System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
PODKARPACKI KURATOR OŚWIATY Przemyśl, sierpień 2009 r. INAUGURACJA NOWEGO ROKU SZKOLNEGO 2009/2010 NARADA Z KADRĄ KIEROWNICZĄ SZKÓŁ I PLACÓWEK.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Przykładowy model podziału środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły Koordynator projektu – JOANNA BERDZIK PROJEKT:„ Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap II” projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Iqwdiuhdoiq 1

Dlaczego zmieniamy nadzór Rekomendacje Instytutu Spraw Publicznych dla polityki oświatowej po trzech latach reformy szkolnictwa "Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007-2013” opracowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Raporty Najwyższej Izby Kontroli. Opinie parterów społecznych W ramach PO KL na lata 2007 – 2013, w priorytecie – wysoka jakość systemu oświaty poprzednie kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej zaplanowało działanie: „Modernizacja systemu nadzoru pedagogicznego” Iqwdiuhdoiq 2

Dlaczego zmieniamy nadzór niejasny podział kompetencji pomiędzy organami brak jasno określonych wymagań państwa w stosunku do szkoły, niejednoznaczna rola wizytatora (łączenie kontroli i oceny ze wspomaganiem), nadmierna decentralizacja nadzoru pedagogicznego, przewaga czynności polegających na badaniu zgodności działania szkoły z przepisami prawa, a nie na jakości i efektach kształcenia, brak systemu wspomagania, słaby wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, brak jednoznacznego wskazania, kto odpowiada za jakość kształcenia i na jakim poziomie, Iqwdiuhdoiq 3

Po co zmieniamy nadzór ? Działanie na rzecz jakości kształcenia. Ujednolicenie działań z zakresu nadzoru pedagogicznego na terenie kraju. Jednoznaczne określenie kompetencji osób sprawujących nadzór pedagogiczny, zatrudnionych w organach sprawujących nadzór. Rozróżnienie wspomagania od kontroli i oceny. Możliwość tworzenia analiz i strategii rozwojowych. Profesjonalizacja kadry zajmującej się nadzorem pedagogicznym. Jakościowy rozwój szkół dzięki wprowadzonej ewaluacji wewnętrznej. Rzetelna ocena jakości pracy szkół. Iqwdiuhdoiq 4

Nadzór pedagogiczny – akty prawne Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich finansowaniu, a także zasady nadzoru pedagogicznego nad szkołami i zakładami wychowawczymi, określa ustawa. Ustawa o systemie oświaty Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji KO oraz zasad tworzenia ich delegatur Iqwdiuhdoiq 5

Nadzór pedagogiczny – akty prawne Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty Art. 31 ust. 1 Zadania i kompetencje kuratora oświaty, w tym: Sprawowanie nadzoru pedagogicznego Realizacja polityki oświatowej państwa 6

Nadzór pedagogiczny – akty prawne Ustawa o systemie oświaty Art. 35 ust 1 i 2 Kompetencje Ministra Edukacji Narodowej: nadzór i koordynacja wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju (...) ustalenie podstawowych kierunków realizacji przez KO polityki oświatowej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego 7

Nadzór pedagogiczny – akty prawne Ustawa o systemie oświaty Art. 33 ust. 1 Nadzór pedagogiczny polega na: ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli, analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych. 8

Nadzór pedagogiczny – akty prawne Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 ustawy planowe działania prowadzone przez kuratorów oświaty, są realizowane zgodnie z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego, (art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy) doraźne działania są realizowane w przypadku, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań z zakresu nadzoru pedagogicznego w takim trybie. planowe i doraźne działania, prowadzone przez dyrektorów szkół i placówek wynikają z potrzeb szkoły lub placówki. 9

Nadzór pedagogiczny – akty prawne Ustawa o systemie oświaty Art. 33 ust. 1 Nadzór pedagogiczny polega na: ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli, kontrola zgodności działalności szkoły z przepisami prawa 10

Nadzór pedagogiczny – kontrola KLUCZOWE W ZMIANIE: Informacja o tematyce kontroli oraz narzędzia są jawne i podawane przez Ministra na początku roku szkolnego Kontrola planowa – 7-dniowe uprzedzenie. Arkusze kontroli – jednolite, zatwierdzone przez Ministra. Czas trwania – nie dłuższy niż dwa dni. Jednolita procedura kontroli (upoważnienie, protokół) 11

Nadzór pedagogiczny – akty prawne Ustawa o systemie oświaty Art. 33 ust. 1 Nadzór pedagogiczny polega na 2) analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek ewaluacja 12

Nadzór pedagogiczny – ewaluacja KLUCZOWE W ZMIANIE: Ewaluacja, to badanie praktyczne oceniające. Ewaluacji dokonuje się w 4 obszarach: Efekty Procesy Współpraca ze środowiskiem Zarządzanie Ustalono poziomy wypełniania wymagań na: poziom A – bardzo wysoki stopień wypełnienia wymagania poziom B – wysoki stopień wypełnienia wymagania poziom C – średni stopień wypełnienia wymagania poziom D – podstawowy stopień wypełnienia wymagania poziom E – niski stopień wypełnienia wymagania 13

Nadzór pedagogiczny – ewaluacja KLUCZOWE W ZMIANIE: Zespół badawczy wizytatorów ds. ewaluacji będzie złożony z co najmniej 2 upoważnionych osób. Badanie będzie zakończone raportem. 30 dni przed ewaluacją szkołą będzie o niej uprzedzona. Narzędzia będą jawne, jednolite i przygotowane przez ekspertów. Wizytatorzy do spraw ewaluacji będą przygotowani do prowadzenia ewaluacji na szkoleniach prowadzonych na zlecenie Ministra. 14

Nadzór pedagogiczny – wspomaganie Ustawa o systemie oświaty Art. 33 ust. 1 Nadzór pedagogiczny polega na: 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych. Wspomaganie 15

Nadzór pedagogiczny – wspomaganie 1) przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli; 2) upowszechnianie przykładów dobrych praktyk; 3) promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; 4) organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek. 16

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora § 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki; 17

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora EWALUACJA???? N I G D Y!!! Ale przecież…. 2004 - dokonywanie w szkołach diagnozy i oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań, 2006 - przeprowadzanie badań związanych z diagnozowaniem i ocenianiem działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół. 18

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora Ewaluacja jest prowadzona: jako ewaluacja zewnętrzna - przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, jako ewaluacja wewnętrzna - przez dyrektora szkoły lub placówki Ewaluacja zewnętrzna obejmuje: zbieranie i analizowanie informacji, ustalanie poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań, jakie są stawiane szkołom i placówkom. Ewaluacja zewnętrzna ma określać poziom spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań stawianych przez państwo. 19

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora Ewaluacja wewnętrzna może być przeprowadzana w odniesieniu: do wybranych wymagań określonych w rozporządzeniu, do innych zagadnień, uznanych w szkole lub placówce za istotne. Ewaluacja wewnętrzna jest autonomicznym działaniem szkoły, jest podejmowana przez zespoły nauczycieli, jest brana pod uwagę podczas ewaluacji zewnętrznej. 20

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora Wymagania są ujęte w czterech obszarach działalności szkół i placówek: procesy rozumiane jako działania zachodzące i podejmowane w szkole; efekty działalności szkoły lub placówki; zarządzanie szkołą lub placówką; funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów. 21

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora Wymagania opisane są na dwóch poziomach – na poziomie B oraz na poziomie D. Niespełnianie przez szkołę lub placówkę wymagań na poziomie D oznacza ustalenie poziomu E. Spełnianie wymagań na poziomie wyższym niż D, a niższym niż B oznacza ustalenie poziomu C. Spełnianie praz szkołę lub placówkę wymagań na wyższym poziomie niż opisany na poziomie B oznacza ustalenie dla niej poziomu A. 22

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora Wymaganie: 1.3. Uczący się są aktywni Charakterystyka wymagania: POZIOM D (opisany w załączniku) Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę. POZIOM C (przykład) Uczniowie podejmują próby różnorodnych działań na rzecz własnego rozwoju, ich aktywność jest wynikiem pracy nauczycieli. POZIOM B (opisany w załączniku) Uczący się są samodzielni i autonomiczni w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły lub placówki. W szkole lub placówce realizuje się działania zainicjowane przez uczących się. POZIOM A (przykład) Podejmowane przez uczniów działania są na stale wpisane w kalendarz pracy szkoły. Starsi uczniowie inicjują aktywności młodszych uczniów. 23

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora Plan rozwoju??? Misja?? Wizja??? CO TO JEST KONCEPCJA PRACY!!!!????? 24

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora W przypadku ustalenia w wyniku ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w szkole lub placówce poziomu E w odniesieniu do choćby jednego z wymagań: W OBSZARZE EFEKTY wobec szkoły lub placówki publicznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny podejmuje działania określone w art. 34 ust. 2 i 3 ustawy, wobec szkoły lub placówki niepublicznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny podejmuje działania określone w art. 83 ust. 1 pkt 3 lub art. 88 ustawy; W INNYCH OBSZARACH szkoła lub placówka zobowiązana jest do wdrożenia działań mających na celu poprawę stanu spełniania tego wymagania. 25

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora § 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; 26

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora § 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) organizowanie szkoleń i narad, b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego. 27

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora § 20. 3. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki. 28

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora § 21. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. 29

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora § 21. 2. Plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: 1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram; 2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; 3) tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli. 30

Nadzór pedagogiczny – zadania dyrektora § 22. Do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. UWAGA: UoSO Art. 40.7. Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. 31

Kalendarium w roku szkolnym 2009/2010: Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu 9 listopada 2009 r. Organy sprawujące nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami, podadzą do publicznej wiadomości plan nadzoru pedagogicznego do dnia 16 listopada 2009 r. Dyrektorzy szkół i placówek publicznych przedstawiają radom pedagogicznym plan nadzoru pedagogicznego do dnia 23 listopada 2009 r. 32

Szkolenia dla wizytatorów wykonujących zadania z zakresu wspomagania. Szkolenia w nadzorze „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap II” projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolenia z zakresu ewaluacji zewnętrznej Trzy cykle szkoleń dla 90 wizytatorów i 32 dyrektorów szkół, którzy się zdecydowali poddać w trakcie szkolenia całościowej ewaluacji zewnętrznej (pierwsza edycja – wrzesień 2009, kolejne w marcu 2010 i wrześniu 2010. Szkolenia z zakresu prowadzenia kontroli zgodności działalności szkoły z przepisami prawa Szkolenia dla wizytatorów wykonujących zadania z zakresu wspomagania. Konferencje informacyjne dla wszystkich dyrektorów szkół i placówek (około 15 konferencji w każdym województwie od stycznia do marca 2010 r.). Prowadzącymi konferencji będą wizytatorzy uczestniczący w pierwszym cyklu szkoleń. Szkolenia z zakresu ewaluacji wewnętrznej dla 2000 dyrektorów szkół i placówek (. 30 trzydniowych szkoleń realizowanych od marca do grudnia 2010 r., w 5 cyklach –1 cykl 17 lutego – 2 marca) 33

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ PROJEKT:„ Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap II” projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Iqwdiuhdoiq 34