Strategia lizbońska Strategia Europa 2020. Na spotkaniu Rady Europejskiej w dniach 23-24 marca 2000 roku w Lizbonie został uzgodniony nowy cel strategiczny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
1 Szanse powrotu byłych osadzonych na otwarty rynek pracy w świetle doświadczeń z realizacji projektów finansowanych w ramach PIW EQUAL Wrocław, 30 stycznia.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Zapis prezentacji:

Strategia lizbońska Strategia Europa 2020

Na spotkaniu Rady Europejskiej w dniach marca 2000 roku w Lizbonie został uzgodniony nowy cel strategiczny dla Unii Europejskiej: zwiększenie zatrudnienia, reformy gospodarcze i spójność społeczna jako element gospodarki opartej na wiedzy

Strategia lizbońska została zainicjowana przede wszystkim w odpowiedzi na problemy związane z globalizacją i starzeniem się społeczeństw. Rada Europejska wskazała, że celem strategii jest uczynienie z Unii Europejskiej najbardziej dynamicznej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy gospodarki, zdolnej do zapewnienia zr ó wnoważonego wzrostu, oferującej więcej miejsc pracy oraz większą sp ó jność społeczną, jak r ó wnież poszanowanie środowiska naturalnego. U podłoża strategii leżało przekonanie, że aby polepszyć standard życia oraz utrzymać model społeczny w UE, Unia musi zwiększyć swoją produktywność i konkurencyjność w warunkach coraz silniejszej światowej konkurencji, zmian technologicznych i starzenia się społeczeństw. W związku z tym, że program reform obejmował wiele obszar ó w polityki leżących w kompetencjach państw członkowskich, od początku było wiadomym, że jej realizacja jedynie na poziomie UE nie będzie możliwa, ale wymagać będzie ścisłej wsp ó łpracy pomiędzy UE a państwami członkowskimi. Strategia lizbońska pokazała r ó wnież, że gospodarki państw członkowskich są ze sobą ściśle powiązane i że w związku z tym działanie (lub zaniechanie) w jednym państwie może mieć znaczące konsekwencje dla Unii jako całości.

Odnowienie strategii w 2005 r. umożliwiło doprecyzowanie jej zakresu i cel ó w. Szczeg ó lnie ważnym posunięciem było określenie czterech obszar ó w priorytetowych: badania i innowacje, inwestowanie w potencjał ludzki/modernizacja rynku pracy, uwolnienie potencjału gospodarczego, szczeg ó lnie małych i średnich przedsiębiorstw oraz energia/zmiany klimatu.

Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zr ó wnoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu

Strategia Europa 2020 obejmuje trzy wzajemnie ze sobą powiązane priorytety: – rozw ó j inteligentny: rozw ó j gospodarki opartej na wiedzy i innowacji; – rozw ó j zr ó wnoważony: wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasob ó w, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej; – rozw ó j sprzyjający włączeniu społecznemu: wspieranie gospodarki o wysokim poziomie zatrudnienia, zapewniającej sp ó jność społeczną i terytorialną

W tym celu Komisja proponuje wytyczenie kilku nadrzędnych cel ó w: – wskaźnik zatrudnienia os ó b w wieku lat powinien wynosić 75%; – na inwestycje w badania i rozw ó j należy przeznaczać 3% PKB Unii; – należy osiągnąć cele „ 20/20/20 ” w zakresie klimatu i energii (w tym ograniczenie emisji dwutlenku węgla nawet o 30%, jeśli pozwolą na to warunki); – liczbę os ó b przedwcześnie kończących naukę szkolną należy ograniczyć do 10%, a co najmniej 40% os ó b z młodego pokolenia powinno zdobywać wyższe wykształcenie; – liczbę os ó b zagrożonych ub ó stwem należy zmniejszyć o 20 mln.

Priorytety: rozw ó j inteligentny / rozw ó j zr ó wnoważony / rozw ó j sprzyjający włączeniu społecznemu Cele dla ich osiągnięcia: – stopa zatrudnienia os ó b w wieku lat powinna wzrosnąć z obecnych 69% do co najmniej 75%, między innymi wskutek zwiększenia liczby pracujących kobiet i os ó b starszych oraz lepszej integracji migrant ó w na rynku pracy; – obecny cel UE w zakresie inwestycji w działalność badawczo-rozwojową (B+R) wynosi 3% PKB. Udało się dzięki niemu zwr ó cić uwagę na to, jak ważne są publiczne i prywatne inwestycje w B+R, jednak wiąże się on raczej z wielkością wkładu początkowego niż z wywieranym wpływem. Bez wątpienia trzeba poprawić warunki prywatnej działalności badawczo-rozwojowej w UE i temu właśnie służy wiele środk ó w zaproponowanych w niniejszej strategii. Tworząc sp ó jne podejście do działalności badawczo-rozwojowej i innowacji, mielibyśmy do dyspozycji większy zakres środk ó w, co miałoby większe przełożenie na działania biznesowe i czynniki pobudzające wydajność. Komisja proponuje, aby utrzymać 3% cel, a jednocześnie pracuje nad wskaźnikiem, kt ó ry odzwierciedlałby intensywność działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej; – emisję dwutlenku węgla należy ograniczyć co najmniej o 20% w por ó wnaniu z poziomem z 1990 r. lub, jeśli pozwolą na to warunki, nawet o 30%; należy zwiększyć udział odnawialnych źr ó deł energii w naszym całkowitym zużyciu energii do 20% oraz zwiększyć efektywność wykorzystania energii o 20%; – cel związany z edukacją, dotyczący problemu os ó b przedwcześnie kończących naukę szkolną, obejmuje ograniczenie wskaźnika przerywania nauki do 10% w por ó wnaniu z obecnym poziomem 15% oraz zwiększenie do 2020 r. odsetka os ó b w wieku lat posiadających wyższe wykształcenie z 31% do co najmniej 40%; – liczbę Europejczyk ó w żyjących poniżej krajowej granicy ub ó stwa należy ograniczyć o 25%, co będzie wymagać wydobycia z ub ó stwa ponad 20 mln os ó b.

Komisja przedstawia r ó wnież siedem projekt ó w przewodnich, kt ó re umożliwią postępy w ramach każdego z priorytet ó w: – „ Unia innowacji ” – projekt na rzecz poprawy warunk ó w ramowych i dostępu do finansowania badań i innowacji, tak by innowacyjne pomysły przeradzały się w nowe produkty i usługi, kt ó re z kolei przyczynią się do wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy; – „ Młodzież w drodze ” – projekt na rzecz poprawy wynik ó w system ó w kształcenia oraz ułatwiania młodzieży wejścia na rynek pracy; – „ Europejska agenda cyfrowa ” – projekt na rzecz upowszechnienia szybkiego Internetu i umożliwienia gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom czerpania korzyści z jednolitego rynku cyfrowego; – „ Europa efektywnie korzystająca z zasob ó w ” – projekt na rzecz uniezależnienia wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasob ó w, przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, większego wykorzystania odnawialnych źr ó deł energii, modernizacji transportu oraz propagowania efektywności energetycznej; – „ Polityka przemysłowa w erze globalizacji ” – projekt na rzecz poprawy otoczenia biznesu, szczeg ó lnie w odniesieniu do MŚP, oraz wspierania rozwoju silnej i zr ó wnoważonej bazy przemysłowej, przygotowanej do konkurowania na rynkach światowych; – „ Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia ” – projekt na rzecz modernizacji rynk ó w pracy i wzmocnienia pozycji obywateli poprzez rozw ó j kwalifikacji przez całe życie w celu zwiększenia wsp ó łczynnika aktywności zawodowej i lepszego dopasowania popytu do podaży na rynku pracy, między innymi dzięki mobilności siły roboczej; – „ Europejski program walki z ub ó stwem ” – projekt na rzecz zapewnienia sp ó jności społecznej i terytorialnej, tak aby korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego i zatrudnienia były szeroko dostępne, a osoby ubogie i wykluczone społecznie mogły żyć godnie i aktywnie uczestniczyć w życiu społeczeństwa.

W realizację siedmiu powyższych projekt ó w przewodnich będzie zaangażowana zar ó wno Unia Europejska, jak i państwa członkowskie. Do rozwiązania największych problem ó w i osiągnięcia cel ó w strategii Europa 2020 w pełni wykorzystane zostaną instrumenty, jakimi dysponuje UE, przede wszystkim jednolity rynek, instrumenty finansowe i narzędzia polityki zewnętrznej.

Strategia Europa 2020 opiera się na dw ó ch filarach: na podejściu tematycznym, łączącym priorytety i służące ich realizacji cele, oraz na sprawozdaniach państw członkowskich, kt ó re mają pom ó c im w opracowaniu własnych strategii powrotu do trwałego wzrostu i stabilnych finans ó w publicznych. Na poziomie UE przyjęte zostaną zintegrowane wytyczne, obejmujące unijne priorytety og ó lne i cele. Poszczeg ó lnym państwom członkowskim przekazane zostaną zalecenia. W przypadku niepodjęcia odpowiednich działań przewiduje się możliwość wystosowania ostrzeżenia.

Inteligentny rozw ó j – gospodarka oparta na wiedzy i innowacji

Projekt przewodni: „ Unia Innowacji ” Celem projektu jest wykorzystywanie działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej do rozwiązywania takich problem ó w jak zmiany klimatu, efektywność energetyczna i pod względem zasob ó w, zdrowie oraz zmiany demograficzne. Konieczne jest wzmocnienie każdego elementu procesu innowacji, począwszy od wstępnych projekt ó w badawczych aż po komercyjne wykorzystanie ich wynik ó w. Na poziomie UE Komisja podejmuje się: – ukończyć tworzenie europejskiej przestrzeni badawczej, opracować strategiczny program działalności badawczej skoncentrowany wok ó ł takich kwestii jak bezpieczeństwo energetyczne, transport, zmiany klimatu, efektywne korzystanie z zasob ó w, zdrowie i starzenie się społeczeństw, przyjazne środowisku metody produkcji i gospodarowanie gruntami, a także wzmocnić rolę wsp ó lnego planowania z państwami członkowskimi i regionami; – poprawić warunki ramowe prowadzenia działalności innowacyjnej przez przedsiębiorstwa (tj. utworzyć jednolity patent UE i specjalny sąd patentowy, poprawić prawodawstwo w obszarze praw autorskich i znak ó w towarowych, poprawić dostęp MŚP do ochrony praw własności intelektualnej, przyspieszyć opracowywanie standard ó w interoperacyjnych, poprawić dostęp do kapitału i w pełni wykorzystywać strategie tworzenia popytu, np. poprzez zam ó wienia publiczne i inteligentne regulacje; – utworzyć europejskie partnerstwa innowacyjne między podmiotami działającymi na poziomie UE i w państwach członkowskich w celu szybszego opracowywania i wykorzystywania technologii potrzebnych do rozwiązania określonych problem ó w. Pierwsze takie partnerstwa obejmą następujące kwestie: „ zbudowanie biogospodarki do roku 2020 ”, „ najważniejsze technologie wspomagające, kształtujące przyszłość europejskiego przemysłu ” oraz „ technologie umożliwiające osobom starszym samodzielne życie i aktywne funkcjonowanie w społeczeństwie ” ; – nieustająco wzmacniać rolę instrument ó w UE mających wspierać innowacje (np. funduszy strukturalnych, funduszy rozwoju obszar ó w wiejskich, badawczo-rozwojowych program ó w ramowych, programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP), planu EPSTE) między innymi poprzez ściślejszą wsp ó łpracę z EBI i sprawniejsze procedury administracyjne w celu ułatwienia dostępu do funduszy, szczeg ó lnie MŚP, oraz wprowadzenia innowacyjnych mechanizm ó w zachęcających do inwestowania związanych z rynkiem uprawnień do emisji dwutlenku węgla, szczeg ó lnie dla podmiot ó w szybko rozwijających się – wspierać partnerstwa w obszarze wiedzy i umacniać powiązania między światem nauki, biznesu, badań i innowacji, między innymi z wykorzystaniem Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, oraz wspierać przedsiębiorczość, pomagając młodym innowacyjnym przedsiębiorstwom. Na poziomie krajowym państwa członkowskie będą musiały: – zreformować krajowe (i regionalne) systemy prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej, aby sprzyjały one rozwijaniu doskonałości i inteligentnej specjalizacji, zacieśnić wsp ó łpracę między uczelniami, społecznością badawczą i biznesem, realizować wsp ó lne planowanie, a także poprawić wsp ó łpracę w obszarach, gdzie UE może zaoferować wartość dodaną, i odpowiednio dostosować krajowe procedury finansowania, tak aby zapewnić rozprzestrzenianie się technologii na całe terytorium UE; – zapewnić odpowiednią liczbę absolwent ó w nauk ścisłych, wydział ó w matematycznych i inżynieryjnych oraz wprowadzić do program ó w szkolnych elementy kreatywności, innowacji i przedsiębiorczości; – promować wydatki na wiedzę, między innymi stosując ulgi podatkowe i inne instrumenty finansowe umożliwiające wzrost prywatnych inwestycji w badania i rozw ó j.

Projekt przewodni: „ Młodzież w drodze ” Celem projektu jest poprawa wynik ó w i podniesienie atrakcyjności europejskiego szkolnictwa wyższego na arenie międzynarodowej oraz podniesienie jakości wszystkich poziom ó w kształcenia i szkolenia w UE, łącząc doskonałość z ideą sprawiedliwości, poprzez wspieranie mobilności student ó w i stażyst ó w oraz poprawę sytuacji młodzieży na rynku pracy. Na poziomie UE Komisja podejmuje się: – zintegrować i usprawnić działanie europejskich program ó w w zakresie mobilności, wsp ó łpracy międzyuczelnianej i badawczej (takich jak Erasmus, Erasmus Mundus, Tempus i Marie Curie) i połączyć je z programami i zasobami krajowymi; – ożywić program modernizacji szkolnictwa wyższego (program ó w nauczania, zarządzania i finansowania), między innymi poprzez por ó wnywanie wynik ó w uczelni i rezultat ó w procesu kształcenia w skali globalnej; – zbadać możliwości propagowania idei przedsiębiorczości z wykorzystaniem program ó w mobilności dla młodych specjalist ó w; – działać na rzecz oficjalnego uznania uczenia się nieformalnego i pozaformalnego; – zainicjować opracowanie zasad ramowych dotyczących polityki zatrudnienia os ó b młodych, określających strategię na rzecz zmniejszenia bezrobocia wśr ó d młodzieży. Realizowane wsp ó lnie z państwami członkowskimi i partnerami społecznymi, zasady te powinny sprzyjać wchodzeniu młodzieży na rynek pracy dzięki stażom, praktykom i innym metodom zdobywania doświadczenia zawodowego, w tym r ó wnież programowi ( „ Twoja pierwsza praca z EURES-em ” ) mającemu na celu zwiększenie możliwości zatrudnienia młodzieży poprzez sprzyjanie mobilności na terenie UE. Na poziomie krajowym państwa członkowskie będą musiały: – zapewnić odpowiedni poziom inwestycji w systemy kształcenia i szkolenia na wszystkich poziomach (od przedszkolnego do wyższego); – poprawić rezultaty procesu kształcenia, stosując zintegrowane podejście w każdym segmencie systemu (kształcenie przedszkolne, podstawowe, średnie, zawodowe i wyższe), uwzględniając kluczowe kompetencje i dążąc do ograniczenia liczby os ó b przedwcześnie kończących naukę szkolną; – zwiększyć otwartość i znaczenie system ó w kształcenia poprzez utworzenie krajowej struktury kwalifikacji i lepsze łączenie rezultat ó w procesu kształcenia z potrzebami rynku pracy; – ułatwić młodzieży wchodzenie na rynek pracy poprzez zintegrowane działania obejmujące m.in. udzielanie informacji, doradztwo, staże.

Projekt przewodni: „ Europejska agenda cyfrowa ” Celem projektu jest osiągnięcie trwałych korzyści ekonomicznych i społecznych z jednolitego rynku cyfrowego płynących z szybkiego i bardzo szybkiego Internetu i aplikacji interoperacyjnych; w praktyce oznacza to szerokopasmowy dostęp do Internetu dla wszystkich do roku 2013, dostęp do łączy o dużo większej prędkości transmisji danych (30 Mb/s i więcej) dla wszystkich do roku 2020 oraz dostęp do łączy o prędkości powyżej 100 Mb/s dla co najmniej 50% europejskich gospodarstw domowych. Na poziomie UE Komisja podejmuje się: – opracować stabilne ramy prawne pobudzające inwestycje w otwartą i konkurencyjną infrastrukturę szybkiego Internetu i usługi powiązane; – opracować skuteczną politykę widma radiowego; – ułatwić wykorzystanie funduszy strukturalnych UE na potrzeby realizacji tego projektu; – stworzyć faktyczny jednolity rynek treści i usług on-line (co oznacza ponadgraniczny i bezpieczny unijny rynek zasob ó w cyfrowych i usług w sieci cieszący się dużym zaufaniem, racjonalne ramy prawne wyraźnie regulujące kwestie praw, propagowanie licencji wieloterytorialnych, odpowiednią ochronę i wynagrodzenie właścicieli praw, aktywne wsparcie cyfryzacji bogatego europejskiego dziedzictwa kulturowego oraz stworzenie koncepcji globalnego zarządzania Internetem); – zreformować fundusze badawcze i innowacyjne oraz zwiększyć wsparcie w obszarze technologii ICT, aby uwypuklić silne strony Europy w zakresie technologii w najważniejszych strategicznych sektorach i stworzyć warunki umożliwiające szybko rozwijającym się MŚP pociągnięcie za sobą rynk ó w wschodzących i pobudzanie innowacji w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych we wszystkich sektorach; – propagować powszechny dostęp do Internetu i korzystanie z niego przez wszystkich obywateli europejskich, szczeg ó lnie poprzez działania na rzecz podnoszenia umiejętności informatycznych i dostępu do sieci. Na poziomie krajowym państwa członkowskie będą musiały: – sporządzić strategie operacyjne dotyczące szybkiego Internetu i kierować środki publiczne, szczeg ó lnie fundusze strukturalne, na obszary nie w pełni obsługiwane przez inwestor ó w prywatnych; – stworzyć ramy prawne służące koordynacji działań publicznych, aby obniżyć koszty procesu upowszechniania Internetu; – propagować stosowanie i korzystanie z nowoczesnych usług on-line (takich jak e-administracja, e-zdrowie, inteligentny dom, umiejętności informatyczne, bezpieczeństwo).

Zr ó wnoważony rozw ó j – wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasob ó w, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej

Projekt przewodni: „ Europa efektywnie korzystająca z zasob ó w ” Celem projektu jest wsparcie zmiany w kierunku niskoemisyjnego i efektywniej korzystającego z zasob ó w społeczeństwa, kt ó re racjonalnie korzysta ze wszystkich swoich zasob ó w. Będziemy dążyć do uniezależnienia naszego wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasob ó w i energii, do ograniczenia emisji CO2, zwiększenia konkurencyjności oraz działać na rzecz większego bezpieczeństwa energetycznego. Na poziomie UE Komisja podejmuje się: – wykorzystać instrumenty finansowe UE (np. rozw ó j obszar ó w wiejskich, fundusze strukturalne, program ramowy dotyczący działalności badawczo-rozwojowej, sieci TEN, EBI) jako elementy konsekwentnej strategii finansowania, łączącej publiczne i prywatne środki UE i państw członkowskich; – poprawić ramy prawne stosowania instrument ó w rynkowych (np. handel emisjami, przegląd zasad opodatkowania energii, pomoc państwa, sprzyjanie szerszemu wykorzystaniu ekologicznych zam ó wień publicznych); – przedstawić wnioski legislacyjne dotyczące modernizacji sektora transportu i zmniejszenia jego udziału w emisji związk ó w węgla, co przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności. Można to osiągnąć poprzez szereg działań, takich jak działania w zakresie infrastruktury (np. wczesne tworzenie infrastruktury sieci mobilności elektrycznej), inteligentne zarządzanie ruchem, lepsza logistyka, dalsze ograniczanie emisji CO2 pojazd ó w drogowych oraz w sektorze lotniczym i morskim, w tym opracowanie europejskiej inicjatywy ekologicznych samochod ó w mającej na celu promowanie nowych technologii obejmujących samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym, łącząc w tym celu działalność badawczą, opracowanie wsp ó lnych standard ó w i rozw ó j niezbędnej infrastruktury; – przyspieszyć realizację strategicznych projekt ó w z dużą wartością dodaną ze strony Europy, mających na celu rozładowanie największych przeciążeń, przede wszystkim na odcinkach transgraniczncyh i w węzłach intermodalnych (miasta, porty, platformy logistyczne); – ukończyć tworzenie wewnętrznego rynku energii oraz zrealizować europejski strategiczny plan w dziedzinie technologii energetycznych (plan EPSTE); priorytetem byłoby także wspieranie odnawialnych źr ó deł energii na jednolitym rynku; – przedstawić wniosek w sprawie unowocześnienia sieci europejskich, w tym transeuropejskich sieci energetycznych, i ich transformacji w kierunku europejskiej „ super sieci ”, sieci inteligentnych i połączeń międzysystemowych, szczeg ó lnie połączeń między siecią i odnawialnymi źr ó dłami energii (przy wsparciu funduszy strukturalnych i EBI). Pociąga to za sobą konieczność wspierania projekt ó w inwestycyjnych o dużym strategicznym znaczeniu dla UE w regionie Morza Bałtyckiego, na Bałkanach, w basenie Morza Śr ó dziemnego i w Eurazji; – przyjąć i zrealizować zmieniony Plan działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii i propagować podstawowy program na rzecz efektywnego korzystania z zasob ó w (wspierając zar ó wno MŚP, jak i gospodarstwa domowe) z wykorzystaniem funduszy strukturalnych i innych, aby pozyskać nowe środki w oparciu o już działające i bardzo skuteczne innowacyjne modele program ó w inwestycyjnych. Powinno to przyczynić się do zmiany wzorc ó w produkcji i konsumpcji; – opracować wizję zmian strukturalnych i technologicznych, jakie będą musiały zajść do roku 2050, abyśmy mogli przejść na gospodarkę niskoemisyjną, efektywnie korzystającą z zasob ó w i odporną na zmiany klimatu, dzięki czemu UE będzie mogła osiągnąć cele w zakresie ograniczenia emisji i bior ó żnorodności. Działania te obejmują zapobieganie klęskom żywiołowym i reagowanie na nie, wykorzystanie do przeciwdziałaniu zmianom klimatu polityki sp ó jności, rolnictwa, rozwoju obszar ó w wiejskich i polityki morskiej, szczeg ó lnie poprzez środki dostosowawcze oparte na bardziej efektywnym korzystaniu z zasob ó w, co przyczyni się r ó wnież do zwiększenia światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

Projekt przewodni: „ Europa efektywnie korzystająca z zasob ó w ” c.d. Na poziomie krajowym państwa członkowskie będą musiały: – stopniowo wycofywać dotacje szkodliwe dla środowiska, stosując wyjątki jedynie w przypadku os ó b w trudnej sytuacji społecznej; – stosować instrumenty rynkowe, takie jak zachęty fiskalne i zam ó wienia publiczne, w celu zmiany metod produkcji i konsumpcji; – stworzyć inteligentne, zmodernizowane i w pełni wzajemnie połączone infrastruktury transportowe i energetyczne oraz korzystać z pełni potencjału technologii ICT; – zapewnić skoordynowaną realizację projekt ó w infrastrukturalnych w ramach sieci bazowej UE, kt ó re będą miały ogromne znaczenie dla efektywności całego systemu transportowego UE; – skierować uwagę na transport w miastach, kt ó re są źr ó dłem dużego zagęszczenia ruchu i emisji. – wykorzystywać przepisy, normy w zakresie efektywności energetycznej budynk ó w i instrumenty rynkowe takie jak podatki, dotacje i zam ó wienia publiczne w celu ograniczenia zużycia energii i zasob ó w, a także stosować fundusze strukturalne na potrzeby inwestycji w efektywność energetyczną w budynkach użyteczności publicznej i bardziej skuteczny recykling; – propagować instrumenty służące oszczędzaniu energii, kt ó re mogłyby podnieść efektywność sektor ó w energochłonnych, jak np. instrumenty oparte na technologiach informacyjno-komunikacyjnych.

Projekt przewodni: „ Polityka przemysłowa w erze globalizacji ” Kryzys gospodarczy boleśnie uderzył w przemysł, a szczeg ó lnie w MŚP. Wszystkie sektory stoją teraz w obliczu problem ó w związanych z globalizacją i przystosowaniem proces ó w produkcji i produkt ó w do wymog ó w niskoemisyjnej gospodarki. Skutki tych problem ó w będą r ó żne dla r ó żnych sektor ó w; niekt ó re będą być może musiały określić się na nowo, jednak przed innymi mogą otworzyć się nowe możliwości. Komisja będzie ściśle wsp ó łpracować z zainteresowanymi podmiotami z r ó żnych sektor ó w (środowiskami biznesu, związkami zawodowymi, środowiskiem akademickim, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami konsumenckimi) i opracuje ramy prawne nowoczesnej polityki przemysłowej mające na celu wsparcie przedsiębiorczości, oferujące wskaz ó wki i pomoc w sprostaniu nowym wyzwaniom, wsparcie konkurencyjności europejskiego przemysłu podstawowego, sektora wytw ó rczego i sektora usług oraz pomoc w wykorzystaniu możliwości, jakie niesie ze sobą globalizacja i gospodarka przyjazna środowisku. Przepisy te będą obejmowały wszystkie elementy coraz bardziej międzynarodowego łańcucha wartości, od surowc ó w aż po usługi posprzedażne. Na poziomie UE Komisja podejmuje się: – opracować politykę przemysłową umożliwiającą stworzenie środowiska służącego utrzymaniu i rozwijaniu silnej, konkurencyjnej i zr ó żnicowanej bazy przemysłowej w Europie oraz wspierającą przejście sektor ó w wytw ó rczych na efektywniejsze korzystanie z energii i zasob ó w; – opracować horyzontalne podejście do polityki przemysłowej z wykorzystaniem r ó żnych instrument ó w (takich jak tzw. inteligentne regulacje, dostosowane do nowych warunk ó w zam ó wienia publiczne i reguły konkurencji oraz ustanawianie norm); – poprawić otoczenie biznesu, szczeg ó lnie w odniesieniu do MŚP, między innymi poprzez ograniczenie koszt ó w prowadzenia działalności gospodarczej w Europie, wspieranie klastr ó w i ułatwienie niedrogiego dostępu do finansowania; – wspierać restrukturyzację sektor ó w znajdujących się w trudnej sytuacji w kierunku rodzaj ó w działalności dobrze rokujących na przyszłość, między innymi poprzez szybkie przesunięcia kwalifikacji do nowych, szybko rozwijających się sektor ó w i rynk ó w, z wykorzystaniem unijnego systemu pomocy państwa lub Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji; – wspierać takie technologie i metody produkcji, kt ó re pozwalają ograniczyć wykorzystanie zasob ó w naturalnych, oraz zwiększyć inwestycje w istniejące unijne dobra naturalne; – wspierać umiędzynarodowienie MŚP; – zadbać o to, by sieci transportowe i logistyczne umożliwiały sektorowi przemysłu w Unii skuteczny dostęp do jednolitego rynku i rynk ó w międzynarodowych; – opracować skuteczną politykę kosmiczną, co pozwoli nam zająć się niekt ó rymi z najważniejszych problem ó w globalnych i przede wszystkim zrealizować projekty Galileo oraz globalnego monitoringu środowiska i bezpieczeństwa; – zwiększyć konkurencyjność europejskiej turystyki; – dokonać przeglądu przepis ó w, aby pom ó c sektorowi usług i wytw ó rczemu bardziej efektywnie korzystać z zasob ó w, między innymi z wykorzystaniem bardziej efektywnych metod recyklingu; poprawić proces ustanawiania norm europejskich i międzynarodowych, aby przyczyniłyby się one do zwiększenia długotrwałej konkurencyjności europejskiego przemysłu. Działania te będą obejmowały komercyjne wykorzystanie i przejmowanie najważniejszych technologii wspomagających; – wznowić strategię UE propagującą społeczną odpowiedzialność biznesu, kt ó ra stanowi ważny element zapewnienia sobie długotrwałego zaufania pracownik ó w i konsument ó w.

Projekt przewodni: „ Polityka przemysłowa w erze globalizacji ” c.d. Na poziomie krajowym państwa członkowskie będą musiały: – poprawić otoczenie biznesu, szczeg ó lnie w odniesieniu do innowacyjnych MŚP, między innymi z wykorzystaniem zam ó wień publicznych mających na celu wspieranie inwestycji; – poprawić warunki wykonywania praw własności intelektualnej; – zmniejszyć obciążenie administracyjne przedsiębiorstw i poprawić jakość przepis ó w w zakresie działalności gospodarczej; – ściśle współpracować z zainteresowanymi podmiotami z różnych sektorów (środowiskiem biznesu, związkami zawodowymi, środowiskiem akademickim, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami konsumenckimi), aby rozpoznać problemy i wspólnie zastanowić się, jak utrzymać silną bazę przemysłową i bazę wiedzy oraz uczynić UE światowym liderem zrównoważonego rozwoju.

Rozw ó j sprzyjający włączeniu społecznemu – gospodarka charakteryzująca się wysokim poziomem zatrudnienia i zapewniająca sp ó jność gospodarczą, społeczną i terytorialną

Projekt przewodni: „ Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia ” Celem projektu jest stworzenie warunk ó w do unowocześnienia rynk ó w pracy w związku z rosnącym poziomem bezrobocia oraz zapewnienie trwałości naszych modeli społecznych. Oznacza to wzmocnienie pozycji obywateli poprzez umożliwienie im zdobywania nowych umiejętności, tak aby obecni i przyszli pracownicy mogli przystosować się do nowych warunk ó w i ewentualnej zmiany kariery, aby ograniczyć bezrobocie i podnieść wydajność siły roboczej. Na poziomie UE Komisja podejmuje się: – opracować i zrealizować, wraz z europejskimi partnerami społecznymi, drugi etap programu flexicurity, aby znaleźć metody lepszego radzenia sobie z transformacją gospodarczą oraz walczyć z bezrobociem i zwiększyć poziom aktywności zawodowej; – dostosować ramy prawne, zgodnie z zasadami „ inteligentnych regulacji ”, do zmieniających się modeli organizacji pracy (np. czas pracy, delegowanie pracownik ó w) oraz do nowych zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy; – ułatwiać i wspierać mobilność siły roboczej w UE oraz lepiej dopasowywać popyt i podaż na rynku pracy przy odpowiednim wsparciu finansowym funduszy strukturalnych, a szczeg ó lnie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), oraz wspierać dalekowzroczną i kompleksową politykę migracji zarobkowej, kt ó ra umożliwiałaby elastyczne zaspokajanie potrzeb rynku pracy; – zwiększyć potencjał partner ó w społecznych i w pełni wykorzystywać możliwości dialogu społecznego do rozwiązywania problem ó w na wszystkich poziomach (UE, krajowym, regionalnym, sektorowym, poszczeg ó lnych przedsiębiorstw), a także wspierać ściślejszą wsp ó łpracę między instytucjami zajmującymi się rynkiem pracy, m.in. publicznymi służbami zatrudnienia w państwach członkowskich; – zainicjować opracowanie strategicznych ram prawnych dotyczących wsp ó łpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia z udziałem wszystkich zainteresowanych podmiot ó w. Wynikiem tych działań powinno być przede wszystkim wdrożenie zasad uczenia się przez całe życie (wsp ó lnie z państwami członkowskimi, partnerami społecznymi i ekspertami), między innymi poprzez elastyczne ścieżki edukacyjne w r ó żnych sektorach i na r ó żnych poziomach kształcenia i szkolenia oraz zwiększanie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego. Należy skontaktować się z parterami społecznymi działającymi na poziomie europejskim, aby opracowali oni własną inicjatywę w tym obszarze; – zapewnić zdobywanie i uznawanie kompetencji koniecznych do kontynuowania nauki i na rynku pracy w toku kształcenia og ó lnego, zawodowego, wyższego i kształcenia dorosłych, a także opracować wsp ó lny język i narzędzie operacyjne do cel ó w kształcenia/szkolenia i pracy: europejskie zasady ramowe dotyczące umiejętności, kompetencji i zawod ó w (ESCO).

Projekt przewodni: „ Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia ” c.d. Na poziomie krajowym państwa członkowskie będą musiały: – zrealizować własne ścieżki w zakresie flexicurity zgodnie z uzgodnieniami Rady Europejskiej, aby zmniejszyć segmentację rynku pracy oraz ułatwiać zmianę i pogodzenie życia zawodowego i rodzinnego; – analizować i regularnie monitorować skuteczność działania system ó w podatkowych i system ó w świadczeń, tak aby praca była opłacalna (ze szczeg ó lnym uwzględnieniem os ó b o niskich kwalifikacjach), i jednocześnie usuwać czynniki zniechęcające do pracy na własny rachunek; – wspierać nowe sposoby utrzymania r ó wnowagi między życiem zawodowym a prywatnym, wspierać aktywność os ó b starszych oraz zwiększyć r ó wnouprawnienie płci; – wspierać i kontrolować skuteczne wprowadzanie w życie wynik ó w dialogu społecznego; – dodać silnego bodźca do realizacji europejskich ram kwalifikacji poprzez opracowanie krajowych ram kwalifikacji; – zapewnić zdobywanie i uznawanie kompetencji koniecznych do kontynuowania nauki i na rynku pracy w toku kształcenia og ó lnego, zawodowego, wyższego i kształcenia dorosłych, w tym także w toku uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. – utworzyć partnerstwo przedstawicieli świata edukacji i szkoleń oraz przedstawicieli rynku pracy, przede wszystkim włączając partner ó w społecznych do planowania potrzeb w zakresie kształcenia i szkolenia.

Projekt przewodni: „ Europejski program walki z ub ó stwem ” Projekt dąży do zapewnienia sp ó jności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, stanowi kontynuację idei Europejskiego Roku Walki z Ub ó stwem i Wykluczeniem Społecznym i ma na celu zwiększenie świadomości i uznanie praw podstawowych os ó b ubogich i wykluczonych społecznie, dając im szansę godnego życia i aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym. Na poziomie UE Komisja podejmuje się: – zmienić otwartą metodę koordynacji w zakresie wyłączenia społecznego i ochrony socjalnej w platformę wsp ó łpracy, wzajemnej oceny i wymiany dobrych praktyk oraz w instrument służący zachęcaniu podmiot ó w publicznych i prywatnych do zmniejszania wykluczenia społecznego i do podejmowania konkretnych działań, między innymi z wykorzystaniem ukierunkowanego wsparcia z funduszy strukturalnych, a szczeg ó lnie EFS; – opracować i wdrożyć programy propagujące innowacje społeczne na rzecz os ó b w trudnej sytuacji społecznej, przede wszystkim poprzez dostęp do innowacyjnego kształcenia, szkoleń i możliwości zatrudnienia wśr ó d społeczności znajdujących się w niekorzystnej sytuacji ekonomiczno-społecznej; walczyć z dyskryminacją (np. os ó b niepełnosprawnych) oraz opracować nowy program na rzecz integracji migrant ó w i umożliwienia im pełnego wykorzystania własnego potencjału; – ocenić adekwatność i trwałość system ó w ochrony socjalnej i system ó w emerytalnych oraz znaleźć sposoby zapewnienia lepszego dostępu do system ó w opieki zdrowotnej. Na poziomie krajowym państwa członkowskie będą musiały: – propagować wsp ó lne i indywidualne poczucie odpowiedzialności za walkę z ub ó stwem i wyłączeniem społecznym; – opracować i przeprowadzić działania mające na celu rozwiązanie konkretnych problem ó w grup szczeg ó lnie zagrożonych (rodzic ó w samotnie wychowujących dzieci, starszych kobiet, mniejszości, Rom ó w, os ó b niepełnosprawnych i bezdomnych); – w pełni wykorzystywać swoje systemy ochrony socjalnej i emerytalne, aby zapewnić odpowiednie wsparcie dochodu i dostęp do opieki zdrowotnej.