Www.innowacyjnawspolpraca.eu Innowacyjna współpraca (Innowacyjny rozwój współpracy transgranicznej instytucji Województwa Śląskiego i Samorządowego Kraju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Grupa Wymiany Doświadczeń Zarządzanie kulturą Miasto Kutno Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska na lata Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Wprowadzenie do programu EUWT TRITIA z o.o.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Konferencja Podsumowująca IW INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flora Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
TATRY ZAPRASZAJĄ! Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Współpracy.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Konferencja podsumowująca realizację projektu I Światowy Zjazd Orawian retrospektywa.
TRITIA Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorilanej.
Międzyregionalna współpraca transgraniczna realizowana w ramach Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA z o.o. Ostrawa,
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
„Strategie systemowej współpracy instytucji publicznych
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
1. 2 Konferencja regionalna POWT Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Wałbrzych, r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

Innowacyjna współpraca (Innowacyjny rozwój współpracy transgranicznej instytucji Województwa Śląskiego i Samorządowego Kraju Żylińskiego) Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka PROJEKT

Projekt Innowacyjna współpraca…, jako projekt sieciowy w ramach Osi priorytetowej Rozwój społeczno-gospodarczy, realizowany był przez: Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie (PW) Agencję Rozwoju Regionalnego SKŻ (PP1) Województwo Śląskie (PP2) Samorządowy Kraj Żyliński (PP3) PROJEKT

I. Porozumienie o współpracy Samorządowego Kraju Żylińskiego i Województwa Śląskiego, podpisane przez liderów regionów w dniu 14 listopada 2002 r., zakłada wspólne działania dla wzajemnego rozwoju w dziedzinach (m.in.): - gospodarka,- ochrona środowiska, - kultura,- rozwój regionalny, - transport - komunikacja, - turystyka i promocja, - sportu. PODSTAWY WSPÓLNEGO DZIAŁANIA

II. Samorządowy Kraj Żyliński i Województwo Śląskie rozpoczęli już inne wspólne działanie: wzmocnienie i sformalizowanie współpracy transgranicznej poprzez utworzenie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej. Żylina, styczeń 2010 r. - spotkaniu szefów 4 regionów; decyzja o utworzeniu EUWT PODSTAWY WSPÓLNEGO DZIAŁANIA

Projekt Innowacyjna współpraca…, na podstawie ustaleń założycieli Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA: Samorządowego Kraju Zylińskiego, Województwa Śląskiego, Kraju Morawsko-Śląskiego i Województwa Opolskiego, został projektem bilateralnym do dwóch innych, bliźniaczych projektów : 1/ Strategie systemowej współpracy instytucji publicznych Kraju Morawsko-Śląskiego, Województwa Śląskiego i Opolskiego realizowanego w ramach POWT RCz-RP , 2/ Współpraca i wsparcie współpracy transgranicznej samorządów regionalnych oraz podmiotów działających w Kraju Żylińskim i Morawsko-Śląskim w ramach POWT RS-RCz WSPÓLNE DZIAŁANIA

Jak przedstawiono w dokumentacji aplikacyjnej projektu Innowacyjna współpraca…, podstawy i wola wspólnego działania dla beneficjentów ze strony polskiej, wynikały pośrednio z: Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata , gdzie jeden z celów to tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsię- biorczości, Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata oraz Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata , które zakładają wspieranie w regionie działań na rzecz innowacji, PODSTAWY WSPÓLNEGO DZIAŁANIA

i dalej… Strategii Rozwoju Śląska Cieszyńskiego na lata , która zakłada wspieranie i rozwój współpracy transgranicznej, Strategii Rozwoju Miasta Cieszyn z dnia 1 lipca 2004 r., która zakłada promowanie miasta jako miejsca, które warto odwiedzać oraz miejsca dla osób/podmiotów chcących tam inwestować. PODSTAWY WSPÓLNEGO DZIAŁANIA

Beneficjenci projektu Innowacyjna współpraca… czynili starania o polepszenie istniejącej wzajemnej współpracy, którą w jakimś stopniu spowalniał brak strategicznego dokumentu, określającego kierunki i możliwości nowych, intensywniejszych, nowatorskich działań. Dlatego też jako cel przedmiotowego projektu wybrano: wsparcie współpracy przygranicznych regionów poprzez rozwój stosunków pomiędzy administracjami samorządowymi oraz wsparcie działań dla utworzenia Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej. CEL PLANOWANEJ WSPÓŁPRACY

Obrany cel, jako eliminacja barier hamujących współpracę polsko- słowacką w obszarze innowacji w zainteresowanych instytucjach po obu stronach granicy oraz polepszenie kontaktów pomiędzy administracjami SKŻ i WŚ, zaplanowano osiągnąć poprzez: przygotowanie strategicznego dokumentu wyznaczającego ramy wzajemnej współpracy pomiędzy instytucjami SKŻ i WŚ, wymianę informacji – w tym też wymianę pracowników (w formie staży pracowników administracji SKŻ i WŚ), zdefiniowanie zasad wzajemnej komunikacji z uwzględnieniem różnic kulturowych, pilotażowe akcje sieciowania, obejmujące konferencje w dziedzinach planowanej, przyszłej działalności EUWT: 1) transport, 2) turystyka, 3) gospodarka, 4) energetyka. SPOSÓB REALIZACJI CELU

Efekty projektu Innowacyjna współpraca… w dłuższej perspektywie mają przyczynić się do rozwoju wzajemnej współpracy i stałych kontaktów, nie tylko w obszarze pożytku publicznego ale i pomiędzy podmiotami zajmującymi się innowacyjnością. Natomiast grupę docelową, do dyspozycji której przedstawione zostaną efekty projektu, określono jako przedstawicieli sektora usług publicznych, instytucji akademickich, podmiotów turystycznych oraz organizacji pozarządowych. EFEKTY PROJEKTU

Czas realizacji projektu:I.2011 – XII.2012 (24 miesiące) Budżet projektu: 270 tys. Euro (350, 100) Budżet WŚ:115 tys. Euro w tym wkład własny 17 tys. Euro Zadania WŚ: koordynowanie prac nad stworzeniem Strategii systemowej współpracy instytucji SKŻ i WŚ na lata (w podziale na część analityczną i część planistyczną), organizacja spotkań warsztatowych dla wypracowania danych do dokumentów strategicznych, organizacja staży/wzajemnej wymiany pracowników, DANE O PROJEKCIE

organizacja kursu języka słowackiego dla grupy roboczej WŚ, uruchomienie i zarządzanie stroną internetową projektu, organizacja konferencji; 1)otwierającą – określająca zakres wspólnych działań (III.2011) 2)Turystyka i transport. Polsko-słowacka współpraca transgraniczna (XII.2011) 3)Priorytety innowacyjnej współpracy między WŚ i SKŻ. Perspektywa 2020 (XII.2012) Czas poświęcony realizacji zadań projektowych dla WŚ: koordynator:3100 godzin menedżer finansowy:1250 godzin grupa roboczej WŚ (10 osób):1300 godzin DANE O PROJEKCIE

Konferencja zamykająca działania projektowe, Zamek Cieszyn, r. DANE O PROJEKCIE

XII.2012 podpisanie przez szefów regionów dokumentów założycielskich EUWT TRITIA r. – EUWT TRITIA z o.o. wpisane do rejestru prowadzonego przez MSZ RP, uzyskuje osobowość prawną UTWORZENIE EUWT TRITIA

obszar: km² mieszkańcy: sekretariat: Cieszyn (PL) składki roczne członków: 88 tys. Euro EUWT TRITIA

Wizja rozwoju regionu transgranicznego SKŻ - WŚ Regiony, dzięki transgranicznej współpracy instytucjonalnej, w tym w ramach EUWT TRITIA, mogą stać się wyróżniającym w przestrzeni europejskiej obszarem - spójnym społecznie, ekonomicznie i infra- strukturalnie, gdzie doświadczenia zmian historycznych i gospodar- czych mogą być inspiracją dla zrównoważonego wykorzystania zasobów endogenicznych zarówno na rzecz dobra mieszkańców jak i osób zainteresowanych bogactwem obszaru. WIZJA ROZWOJU

Gospodarka - wsparcie innowacyjności, wyższa jakość kapitału ludzkiego, Transport - spójność terytorialna, dobra pasażerska komunikacja międzyregionalna, Ruch turystyczny - wspólne produkty turystyczne, ujednolicona promocja turystyczna, oryginalne projekty kulturalne, Energetyka - lepszy stan środowiska naturalnego, większe wykorzystanie OZE, nowe programy edukacyjne w zakresie poprawy efektywności energetycznej PLANOWANE DZIAŁANIA

Projekty flagowe i strategiczne Gospodarka - Program edukacyjny na rzecz przedsiębiorczości realizowany w szkołach średnich – Edukacja dla przedsiębiorczości Transport - Modernizacja dróg na obszarze pogranicza SKŻ-WŚ Ruch turystyczny - Turystyka bez barier – sieć obiektów i atrakcji turystycznych SKŻ-WŚ dostępnych dla osób niepełnosprawnych Energetyka - Mapa OZE – Szlak doświadczeń w zakresie wykorzystania OZE w SKŻ-WŚ ZIDENTYFIKOWANE PROJEKTY

Projekty wspierające Gospodarka - Program edukacyjny dla szkół średnich w zakresie rozwoju zielonej przedsiębiorczości Transport - Koncepcja integracji transportu na pograniczu SKŻ-WŚ w obszarze EUWT TRITIA Ruch turystyczny - Wspólny system identyfikacji wizualnej SKŻ-WŚ w zakresie atrakcji turystycznych Energetyka - Platforma współpracy badawczo-edukacyjnej PROGRES3 ZIDENTYFIKOWANE PROJEKTY

dziękuję za uwagę Wydział Gospodarki, Promocji i Współpracy Międzynarodowej URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO