Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa, Historii Książki i Historii Biblioteki Węgierskiego Instytutu Bibliotecznego Biblioteki Narodowej im. F. Széchényiego WĘGRY
Warszawa, 23 listopada 2007 r. W CENTRUM UWAGI: OCZEKIWANIA UŻYTKOWNIKA Szybkość, dokładność i aktualność usług Zadowolenie użytkowników Jakość znaczy móc wyjść naprzeciw oczekiwaniom i wymaganiom, spełnić oczekiwania Zastąpienie empirycznej obserwacji systematycznym zbieraniem danych
Warszawa, 23 listopada 2007 r. USTAWA O BLIOTEKACH...Ministrowi kultury zleca się wydanie rozporządzenia regulującego wymagania i standardy profesjonalne dla różnych typów bibliotek..." Cel projektów: opracowanie standardów
Warszawa, 23 listopada 2007 r. STRATEGIA DLA BIBLIOTEK NA LATA Spełnienie wymagań w następstwie przystąpienia do UE Zapewnienie lepszej dostępności informacji i dokumentów Poprawa zaopatrzenia w literaturę w poszczególnych regionach i w małych gminach Kształtowanie pozytywnej przyszłości i perspektyw zawodu bibliotekarza
Warszawa, 23 listopada 2007 r. STRATEGIA DLA BIBLIOTEK NA LATA Przekazywanie wszystkich dostępnych informacji i danych, w szczególności: dotyczących dziedzictwa kulturowego Przyjazny dla użytkownika dostęp, w każdym budynku i niezależnie od godzin pracy Rozwój kultury czytelnictwa Poprawa jakości warunków życia, wzrost zatrudnienia i konkurencyjności usług
Warszawa, 23 listopada 2007 r. JAKOŚĆ I PRACA BIBLIOTEKI Decydujące znaczenie: zbiory i pracownicy biblioteki Cel: raport z działalności (dla jednostek założycielskich, finansujących i dla użytkowników) Wykorzystanie wyników: bardziej świadome planowanie wykorzystanie do innych celów prezentacja wyników Benchmarking
Warszawa, 23 listopada 2007 r. UKIERUNKOWANIE NA JAKOŚĆ – OCENA NA PODSTAWIE WSKAŹNIKÓW Równoległa realizacja projektów Trzyletni projekt poprawy jakości Rok1: Zebranie danych w poszczególnych bibliotekach
Warszawa, 23 listopada 2007 r. SAMOOCENA I PORÓWNANIE Zalecenie: 20 wskaźników oceny l Zadowolenie użytkowników l Efektywność procesów roboczych Głównie samoocena Rok 2: Metody porównawcze – typy bibliotek Porównanie z uwzględnieniem wskaźników Rok 3: Przygotowanie do wprowadzenia standardów
Warszawa, 23 listopada 2007 r. POPRAWA JAKOŚCI W BIBLIOTEKACH '21 Cel: Uporządkowanie i praktyczne stosowanie Total Quality Management – badanie modelowe Etapy TQM: Wprowadzenie zorientowanej na partnerów kultury organizacji Koncentracja na partnerach Koncentracja na procesach roboczych Opracowanie metod samooceny i ich upowszechnienie
Warszawa, 23 listopada 2007 r. WĘGIERSKI INSTYTUT BIBLIOTECZNY Grupy robocze Statystyka biblioteczna Wskaźniki
Warszawa, 23 listopada 2007 r. STANDARDY Standardy dla BP– 1. projekt– Dyskusja 1.Podstawowa powierzchnia (m2/1000) 2.Wielkość zbiorów (zasoby lokalne/1000 mieszkańców) 3.Wymiana zasobów (zasoby lokalne/nabyte dokumenty) 4.Dostęp do Internetu (komputery z wyjściem do sieci dla użytkowników/1000 mieszkańców) 5.Zatrudnienie (bibliotekarze etatowi, z wykształceniem merytorycznym i bez) 6.Godziny pracy biblioteki (liczba godzin w tygodniu) 7.Wykorzystanie (ilość odwiedzin/rok/ilość mieszkańców)
Warszawa, 23 listopada 2007 r. WĘGIERSKI INSTYTUT BIBLIOTECZNY Priorytety Biblioteczna Nagroda Jakości Opracowanie kryteriów
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Dziękuję Państwu za uwagę!