Diagnoza stanu wyjściowego przygotowania projektów – wybrane elementy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Kryteria wyboru projektów
Fundusz Spójności - realizacja projektów w sektorze środowiska w latach 2000 – 2006 oraz kierunki działań do roku 2010 Warszawa, dn. 22 lutego.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Fundusze Europejskie w Polsce
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach – Instytucja Wdrażająca Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” 01 Katowice,
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Fundusze unijne od podstaw Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego dr Marek Szuszman.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Podsumowanie wdrażania osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze Maria Sokoll Z-ca Prezesa Zarządu 16 listopada 2011.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Warunki wstępne (ex ante) stan
System oceny projektów w ramach RPO WP
Zapis prezentacji:

Diagnoza stanu wyjściowego przygotowania projektów – wybrane elementy Doświadczenia w pozyskiwania środków unijnych na działania w zakresie ochrony śodowiska Diagnoza stanu wyjściowego przygotowania projektów – wybrane elementy

Formularz aplikacyjny Projekt - to przedsięwzięcie mające za zadanie rozwiązanie problemu i osiągnięcie określonego celu. Aplikacja to forma przedstawienia projektu w formie wniosku o jego współfinansowanie z odpowiedniego funduszu i programu operacyjnego. Formularz aplikacyjny - zawiera informacje ogólne o beneficjencie, charakterystykę projektu, budżet i wizję jego realizacji. informacje ogólne o

Problemy związane z realizacją projektów: Niedoszacowanie wartości projektów; Problem z wypełnieniem warunków środowiskowych; Opóźnienia w realizacji projektów; Znaczne zmiany zakresu projektów; Problemy z wykonawcami; Realizacja projektów grupowych; Inne problemy, nieprawidłowości, pomoc publiczna,…

Duże inwestycje dopiero przed nami Projekty wodno – kanalizacyjne w starej i nowej perspektywie finansowej UE

21,5 mld € - Fundusz Spójności (projekt) Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 wersja zatwierdzona przez RM 29 listopada 2006 r. INDYKATYWNY WYKAZ INDYWIDUALNYCH PROJEKTÓW KLUCZOWYCH, W TYM DUŻYCH, W RAMACH NARODOWYCH STRATEGICZNYCH RAM ODNIESIENIA 2007-2013 21,5 mld € - Fundusz Spójności 6,4 mld € - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Gospodarka wodno - ściekowa – 2 725 mln € (FS) Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi – 1 190 mln € (FS) Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska – 545 mln € (FS) Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska – 200 mln € (EFRR) Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych – 89,8 mln € (EFRR) Drogowa i lotnicza sieć TEN-T – 7 626 mln € (FS) Transport przyjazny środowisku – 7 513,5 mln € (FS) Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe – 2 945,49 mln € (EFRR) Infrastruktura drogowa w Polsce Wschodniej – 990 mln € (FS) Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku – 732,2 mln € (FS) Bezpieczeństwo energetyczne – 974,28 mln € (EFRR) Kultura i dziedzictwo kulturowe – 489,97 mln € (EFRR) Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia - 349,99 mln € (EFRR) Infrastruktura szkolnictwa wyższego – 500 mln € (EFRR) Pomoc techniczna – 187,8 mln € (EFRR) Pomoc techniczna – 189,36 mln € (FS) Konkurencyjność regionów – 599,88 mln € (EFRR)

Oś priorytetowa I - Gospodarka wodno - ściekowa – 2 725 mln € (FS) Działanie 1.1 „Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM”; Koszt całkowity 3,2 mld € Działanie dotyczy: budowy, rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków komunalnych oraz budowy i modernizacji systemów kanalizacji zbiorczej w aglomeracjach powyżej 15 000 równoważnej liczby mieszkańców (RLM) ujętych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych.

Przykładowe rodzaje projektów: budowa i modernizacja systemów kanalizacji zbiorczej; budowa i modernizacja sieci kanalizacji deszczowej o ile przyczyni się do wdrożenia dyrektywy 91/271/EWG; budowa, rozbudowa lub modernizacja oczyszczalni ścieków budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę.

Oś priorytetowa II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi – 1 190 mln € (FS) 2.1. Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych 2.2. Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich

2.1. W ramach działania realizowane będą projekty: instalacje umożliwiające przygotowanie odpadów do procesów odzysku, w tym recyklingu lub unieszkodliwiania poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych w procesach innych niż składowanie. tworzenie kompleksowych systemów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w szczególności niebezpiecznych, a także odpadów wielkogabarytowych i budowlanych. działania na rzecz likwidacji zagrożeń wynikających ze składowania odpadów zgodnie z krajowym i wojewódzkimi planami gospodarki odpadami obsługujących minimum 150 tys. mieszkańców.

2.2. W ramach działania budowane będą: rekultywacja terenów powojskowych oraz zdegradowanych przez przemysł i górnictwo (włącznie z działaniami udostępniającymi tereny do rekultywacji – usuwanie min, zanieczyszczeń ropopochodnych i chemicznych), projekty związane z zabezpieczeniem/stabilizacją osuwisk, modernizacja i budowa umocnień brzegowych, przygotowanie kompleksowej dokumentacji niezbędnej do wnioskowania i realizacji przedsięwzięcia w ramach działania.

„Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Szczegółowe informacje na temat poszczególnych działań znajdują się w dokumencie pt.: „Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.

I. Akty prawne Unii Europejskiej dotyczące okresu programowania 2007-2013 - stan prawny w dniu 28.02.2007 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności  i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) 1164/94

I. Akty prawne Unii Europejskiej dotyczące okresu programowania 2007-2013 - stan prawny w dniu 28.02.2007 Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999

Akty prawne Unii Europejskiej dotyczące okresu programowania 2007-2013 - stan prawny w dniu 28.02.2007 Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady a dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 Rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT)

Akty prawne Unii Europejskiej dotyczące okresu programowania 2007-2013 - stan prawny w dniu 28.02.2007 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Horyzontalne wytyczne MRR - stan w dniu 31.08.2007 (obowiązujące) Wytyczne nr 1 dotyczące prowadzenia negocjacji programów operacyjnych w ramach NSRO na lata 2007-2013 z Komisją Europejską Wytyczne nr 2 w zakresie szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego Wytyczne nr 3 dotyczące komitetów monitorujących Wytyczne nr 4 w zakresie sprawozdawczości  Wytyczne nr 5 w zakresie korzystania z pomocy technicznej Wytyczne nr 6 w zakresie ewaluacji programów operacyjnych na lata 2007-2013

Horyzontalne wytyczne MRR (obowiązujące) Projekt wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procedury odwoławczej dla wszystkich programów operacyjnych Projekt wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego dla wojewodów w zakresie wykonywania nadzoru nad wyłanianiem projektów w trybie konkursu w ramach regionalnych programów operacyjnych Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013

Horyzontalne wytyczne MRR Projekt wytycznych w zakresie jednolitego systemu zarządzania i monitoringu projektów indywidualnych zgodnych z art. 28 ust. 1 pkt. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Projekt wytycznych w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Projekt wytycznych w sprawie warunków certyfikacji w Programach Operacyjnych i Regionalnych Programach Operacyjnych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 Projekt wytycznych w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Projekt wytycznych w zakresie informacji i promocji Projekt wytycznych w zakresie trybu dokonywania płatności i rozliczeń

ZARZĄDZANIE PROGRAMEM Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko jest minister właściwy ds. rozwoju regionalnego, który wykonuje swoje funkcje przy pomocy Departamentu Koordynacji Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Instytucja Zarządzająca przekaże realizację części swoich zadań Instytucjom Pośredniczącym, tj. ministrom właściwym.

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska System instytucjonalny – poziom PO: Instytucja Zarządzająca – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Instytucja Certyfikująca – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Instytucja Audytowa – Ministerstwo Finansów.

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska System instytucjonalny – środowiskowe osie priorytetowe : Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Środowiska I – V; Instytucja Pośredniczące II stopnia (Instytucje Wdrażające) – w zależności od osi priorytetowej.

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska Instytucje Pośredniczące II stopnia (Instytucje Wdrażające): Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (oś I. Gospodarka wodno-ściekowa – projekty pow. 25 mln EUR, oś II. Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi – projekty pow. 25 mln EUR, oś IV. Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska), Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (oś I. Gospodarka wodno-ściekowa – projekty do 25 mln EUR, oś II. Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi – projekty do 25 mln EUR),

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska Instytucje Pośredniczące II stopnia (Instytucje Wdrażające): (c.d.) Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej (oś III. Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska), Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (oś V. Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych).

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska System instytucjonalny – ramowy podział zadań – IP II / IW: nabór projektów, ocena wniosków pod względem formalnym i technicznym, ocena merytoryczna wniosków o dofinansowanie, przygotowywanie i podpisywanie umów o dofinansowanie projektów z beneficjentami, bieżące monitorowanie realizacji projektów, weryfikacja formalna i merytoryczna wniosków o płatność, dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów, odzyskiwanie kwot nieprawidłowo wydatkowanych, prowadzenie kontroli projektów na miejscu, prowadzenie kontroli zamówień publicznych;

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska System instytucjonalny – ramowy podział zadań – IP: przygotowanie, zatwierdzanie i aktualizacja wytycznych dla beneficjentów, organizacja systemu wyboru projektów w trybie konkursowym, podjęcie decyzji o przyznaniu dofinansowania dla projektu, bieżące monitorowanie realizacji działań / priorytetów, organizacja podkomitetów monitorujących PO IiŚ, sporządzanie i przedkładanie do IZ/IC wniosków o płatność na poziomie osi priorytetowych, prowadzenie kontroli systemowych w IW;

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska System instytucjonalny – ramowy podział zadań – IZ: opracowanie i uzgadnianie wytycznych dla IP/beneficjentów, uzgadnianie wzorów umów i innych dokumentów, zatwierdzanie instrukcji wykonawczej IP, prowadzenie kontroli w siedzibie IP (kontrole działalności w zakresie zgodności z wymogami systemu realizacji PO IiŚ), wydawanie zaleceń dla IP/IW, zatwierdzanie rocznych planów kontroli IP,

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska System instytucjonalny – ramowy podział zadań – IZ: (c.d.) możliwość wystąpienia do IP o wstrzymanie operacji (po stwierdzeniu, iż system realizacji PO IiŚ w ramach poszczególnych osi priorytetowych/działań nie gwarantuje należytego bezpieczeństwa przekazywanych środków), bieżące monitorowanie realizacji programu, weryfikacja wniosków o płatność przedstawionych przez IP, przekazywanie do Komisji Europejskiej wniosków o potwierdzenie udzielenia pomocy dla dużych projektów;

System wdrażania PO Infrastruktura i Środowisko w sektorze środowiska System instytucjonalny – ramowy podział zadań – IC: certyfikacja wydatków, sporządzanie i przedkładanie do KE wniosków o płatność na poziomie programu operacyjnego.

Trochę o problemach!!!

Zagrożenia i potrzeby dla przygotowania wniosku i realizacji projektów Braki w planach zagospodarowania przestrzennego w zakresie określenia lokalizacji inwestycji, w tym uwarunkowań środowiskowych, społecznych Przygotowywane zmiany ustawowe

Zagrożenia i potrzeby dla przygotowania wniosku i realizacji projektów Pilna potrzeba ostatecznych wersji: podręczników, wytycznych, wzorów, instrukcji, procedur, wzorów wniosku, techniki obliczenia luki finansowej, kwalifikowalności kosztów, określenia sposobu zarządzania i realizacji projektu przez wiele gmin.

Potrzeby różnych jednostek dla przygotowania wniosku i realizacji projektów Beneficjenci: Wybór technologii, Jakość przygotowania procesu inwestycyjnego, Jakość przygotowania zamówienia i odbioru opracowania OOŚ,

Potrzeby różnych jednostek dla przygotowania wniosku i realizacji projektów Beneficjenci: Szkolenie kadr dla projektów u Beneficjentów, Pełnomocników ds. realizacji Projektu Personelu kierowniczego Jednostki Realizującej Projekt Szkolenie kadr dla projektów w firmach doradczych Zagrożenie -Krótki czas na przygotowanie projektu.

Potrzeby dla przygotowania wniosku i realizacji projektów Szkolenie firm wykonujących strategiczne OOŚ i postępowanie przed decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego Szkolenie podmiotów biorących udział we współfinansowaniu projektów

Strategia przygotowania inwestycji przez Beneficjenta Maksymalne wykorzystanie okresu uzgodnień pomiędzy RP i KE na przygotowanie systemu realizacji projektów w okresie 2007 – 2013 Wykorzystanie czasu na przygotowanie inwestycji wyspecyfikowanych w indykatywnej liście projektów kluczowych, w tym dużych oraz PO wojewódzkich

Strategia przygotowania inwestycji przez Beneficjenta: Maksymalizacja kosztów niekwalifikowanych Maksymalizacja kwalifikowalności kosztów Maksymalizacja luki finansowej Minimalizacja skutków zasady „zanieczyszczający płaci”

Strategia przygotowania inwestycji przez Beneficjenta: 1. Zbilansowanie łącznych kosztów realizacji inwestycji, w tym: 1.1. Łącznie koszty kwalifikowane 1.2. Łącznie koszty niekwalifikowane analiza rynku pieniężnego określenie źródeł współfinansowania Projektu w zakresie udziału środków własnych analiza rynku „budowlanego” wyniki konsultacji społecznych uwarunkowania środowiskowe 2. Analiza zastosowania zasady zanieczyszczający płaci

Strategia przygotowania inwestycji przez Beneficjenta: Wykonanie analizy możliwości finansowania projektu Wykonanie inżynierii finansowe Projektu (określenie kosztów finansowych Projektu) Wykonanie analizy kosztów i korzyści wynikających z projektu Wykonanie Studium wykonalności dla Projektu, w tym: obliczenie luki finansowej!!! Wypełnienie formularza wniosku

Dziękuję za uwagę! Zapraszam do dyskusji