Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA W SZKOLE.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Co to jest spacer edukacyjny?
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty www.nauczyciele.org.pl

Ewaluacja jako warunek wysokiej jakości pracy szkoły Izabela Suckiel – CEN Koszalin

Opracowała Izabela Suckiel Cele kursu Cel ogólny szkolenia: Przygotowanie nauczycieli do planowania i prowadzenia ewaluacji w wybranych zakresach pracy szkoły lub placówki oraz autoewaluacji pracy własnej. Cele szczegółowe: Po ukończeniu kursu uczestnik będzie umiał: ustalić przedmiot ewaluacji i sformułować pytania badawcze, ustalić kryteria ewaluacji, opracować narzędzia ewaluacji, zinterpretować wyniki ewaluacji, opracować raport z ewaluacji, przeprowadzić autoewaluację własnej pracy. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Struktura kursu ZJAZD I - 20 godzin (10 sesji). Moduł I: Ewaluacja w praktyce szkolnej – istota, cele, rodzaje. Sesja 1: Podstawowe informacje o ewaluacji. Sesja 2: Ewaluacja w procesie rozwoju szkoły i w pracy nauczyciela Moduł II: Techniki i narzędzia ewaluacji Sesja 3: Metody, techniki i narzędzia badawcze w ewaluacji. Sesja 4-5: Obserwacja Sesja 6 -7: Wywiad indywidualny i grupowy Sesja 8: Analiza dokumentów Sesja 9-10: Ankieta Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Struktura kursu ZJAZD II – 20 godzin (10 sesji). Moduł III: Planowanie i realizacja ewaluacji w wybranych obszarach pracy szkoły. Sesja 11-12: Projekt ewaluacji Sesja 13-14: Analiza i interpretacja wyników Sesja 15: Wykorzystanie wyników ewaluacji w projektowaniu pracy szkoły Sesja 16: Etyka w procesie ewaluacji Moduł IV: Ewaluacja w pracy nauczyciela Sesja 17: Formy autoewaluacji. Sesja 18: Informacja zwrotna od uczniów i rodziców. Sesja 19: Hospitacje i lekcje koleżeńskie. Sesja 20: Autoewaluacja w rozwoju zawodowym nauczyciela. Opracowała Izabela Suckiel

Ewaluacja w praktyce szkolnej. Istota, cele, rodzaje. MODUŁ I Ewaluacja w praktyce szkolnej. Istota, cele, rodzaje.

SESJA 1. Podstawowe informacje o ewaluacji Cele sesji - uczestnik zajęć potrafi: zdefiniować proces ewaluacji, dokonać klasyfikacji procesu ewaluacji w zależności od kryteriów podziału, wskazać podobieństwa i różnice między ewaluacją a procesem badawczym. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel EWALUACJA Systematyczny proces obejmujący zbieranie informacji oraz zdawanie relacji (w postaci raportu) z tego, jak się rzeczy mają z intencją dostarczenia danych ułatwiających podejmowanie decyzji H. Mizerek Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel EWALUACJA Proces zbierania danych i ich interpretacja w celu podejmowania decyzji. Galloway Proces diagnostyczno – oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osadu i decyzji. Guilbert Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel EWALUACJA Systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia. L. Korporowicz Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Podsumowując Co to jest ewaluacja? Proces zbierania, analizowania i wartościowania danych (informacji). Czego ewaluacja może dotyczyć? Dokumentów, działań, osób, rezultatów…. Po co dokonuje się ewaluacji? W celu podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel ETAPY EWALUACJI ZBIERANIE DANYCH, ANALIZA ZEBRANYCH DANYCH, WYCIĄGANIE WNIOSKÓW, FORMUŁOWANIE REKOMENDACJI CO DO DECYZJI, JAKIE POWINNY BYĆ PODJĘTE. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Rodzaje ewaluacji Własna (autoewaluacja) - obca Wewnętrzna – zewnętrzna Kształtująca (formatywna) – sumująca (sumatywna) Procesu – produktu Szerokozakresowa - fokusowa Opracowała Izabela Suckiel

W wyniku ewaluacji możemy dokonać oceny: Potrzeb, oczekiwań, wymagań (tych, którym działanie ma służyć) Poziomu zadowolenia (tych, którym działanie ma służyć) Efektywności/skuteczności podejmowanych działań Spójności działań z zakładanymi celami …………… Opracowała Izabela Suckiel

Dobra ewaluacja powinna być: Użyteczna – przystosowana do wykorzystania Wykonalna- możliwa do przeprowadzenia, przemyślana Poprawna- uczciwa i etyczna Dokładna – przeprowadzona precyzyjnie i profesjonalnie Opracowała Izabela Suckiel

Ewaluacja w szkole spełnia trzy funkcje: stanowi punkt wyjścia w projektowaniu pracy pozwala na systematyczną kontrolę przebiegu procesu nauczania i wychowania służy ocenie wyników działalności pedagogicznej Opracowała Izabela Suckiel

Ewaluacja a badania naukowe Badanie naukowe - termin oznaczający niemal wszelką działalność naukową. Na badania naukowe mogą się składać eksperymenty, gromadzenie danych z natury, analiza i studiowanie literatury źródłowej, analizy zebranych danych i wyciąganie z nich wniosków. (Źródło: Wikipedia) Opracowała Izabela Suckiel

Podział badań naukowych podstawowe - podejmuje się je bez praktycznego celu, dla wyjaśnienia zjawisk jeszcze nie zbadanych i odkrycia nowych praw naukowych ; stąd też badania naukowe podstawowe nazywa się również teoretycznymi, bądź czystymi, stosowane - są zazwyczaj charakteryzowane jako zmierzające do wykorzystania w praktyce wyników badań podstawowych; ich rezultatem są nowe związki chemiczne, prototypy, modele itp., które powstają i są sprawdzane w laboratoriach i instytutach doświadczalnych pod względem efektywności, walorów technicznych i użyteczności. wdrożeniowe - polegają na opracowaniu metod i technik zastosowania wyników badań w produkcji; są końcowym etapem cyklu badawczego od odkrycia wynalazku do praktycznego jego zastosowania; obejmują one przeniesienie wyników badania naukowych stosowanych z laboratoriów do przemysłu, z fazy modeli i prototypów do fazy produkcji masowej; (Źródło: Wkipedia) Opracowała Izabela Suckiel

Podział badań wg Konarzewskiego Badania teoretyczne, których celem jest badanie teorii naukowej; Badanie praktyczne, które podejmuje się, aby dostarczyć impulsów do rozwoju pewnej dziedziny praktyki społecznej. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Badania praktyczne Badania rozpoznawcze – może dokładniej określić problem i jego społeczne tło; Badanie oceniające – może sprawdzić skuteczność zastosowanych środków, dostarcza wiedzy o zamierzonych i niezamierzonych następstwach działania. Opracowała Izabela Suckiel

Badania rozpoznawcze zwane też diagnostycznymi. Pytanie: Jak jest? Badania rozpoznawcze zwane też diagnostycznymi.

Pytanie: Czy jest tak, jak być powinno? Badania oceniające zwane też ewaluacyjnymi

Opracowała Izabela Suckiel Badania pedagogiczne Z punktu widzenie przedmiotu badań wyróżniamy w pedagogice: badania opisowe, badania wyjaśniające. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Badania opisowe przedmiotem badań są pojedyncze zjawiska, indywidualne zdarzenia, których wyjaśnienie może być jednoznaczne Jak przebiega proces……. Jaka jest opinia ………. Czy przestrzegane są ………… Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Badania wyjaśniające szukają związków między cechami, zmiennymi, są wielowątkowe, bo poszukują różnych możliwości wyjaśnienia, poszukują przyczyn głównych i wtórnych. Jaki jest związek …….. Jaki wpływ na …… ma……….. Jakie są przyczyny ………….. Opracowała Izabela Suckiel

SESJA 2. Ewaluacja w procesie rozwoju szkoły i w pracy nauczyciela Cele sesji - uczestnik zajęć potrafi: dostrzegać i wyjaśnić związek między ewaluacją a jakością pracy szkoły. określić miejsce ewaluacji w procesie zarządzania oświatą, dostrzegać związek między ewaluacją a rozwojem zawodowym nauczyciela. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Jakość Uważa się, że po raz pierwszy pojęcie jakość (łac. qualitas) zdefiniował Platon jako "pewien stopień doskonałości". Było to wówczas pojęcie filozoficzne i jako takie pozostało do czasów współczesnych. W licznych sporach ustalono jedynie, że jakość posiada cechy obiektywne, mierzalne, jak masa i kształt, oraz subiektywne, oceniane przez każdego inaczej, jak barwa lub zapach. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Jakość zgodność z postawionym celem (standardem, ustaleniami, kontraktem) to sposób myślenia, który powoduje, że stosuje się i bez przerwy poszukuje najlepszych rozwiązań (W.E.Deming) Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Model Juranda Myślenie systemowe to zalecenie: „zrozum całość, do której należy część, w której pracujesz” Ciągłe doskonalenie to wskazówka: „znajdź sposób reagowania na ciągłe zmiany” Zarządzanie przez dane to rada: „opieraj swoje decyzje na wiarygodnych danych” MYŚLENIE SYSTEMOWE CIĄGŁE DOSKONALENIE ZARZĄDZANIE PRZEZ DANE Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Cykl Deminga planowanie wykonanie badanie wdrażanie Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel PLANOWANIE REALIZACJA BADANIE FORMUŁOWANIE WNIOSKÓW I REKOMENDACJI WYZNACZANIE CELÓW MONITOROWANIE Opracowała Izabela Suckiel

Jakość kształcenia (wychowania) „ coś, co zadawala, a nawet zachwyca (ucznia, rodzica)” (Deming) Program? Metody? Organizacja? Baza? Wykładowcy? Gwarancja dostania się do kolejnej szkoły (uczelni)? Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Efektywność „… Pojęcie to łączymy najczęściej z jakością wykonywania pewnych zadań czy działań, ich skutecznością, wydajnością, niezawodnością, sprawnością czy ekonomicznością. Terminy te nie są oczywiście synonimami efektywności, lecz raczej kryteriami jej oceny.” Andrzej Bogaj „Encyklopedia pedagogiczna” Opracowała Izabela Suckiel

Prakseologia - nauka zajmująca się efektywnością Prakseologia - inaczej teoria sprawnego działania. Jest dziedziną badań naukowych dotyczących wszelkiego celowego działania ludzkiego. Zadaniem prakseologii jest m. in. naukowe badanie warunków sprawności działań. W związku z tym zajmuje się ona typologią działań, połączoną z dociekaniem przyczyn ich powodzeń i niepowodzeń. W Polsce prekursorem tej dziedziny filozofii był Tadeusz Kotarbiński Opracowała Izabela Suckiel

Efektywność szkoły w ujęciu: psychologicznym pedagogicznym socjologicznym ekonomicznym (Gurycka, Bogaj, Denek, Szczepańsk, Lewowicki, Szymańskii) Opracowała Izabela Suckiel

Efektywność szkoły w ujęciu psychologicznym Uwzględnia przede wszystkim wyniki indywidualnego rozwoju ucznia, procesu myślenia, mowy, zdolności poznawczych, zainteresowań, samodzielności poznawczej, dążeń, zamiłowań, potrzeb psychicznych. Głównym kryterium oceny jest podmiotowość ucznia. Opracowała Izabela Suckiel

Efektywność szkoły w ujęciu pedagogicznym Koncentracja na procesie kształcenia. Efektywność tego procesu jest ujmowana jako funkcja wielu zmiennych: pracy uczniów (U), nauczycieli (N), celów kształcenia (C), środków dydaktycznych (S), metod kształcenia (M), czasu (T) i innych zmiennych (Y) E = f (U, N, C, S, M, T, Y) Opracowała Izabela Suckiel

Efektywność szkoły w ujęciu socjologicznym Związana przede wszystkim z wypełnianiem przez szkołę różnorodnych zadań i funkcji społecznych. Mierzona przygotowaniem absolwentów do uczestnictwa w życiu społecznym, radzeniem sobie w różnych sytuacjach życiowych, uczestnictwem w organizacjach, w samorządzie itp.. Opracowała Izabela Suckiel

Efektywność szkoły w ujęciu ekonomicznym Odwołuje się do teorii organizacji, gdzie efektywność łączona z procesem produkcji i polega na analizie i ocenie poniesionych kosztów (nakładów) w stosunku do uzyskanych efektów: WEJŚCIE – PROCES - WYJŚCIE Wejście: uczniowie, kwalifikacje nauczycieli, baza, środki finansowe, Proces: programy, metody nauczania, zarządzanie, Wyście: wyniki uczniów na końcu etapu kształcenia Opracowała Izabela Suckiel

Efektywność dydaktyczna Stosunek ilości wiedzy przekazywanej w jednostce czasu studentowi do wiedzy lub umiejętności przyswojonych w tymże czasie (dydaktyczna efektywność bezwzględna). Przyrost wiedzy lub umiejętności studenta w jednostce czasu (dydaktyczna efektywność względna). Stosunek mierzalnej wiedzy oraz umiejętności uzyskanych przez studenta w jednostce czasu do poniesionego kosztu (dydaktyczna efektywność ekonomiczna). dr hab.inż.J. M. Mischke -Akademia Górniczo Hutnicza w Krakowie Opracowała Izabela Suckiel

Działania warunkujące wysoką jakość kształcenia Dobór odpowiednich metod, podręczników, programów Wykorzystanie bazy Doskonalenie własne nauczycieli Współpraca z rodzicami Planowanie i przygotowanie do zajęć Indywidualizacja nauczania Motywowanie uczniów Analizowanie wyników Systematyczne, rzetelne ocenianie Działania wychowawcze (dyscyplina pracy) Utrwalanie wiedzy i umiejętności Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel WNIOSEK Podstawą zapewniania jakości jest ewaluacja działań warunkujących wysoką jakość kształcenia. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Podsumowanie modułu I Ewaluacja w praktyce szkolnej. Istota, cele, rodzaje. Zakładane cele - uczestnik zajęć potrafi: zdefiniować proces ewaluacji, dokonać klasyfikacji procesu ewaluacji w zależności od kryteriów podziału, wskazać podobieństwa i różnice między ewaluacją a procesem badawczym. dostrzegać i wyjaśnić związek między ewaluacją a jakością pracy szkoły. określić miejsce ewaluacji w procesie zarządzania oświatą, dostrzegać związek między ewaluacją a rozwojem zawodowym nauczyciela. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel EWALUACJA Systematyczny proces obejmujący zbieranie informacji oraz zdawanie relacji (w postaci raportu) z tego, jak się rzeczy mają z intencją dostarczenia danych ułatwiających podejmowanie decyzji H. Mizerek Opracowała Izabela Suckiel

BIURO PROJEKTU ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin tel.: 091/435 06 29 e-mail: biuro@nauczyciele.org.pl www.nauczyciele.org.pl