2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Podsumowanie działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w I półroczu 2010 r. Departament Zarządzania Programami.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
System ewaluacji NPR i NSRO
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
Elektroniczna baza danych monitoringu projektów indywidualnych Warszawa, 17 kwietnia 2008 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Zasady ubiegania się o pomoc publiczną
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
1 Zwiększenie dostępności do środków unijnych w ramach PO IG, PO KL, RPO XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw Jarosław.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, poddziałanie – Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zarządzanie projektem EFS
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja na temat planowanych dyskusji panelowych poświęconych efektywności funduszy UE Posiedzenie Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny.
Zapis prezentacji:

2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Podsumowanie działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w I półroczu 2010 r. Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności Warszawa, 5 października 2010 r.

3 Jak pracowaliśmy w 2010 r…

4 Spotkania Grupy ds. Przedsiębiorców W I półroczu 2010 r. odbyły się 2 spotkania Grupy ds. Przedsiębiorców: I spotkanie w dn. 20 maja 2010 r., w którym uczestniczyło 37 Członków Grupy oraz obserwatorów z instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie RPO i PO IG, a także 12 przedstawicieli MRR, II spotkanie w dn. 30 czerwca 2010 r., w którym uczestniczyło 32 Członków Grupy oraz obserwatorów z instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie RPO i PO IG, 3 przedstawicieli UOKiK oraz 12 przedstawicieli MRR. Przekazano interpretacje UOKiK dotyczące pomocy publicznej, które mogą przyczynić się do efektywniejszego wdrażania projektów realizowanych przez przedsiębiorców.

5 Co osiągnęliśmy…

6 I spotkanie Grupy ds. Przedsiębiorców Omówiono tematy zgłoszone przez instytucje zaangażowane we wdrażanie RPO oraz propozycje PKPP "Lewiatan" dotyczące realizacji instrumentów skierowanych do przedsiębiorców. Przedmiotem dyskusji były: –system rozliczania projektów, –procedury udzielania zamówień i wyboru wykonawców w transakcjach nie objętych ustawą PZP, –realizacja projektów inwestycyjnych w kontekście definicji nowej inwestycji, –obowiązki beneficjentów wynikające z rozporządzenia RM w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, –planowanie naborów wniosków o dofinansowanie. Podsumowanie działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w I półroczu 2010 r.

7 Rekomendacje z I spotkania Grupy ds. Przedsiębiorców dotyczyły: Katalogu kryteriów formalnych Odstępu czasu pomiędzy ogłoszeniem a uruchomieniem konkursu Generatora wniosków aplikacyjnych dla osób niedowidzących Dokumentacji aplikacyjnej Płatności dokonywane przez BGK Szczegółowy opis ww. rekomendacji został przedstawiony w protokole ze spotkania. Podsumowanie działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w I półroczu 2010 r.

8 II spotkanie Grupy ds. Przedsiębiorców Omówiono kwestie związane z udzielaniem pomocy publicznej w ramach projektów realizowanych przez przedsiębiorców. Przedmiotem dyskusji były: –zasady udzielania pomocy de minimis łącznie z regionalną pomocą inwestycyjną, –uregulowania w zakresie udzielania pomocy publicznej na zatrudnienie pracowników, –interpretacja pojęcia "nowa inwestycja" wynikającego z rozporządzenia KE (WE) nr 800/2008, –kwalifikowalność wydatków w projektach realizowanych przy wsparciu ze środków stanowiących pomoc publiczną. Podsumowanie działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w I półroczu 2010 r.

9 Rekomendacje z II spotkania Grupy ds. Przedsiębiorców dotyczyły : Pomocy publicznej na zatrudnianie pracowników Zakazanej pomocy w eksporcie Kumulacji pomocy publicznej udzielanej z różnych źródeł Kumulacji pomocy w związku z przyśpieszoną amortyzacją Definicji nowej inwestycji Pomocy publicznej w działalności transportowej Kwalifikowalności wydatków Zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis Szczegółowy opis ww. rekomendacji został przedstawiony w protokole ze spotkania. Podsumowanie działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w I półroczu 2010 r.

10 Przykłady najważniejszych uproszczeń wprowadzanych w ramach PO IG…

11 Przykłady najważniejszych uproszczeń wprowadzanych w ramach PO IG w 2010 r. Wprowadzenie naborów elektronicznych Po zapisaniu wniosku w Generatorze Wniosków Aplikacyjnych przedsiębiorca może wybrać jedną z dwóch metod przekazania dokumentacji do RIF: 1) za pośrednictwem e-PUAP, jeśli posiada podpis elektroniczny, 2) pocztą w ciągu 10 dni roboczych, jeśli nie posiada podpisu elektronicznego. Data zapisania wniosków o dofinansowanie w Generatorze Wniosków jest datą złożenia dokumentów w RIF. Planowane jest wprowadzenie naborów elektronicznych w innych działaniach PO IG.

12 Przykłady najważniejszych uproszczeń wprowadzanych w ramach PO IG w 2010 r. Likwidacja kryterium czasu Data złożenia wniosku o dofinansowanie nie decyduje o przyznaniu dofinansowania. Wprowadzono kryteria różnicujące, np. w przypadku działania 8.1 PO IG jest nim wskaźnik efektywności ekonomicznej projektu. Umożliwienie dołączania do wniosku o płatność zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki Rozwiązanie powoduje uproszczenie systemu rozliczania poszczególnych etapów projektów, gdyż weryfikacja wniosków o płatność ulega skróceniu i zmniejsza się ryzyko popełnienia błędów formalnych. Faktury i inne dokumenty księgowe beneficjent zobowiązany jest archiwizować w celu ich udostępnienia podczas kontroli.

13 Przykłady najważniejszych uproszczeń wprowadzanych w ramach PO IG w 2010 r. Zaciąganie zobowiązań przez jst po pozytywnej ocenie wniosku o dofinansowanie (dotyczy dz. 8.3 PO IG) P o dokonaniu oceny projektu IW będzie mogła przekazać Wnioskodawcy informację o pozytywnej weryfikacji dokumentacji aplikacyjnej. W wyniku wprowadzenia uproszczenia jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła podjąć warunkową uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania finansowego na współfinansowanie danego projektu, co przyczyni się do szybszej realizacji projektów i sprawniejszego podpisywania umów o dofinansowanie.

14 Uproszczenie planowane do wprowadzenia w ramach PO IG Wsparcie beneficjentów w zakresie poprawnej realizacji projektów w części środowiskowej Proces OOŚ stanowi istotny problem dla beneficjentów, jak i organów wydających właściwe decyzje środowiskowe, pozwolenia na budowę, itp., co w skrajnych przypadkach skutkuje powtórzeniem procedury i zagrożeniem realizacji projektu. Proponuje się stworzenie w RDOŚ stanowiska pracy, które miałoby na celu pomoc beneficjentom w przygotowaniu poprawnego raportu z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, na podstawie którego wydawana jest decyzja środowiskowa.

15 Uproszczenie planowane do wprowadzenia w ramach PO IG Zastąpienie zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaświadczeń o niezaleganiu z podatkami składanych przez Wnioskodawców oświadczeniami Instytucje Wdrażające będą same weryfikowały informacje w zakresie ww. zaświadczeń, przy wykorzystaniu przygotowanego w tym celu systemu informatycznego powiązanego z e-PUAP.

16 Co sądzimy o formule pracy Grupy…

17 Zmiany w działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w latach W początkowym okresie działalności Grupa analizowała problemy dotyczące: a) przygotowania instytucjonalnego do wdrażania programów operacyjnych, b) organizacji naborów wniosków, oceny, wdrażania oraz kontroli projektów - co było adekwatne do stanu wdrażania programów operacyjnych. W późniejszym okresie spotkania Grupy były poświęcone interpretowaniu prawa krajowego i unijnego, w celu zapewnienia prawidłowego wdrażania PO, jednocześnie przyjaznego dla beneficjentów. Z uwagi na znaczne zainteresowanie problemami zgłaszanymi przez IZ/IP/IW RPO należy rozważyć zwiększenie zaangażowania IK RPO w prace Grupy.

18 Podsumowanie działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w I półroczu 2010 r. Liczba spotkań Grupy w 2010 r. wskazuje, że dotychczasowa formuła działalności Grupy staje się niewystarczająca. Jednocześnie duże zainteresowanie pracami Grupy wskazuje, że spełniła ona dotychczasowe oczekiwania uczestników spotkań. O wzrastającym zainteresowaniu pracami Grupy świadczy fakt, iż w pierwszych spotkaniach w 2008 r. brało w nich udział ok. 10 osób! (obecnie: blisko 40, z różnych środowisk i instytucji; wnioski o akces do Grupy). Grupa rozpatruje obecnie wyłącznie zgłoszenia uczestników spotkań. Brak indywidualnych zgłoszeń od przedsiębiorców, które w początkowym okresie jej funkcjonowania były przekazywane przez sekretariat Zespołu ds. Uproszczeń.

19 Czym zajmiemy się w 2011 roku?

20 Do końca 2010 r., opracujemy harmonogram dalszych prac Grupy, uwzględniając propozycje i sugestie naszych Członków i innych instytucji zaangażowanych w pracę Grupy co do zakresu tematycznego spotkań. Sprawdzimy, czy i jak wdrażane są nasze rekomendacje (działalność cykliczna). Zajmiemy się realizacją spraw ważnych, zidentyfikowanych w ostatnim czasie, takich jak: ujednolicenie definicji zakończenia realizacji projektu, co ma znaczenie dla określenia końca okresu trwałości, stosowanie procedur udzielania zamówień w transakcjach nie objętych ustawą Prawo zamówień publicznych, przekazanie usprawnień wdrażanych w ramach PO IG. Zakres działalności Grupy ds. Przedsiębiorców w 2011 r.

21 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Dziękuję za uwagę