Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Advertisements

Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
System ewaluacji NPR i NSRO
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Program „Samorządowa Polska” – mechanizm wspierania lokalnej
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Program „Samorządowa Polska” Mechanizm finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach Programu „Samorządowa Polska” Prezentacja dla.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) dla województwa pomorskiego Ludwik Szakiel Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego DOTYCHCZASOWE DOŚWIADCZENIE W IDENTYFIKACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ DO WSPÓŁFINANSOWANIA Z FUNDUSZY SPÓJNOŚCI UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Finansowanie inwestycji : Fundusze europejskie poziom niski: EFRR i inne poziom wysoki: Fundusz Spójności Środki publiczne Budżet Państwa Środki prywatne (w tym ppp) UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Tło programu (Project Background) duże potrzeby w zakresie ochrony środowiska i rozwiązań infrastrukturalnych szczególnie w obszarze małych i średnich jednostek samorządowych Cele przedsięwzięcia (Purpose of Facility) dostęp do instytucji finansowych (EBRD, EIB i inne) i funduszy EU na niezbędne inwestycje w dziedzinie ochrony środowiska dla małych i średnich gmin realizacja wymaganych (strategie rozwojowe regionów) priorytetów i celów w przedmiotowym obszarze stworzenie bazy instytucjonalnej dla przepływu kapitału (kredyty, dotacje etc.) związanego z inwestycjami (założenie specjalnego przedsiębiorstwa obsługującego przedsięwzięcie) Struktura organizacyjna przedsięwzięcia (Structure of Facility) Specjalne Przedsiębiorstwo Inicjatyw Samorządowych (dalej zwane SPIS - SPME Special Prupose Municipal Enterprise) założone na poziomie regionalnym (wojewódzkim) jako spółka prawa handlowego, stowarzyszenia gmin, nowej jednostki lub działu działającej jednostki takiej jak Agencja Rozwoju Regionalnego SPIS posiadać będzie reprezentację regionalną i samorządową jak również niezależnych udziałowców będzie podlegać niezależnemu audytowi UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Najważniejsze problemy: programowanie inwestycji (w oparciu o różne dokumenty planistyczne - nie zawsze spójne i odpowiedniej jakości) projekty środowiskowe I i III.xls struktura instytucjonalna projektów brak zinstytucjonalizowanych procedur współpracy miedzy podmiotami publicznymi i prywatnymi wybór przedsięwzięcia do wsparcia w oparciu o nie do końca obiektywne wytyczne i kryteria brak pewnych, sprawdzonych procedur zarządczych, niedostatek personelu merytorycznego wady i niedobory legislacyjne UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Ogólne uwarunkowania wyboru (objectives and priorities): Dostosowanie planowanej inwestycji do standardów dyrektywy 91/271/EWG zgodnie z programem wyposażania aglomeracji w systemy kanalizacji zbiorczej i oczyszczalnie Dostosowanie inwestycji do standardów dyrektywy 80/778 EWG w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia dla ludzi Spójność priorytetów w Narodowym Planie Rozwoju Spójność ze Strategią Rozwoju Województwa Dolnośląskiego (Zintegrowany Program Wojewódzki dla Województwa Dolnośląskiego, Kontrakt Wojewódzki między Radą Ministrów a Samorządem Województwa Dolnośląskiego, program rządowy ODRA 2006) Spójność polityki Dolnego Śląska z polityką ekologiczną i gospodarką regionów: okręg Drezno (programy INTERREG) północno-wschodnie Czechy (Strategia Rozwoju Pogranicza Polsko-Czeskiego) Spójność pod kątem obszarowym, społecznym, ekonomicznym i ochrony środowiska (Program Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju Województwa Dolnośląskiego) - zlewnie rzek - priorytety społeczno-ekonomiczne związane z planami rozwojowymi regionu - priorytety ochrony środowiska w ujęciu regionalnym (Regionalne Strategie Rozwoju)

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Góra zlewnia: Widawa, Barycz i Odra na północ od Kaczawy Głogów zlewnia rzek: Nysa Łużycka i Bóbr z Kwisą Polkowice Milicz Obszar północno-wschodni Lubiń Wołów Trzebnica Obszar zachodni Bolesławiec Oleśnica Zgorzelec Legnica Lubań Złotoryja Środa Śl. WROCŁAW Lwówek Śl. Jawor Oława Świdnica Jelenia Góra Obszar środkowy Wałbrzych Strzelin zlewnia rzek: Oława, Ślęza, Bystrzyca ze Strzegomką, Kaczawy Kamienna Góra Dzierżoniów Ząbkowice Śl. 10 20 30 40 50 km Kłodzko Obszar południowy zlewnia Nysy Kłodzkiej ze Ścinawką

wolne (dostępne) środki = Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Finansowe uwarunkowania wyboru wolne (dostępne) środki = (dochody ogółem) – (dotacje i subwencje o charakterze inwestycyjnym) – (wydatki bieżące) + (wpływy z prywatyzacji majątku gminy) Wskaźnik Akceptowalny Ryzykowny Alarmowy Obsługa zadłużenia/ dochody ogółem Poniżej 10% 10% - 12% 12% - 15% Stan zadłużenia/ dochody ogółem Poniżej 30% 30% – 50% 50% - 60% Dostępne środki/ obsługa zadłużenia Powyżej 2,5 2,5-1,6 Poniżej 1,6 Dostępne środki/ wydatki majątkowe Powyżej 0,7 0,7 – 0,5 Poniżej 0,5 Dostępne środki / dochody ogółem Powyżej 15% 15% - 12% Poniżej 12% UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Bolesławiec Zgorzelec Lubań Lwówek Śl. Jelenia Góra Kamienna Góra Wysypisko śmieci kanalizacja Oczyszczalnia ścieków Uzdatnianie wody / wodociągi 10 20 30 40 50 km ZIDENTYFIKOWNO: WSTĘPNIE ZAKWALIFIKOWANO: gmin: 21 14 zadań: 45 30 na kwotę: 387 281 000,- 176 611 000,- UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Strzelin Oława WROCŁAW Dzierżoniów Świdnica Środa Śl. Legnica Złotoryja Jawor Wałbrzych Wysypisko śmieci kanalizacja Oczyszczalnia ścieków Uzdatnianie wody / wodociągi 10 20 30 40 50 km ZIDENTYFIKOWNO: WSTĘPNIE ZAKWALIFIKOWANO: gmin: 19 12 zadań: 55 32 na kwotę: 499 007 000,- 89 725 000,- UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Kłodzko Ząbkowice Śl. 10 20 30 40 50 km kanalizacja Uzdatnianie wody / wodociągi Wysypisko śmieci Oczyszczalnia ścieków ZIDENTYFIKOWNO: WSTĘPNIE ZAKWALIFIKOWANO: gmin: 11 9 zadań: 27 15 na kwotę: 80 530 000,- 51 220 000,- UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Polkowice Głogów Góra Lubiń Wołów Trzebnica Milicz Oleśnica 10 20 30 40 50 km kanalizacja Oczyszczalnia ścieków Wysypisko śmieci Uzdatnianie wody / wodociągi ZIDENTYFIKOWNO: WSTĘPNIE ZAKWALIFIKOWANO: gmin: 15 13 zadań: 47 31 na kwotę: 193 335 000,- 135 510 000,- UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego 82% gmin zgłasza zadania nadające się do wsparcia 61% zadań inwestycyjnych nadaje się do wsparcia 47% wartościowo zadań inwestycyjnych nadaje się do wsparcia UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek SPIS NEWCO Sp. z o.o. 100% własność Województwa Dolnoślaskiego Łatwość utworzenia Sp z o.o. Jej działalność będzie monitorowana przez Radę Nadzorczą Działalność oparta na zasadzie “not for profit” i brak obciążeń podatkowych Tworzenie pakietów inwestycyjnych w celu pozyskania środków z Funduszu Spójności i funduszy strukturalnych Grupowanie gmin – kredytobiorców, aby poprawić ich wiarygodność kredytową UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

Powody utworzenia SPIS Cel: Stworzenie mechanizmu umożliwiającego małym gminom skorzystanie ze środków Funduszu Spójności. Zapewnienie małym i średnim gminom dostępu do grantów przyznawanych w ramach Funduszu Spójności Zapewnienie kredytów długoterminowych dla współfinansowania grantów(EBRD okres spłaty 15 lat; 3 lata karencji na spłatę kapitału) Uproszczenie i koordynacja wdrożenia UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

STRUKTURA ZARZĄDZANIA UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Struktura operacyjna. FUND. SPÓJNOŚCI KREDYT: EBRD+INNI KREDYTODAWCY (NFOŚiGW / WFOŚiGW) 75% - 80 % 25% SPIS Sp. z o.o. FUND. GWARAN. SKŁADKI NA FUND. GWARAN. Porozumienia dot. Kredytów/Grant. ZWROT FG Transza Gmin Gmina 1 Gmina 2 Gmina 3 Gmina 4 Gmina 5 Gmina 6 KONTRAKTY Wykonawcze PORTFOLIO PROJEKTÓW UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Obszar aktywności SPIS (Responsibilities of SPME) promowanie inwestycji infrastrukturalnych w Regionie, we współpracy z gminami identyfikowanie zdań inwestycyjnych do projektów w Regionie przygotowanie projektów i niezbędnej informacji potrzebnych do weryfikacji a w konsekwencji do zatwierdzenia przez EBOiR, Fundusz Spójności, Fundusze Strukturalne, NFOŚ, MG, MŚ monitorowane wiarygodności kredytowej wdrażanie projektu obsługa finansowa projektu (zarządzanie strumieniem kredytowym i subwencyjnym) negocjowanie pożyczek pomocniczych raportowanie zgodne z wymaganiami kredytodawcy i subwencjonodawcy ciągłe identyfikowanie możliwych w przyszłości projektów do wdrożenia UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek SPIS NIE BĘDZIE: konkurencją dla już istniejących organizacji rozwoju regionalnego takich jak WFOŚ czy ARR nastawiony na generowanie zysków na koszt swych klientów strukturą dużą, kompleksową i kosztowną pod względem operacyjnym strukturą narzuconą ani przez EBOR, ani przez UE UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek SPIS BĘDZIE: nową inicjatywą o wyraźnym celu działania - wypełenienie luki w finansowaniu małych i średnich gmin utrzymywać prowadzone operacje w długim okresie jednak nie dla zysku małą, sprawnie działająca organizacją o niskich kosztach z oddanym i profesjonalnym personelem strukturą odtwarzaną w całej Polsce przy rozszerzonej roli i zakresie odpowiedzialności UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Misją instytucji (SPIS) będzie: permanentne wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych na realizację planowanych inwestycji w obszarze infrastruktury i ochrony środowiska. UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek REPREZENTACJA GMIN Gminy będą reprezentowane w Radzie Nadzorczej przez: przedstawicieli wybranych spośród dolnośląskich gmin, przedstawicieli wybranych spośród reprezentantów gmin-kredytobiorców Cel: Będą mogły monitorować działalność SPIS UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

TYPOWY MODEL FINANSOWANIA PROJEKTU Grant z Fund. Spójności wynoszący 75% kosztu projektu Kredyt dla sfinansowania 25% koszt. proj. + części składki na FG Gminy mogą wykorzystywać własne zasoby Niski całkowity koszt pozyskania środków – średnia ważona kosztów pozyskania funduszy ok. 3 % Spłacie podlega wyłącznie kredyt UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek FUND. GWARANCYJNY (1) Cel: 1. Zapewnienie zabezpieczenie dla kredytodawców 2. Pokrycie części kosztów zarządzania SPIS Składki od gmin w dwóch częściach: 1. Składka indywidualna (50%) 2. Składka do wspólnej puli (50%) (1) jest zwracana gminie po dokonaniu przez nią całkowitej spłaty kredytu (2) jest zwracana gdy ostania gmina z transzy dokona spłaty UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek FUND. GWARANCYJNY (2) Wkład gminy do Funduszu Gwarancyjnego wynosi 30% wysokości kredytu (zwykle 7.5% kosztów projektu) Możliwość zaciągnięcia kredytu dla sfinansowania max. 50% składki na FG – własne zaangażowanie środków 3.75% FG byłby zdeponowany na bezpiecznym rachunku typu escrow Tylko kredytodawcy mieliby dostęp do rach., i tylko wtedy, gdyby gmina zaprzestała spłaty Część odsetek z FG na pokrycie kosztów operacyjnych SPIS UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek PODSUMOWANIE Unikatowy mechanizm pozyskiwania grantów i długoterminowych źródeł finansowania o niskim koszcie obsługi dla małych gmin SPIS będący własnością i zarządzany przez UM Silna reprezentacja gmin w Radzie Nadzorczej SPIS Wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki FG Sposób funkcjonowania FG chroni wkład gminy do FG Pełna zwrot składek na FG, chyba że gmina nie wywiązuje się z zobowiązań kredytowych UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

STRUKTURA INSTYTUCJONALNA PROJEKTU Wymagania w stosunku do struktury wdrożeniowej projektu z interwencją funduszy pomocowych: precyzyjne wskazanie beneficjenta pomocy zabezpieczenie instytucjonalne finansowania projektu z jednego źródła czytelne i transparentne relacje własnościowe gruntu na którym projekt jest realizowany i majątku wytworzonego w wyniku działania projektu pewne procedury monitoringu zobowiązanie beneficjenta do zachowania struktury własnościowej majątku przez minimum 5 lata od zakończenia projektu UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek Zarządzanie projektem – na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy gminami (jako beneficjentami) i SPIS Sp. z o.o. pomoc w przygotowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów umożliwiających skuteczną aplikację pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych na realizację inwestycji , głównie z funduszy Unii Europejskiej oraz z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju - poprzez tworzenie pakietów inwestycji o wartościach spełniających odpowiednie wymagania, współpraca z gminami w uzyskaniu zabezpieczenia kredytowego poprzez tworzenie Funduszu Gwarancyjnego dla realizowanych projektów, pośredniczenie w przekazywaniu i spłacie pozyskanych środków kredytowych, wsparcie gmin w zakresie pomocy technicznej w procesie kontraktowania i realizacji – m.in. organizowanie PIU, wsparcie gmin w procesie monitoringu projektu i sprawozdawczości w odniesieniu do instytucji finansowych i instytucji zarządzających funduszami pomocowymi – m.in. wykonywanie kompetencji PMU/PIU (skonsolidowane monitorowanie i raportownie projektu) UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek

STRUKTURA INSTYTUCJONALNA PROJEKTU Trzy aspekty zarządcze do rozstrzygnięcia: Przepływy finansowe Przetargi i nadzór nad wykonawstwem Monitoring i raportowanie UMWD / SPIS; Dr Marek Mielczarek