrzymania kapitału z odsetkami w granicach 9%. Podmiot dokapitalizowany dodatkowo otrzyma bezpłatne usługi doradcze w obszarze zarządzania, marketingu, finansów itp. Odbiorcy ostateczni: podmioty ekonomii społecznej z terenu województwa warmińsko-mazurskiego Minimalna wartość wsparcia 10 tys. zł, maksymalna wartość wsparcia 500 tys. zł. Planowana łączna kwota wydatków na działania w całym okresie budżetowym: 20mln zł.

Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Dziękuję za uwagę PSDB sp. z o.o. Ul. Sienna 64, warszawa tel: fax: