Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Realizacja w I półroczu 2007 r.
Zasady polityki regionalnej UE
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Wytyczne pt. Kwalifikowalność wydatków w ramach SPO Rozwój Zasobów Ludzkich Instytucja Zarządzająca SPO RZL we współpracy z Jednostką Monitorująco-Kontrolną.
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Polska w Unii Europejskiej
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Strategia Komunikacji polityki spójności na lata Marek Kowalski Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania RPO Lublin, 25 czerwca 2015 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zapis prezentacji:

Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce Prezentacja Komisji Europejskiej Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej dla władz regionalnych

PL Wizyta w regionach

Fundusze: Strukturalne i Spójności w Polsce PL Fundusze: Strukturalne i Spójności w Polsce Celem naszej misji jest pomoc ludziom w Polsce w osiągnięciu jak największych korzyści z wdrażania Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności

Zasady działania – Fundusze Strukturalne to nie PHARE PL Zasady działania – Fundusze Strukturalne to nie PHARE zasady PHARE: zcentralizowany roczne memoranda finansowe wstępna kontrola przetargów i kontraktów czasami 100% finansowania, czasami współ-finansowanie Fundusze Strukturalne odpowiedzialność za zamówienia publiczne i kontrolę finansową po stronie państwa członkowskiego udział regionów w zarządzaniu programem programowanie wieloletnie kontrola ex-post przez Komisje oraz Trybunał Obrachunkowy współ-finansowanie różnice

Zasady działania Funduszy Strukturalnych PL Zasady działania Funduszy Strukturalnych zasady Partnerstwo Programowanie Koncentracja Dodatkowość kontekst

Zasady działania – Partnerstwo PL Zasady działania – Partnerstwo zasady Państwo Członkowskie + Komisja Władze centralne + władze regionalne Administracja + partnerzy społeczni & organizacje pozarządowe krajowy/lokalny wkład w finansowanie i zarządzanie Partnerstwo Programowanie Koncentracja Dodatkowość

Zasady działania – programowanie PL Zasady działania – programowanie zasady Programowanie wieloletnie oparte na Perspektywie Finansowej 1 stycznia 2004-2006 2007-2013 ? Narodowy Plan Rozwoju NPR : ustanawia narodowe priorytety PWW: oparty na priorytetach NPR Programy Operacyjne : sektorowe i regionalne Uzupełnienia Programów i porozumienia w zakresie wdrażania: szczegóły zarządzania i wdrażania Partnerstwo Programowanie Koncentracja Dodatkowość

Zasady działania – programowanie PL Zasady działania – programowanie Koncentracja na planowaniu średnioterminowym opartym na strategii Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności Koszt przygotowania przyszłych projektów jest kwalifikowalny nawet w stosunku do projektów, które będą wdrażane po 2006 r. Partnerstwo Programowanie Koncentracja Dodatkowość

Zasady działania – koncentracja PL Zasady działania – koncentracja zasady koncentracja na ograniczonej liczbie priorytetów cztery kluczowe priorytety w PWW: rozwój przedsiębiorstw, zasoby ludzkie infrastruktura rozwój regionalny Minimalna liczba programów (6 + PT) 1 Regionalny Program, nie 16 na lata 2004-2006 Analiza gospodarcza i uzasadnienie projektów Partnerstwo Programowanie Koncentracja Dodatkowość

Zasady działania - Dodatkowość PL Zasady działania - Dodatkowość zasady Fundusze UE muszą być dodatkowe w stosunku do wcześniejszych wydatków krajowych Dodatkowość jest określana dla wszystkich programów łącznie i przedstawiana przez władze rządu krajowego. Zadanie to nie wchodzi w zakres kompetencji władz krajowych Partnerstwo Programowanie Koncentracja Dodatkowość

Podstawy wdrażania Rola Komisji Rola władz krajowych PL Podstawy wdrażania Praktyka Rola Komisji Rola władz krajowych Role władz regionalnych

Podstawy wdrażania Rola Komisji PL Podstawy wdrażania Rola Komisji Praktyka ustanawia przepisy wykonawcze do Rozporządzeń Rady negocjuje i uzgadnia programy zatwierdza projekty Funduszu Spójności i duże (ponad € 50 mil.) projekty z EFRR transferuje płatności zaliczkowe (16% pomocy z UE) i refunduje wydatki poniesione weryfikuje poprawność procedur Komisja władze krajowe władze regionalne Commission National Regional

Podstawy wdrażania Rola władz krajowych PL Podstawy wdrażania Rola władz krajowych przygotowanie planów narodowych,strategii Funduszu Spójności i programów przygotowanie i przyjęcie Uzupełnień do Programów zarządzanie programami wybór projektów w ramach programów sektorowych i Funduszu Spójności zapewnienie informacji i promocji Funduszy Struktralnych zgodnie z regulacjami Komisji Praktyka Komisja władze krajowe władze regionalne

Podstawy wdrażania Rola władz regionalnych PL Podstawy wdrażania Rola władz regionalnych Praktyka opracowanie strategii rozwoju regionu identyfikacja projektów wybór projektów w ramach ZPORR opracowywanie wniosków o płatności promowanie projektów nominowanie członków do krajowego komitetu monitorującego i komitetów regionalnych dla ZPORR Komisja władze krajowe władze regionalne

Podstawowe zasady Zgodność z politykami wspólnotowymi Warunki Zgodność z politykami wspólnotowymi Zasady kwalifikowalności Reguły dopuszczalności pomocy państwa Zamówienia publiczne:krajowe procedury przetargowe w zgodzie z polityką UE

Podstawowe zasady Polityki wspólnotowe Warunki Wymogi prawne np. W zakresie ochrony środowiska ocena wpływu na środowisko Natura 2000 równość szans Polityki wspólnotowe: np. Strategia Lizbońska, konkurencja, społeczeństwo informacyjne etc. Polityki WE Kwalifikowalność Pomoc Państwa Zamówienia publiczna

Podstawowe zasady Kwalifikowalność PL Podstawowe zasady Kwalifikowalność Warunki Zdefiniowana w rozporządzeniach Określona w programie Przepisy krajowe mogą być surowsze Państwo Członkowskie decyduje o szczegółowych zasadach kwalifikowalności wydatków Polityki WE Kwalifikowalność Pomoc Państwa Zamówienia publiczna

Podstawowe Zasady Pomoc Państwa PL Podstawowe Zasady Pomoc Państwa Warunki Pomoc państwa to każda pomoc, która może zniekształcić rynek Schematy pomocy muszą być notyfikowane do DG ds. Konkurencji (nie do DG ds. Polityki Regionalnej) Końcowi beneficjenci i władze regionalne sprawdzają projekty pod kątem pomocy państwa i informują o tym instytucje zarządzające Stwierdziwszy przypadek pomocy państwa władze państwa a nie końcowi beneficjenci informują DG ds. Konkurencji Polityki WE Kwalifikowalność Pomoc Państwa Zamówienia publiczna

Podstawowe Zasady Zamówienia Publiczne PL Podstawowe Zasady Zamówienia Publiczne Warunki Regulowane przez nowe prawo krajowe w zakresie zamówień publicznych zgodne z polityką UE WSZYSTKIE wydatki dokonywane przez beneficjenta końcowego są przedmiotem zamówień publicznych Najbardziej sporna kwestia w zakresie FS i FS Polityki WE Kwalifikowalność Pomoc Państwa Zamówienia publiczna

Problemy, które mogą się pojawić PL Problemy, które mogą się pojawić Problemy Ocena wpływu na środowisko Zamówienia publiczne Zapewnienie współfinansowania Prefinansowanie:system krajowy Zasada N+2

PL Zasada N+2 Jeśli zobowiązanie finansowe zostało dokonane na 2004 rok, to wszystkie środki z tego zobowiązania muszą być wydane do końca 2006 roku Zobowiązania z 2006 muszą być wydane do końca 2008 roku Zasadę N+2 stosuje się na poziomie programów i Funduszy a nie w ramach indywidualnych projektów

Problemy KOMISJA PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE DG ds. Polityki Regionalnej PL KOMISJA PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE Problemy IZ sprawdza z Komisją w razie potrzeby DG ds. Polityki Regionalnej Instytucja Zarządzająca pytania Instytucje wdrażające odpowiedzi pytania BK: władze regionalne i lokalne