Finansowanie edukacji ekonomiczno-ekologicznej w Polsce mgr Agnieszka Świderska Fundacja Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych mgr Edyta Sidorczuk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP Nr 3 w Łodzi we współpracy z MSG sp. z o.o. Łódź,
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki PO KL
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki perspektywą rozwoju dla lokalnego rynku pracy województwa lubelskiego Agnieszka Pidek – Klepacz Biuro Europejskiego.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Finansowanie edukacji ekonomiczno-ekologicznej w Polsce mgr Agnieszka Świderska Fundacja Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych mgr Edyta Sidorczuk Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 2 Edukacja ekologiczno-ekonomiczna zakres podmiotowy edukacja na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i średnim edukacja w szkołach wyższych kształcenie ustawiczne: szkoły wyższe, instytucje szkoleniowe rola organizacji pozarządowych

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 3 Strategia EKG ONZ dotycząca edukacji dla zrównoważonego rozwoju rozwój możliwości wykonawczych, pomoc finansowa oraz wsparcie dla kształcenia i badań oraz programów podnoszących świadomość społeczną w zakresie zrównoważonego rozwoju w krajach będących w okresie transformacji, dzielenie się dobrą praktyką, doświadczeniem, innowacjami oraz informacją dotyczącą doświadczeń krajowych i projektów EZR poparcie uczestnictwa organizacji pozarządowych i innych ważnych grup we współpracy międzynarodowej dotyczącej EZR

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 4 Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej PRZEZ EDUKACJĘ DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU nieodłączny element procesu edukacyjnego, składniki polityki informacyjnej, strategii gospodarczej oraz polityki zdrowotnej wsparcie merytoryczne oraz finansowe szkół o profilu ekologicznym, posiadających własne programy autorskie oraz programy pomaturalne i policealne, kształcące specjalistów w zakresie ochrony środowiska wsparcie finansowe, merytoryczne i organizacyjne pozarządowych organizacji ekologicznych prowadzących edukację ekologiczną i dotyczącą zrównoważonego rozwoju, działalność informacyjną oraz konsultancką

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 5 Strategia Rozwoju Edukacji na lata mieszany system finansowania – połączenie dotychczasowej subwencji naliczanej wg liczby uczniów ze standardami edukacyjnymi i finansowaniem zadaniowym wzrost roli samorządów wojewódzkich w finansowaniu bieżącej działalności oraz rozwoju szkół wyższych (część szkół wyższych nadal finansowana z budżetu państwa) inwestycje w szkolnictwie wyższym finansowane z budżetów właściwych ministerstw i województw promowane partnerstwo publiczno-prywatne łączenie finansowania kształcenia ustawicznego z budżetu państwa, budżetów jst oraz środków prywatnych (pracodawców i uczestników kształcenia).

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 6 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia wdrożenie celów Strategii Lizbońskiej - tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości szersze wykorzystanie wiedzy i innowacyjności wzrost środków wydatkowanych na przedsięwzięcia innowacyjne w ramach polityki spójności (cel w 2013 roku - 60%) większe ukierunkowanie publicznych nakładów na wydatki rozwojowe wprowadzenie modelu kształcenia ustawicznego umożliwiającego poprawę kwalifikacji w ciągu całej kariery zawodowej

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 7 Wybrane źródła finansowania projektów edukacyjnych Programy operacyjne Narodowej Strategii Spójności PO Kapitał ludzki PO Infrastruktura i Środowisko Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 8 PO Kapitał ludzki - priorytety Priorytet I: Zatrudnienie i integracja społeczna Priorytet II: Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw Priorytet III: Wysoka jakość edukacji Priorytet IV: Dobre państwo Priorytet V: Profilaktyka, promocja i poprawa stanu zdrowia społeczeństwa Priorytet VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich oraz promocja integracji społecznej Priorytet VII: Regionalne kadry gospodarki Priorytet VIII: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Priorytet IX: Aktywizacja obszarów wiejskich Priorytet X: Pomoc techniczna

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 9 Priorytet II: Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw szkolenia oraz doradztwo dla przedsiębiorstw prognozowanie kierunków rozwoju kwalifikacji i zawodów, promowanie nowych form i metod organizacji pracy, zarządzania oraz outsourcingu, opracowywanie standardów działań i zarządzania procesami w przedsiębiorstwach, podnoszenie jakości usług szkoleniowych i doradczych promowanie doskonalenia zawodowego, popularyzowanie działań badawczo-rozwojowych, innowacyjnych wykorzystanie e-learningu w procesie podnoszenia kwalifikacji kadr,

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 10 Dostępne środki w priorytecie II (Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw) Ogółem alokacja euro EFS euro Środki krajowe euro

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 11 Priorytet III: Wysoka jakość edukacji zwiększenie roli dziedzin nauki o znaczeniu kluczowym dla gospodarki (nauki przyrodnicze i matematyczne, nauki techniczne), wprowadzenie programów edukacyjnych z zakresu przedsiębiorczości (np. promocja zielonych miejsc pracy), współpraca pomiędzy instytucjami systemu edukacji (w tym szkołami wyższymi) a przedsiębiorcami promocja wysokiej jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 12 Dostępne środki – priorytet III Łącznie alokacja euro EFS euro Środki krajowe euro

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 13 PO Infrastruktura i Środowisko Priorytet V: Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, ochronie przyrody, a także zachowań proekologicznych ogólnopolskie lub ponadregionalne projekty szkoleniowe lub programy aktywnej edukacji dla wybranych grup społecznych i zawodowych mające na celu podnoszenie kwalifikacji i kształtowanie świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju,

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 14 PO Infrastruktura i Środowisko c.d. kampanie informacyjno-promocyjne ogólnopolskie i międzynarodowe imprezy masowe, służące popularyzacji wiedzy o środowisku oraz kształtowaniu postaw proekologicznych budowanie sieci partnerstwa na rzecz ochrony środowiska organizacja ogólnopolskich konkursów i festiwali ekologicznych

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 15 Priorytet V – plan finansowy

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 16 Mechanizm finansowy EOG i Mechanizm Norweski beneficjenci - wszystkie instytucje sektora publicznego i prywatnego (działające w interesie publicznym) oraz organizacje pozarządowe zarejestrowane na terytorium Polski organy administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli, instytucje naukowe i badawcze, instytucje środowiskowe i branżowe, organizacje społeczne oraz organizacje społecznego partnerstwa publiczno-prywatnego

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 17 Priorytet 2 Promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez lepsze wykorzystanie i zarządzanie zasobami zmniejszanie energo-, materiało i wodochłonności produkcji i usług poprzez poprawę efektywności wykorzystania zasobów, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, wspieranie procesu tworzenia zielonych miejsc pracy i zielonych zamówień, działania na rzecz edukacji ekologicznej, działania zachęcające do ochrony, poprawy i przywracania różnorodności biologicznej, działania na rzecz wsparcia gospodarki leśnej

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 18 Priorytet 4 Rozwój zasobów ludzkich promowanie szkoleń dla pracowników administracji samorządowej, sporządzanie standardów kompetencyjnych w zakresie integracji z UE, wspieranie doradztwa i informacji dla jednostek samorządu terytorialnego oraz sektora pozarządowego, opracowanie odpowiednich instrumentów edukacyjnych oraz promowanie partnerstw lokalnych, modernizacja usług administracji centralnej i samorządowej przy wykorzystaniu technologii informatycznych, wspieranie współpracy władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi.

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 19 Priorytet 6 - Dotacje na badania naukowe projekty badawcze ze wszystkich dziedzin i dyscyplin naukowych realizowanych w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 20 Formy i wysokość dofinansowania pojedyncze projekty grupy projektów granty blokowe – w sytuacji gdy identyfikacja ostatecznego beneficjenta jest utrudniona, fundusz kapitału początkowego – mający na celu wsparcie przygotowania projektów wsparcie do 85% całkowitych kosztów kwalifikowalnych dla projektów finansowanych z budżetu państwa lub budżetu jst, do 60% kosztów w przypadku projektów realizowanych przez podmioty prywatne

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 21 Fundusz dla Organizacji Pozarządowych wartość funduszu 41,5 mln euro: granty te będą stanowić 7% całkowitej kwoty netto przeznaczonej przez Państwa - Darczyńców (łącznie 37,35 mln euro) wkład Rządu Polskiego w wysokości 10 % wartości całego funduszu (4,15 mln euro) wspieranie organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych, w realizacji małych projektów wysokość wsparcia od 5 tys. euro do 250 tys. euro; do 90% kwalifikowalnych kosztów

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 22 Szanse wykorzystania środków pomocowych nowe możliwości finansowania projektów miękkich rosnące doświadczenie w korzystaniu ze środków pomocowych projekty doskonalone, kontynuowane upowszechnienie dobrych praktyk innowacyjność projektów nowe instrumenty - PPP, szanse dla NGO: specjalna linia z MFEOG, inni grantodawcy adresujący pomoc

Seminarium "Doskonalenie metod i form edukacji ekonomiczno-ekologicznej w szkołach wyższych" 23 Bariery zapewnienie udziału własnego, skomplikowane procedury i wnioski istotne koszty na etapie przygotowania projektu i wniosku, brak znajomości specyfiki realizacji projektów na poziomie instytucji zarządzających główną zasada - bezpieczeństwo urzędników i uniknięcie wszelkiej odpowiedzialności za podejmowane decyzje