Kajetan Broniewski Dyrektor Departamentu Sportu Wyczynowego
Kultura fizyczna Ś rodki jednostek samorz ą du terytorialnego Ś rodki bud ż etu pa ń stwa Ś rodki pa ń stwowych funduszy celowych
6
Informacja o wydatkach samorządów wojewódzkich na kulturę fizyczną w latach 2011 – 2014 Wydatki ogółem samorządów wojewódzkich na kulturę fizyczną - dz. 926 w latach w zł
SYSTEM SPORTU M Ł ODZIE Ż OWEGO (SSM) Szkolenie sportowe m ł odzie ż y uzdolnionej Szkolenie grupowe SMS, NSMS OSSM, GOSSM, LOSSM ACSSWCSSOSSM LZS Szkolenie indywidualne Kadra m ł odzie ż owaKadra juniorów Kadra juniorów m ł odszych Kadra m ł odzików Wspó ł zawodnictwo sportowe dzieci i m ł odzie ż y Dla ogó ł u dzieci i m ł odzie ż y szkolnej Igrzyska M ł odzie ż y Szkolnej, inne zawody sportowe Dla dzieci i m ł odzie ż y uzdolnionej sportowo Mi ę dzywojewódzkie Mistrzostwa M ł odzików Ogólnopolska Olimpiada M ł odzie ż y - Mistrzostwa Polski Juniorów M ł odszych Mistrzostwa Polski Juniorów M ł odzie ż owe Mistrzostwa Polski
Łącznie zł
To program realizowany w 2015 roku ramach środków z FRKF. Jego celem jest zapewnienie optymalnych warunków szkolenia sportowego dla możliwości podnoszenia poziomu sportowego młodzieży uzdolnionej sportowo oraz przygotowanie zawodników w kategorii juniorów i młodzieżowców do reprezentowania kraju we współzawodnictwie międzynarodowym.
Wiodąca rola polskich związków sportowych. Od 2014 r. PZS przejęły merytoryczną i finansową swobodę organizacji szkolenia w kategoriach juniora młodszego, juniora i młodzieżowca i jednocześnie ponoszą pełną odpowiedzialność za szkolenie młodzieżowe. W 2015 r. szkolenie kadr wojewódzkich juniora, kadr narodowych juniorów i młodzieżowców oraz szkolenie młodzieży uzdolnionej w szkołach mistrzostwa sportowego i ośrodkach szkolenia sportowego młodzieży prowadzone jest podobnie jak w roku ubiegłym przez polskie związki sportowe jako szkolenie indywidualne i grupowe. MSiT dąży do zapewnienie szkolenia dzieci i młodzieży objętej współzawodnictwem sportowym na poziomie osób rocznie.
tys. zł
W roku 2015 realizowane są programy szkolenia kadr narodowych polskich związków sportowych w kategorii juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców. Środki FRKF przeznaczone są na zabezpieczenie szkolenia, a także przygotowanie i udział w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym młodych zawodników powołanych do kadr narodowych w kategoriach juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców. Organizowane są zgrupowania i konsultacje w kraju i za granicą oraz starty w zawodach krajowych i międzynarodowych. W 2015 r. młodzi polscy sportowcy wzięli też udział w dwóch Europejskich Festiwalach Młodzieży, zimowym w Austrii i Lichtensteinie oraz letnim w Gruzji - Tibilisi
W założeniach programowych przyjęto, że szkolenie i współzawodnictwo młodzieży prowadzone będzie przez polskie związki sportowe w olimpijskich sportach indywidualnych oraz grach zespołowych. Polskie związki sportowe realizują powyższy program w dwóch formach: indywidualnej oraz grupowej. Podmioty realizujące szkolenie decydują o wielkości środków przeznaczonych na jedną z w/w form organizacyjnych. Aktualnie w kadrach narodowych 35 olimpijskich związków sportowych znajduje się młodych sportowców, w tym: 1007 młodzików, 3237 juniorów młodszych, 2696 juniorów, 1202 młodzieżowców.
tys. zł
Celem programu jest zapewnienie młodzieży uzdolnionej sportowo lepszych warunków szkolenia i możliwości podnoszenia poziomu sportowego oraz przygotowania zawodników do współzawodnictwa krajowego. Zawodnicy grupy wiekowej młodzika stanowią bezpośrednie zaplecze kadry wojewódzkiej juniora młodszego, juniora. W ramach programu kontynuowany jest również projekt wynagradzania trenerów „Trener”. Powyższy program powinien być dofinansowany w takiej samej wysokości przez urzędy marszałkowskie poszczególnych województw. Realizatorem szkolenia kadry wojewódzkiej młodzika oraz projektu „Trener” są Wojewódzkie Interdyscyplinarne Stowarzyszenia Sportowe.
tys. zł
Program dotyczy realizacji zadań szkoleniowych w trzech środowiskach: klubach akademickich (ACSS), klubach zrzeszonych w Wojskowej Federacji Sportu (WCSS) oraz członkach Krajowego Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych (LZS). Celem programu w 2015 r. będzie zabezpieczenie szkolenia zawodników w Centrach Szkolenia Sportowego.
Programem objęto 1436 zawodników: Zarząd Główny AZS* – 309 zawodników, AZS AWF Poznań – 50 zawodników, AZS AWF Warszawa – 119 zawodników, AZ AWF Katowice – 95 zawodników, AZS AWF Gorzów Wlkp.– 23 zawodników, AZS AWF Kraków – 66 zawodników, OSSM LZS – 610 zawodników, WCSS – 164 zawodników. * Zarząd Główny AZS swoją umową obejmuje 5 pozostałych Centrów (Biała Podlaska, Gdańsk, Wrocław, Olsztyn, Łódź) oraz 14 klubów AZS nie posiadających statusu centrum certyfikowanego.
2.500 tys. zł
Celem programu jest dofinansowanie udziału reprezentacji Polski w Akademickich Mistrzostwach Świata w roku 2015 w konkurencjach objętych programem igrzysk olimpijskich. Program skierowany jest do sportowców-studentów, spełniających kryteria sportowe opracowane przez Wnioskodawcę w uzgodnieniu z właściwymi polskimi związkami sportowymi.
6.000 tys. zł
OOM to główna impreza podsumowująca cykl szkoleniowy, głównie w kategorii juniora młodszego, a w sportach zimowych także w kategorii juniora. Organizacja OOM dofinansowywana jest zarówno ze środków FRKF, jak też z budżetów samorządów wojewódzkich i lokalnych, na terenie których odbywają się zawody finałowe w poszczególnych sportach. Organizator : Małopolski Związek Stowarzyszeń Kultury Fizycznej – Zawody rozegrano w następujących sportach: biathlon, curling, hokej na lodzie, łyżwiarstwo figurowe, łyżwiarstwo szybkie (tor długi oraz short track), narciarstwo alpejskie (junior i junior młodszy), narciarstwo klasyczne (biegi i skoki), saneczkarstwo, snowboard.
W zawodach wzięło udział: 916 zawodniczek i zawodników, 292 osoby współpracujące, 188 szkoleniowców. Ogólny koszt imprezy wyniósł zł, z czego MSiT dofinansowało zł, co stanowi 75,80% całości zadania.
W 2015 roku zawody finałowe OOM w sportach zimowych i umysłowych, podobnie jak w latach poprzednich, organizowana była przez urzędy marszałkowskie (UM), które zgłosiły chęć przeprowadzenia tych zawodów w swoim województwie. Zadanie to realizowały na rzecz wybranych UM Wojewódzkie Interdyscyplinarne Stowarzyszenia Sportowe. Organizator - Podlaska Federacja Sportu w Białymstoku. Zawody rozegrano w sportach: brydż, szachy, warcaby. W zawodach wzięło udział: 360 zawodniczek i zawodników, 50 osoby współpracujące, 84 szkoleniowców, 30 wolontariuszy. Ogólny koszt imprezy wyniósł zł z czego MSiT dofinansowało zł, co stanowi 81,25% całości zadania.
W sportach letnich, mimo dwukrotnie wysłanego zapytania do urzędów marszałkowskich, MSiT nie otrzymało żadnego zgłoszenia, potwierdzającego chęć organizacji OOM. Fakt ten oraz sygnalizowana od kilku lat przez pzs potrzeba organizacji zawodów OOM w terminach uwzględniających np. międzynarodowe kalendarze poszczególnych sportów, były przesłanką do powierzenia organizacji OOM w sportach letnich nie Urzędom Marszałkowskim (oraz WISS), a poszczególnym polskim związkom sportowym. Zgodnie z Decyzją nr 15 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 27 lutego 2015 roku pzs składając wniosek o udzielenie dofinansowania na w/w zadanie, opracowuje szczegółowy regulamin OOM-MPJM w danym sporcie, wskazuje termin zawodów i przejmuje odpowiedzialność za stronę merytoryczną i organizacyjną. W 2015 r. na organizację OOM w sportach letnich przeznaczono łącznie zł.
1.000 tys. zł
Finansowanie zakupu sprzętu ze środków FRKF stanowi formę wyróżnienia najlepszych klubów z gmin, powiatów i województw oraz uczniowskich klubów sportowych w systemie sportu młodzieżowego za wyniki osiągnięte w poprzednim roku.
tys. zł
W 2014 r. w ramach projektu przyjęto do klas siatkarskich uczniów i przybyło 84. nowych nauczycieli klas SOS. Łącznie w 360 klasach siatkarskich w zajęciach uczestniczyło uczniów. Zorganizowano rozgrywki i finał rozgrywek SOS, a dodatkowo w lipcu i sierpniu 2014 roku odbyły się 2 campy dla najzdolniejszej młodzieży, w których uczestniczyło łącznie 200 dzieci. Ponadto jesienią 2014 roku został przeprowadzony cykl rozgrywek dla wszystkich szkół i klas biorących udział w programie SOS. W ramach dotacji sfinansowano zakup sprzętu niezbędnego do realizacji zadania, a także przeprowadzono 4 szkolenia regionalne i 2 szkolenia centralne dla nauczycieli.
Szkolne ośrodki siatkarskie w 2015 roku otrzymają z jednostek samorządu terytorialnego dofinansowanie wynoszące 5 mln złotych, a także wsparcie w postaci bezpłatnego udostępnienia obiektów i hal sportowych, pokrycia kosztów zakwaterowania zawodników w internatach i bursach oraz ich pełnego wyżywienia oraz jednego pełnego posiłku dziennie dla sportowców trenujących w miejscu zamieszkania.
2.000 tys. zł (Departament Sportu Wyczynowego) tys. (Departament Sportu dla Wszystkich)
W 2014 r. PZLA uruchomił pilotaż programu dla najmłodszych adeptów sportu. W grach i zabawach lekkoatletycznych wzięło udział prawie 80 tysięcy dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, a w regularnych zajęciach pozalekcyjnych ponad 6500 uczniów z klas IV-VI. PZLA, pozytywnie oceniając rezultaty pilotażu, zadecydował o kontynuacji i rozszerzeniu programu w bieżącym roku na całą Polskę. Program zakłada utworzenie 50 gimnazjalnych klas sportowych o profilu lekkiej atletyki. W kolejnych latach liczba ich będzie zwiększana, aż do 150 w 2018 roku.
Za ich organizację odpowiadać będą Koordynatorzy Ośrodków Lekkiej Atletyki, działający w porozumieniu z lokalnymi klubami sportowymi i wojewódzkimi związkami lekkiej atletyki. Każdy oddział będzie składał się z 20 uczniów oraz 1 nauczyciela wychowania fizycznego i 1 trenera LA. Efektem szkolenia w tych placówkach ma być wyselekcjonowanie, a następnie przygotowanie do dalszego szkolenia szerokiej grupy utalentowanych zawodników, którzy w etapie finalnym trafią do szkół mistrzostwa sportowego nadzorowanych przez PZLA. Szkolne ośrodki lekkoatletyczne w 2015 otrzymają dofinansowanie z jednostek samorządu terytorialnego wynoszące 200 tysięcy złotych, a także wsparcie w postaci bezpłatnego udostępnienia obiektów, urządzeń i sprzętu sportowego.
4.000 tys. zł
Program rozwoju szkolenia sportowego dziewcząt i chłopców w ośrodkach szkolenia w piłce ręcznej na lata , ma zmodyfikować i uzupełnić dotychczasowe szkolenie indywidualne i grupowe młodzieży uzdolnionej sportowo. Do głównych celów programu można zaliczyć poszukiwanie młodych zawodników uzdolnionych sportowo, doskonalenie kadr szkoleniowych, wychowanie mistrzów sportu. Zaś pośród głównych zadań wymienić można wyposażenie szkół w sprzęt niezbędny do uprawiania piłki ręcznej, unifikację szkolenia na poziomie młodzieżowym, zapewnienie stałego dopływu dobrze wyszkolonych zawodników. Efektem szkolenia w tych placówkach ma być wyselekcjonowanie, a następnie przygotowanie do dalszego szkolenia szerokiej grupy utalentowanych zawodników, którzy w etapie finalnym trafią do szkół mistrzostwa sportowego nadzorowanych przez PZLA.
1.800 tys. zł
Program rozwoju szkolenia sportowego dziewcząt i chłopców w ośrodkach szkolenia w koszykówce ma zmodyfikować i uzupełnić dotychczasowe szkolenie indywidualne i grupowe młodzieży uzdolnionej sportowo. Główne założenia programu to: szkolenie najbardziej uzdolnionej sportowo młodzieży na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej, stworzenie jak najlepszych warunków do szkolenia dla zawodniczek i zawodników biorących udział w programie, zabezpieczenie zawodników w sprzęt sportowy i specjalistyczny niezbędny do realizacji szkolenia w wieloletnim procesie treningowym, zatrudnienie trenerów przez Polski Związek Koszykówki, którzy będą współpracować przy kadrach narodowych PZKosz., ścisłą współpraca z wojewódzkimi okręgami koszykówki oraz klubami sportowymi, wsparcie dla najlepszych klubów szkolących młodzież w Polsce i oddających zawodników do szkolenia centralnego, upowszechnienie systemu szkolenia wśród najlepszych nauczycieli, szkół i środowisk.
1.700 tys. zł
Celem działalności kontrolnej jest umożliwianie wczesnej identyfikacji sportowych talentów, w oparciu o odpowiednie warunki organizacyjno- metodyczne i wykwalifikowaną kadrę szkoleniową. Zadanie to realizuje powołany przy Instytucie Sportu w Warszawie, Zespół Sportu Młodzieżowego. monitorowanie rozwoju sportowego zawodników, konsultacje z polskimi związkami sportowymi, przygotowanie fachowych wydawnictw, obserwację zawodów sportowych i szkolenia, prowadzenie kontroli sprawności fizycznej, projekt identyfikacji talentów.
OOM rok Blok sportów zimowych biegi prze ł ajowe halowychletnich I OOM Wroc ł awPozna ń II OOM Nowy S ą cz-KatowiceBydgoszcz III OOM Bielsko-Bia ł aSkierniewiceGda ń skKraków IV OOM Jelenia GóraGorzów Wlkp.Pozna ń Wroc ł aw V OOM Nowy S ą czBia ł a PodlaskaLublinZielona Góra VI OOM Dolno ś l ą skieKujawsko-Pomorskie Ł ódzkie Ś l ą skie VII OOM Ś l ą skiePomorskieOpolskieWielkopolskie VIII OOM Ma ł opolskie Ś wi ę tokrzyskieLubuskieDolno ś l ą skie IX OOM Dolno ś l ą skieZachodniopomorskie Ś wi ę tokrzyskiePomorskie X OOM Ś l ą skieMazowieckieWielkopolskieLubuskie XI OOM PodkarpackiePodlaskieLubelskieMazowieckie XII OOM Dolno ś l ą skieKujawsko-PomorskieWarmi ń sko-Mazurskie Ł ódzkie XIII OOM Ma ł opolskiePodkarpackieOpolskie Zachodniopomorski e XIV OOM Ś l ą skiePomorskieDolno ś l ą skieKujawsko-Pomorskie XV OOM – 2009 PodkarpackieLubelskie Ś wi ę tokrzyskieMa ł opolskie XVI OOM Dolno ś l ą skie Ś l ą skieMazowieckieLubuskie XVII OOM Ma ł opolskieKujawsko-PomorskiePodlaskieMazowieckie zimowychumys ł owychletnich XVIII OOM Ś l ą skiePodkarpackieMa ł opolskie XIX OOM – 2013 PodkarpackieDolno ś l ą skie Ł ódzkie XX OOM Ś l ą skie Ł ódzkieDolno ś l ą skie XXI OOM Ma ł opolskiePodlaskiePolskie Zwi ą zki Sportowe
Dziękuję za uwagę