1)Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.); 2)Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Potencjał podmiotów ekonomii społecznej do realizacji zadań w zakresie polityki rynku pracy. 2 października 2012, Wrocław.
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Regionalnych Ośrodków
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Formy wsparcia w ramach integracji społecznej Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Joanna Brzozowska – Wabik związek lustracyjny spółdzielni pracy
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
1 Plan Działania Priorytetu VII Promocja Integracji Społecznej PO KL na rok 2010 r. Olsztyn, 11 lutego 2010 r.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
mapa ekonomii społecznej woj. lubelskie
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Inkubator Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego woj. śląskiego Rybnik 27 czerwca 2013.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
ABC Ekonomii Społecznej
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Perspektywy rozwoju ekonomii społecznej
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Konkurs Katowice r..
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

1)Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.); 2)Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Z 2005 r., Nr 249, poz z późn. zm.); 3)Program Operacyjny Kapitał Ludzki zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 7 września 2007 r. i zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej w dniu 28 września 2007 r.; 4)Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 13 marca 2008 r., zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą PO KL w dniu 21 marca 2008r.; 5)Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 19 września 2008 r. w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki; 6)System Realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą PO KL w dniu 10 września 2007 r. z późniejszymi zmianami w szczególności: a)Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 04 grudnia 2008 r.; b) Zasady finansowania PO KL z dnia 15 września 2008r. 7)Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych; 8)Plan Działania na 2009 rok dla Priorytetu VII Promocja integracji społecznej Podstawa prawna: Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA EKONOMII SPOŁECZNEJ Z FUNDUSZY UNIJNYCH

EKONOMIA SPOŁECZNA - zwana również przedsiębiorczością społeczną; - często nazywana ekonomią solidarności lub ekonomią obywatelską; - zajmuje się osiągnięciem celów społecznych metodami gospodarczymi; - rozumiana jako sektor i jako metoda działania; - Ekonomia społeczna definiowana jest jako obszar, w którym wzajemnie przenikają się: sektor publiczny, sektor prywatny i tzw. trzeci sektor. Tym samym stanowi uzupełnienie luki, jaka powstaje miedzy tymi sektorami, a także odpowiedź na potrzeby realizacji celów społecznych, które nie są bądź też nie mogą zostać zaspokojone przez państwo czy rynek. SEKTOR w wymiarze instytucjonalno- prawnym METODA DZIAŁANIA osiągnięcie celów społecznych metodami gospodarczymi

PRZEDSIĘBIORSTWO SPOŁECZNE - zgodnie z definicją europejskiej sieci badawczej EMES (European Research Network) przedsiębiorstwo społeczne charakteryzuje działalność o celach społecznych, której zyski są ponownie inwestowane w te cele bądź we wspólnotę. Celem takiego przedsiębiorstwa nie jest maksymalizacja zysków ani też zwiększanie dochodów udziałowców / właścicieli. Podmioty w sektorze ekonomii społecznej cechują dwa kryteria: - społeczne - ekonomiczne - przedsiębiorstwo społeczne nie musi spełniać wszystkich kryteriów równocześnie aby został do takowego zaliczony. Od podmiotów zaliczanych do sektora ekonomii społecznej wymagane jest posiadanie większości z nich.

ZE WZGLĘDU NA KRYTERIA EKONOMICZNE PODMIOTY TE CHARAKTERYZUJE: - prowadzenie w sposób względnie ciągły, regularny działalności w oparciu o instrumenty ekonomiczne; - niezależność, suwerenność instytucji w stosunku do instytucji publicznych; - ponoszenie ryzyka ekonomicznego; - istnienie choćby nielicznego płatnego personelu.

ZE WZGLĘDU NA KRYTERIA SPOŁECZNE PODMIOTY TE CHARAKTERYZUJE: - wyraźna orientacja na społecznie użyteczny cel przedsięwzięcia; - oddolny, obywatelski charakter inicjatywy; - specyficzny, możliwie demokratyczny system zarządzania; - możliwie wspólnotowy charakter działania; - ograniczona dystrybucja zysków.

PODMIOTY EKONOMII SPOŁECZNEJ (ZGODNIE ZE SŁOWNIKIEM TERMINOLOGICZNYM SZCZEGÓŁOWEGO OPISU PRIORYTETÓW PO KL) W ramach PO KL do tej kategorii zaliczone zostały: spółdzielnie socjalne, spółdzielnie pracy, spółdzielnie inwalidów i niewidomych, organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o pożytku publicznym i wolontariacie (Dz. U. z dnia 29 maja 2003 r. z późn. zm.). Podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy to osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. JAKIE PODMIOTY PRAWNE DZIAŁAJĄ W OBSZARZE EKONOMII SPOŁECZNEJ?

W OBSZARZE EKONOMII SPOŁECZNEJ DZIAŁAJĄ NASTĘPUJĄCE PODMIOTY PRAWNE : - Fundacja - Stowarzyszenie - Centrum Integracji Społecznej (CIS) - Klub Integracji Społecznej (KIS) - Zakład Aktywności Zawodowej (ZAZ) - Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW) - działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej (WTZ) - Przedsiębiorstwa działające na bazie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. To czy dana organizacja powinna być zakwalifikowana jako podmiot ekonomii społecznej zależy od profilu jej działania oraz innych cech, takich jak to czy wśród pracowników czy klientów takich organizacji znajdują się osoby pochodzące z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym.

FUNKCJE EKONOMII SPOŁECZNEJ: - przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu; - tworzenie materialnej bazy dla działania organizacji obywatelskich; - proponowanie alternatywnych formy kredytowania; - wzmacnianie kapitału społecznego; - służba regeneracji lokalnej przestrzeni publicznej; - sprzyjanie urzeczywistnieniu idei obywatelskości; - ułatwianie reformowania sektora usług publicznych.

EKONOMIA SPOŁECZNA W UNII EUROPEJSKIEJ Unia Europejska wspiera powstawanie sektora gospodarki społecznej materialnie i instytucjonalnie. Ważną rolę w procesie rozwoju trzeciego sektora odgrywa samorząd terytorialny. Trzeci sektor postrzegany jest jako zadanie władz publicznych, państwowych i samorządowych podyktowane koniecznością włączenia się do europejskich polityk. Rola władzy w ułatwieniu i wspieraniu rozwoju trzeciego sektora ma charakter wtórny w stosunku do pierwotnych inicjatyw społecznych. Dyrektywy unijne, ustawy, rozporządzenia, decyzje samorządów są zatem nie czynnikiem sprawczym, ale odpowiedzią na aktywność ekonomiczną obywateli, którzy próbują wspólnie poradzić sobie z wykluczeniem społecznym. W odpowiedzi na inicjatywy europejskie takie jak EQUAL (Program Inicjatywy Wspólnotowej ), muszą prowadzić działania zmierzające do upodmiotowienia społeczeństwa odgórnie, podczas gdy na Zachodzie rozwiązania instytucjonalne są wymuszane oddolnie. Zadanie Polski jest trudniejsze w stosunku do innych krajów UE (np. we Francji działa ok stowarzyszeń, a rocznie przybywa nowych). Podstawową przyczyną wspierania przez władze publiczne Europy Trzeciego sektora jest efektywność w walce z wykluczeniem społecznym. Firmy tego sektora szybciej tworzą miejsca pracy, gdyż do ich zadań należy walka z bezrobociem i wykluczeniem, a nie maksymalizacja zysku (np. w Wielkiej Brytanii przedsiębiorstwa socjalne zatrudniają ok. pół miliona pracowników, a tym samym przysparzają gospodarce 18 miliardów funtów rocznie dochodu). Obok Włoch i Skandynawii Francja jest krajem gdzie władze publiczne są bardzo aktywne w zwalczaniu wykluczenia społecznego poprzez promowanie gospodarki społecznej.

DLACZEGO WSPIERAĆ EKONOMIĘ SPOŁECZNĄ? - o poziomie życia społeczeństw decyduje nie tylko kapitał fizyczny, ale również kapitał ludzki i społeczny; - o jakości życia społeczeństw decyduje nie tylko przeciętny dochód, ale także stopień partycypacji obywateli w życiu gospodarczym i społecznym, zaangażowanie obywatelskie, poziom spójności społeczeństw; - cechą ekonomii społecznej jest harmonijne połączenie celów ekonomicznych i społecznych. W skali makro oznacza to rozwój kapitału ludzkiego i społecznego; - rozwój ten nie jest możliwy bez dostępu podmiotów ES do kapitału fizycznego.

SZANSA NA ROZWÓJ SEKTORA EKONOMII SPOŁECZNEJ (FUNDUSZE UNIJNE ) Fundusze unijne dają szansę podmiotom ekonomii społecznej. Jednak żeby taką szansę wykorzystać należy zbudować system, który będzie pomagał nowym podmiotom ekonomii społecznej oraz da szansę usamodzielnienia się istniejącym już podmiotom tak, aby w 2016 r. rozwijać się mimo odcięcia środków unijnych. Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL) wykorzystuje 100% Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i na podstawie jego można zbudować system, który: - obejmuje wsparcie dla podmiotów ekonomii społecznej przy tworzeniu nowych podmiotów jak również funkcjonowaniu podmiotów, które już istnieją; - umożliwia podmiotom ekonomii społecznej start w konkursach - pierwsze dotacje umożliwiają rozwój organizacji, budują jej potencjał, który pozwala na podejmowanie nowych wyzwań; - umożliwia podmiotom ekonomii społecznej udział w przetargach, co pozwala zdobyć kapitał niezbędny do stabilnego rozwoju i względnie niezależnej działalności.

DZIAŁANIA PRZEWIDZIANE NA RZECZ PODMIOTÓW EKONOMII SPOŁECZNEJ CZYLI JEJ WSPARCIE

PRIORYTET VI RYNEK PRACY OTWARTY DLA WSZYSTKICH - Działanie 6.1. Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie ma służyć zatrudnieniu osób pozostających bez pracy oraz stworzeniu warunków dla rozwoju aktywności zawodowej w regionie. W Poddziałaniu Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy finansowane jest przygotowanie do podjęcia wolontariatu, co powinno wzmocnić kadry mniej wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych, opierających się w większości na pracy woluntarystycznej. Dzięki subsydiom, stażom i szkoleniom w miejscach pracy możliwe może się również okazać pozyskiwanie pracowników etatowych. - Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, ma na celu promocję oraz wspieranie inicjatyw i rozwiązań zmierzających do tworzenia nowych miejsc pracy, budowy postaw kreatywnych, służących rozwojowi przedsiębiorczości, a także samozatrudnienia. W działaniu tym przewidziane zostało wsparcie dla osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą, między innymi poprzez przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, w tym w formie spółdzielni lub spółdzielni socjalnej oraz doradztwo przed podjęciem działalności jak i przez pierwszy rok funkcjonowania. Działanie to rokuje zarówno wzrost liczby podmiotów ekonomii społecznej jak i wzrost zatrudnienia w tym sektorze.

PRIORYTET VII PROMOCJA INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Działanie 7.2. Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej realizowane jest w podziale na: Poddziałanie Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ma na celu wsparcie prawne, organizacyjne, szkoleniowe i finansowe dla tworzenia i działalności podmiotów ES, w tym centrów i klubów integracji zawodowej, zakładów aktywizacji zawodowej oraz podmiotów działających na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej (których podstawowym zadaniem nie jest działalność gospodarcza)- stwarza to przestrzeń dla rozwoju zatrudnienia również w organizacjach pozarządowych. Poddziałanie Wsparcie ekonomii społecznej ma na celu wspieranie utworzenia i funkcjonowania instytucji otoczenia ekonomii społecznej, które umożliwiają rozwój i funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej, świadczących usługi prawne, księgowe, marketingowe, doradztwo finansowe, budujących partnerstwa lokalne oraz promujące ekonomię społeczną. Zgodnie ze wskaźnikami, w latach powinno powstać 40 takich podmiotów w całej Polsce. Podmioty te powinny kierować swoje działania do wszystkich typów podmiotów wymienionych w definicji PO KL, a także do instytucji rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej.

Łącznie na konkursy przeznaczonych jest około miliarda złotych na każdy kolejny rok (z zastrzeżeniem, że w niektórych działaniach kwota obejmuje projekty finansowane w trybie konkursowym jak i systemowym oraz zastrzeżeniem, że Plany Działań mogą ulec zmianie). Razem na projekty w trybie konkursowym przeznaczone jest około 150 milionów złotych na dany region. Większość konkursów wymaga specjalistycznej wiedzy. Szansę na ich realizację mają głównie te Podmioty Ekonomii Społecznej, które są ekspertami w kilku dziedzinach: - usług rynku pracy; - wsparciu sektora ekonomii społecznej; - rozwoju oświaty; - usług dla przedsiębiorców.

KONKURSY W RAMACH PODDZIAŁANIA WSPARCIE EKONOMII SPOŁECZNEJ Prowadzone są przez regionalnych operatorów, którzy mają możliwość modyfikowania zasad konkursów. W wyniku realizacji tego Poddziałania w Polsce do 2013 roku powinno powstać 40 ośrodków wsparcia ekonomii społecznej (w tym w Województwie Mazowieckim – 3).

TYP REALIZOWANYCH OPERACJI (PROJEKTÓW): (SzOP) Wsparcie dla utworzenia i/lub funkcjonowania (w tym wzmocnienia potencjału) instytucji otoczenia sektora ekonomii społecznej, świadczących w ramach projektu w sposób komplementarny i łączny: - usługi prawne, księgowe, marketingowe; - doradztwo (indywidualne i grupowe, m.in. W postaci punktów lub centrów doradztwa, inkubatorów społecznej przedsiębiorczości tworzących wspólną infrastrukturę rozwoju); - szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia i prowadzenia działalności w sektorze ekonomii społecznej; - usługi wspierające rozwój partnerstwa lokalnego na rzecz rozwoju ekonomii społecznej (m.in. poprzez budowę sieci współpracy lokalnych podmiotów w celu wspierania rozwoju podmiotów ES); - promocję ES i zatrudnienia w sektorze ES. Działania projektu powinny być skierowane do (osoby, instytucje, grupy społeczne bezpośrednio korzystające z pomocy): - podmiotów ekonomii społecznej; - instytucji rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej (w zakresie promocji i rozwoju partnerstwa); - osób fizycznych (w zakresie doradztwa i szkoleń na temat zakładania i/lub prowadzenia działalności w sektorze ES).

DŁUGOŚĆ REALIZOWANYCH PROJEKTÓW Okres wdrażania PO KL kończy się w 2015 roku (zgodnie z zasadą n+2). Tak więc projekty będzie można realnie realizować do końca 2014 roku. Każdy region może dodatkowo wskazać maksymalny czas realizacji projektu. Projekt nie powinien się zacząć przed decyzją o przyznaniu dotacji.

OBSZAR REALIZACJI PROJEKU Na terenie województwa, w którym przyznane zostało dofinansowanie. KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE? Wszystkie podmioty (zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL oraz Dokumentacją konkursową publikowaną dla każdego z konkursów realizowanego w ramach Działania / Poddziałania).

Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zapraszamy do aplikowania o środki Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych ul. Jagiellońska Warszawa Infolinia: