20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
Omówienie realizacji projektu
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego
Działania racjonalizujące zużycie energii i
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Gospodarka niskoemisyjna na poziomie lokalnym w kontekście ECO-MIASTA
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Abonament korzyści dla miast i gmin
Warunki wstępne (ex ante) stan
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka

2 Lokalny plan działań dotyczący efektywności energetycznej dla miasta Częstochowy CEEAP Polityka Energetyczna Polski do 2025 z 14 stycznia 2005r w części – wdrożenie systemów zarządzania popytem na energię w celu zwiększenia efektywności wykorzystania energii Ustawa – Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997, Art. 18 – zadania własne gminy w zakresie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczna i paliwa gazowe, Dyrektywa Unii Europejskiej 2006/32/WE z dnia 5 kwietnia 2006r w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych. Adaptacja Dyrektywy w Polsce – ustawa o Efektywności Energetycznej (projekt), szczególnie w części: –wzorcowa rola sektora publicznego – wprowadzenie obowiązku opracowania i wdrażania lokalnych planów działań na rzecz Efektywności energetycznej na szczeblu gminy, –krajowe plany działań na rzecz efektywności energetycznej Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP)

3 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - cele Zaproponowane w ramach Krajowego Planu Działań dotyczącego efektywności energetycznej (EEAP) środki i działania mają za zadanie: osiągnięcie celu indykatywnego oszczędności energii zgodnie wymaganiami Dyrektywy 2006/32/WE tj. 9% w roku 2016, osiągnięcie celu pośredniego 2% w roku 2010.

4 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - założenia proponowane działania są zgodne z działaniami zaproponowanymi przez Komisję Europejską w dokumencie Action Plan for Energy Efficiency: Realising the Potential, COM(2006) 545. proponowane działania mają być w maksymalnym stopniu oparte na mechanizmach rynkowych i w minimalnym stopniu wykorzystywać finansowanie budżetowe, realizacja celów będzie osiągnięta wg zasady najmniejszych kosztów, założono udział wszystkich podmiotów w celu wykorzystania całego krajowego potencjału efektywności energetycznej.

5 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - środki Sektor mieszkalnictwa -Wprowadzenie systemu oceny energetycznej budynków -Fundusz Termomodernizacji -Promowanie racjonalnego wykorzystania energii w gospodarstwach domowych

6 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - środki Sektor usług -Zwiększenie udziału w rynku energooszczędnych produktów zużywających energię -Program oszczędnego gospodarowania energią w sektorze publicznym -Promocja usług energetycznych wykonywanych przez ESCO -Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata oraz Regionalne Programy Operacyjne -Grant z Globalnego Funduszu Ochrony Środowiska (GEF) – Projekt Efektywności Energetycznej

7 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - środki Sektor przemysłu -Promocja wysokosprawnej kogeneracji (CHP) -System dobrowolnych zobowiązań w przemyśle -Rozwijanie systemu zarządzania energią i systemu audytów energetycznych w przemyśle -Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata oraz Regionalne Programy Operacyjne

8 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - środki Sektor transportu -Wprowadzenie systemów zarządzania ruchem i infrastrukturą transportową -Promowanie systemów transportu zrównoważonego oraz efektywnego wykorzystania paliw w transporcie

9 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - środki Zagadnienia horyzontalne -System białych certyfikatów -Kampanie informacyjne, szkolenia i edukacja w zakresie poprawy efektywności energetycznej

10 Krajowy plan działań dotyczących efektywności energetycznej (EEAP) - środki Środki poprawy efektywności energetycznej wymagane zgodnie z art. 5 i art. 7 dyrektywy 2006/32/WE Artykuł 5 Wzorcowa rola sekora publicznego Artykuł 7 Zapewnienie dostępu do informacji

11 USTAWA o efektywności energetycznej Projekt z dnia Art Jednostka sektora publicznego jest obowiązana do zaoszczędzenia w ciągu roku energii w ilości nie mniejszej niż 1 % średniego zużycia energii w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 4, przy czym uśrednienie obejmuje trzy kolejne lata oprzedzające dany rok kalendarzowy. 2.Jednostka sektora publicznego jest obowiązana do zaoszczędzenia w: 1) 2010 r. energii w ilości nie mniejszej niż 1 % średniego zużycia tej energii przez tę jednostkę w 2009 r.; 2) 2011 r. energii w ilości nie mniejszej niż 1 % średniego zużycia tej energii przez tę jednostkę w ciągu roku, przy czym uśrednienie obejmuje lata Jednostka sektora publicznego sporządza, co najmniej raz na 5 lat, audyt energetyczny dla obiektów, instalacji i urządzeń, które użytkuje. 4.Jeżeli z przeprowadzonego audytu energetycznego wynika, że jednostka sektora publicznego nie ma możliwości technicznych i ekonomicznych zaoszczędzenia energii w ilości, o której mowa w ust. 1, cel w zakresie oszczędności energii uważa się za osiągnięty, gdy jednostka ta zrealizowała go w stopniu nie mniejszym niż wynika z przeprowadzonego audytu energetycznego.

12 CEEAP – otoczenie instytucjonalne UM Częstochowa Biuro Inżyniera miasta: –współpraca przy opracowaniu Planu Działań –wiodąca jednostka w Urzędzie Miasta odpowiedzialna za: stymulowanie, koordynację i monitorowanie działań jednostek administracyjnych Urzędu Miasta w zakresie tworzenia i realizacji Miejskiego Planu Działań inicjowanie i koordynację działań w spółkach komunalnych miasta promocję działań wśród podmiotów niezależnych od miasta FEWE opracowanie Planu Działań Rada na rzecz Zrównoważonej Gospodarki Energetycznej Miasta Częstochowy rola doradcza i monitorującej Rady Miasta i Prezydenta Miasta odbiorcy informacji o tworzeniu i realizacji Miejskiego Planu

13 CEEAP - cele Przełożenie krajowego celu indykatywnego w zakresie oszczędności energii na gospodarkę energetyczną miasta na tle założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczna i paliwa gazowe Ocena zasobów informacyjnych i dokumentacyjnych do budowy i monitorowania Miejskiego Planu Wstępna ocena wykonalności celu oszczędności energii

14 CEEAP - struktura Struktura programów w podziale na: –programy w obiektach bezpośrednio należących do Miasta –programy spółek zależnych od Miasta –programy podmiotów niezależnych od Miasta

15 CEEAP - grupy docelowe Obiekty użyteczności publicznej Miasta Inne obiekty użyteczności publicznej Systemy i obiekty spółek komunalnych Systemy energetyczne, wodno-ściekowe i gospodarki odpadami Komunalne budynki mieszkalne Budynki mieszkalne jednorodzinne i wielorodzinne – związki mieszkaniowe i gospodarstwa domowe Obiekty, technologie i urządzenia produkcyjne i usługowe przemysłu, transportu, sektora usług

16 CEEAP - metodyka

17 CEEAP - ilustracja Potencjał oszczędności energii w budynkach

18 CEEAP – plan działań Diagnoza stanu wyjściowego w zakresie realizowanych działań i monitoringu sytuacji energetycznej Miasta Opracowanie standardowych formularzy i kwestionariuszy dla opracowania planu w obiektach należących bezpośrednio do Miasta, spółkach zależnych od Miasta, podmiotach niezależnych od Miasta Zdefiniowanie i zaproszenie wspólnie podmiotów do opracowania programów działań i struktury sieci partnerskiej Opracowanie programu poprawy efektywności wykorzystania energii w szkołach. Opracowanie programu poprawy efektywności energetycznej w innych obiektach użyteczności publicznej Miasta. Opracowanie pierwszej wersji miejskiego planu - programy Miasta i innych podmiotów (30/10/2009) Prezentacja pierwszej wersji miejskiego planu na Radzie na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki Energetycznej Miasta Częstochowy. Opracowanie końcowej wersji planu (10/12/2009).

19 Otoczenie SEC – BENCH –Miasta i gminy zrównoważonej energii – Benchmarking wskaźników energii i ochrony klimatu ziemi na stronach internetowych.

20 SEC – BENCH Projekt SEC – BENCH zademonstruje wskaźniki do ocen i porównań efektów planów energetycznych miast/gmin oraz monitorowania ich realizacji. Miasta/gminy stawiając w planach cele i monitorując ich osiąganie będą mogły konfrontować je z zestawem wskaźników (benchmarking), co pozwoli na ocenę własnych działań, pozycji w stosunku do innych miast i wypełniania zobowiązań prawnych krajów członkowskich i Unii Europejskiej.

21 Jakościowe cele projektu SEC – BENCH Zwiększyć świadomość i kompetencje Uczyć się z najlepszych praktyk i wdrażać je Angażować mieszkańców i podmioty gospodarcze Wnieść europejski impuls dla lokalnego planowania energii.

22 Wybrane zadania projektu SEC – BENCH Wykonanie pilotowych planów energetycznych i ochrony klimatu Stworzenie wskaźników oceny gospodarki energetycznej miast Serię działań rozpowszechniających rezultaty na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

23 Dziękuję za uwagę