Tytuł wydarzenia Inwestycje w teleinformatykę i kompetencje cyfrowe mieszkańców głównymi czynnikami rozwoju regionalnego i lokalnego - czy samorządowcy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej
Dr inż. Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Stan sektora w regionach
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Rynek pracy województwa podkarpackiego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Internet dla zagrożonych wykluczeniem cyfrowym
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Schematyczny układ podsystemu instytucjonalnego RSI
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Tytuł wydarzenia Inwestycje w teleinformatykę i kompetencje cyfrowe mieszkańców głównymi czynnikami rozwoju regionalnego i lokalnego - czy samorządowcy o tym wiedzą? Arkadiusz Złotnicki Stowarzyszenie Miasta w Internecie

2 Inwestycje w teleinformatykę napędzają rozwój gospodarczy i modernizują sektor publiczny w regionach Wg Komisji Europejskiej (2007) blisko 50% wzrostu produktywności gospodarki europejskiej oraz ponad 25 % wzrostu PKB było w latach wynikiem inwestycji w ICT - teleinformatyka to najsilniejszy stymulator rozwoju gospodarczego Punktowe inwestycje w tradycyjne narzędzia pobudzania wzrostu produktywności oraz elementy infrastruktury: np. drogowej, turystycznej, nie wywierają tak silnego wpływu. Największy efekt dają inwestycje w ICT powiązane z modernizacją tradycyjnych sektorów typowych dla regionów Wysoki wskaźnik penetracji szerokopasmowego Internetu jest charakterystyczny dla krajów wysoko rozwiniętych - Internet nazywa się obecnie technologią dobrobytu lub infrastrukturą rozwoju.

3 Główne działania władz publicznych powinny być ukierunkowane na rozwój tradycyjnych branż gospodarki dzięki wdrożeniom ICT. Czy je podejmujemy? Oznaczać to winno: w sektorze prywatnym- szczególne wsparcie dla: wdrożeń ICT w MSP (reprezentujących 17.1% produkcji krajowej) zastosowań ICT w rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczego (Wielkopolska jest liderem sprzedaży produktów żywnościowych) budowania innowacyjnych narzędzi kooperacji międzybranżowych – np. klastera ICT dla przetwórstwa rolno-spożywczego oraz cyfrowych ekosystemów w branży samochodowej lub budowlanej w sektorze publicznym - szczególne wsparcie dla: wdrożeń ICT w opiece zdrowotnej – implementacji nowoczesnych systemów zarządzania i wspomagania realizacji usług zdrowotnych drogą elektroniczną budowy zintegrowanego systemu obsługi turystów przyjeżdżających do Polski wspomagania działań na rzecz alfabetyzacji cyfrowej mieszkańców i podniesienia poziomu kompetencji cyfrowych urzędników administracji lokalnej.

4 Co to w praktyce oznacza dla Wielkopolski? Z jaką sytuacją mamy do czynienia w regionie? wysokie PKB/ mieszkańca - 3 miejsce w kraju po Mazowszu i Śląsku [GUS,2005] relatywnie niska stopa bezrobocia - niższa od średniej krajowej [GUS,2009] 3 miejsce w rankingu osób korzystających z komputera - 53,6 % [DS, 2007] tylko 43% procent mieszkańców to Internauci - 11 miejsce w kraju [PI, 2009] 7 miejsce pod względem odsetka osób korzystających z Internetu lub poczty elektronicznej przynajmniej raz w miesiącu - 43,4% [DS, 2007] tylko 41,5% gospodarstw domowych Wielkopolski nie posiadała w 2007 roku komputera - to najlepszy wynik w kraju wielkopolskie firmy sektora ICT mają zaledwie 3,6- procentowy udział w rynku produkcji i usług w kraju [Computerworld, 2007] poziom urbanizacji - 57,6% [GUS,2009] użytki rolne - 57,7% powierzchni województwa wysoki - 10,16 % - odsetek osób zatrudnionych w rolnictwie - czołówka krajowa [GUS,2007]

5 Warsztat diagnostyczny projektu WIR ujawnił aktualne uwarunkowania e-rozwoju Wielkopolski Fundamentalna bariera e-Rozwoju Wielkopolski: Niski poziom świadomości zastosowań rozwiązań teleinformatycznych jako narzędzi stymulowania rozwoju regionu oraz środowisk lokalnych oraz strukturalny deficyt wiedzy i umiejętności cyfrowych cechujący wszystkich beneficjentów polityk rozwojowych - tak decydentów, jak i urzędników samorządowych, pracowników sektora publicznego oraz przedsiębiorców wiejskich 1.Deficyt świadomości zastosowań ICT oraz kompetencji cyfrowych samorządowców jest główną przyczyną nieskutecznych wdrożeń ICT 2.Obecny model zarządzania działaniami sektora publicznego w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego jest nieskuteczny i niewystarczający 3.W Wielkopolsce nie prowadzi się debaty publicznej na temat kierunków możliwości rozwoju województwa dzięki ICT 4.Samorządy lokalne nie znajdują w pełni kompetentnego wsparcia w realizacji projektów społeczeństwa informacyjnego 5.Samorządy lokalne nie współdziałają w projektach na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego - potrzebne jest partnerstwo sieciowe 6.Konieczne jest opracowanie i realizacja regionalnego programu alfabetyzacji cyfrowej mieszkańców, w tym samorządowców 7.Obecnie realizowana jest polityka niezrównoważonego e-rozwoju województwa, tak pod względem geograficznym, jak i tematycznym

6 Zdolność do inwestowania w ICT i osiągania sukcesu zależy od endogennych uwarunkowań – m.in. potencjału e-rozwoju Województwo wielkopolskie cechuje najwyższy w Polsce wskaźnik e - rozwoju (2,27) Poznań jest liderem stawki miast wojewódzkich (3,57) Mazowieckie 2,24 Małopolskie 1,97 Śląskie 1,91 Podkarpackie 1,30 Lubelskie 1,21 Świętokrzyskie 1,21 Katowice 3,51 Warszawa 3,42 Wrocław 3,33 Lublin 2,59 Białystok 2,54 Opole 2,43

7 Województwo wielkopolskie posiada najwyższy potencjał e-rozwoju w Polsce. Czy go skutecznie wykorzysta? Wysoka uśredniona wartość wskaźnika e-rozwoju jest głównie efektem bardzo wysokiego potencjału Poznania, kilku miast (Leszno - 2,87, Kalisz - 2,66, Konin - 2,83) i powiatu poznańskiego - 2,34 Relatywnie wysoki potencjał mają także powiaty : śremski 2,24 pilski 2,20 wolsztyński 2,13 Aż 14 powiatów ma wskaźnik mniejszy niż 1.5 a najniższy osiągnęły: kaliski 1,07 złotowski 1,12 jarociński 1,15 turecki 1,22 WNIOSEK 1: Jedno województwo – dwie odrębne rzeczywistości e-rozwoju

8 Rozkład potencjału e-rozwoju województwa wielkopolskiego wskazuje na znaczne zróżnicowanie wewnątrz regionu Tendencje w latach poprawa wartości wskaźników znacznej grupy powiatów największy postęp osiągnęły głównie powiaty podregionu poznańskiego: powiat grodzki Poznań i powiat poznański. awans do grupy wysokiego potencjału miasta Leszna znaczący postęp zanotowały Kalisz, Konin, powiat śremski, międzychodzki, pilski i wolsztyński powiaty wiejskie odstają zdecydowanie od grodzkich wartościami wskaźnika najsłabsze powiaty województwa znajdują się w grupie najsłabszych w Polsce

9 Konieczne zmniejszanie przepaści cyfrowej między miastem a wsią wielkopolską Przykłady działań - podejmowanych w regionach Unii Europejskiej w tym celu w latach Infrastruktura szerokopasmowa i dostęp do Internetu finansowana m.in. z PROW usługi ICT pozwalające dywersyfikować dochody rolników w agroturystyce (systemy e-rezerwacja, promocja w witrynach intenetowych) platformy e-handlu płodami rolnymi aplikacje do zarządzania gospodarstwami mlecznymi aplikacje do zarządzania danymi przestrzennymi platformy dla wiejskich firm bioenergetycznych platformy zachowania i promocji lokalnego dziedzictwa kulturowego modernizacja gospodarstw rolnych – monitoring środowiskowy modernizacja sektora przemysłu rolno – spożywczego szkolenia w zakresie kompetencji cyfrowych dla rolników i innych grup mieszkańców wsi wsparcie tworzenia mikroprzedsiębiorstw i wiejskich przedsiębiorstw pozarolnicznych w sektorze ICT (głównie e-usługi)

10 Zróżnicowanie wewnętrzne województwa powinno znaleźć odzwierciedlenie w praktyce działań na rzecz e-rozwoju Wielkopolski Wysoki potencjał e-rozwoju części obszaru województwa - metropolii poznańskiej kontrastuje z posiadającymi znacznie mniej szans na endogenny e-rozwój obszarami południowego-wschodui północy Zasadniczy wpływ na obniżenie potencjału e-rozwoju powiatów Wielkopolski ma ich wiejski charakter i peryferyczność. WNIOSEK 2: Konieczny wydzielony program e-rozwoju wsi wielkopolskiej - zwłaszcza w aspekcie alfabetyzacji cyfrowej mieszkańców oraz zastosowań ICT w branżach wokółrolnicznych Publiczny dostęp do Internetu nie różnicuje liderów i autsajderów stawki – w powiecie poznańskim są 23 PIAP a w kaliskim 22

11 Propozycja WIR dla samorządów lokalnych - aktywizacja e-rozwoju Wielkopolski udział gmin i powiatów w działaniach WIR - Wielkopolskiej Sieci Interesariuszy eRozwoju – podpisanie deklaracji w drugiej części roku udział wójtów, starostów i sekretarzy w warsztacie na temat alfabetyzacji cyfrowej mieszkańców - decyzje w sprawie inicjacji projektu szkoleniowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury publicznej opracowanie lokalnych programów rozwoju społeczeństwa informacyjnego – tak zwanych Lokalnych Agend Cyfrowych – wytypowanie najważniejszych projektów i wsparcie ich inkubacji doradztwo ekspertów WIR w realizacji projektów lokalnych – wizyty doradcze w gminach zainteresowanych tego typu wsparciem oraz wsparcie online w portalu WIR od maja 2009r. W trakcie wizyt możliwa analiza planów władz lokalnych i uzyskanie wskazówek co do ich realiacji

12 Dziękuję za uwagę! Arkadiusz Złotnicki Stowarzyszenie Miasta w Internecie tel