Etyczne i moralne aspekty egzaminowania ETYKA PRACY EGZAMINATORA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Advertisements

Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Matura czyli co każdy uczeń wiedzieć powinien o zewnętrznym egzaminie maturalnym.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny w roku Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego i sprawdza wiadomości oraz umiejętności, które są określone.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
MATURA 2006 Opracowała mgr Ewa Nowak – Kübler.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
MAJAMI1 1. MAJAMI2 2 stosuje ogólne reguły sprawdzania zadań otwartych tworzy schematy punktowania zadań otwartych projektuje sprawdzanie zadań otwartych.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
MATURA 2010 OPRACOWANO NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 30 KWIETNIA 2007 r. I KOMUNIKATÓW CENTRALNEJ.
Egzamin maturalny w 2013 roku.1 Egzamin maturalny w 2013 roku podstawowe informacje - przypomnienie oraz szczegółowa organizacja w VILO.
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w roku szkolnym 2011/2012.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Egzamin maturalny w 2013 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.(Dz.U. nr 83, poz.562) z późniejszymi zmianami Procedury.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Wieruszów 2003 NOWA MATURA (Dz. U. Nr 26 z r.) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Wieruszowie.
Sprawdzian w 2013 roku Szkolenie Przewodniczących Szkolnych Zespołów Egzaminacyjnych i Zespołów Nadzorujących.
. Wnioski z przebiegu Wnioski z przebiegu próbnego egzaminu maturalnego przeprowadzonego w grudniu 2004 roku.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
MATURA 2010 Opracowanie Stanisław Stefańczyk. Egzamin maturalny w 2010 roku 2 Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
Egzamin gimnazjalny 2010 Procedury przygotowania i organizowania egzaminu w Gimnazjum z Oddziałami Sportowymi.
Sprawdzian w szóstej klasie
1 Egzamin maturalny w 2015 roku podstawowe informacje.
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Ramowy kalendarz zdającego egzamin maturalny 2011.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Sprawdzian zewnętrzny po klasie VI szkoły podstawowej
Szkolenie uczniów klas drugich Egzamin z kwalifikacji E.12.
szkolenie dla przewodniczących zespołów nadzorujących część praktyczną
1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 października 2005 r. Dnia 11 listopada 2005 roku weszła w życie nowelizacja Rozporządzenia.
Egzamin gimnazjalny 2015 Podstawy prawne i organizacja
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Część praktyczną egzaminu w sali/miejscu przeprowadza zespół nadzorujący część praktyczną (ZNCP) Zgodnie z roporzadzeniem w sprawie warunków i sposobów.
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
SESJA EGZAMINACYJNA W 2015 ROKU SPRAWDZIAN. PROGRAM SPOTKANIA Podstawy prawne sprawdzianu Terminarz dyrektora Sprawdzian w nowej formule Arkusz egzaminacyjny.
szkolenie dla przewodniczących zespołów nadzorujących część praktyczną
Egzamin gimnazjalny dla uczniów klas trzecich w r. szk. 2014/15 Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Sprawdzian 2016 PSP2 im. ORŁA BIAŁEGO w WAŁBRZYCHU Wałbrzych, 01 października 2015.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Organizacja egzaminów w 2015 roku.
Egzamin Gimnazjalny ‘2016. WAŻNE TERMINY – EGZ. GIMNAZJALNY – egzaminy g. 9:00 i 11:00 1, 2, 3.06 – termin dodatkowy – informacje o wynikach.
Egzaminy zewnętrzne w roku szkolnym 2009/ Tematyka spotkania Terminowe zgłaszanie uczniów i szkół Zabezpieczenie materiałów egzaminacyjnych przed.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Sesja 172 czerwiec – lipiec 2017 r..
MATURA 2018.
przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie
W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Procedury maturalne Maj 2018.
Organizacja i przeprowadzenie egzaminów eksternistycznych
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2019 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2019
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2018/2019
Zapis prezentacji:

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania ETYKA PRACY EGZAMINATORA SZKOLENIE KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW EGZAMINU MATURALNEGO Z INFORMATYKI ZADANIA egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania ETYKA PRACY EGZAMINATORA Blok 3 MR

Po zajęciach uczestnik umie: CELE BLOKU 3 : Po zajęciach uczestnik umie: wymienić obowiązki i zadania egzaminatora, określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego, wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora MR

PODSTAWY PRAWNE 1. Rozporządzenie MEN w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać egzaminatorzy okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz warunków wpisywania i skreślania z listy egzaminatorów z ewidencji egzaminatorów (DzU z 1999 r. Nr 93, poz. 1071). 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (DzU z 2004 nr 199 poz. 2046; DzU z 2005 nr 74, poz. 649, nr 108 poz. 905, nr 218 poz. 1840; DzU z 2006 nr 69, poz 487, nr 100 poz. 694, nr 164 poz. 1154 i nr 694 poz. 1155). MR

uczestniczy w spotkaniach szkoleniowych odbiera prace do sprawdzania CZYNNOŚCI EGZAMINATORA : uczestniczy w spotkaniach szkoleniowych odbiera prace do sprawdzania sprawdza i potwierdza liczbę pobranych prac organizuje swój warsztat pracy sprawdza i ocenia odpowiedzi do zadań w arkuszu egzaminacyjnym przekazuje sprawdzone prace MR

Kto może pełnić tę funkcję Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego Kto może pełnić tę funkcję Dyrektor szkoły Inny nauczyciel zatrudniony w danej szkole powołany w zastępstwie przez dyrektora OKE (w przypadku, gdy przewodniczący i jego zastępca z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn nie mogą wziąć udziału w egzaminie) Jakie są jego zadania Powołuje przedmiotowe zespoły egzaminacyjne – nie później niż na 4 m-ce przed częścią pisemną egzaminu Powołuje zespoły nadzorujące – nie później niż na 1 m-c przed częścią pisemną egzaminu i wyznacza przewodniczących tych zespołów Zbiera od zdających pisemne deklaracje i przesyła je dyrektorowi OKE Opracowuje i ogłasza szkolny harmonogram przeprowadzania części ustnej egzaminu – nie później niż na 2 m-ce przed częścią pisemną egzaminu MR

Kto może pełnić tę funkcję Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego Kto może pełnić tę funkcję Dyrektor szkoły Inny nauczyciel zatrudniony w danej szkole powołany w zastępstwie przez dyrektora OKE (w przypadku, gdy przewodniczący i jego zastępca z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn nie mogą wziąć udziału w egzaminie) Jakie są jego zadania Zleca nauczycielom przygotowanie list tematów do części ustnej egzaminu z języka polskiego, danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej Przechowuje i zabezpiecza przesyłki z materiałami egzaminacyjnymi do części ustnej i pisemnej Sprawdza nienaruszalność przesyłek Otwiera przesyłki w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących i przedstawicieli zdających Rozdziela arkusze i karty odpowiedzi między zespoły nadzorujące MR

Kto może pełnić tę funkcję Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego Kto może pełnić tę funkcję Dyrektor szkoły Inny nauczyciel zatrudniony w danej szkole powołany w zastępstwie przez dyrektora OKE (w przypadku, gdy przewodniczący i jego zastępca z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn nie mogą wziąć udziału w egzaminie) Jakie są jego zadania Unieważnia pracę i przerywa egzamin zdającego w przypadku niesamodzielnej pracy lub zakłócania przez niego przebiegu egzaminu Przechowuje, zabezpiecza i przekazuje dyrektorowi OKE wypełnione arkusze egzaminacyjne MR

Kto może pełnić tę funkcję Przewodniczący zespołu nadzorującego Kto może pełnić tę funkcję 1)  każdy nauczyciel zespołu egzaminacyjnego, nie będący nauczycielem danego przedmiotu oraz wychowawcą zdających (nie wchodzą w skład zespołu nadzorującego) Jakie są jego zadania Kieruje pracą tego zespołu Odpowiada za prawidłowy przebieg części pisemnej z danego przedmiotu w danej sali Uczestniczy w otwarciu pakietów (zaw. arkusze egzaminacyjne) i odbiera te arkusze od przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego Zdający zgłaszają jemu ew. braki w arkuszu egzaminacyjnym Zapisuje czas rozpoczęcia i zakończenia pracy Przekazuje wypełnione arkusze niezwłocznie przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego MR

Egzaminatora powinny charakteryzować: umiejętność spostrzegania istotnych faktów, umiejętność wiązania teorii z praktyką, umiejętność organizowania pracy, uczciwość, rzetelność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, punktualność, umiejętność pracy w zespole, ... MR

Lista cech pracy egzaminatora będących potencjalnym źródłem stresu Rodzaje cech Czynniki mogące powodować stres A. Cechy związane z wykonywanym przez egzaminatora zadaniem Wymagana długotrwała koncentracja. Powtarzanie prostych czynności, monotonia. Co chwilę coś nowego. Zaskakiwanie metodą rozwiązania zadania. MR Tadeusz Czeżowski „Przemówienie na uroczystości 21 III 1970 w auli Uniwersytetu Toruńskiego” (fragment)

Lista cech pracy egzaminatora będących potencjalnym źródłem stresu Rodzaje cech Czynniki mogące powodować stres B. Cechy wynikające z organizacji pracy egzaminatora Narzucone z góry tempo pracy. Presja czasu. Konflikt roli. Ciągłe zmiany. Niezastępowalność. Przeciążenie roli. Potrzeba dostosowania się. Brak pewności zatrudnienia. Organizacyjne ograniczenia w pracy MR Tadeusz Czeżowski „Przemówienie na uroczystości 21 III 1970 w auli Uniwersytetu Toruńskiego” (fragment)

Lista cech pracy egzaminatora będących potencjalnym źródłem stresu Rodzaje cech Czynniki mogące powodować stres C. Cechy wynikające z konieczności interakcji z ludźmi Możliwość rywalizacji. Potrzeba kooperacji, kompromisów. Możliwość konfliktu z osobami z zewnątrz. MR Tadeusz Czeżowski „Przemówienie na uroczystości 21 III 1970 w auli Uniwersytetu Toruńskiego” (fragment)

Czynniki mogące powodować stres Lista cech pracy egzaminatora będących potencjalnym źródłem stresu Rodzaje cech Czynniki mogące powodować stres D. Psychologiczne cechy pracy wynikające z relacji do potrzeb i preferencji egzaminatora Prestiż społeczny. Odpowiedzialność. Dylematy moralne. MR Tadeusz Czeżowski „Przemówienie na uroczystości 21 III 1970 w auli Uniwersytetu Toruńskiego” (fragment)

Lista cech pracy egzaminatora będących potencjalnym źródłem stresu Rodzaje cech Czynniki mogące powodować stres E. Cechy pracy wywołujące zakłócenia w relacji praca – dom Dyspozycyjność. Nieobecność w domu. System zatrudnienia. Zabieranie pracy do domu. Czasowy, negatywny wpływ pracy na sytuację rodzinną. MR Tadeusz Czeżowski „Przemówienie na uroczystości 21 III 1970 w auli Uniwersytetu Toruńskiego” (fragment)

Czynniki mogące powodować stres Fizyczne warunki pracy Lista cech pracy egzaminatora będących potencjalnym źródłem stresu Rodzaje cech Czynniki mogące powodować stres F. Fizyczne warunki pracy Utrudniające, przez co wymagają dodatkowej mobilizacji organizmu (oświetlenie, niewygodna pozycja itp.) MR Tadeusz Czeżowski „Przemówienie na uroczystości 21 III 1970 w auli Uniwersytetu Toruńskiego” (fragment)

Rachunek sumienia egzaminatora Czy zadajesz sobie pytanie: Dlaczego jesteś egzaminatorem? Czy procedury egzaminacyjne są dla Ciebie kwestią nadrzędną i czy je w pełni akceptujesz? Czy podczas sprawdzania prac nie wybiegasz poza model odpowiedzi i oceniania? Czy starasz się stosować te same kryteria przy sprawdzaniu każdej pracy? Czy unikasz wszelkich okoliczności, które mogą zakłócić obiektywizm sprawdzania? MR (materiały opracowane przez grupy „0”)

Rachunek sumienia egzaminatora Czy przystępując do oceniania jesteś w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej? Czy czując zmęczenie odkładasz pracę i chcesz zregenerować siły, aby rzetelnie sprawdzać i oceniać dalej? Czy umiesz zaplanować i zorganizować swoją pracę? Czy potrafisz oddalić od siebie problemy prywatne i zawodowe na tyle, by rzetelnie wypełniać obowiązki egzaminatora? Czy pojawiające się dylematy moralne potrafisz rozstrzygnąć, przestrzegając zasad kodeksu etycznego egzaminatora? MR (materiały opracowane przez grupy „0”)

Rachunek sumienia egzaminatora Czy potrafisz współpracować z innymi egzaminatorami, czy podejmujesz negocjacje? Czy jesteś bezstronny, a więc nie ulegasz naciskom z zewnątrz? Czy masz poczucie odpowiedzialności za swoją pracę? Czy po przeprowadzeniu tego rachunku sumienia chcesz jeszcze być egzaminatorem? MR (materiały opracowane przez grupy „0”)