Zadanie nadzoru pedagogicznego Tarnobrzeg,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego nad placówkami doskonalenia nauczycieli i pedagogicznymi bibliotekami w roku szkolnym 2008/2009 Kuratorium Oświaty.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
N ARADA DLA DYREKTORÓW - SIERPIEŃ 2012 ROKU Teresa Kmiecik – Zastępca Dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Zespół ds. Wspomagania.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
ale (a może przede wszystkim)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Przykładowy model podziału środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

Zadanie nadzoru pedagogicznego Tarnobrzeg, 26.10.2011. Wspomaganie Zadanie nadzoru pedagogicznego Tarnobrzeg, 26.10.2011.

Michał Anioł Największym niebezpieczeństwem dla większości z nas nie jest to, że mierzymy za wysoko i nie osiągamy celu, ale to, że mierzymy za nisko i cel osiągamy Michał Anioł

Akty prawne regulujące nadzór pedagogiczny zawsze wskazywały dwie funkcje nadzoru wspomagająca diagnostyczna wizytacja hospitacja mierzenie jakości ewaluacja kontrola szkolenia / narady udzielanie pomocy informowanie inspirowanie działań

Ustawa o systemie oświaty - zadania nadzoru Ocenianie stanu oraz warunków Udzielanie pomocy Analizowanie i ocenianie efektów Inspirowanie do innowacji działalności: - dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej - statutowej nauczycieli szkół placówek

Art. 33 ust. 1 ustawy Nadzór polega na: (…) 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.

Nadzór sprawowany jest z uwzględnieniem: współdziałania organów sprawujących nadzór pedagogiczny z organami prowadzącymi szkoły lub placówki, dyrektorami szkół i placówek oraz nauczycielami; tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi szkół i placówek.

Formy nadzoru pedagogicznego ewaluacja kontrola wspomaganie

Wspomaganie - definicja „Należy przez to rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój uczniów i wychowanków”.

Sposoby realizacji przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli; upowszechnianie przykładów dobrych praktyk;

Sposoby realizacji 3) promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; 4) organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek.

Wspomagać Udzielać pomocy, pomagać Poprzeć czyjeś działanie Udzielać wsparcia, wspierać Wzmóc działanie Ułatwiać, umożliwiać

1) analizy, wnioski … analiza raportów z ewaluacji zewnętrznej, opracowanie i upowszechnienie dokumentu Wyniki i wnioski z ewaluacji zewnętrznej opracowanie wyników monitorowania (realizowanie podstawy programowej, realizowanie przez nauczycieli godzin dodatkowych, rekrutacja niepełnosprawnych uczniów do szkół, wychowanie fizyczne)

Analiza raportów obszar Procesy opis poziom B opis - poziom D wymaganie kryteria statystyki Procesy W 1 W 2 W 3 W 4 W 5 W 6 komentarz do charakterystyki wymagań na danym poziomie kilka do każdego wymagania dane źródłowe

Analiza raportów Poziom spełnienia każdego wymagania w obszarze Działania świadczące o spełnieniu wymagania Kategoryzowanie danych z charakterystyk Przykłady dobrej praktyki Wnioski ewaluatorów Szkoły sukcesu Szanse rozwoju szkół

Inne analizy, opracowania wyniki egzaminów zewnętrznych innowacje pedagogiczne w szkołach wyniki konkursów organizowanych przez Kuratora wskaźniki funkcjonalności bibliotek oświata podkarpacka w liczbach wyniki prowadzonych badań, diagnoz

2) przykłady dobrych praktyk działania zrealizowane, sprawdzone przedsięwzięcia o wyjątkowej wartości projekty, programy, konkursy, systemy, procedury ustalony sposób prezentacji

Źródła / sposoby wyszukiwania wyniki ewaluacji - raporty innowacje pedagogiczne udział w realizowanych przedsięwzięciach monitorowanie wyniki konkursów wyniki egzaminów udział w konferencjach, spotkaniach, warsztatach, zespołach samokształceniowych

Przykłady dobrej praktyki Podkarpackie Szkolenia Informatyczno-Metodyczne - projekt realizowany przez wojewódzką placówkę doskonalenia nauczycieli Galeria twórczości artystycznej nauczycieli - wieloletni projekt realizowany przez filię pedagogicznej biblioteki

Przykłady dobrej praktyki projekty współpracy międzynarodowej; ciekawe innowacje; wykorzystanie dziennika elektronicznego; drużyna harcerska; karta zajęć rewalidacyjnych; konkursy.

Sposoby upowszechniania strona internetowa - opis przykładu dobrej praktyki wg wzoru, komunikaty, materiały konferencje, narady, szkolenia - prezentacje szkół i placówek media - publikacje, wywiady wizytatorów informowanie podczas spotkań

3) promowanie wykorzystania ewaluacji … szkolenia dotyczące ewaluacji - MEN, ORE szkolenia z zakresu prowadzenia ewaluacji wewnętrznej - placówki doskonalenia nauczycieli analiza raportów w celu wyłonienia obszarów wymagających doskonalenia (szczególnie na podstawie wniosków ewaluatorów)

Promowanie wykorzystania ewaluacji zestawienie i analiza poziomów spełnienia wymagań, wskazywanie szkół sukcesu wyłonienie z raportów przykładów ewaluacji wewnętrznej, które są warte upowszechnienia prezentacja wybranych działań, dzięki którym szkoła uzyskała od ewaluatorów poziom najwyższy spełnienia wymagania

Promowanie wykorzystania ewaluacji zorganizowanie wymiany doświadczeń: szkoły sukcesu i szkoły, którym przyznano niski poziom spełnienia wymagania praca indywidualna z dyrektorem i nauczycielami - poszukiwanie możliwości osiągnięcia sukcesu w obszarach, w których wymagania nie są spełnione w stopniu satysfakcjonującym

4) konferencje, narady konferencje Kuratora dla dyrektorów szkół i placówek przed rozpoczęciem roku szkolnego: realizacja zadań nadzoru i wnioski z nadzoru, priorytety ministra edukacji narodowej, istotne sprawy oświatowe (dane statystyczne, kierunki zmian, trendy w województwie), plan nadzoru na rozpoczynający się rok szkolny;

Konferencje, narady konferencje i szkolenia organizowane przez wizytatorów we współpracy z uczelniami, placówkami doskonalenia nauczycieli, stowarzyszeniami, bibliotekami; narady z dyrektorami, przedstawicielami organów prowadzących szkoły dotyczące istotnych zagadnień oświatowych i wdrażanych zmian;

Konferencje, narady szkolenia, warsztaty, seminaria organizowane przez uczelnie, placówki doskonalenia nauczycieli, dofinansowane przez Kuratora; upowszechnianie informacji o bezpłatnych formach doskonalenia organizowanych dla nauczycieli i dyrektorów przez placówki, uczelnie, stowarzyszenia.

Ustalanie tematyki konferencji kierunki polityki oświatowej państwa wnioski z nadzoru pedagogicznego badanie potrzeb nauczycieli (dotyczących doskonalenia zawodowego) we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli Program doskonalenia zawodowego nauczycieli (środki z budżetu wojewody)

Inne formy wspomagania patronat Podkarpackiego Kuratora Oświaty (obejmowane są różne przedsięwzięcia: konkursy, konferencje, imprezy, uroczystości); wywiady lub informacje w mediach (prasa, radio, telewizja); prezentacje, komunikaty, publikacje i informacje na stronie internetowej Kuratorium; udostępnianie informacji o zmianach prawa oświatowego;

Inne formy wspomagania analiza wyników egzaminów zewnętrznych, wspieranie szkół w analizowaniu czynników kontekstowych, nadzór nad programami poprawy efektywności kształcenia; listy gratulacyjne dla szkół osiągających wysokie wyniki egzaminów; nadawanie tytułu Szkoła Przyjazna Utalentowanym Uczniom;

Inne formy wspomagania udział w rozwiązywaniu bieżących problemów szkół i placówek (telefonicznie, pisemnie, pocztą elektroniczną, mailem, podczas wizyty): wskazywanie właściwych przepisów prawnych, wyjaśnianie zasad, procedur, interpretacja zapisów prawa oświatowego, pomoc w ustaleniu korzystnego dla ucznia trybu postępowania.

Dyrektor wspomaga nauczycieli organizuje szkolenia i narady, motywuje do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawia wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

Wspomagać szkoły i placówki? TAK w realizowaniu nowych zadań w odkrywaniu możliwości rozwoju w dostosowaniu oferty do potrzeb w ustalaniu obszarów pracy szkoły wymagających zmian w opracowaniu sposobów, metod, procedur działania w osiąganiu sukcesu w pracy z uczniami Tworzenie mechanizmów na rzecz wzrostu odpowiedzialności za jakość

Plany MEN w zakresie budowania systemu wspierania szkół w rozwoju Aby pomóc szkole w realizacji nałożonych na nią zadań konieczne jest stworzenie systemu wspomagania, którego zasadniczą cechą jest funkcjonowanie blisko szkoły i udzielanie jej bezpośredniego wsparcia podczas wypełniania zadań. .

System wspierania szkół w rozwoju Usługi bezpośredniego wspomagania szkoły powinny być świadczone (realizowane): na zlecenie szkoły, zgodnie z jej wewnętrznie zdiagnozowanymi potrzebami z mocy prawa, np. w przypadku otrzymania niskiej oceny w wyniku ewaluacji zewnętrznej, powołania na stanowisko dyrektora szkoły w innych sytuacjach, zgodnych z kierunkami polityki oświatowej państwa .

Elementy systemu przygotowanie kompleksowej oferty bezpośredniego wspomagania szkoły oraz pozyskiwanie specjalistów do jej realizacji organizowanie współpracy szkół poprzez np. tworzenie sieci szkół, współdziałanie w niej dyrektorów i nauczycieli (np. opiekunowie stażu, liderzy, przewodniczący zespołów, nauczyciele przedmiotów) .

Elementy systemu tworzenie i prowadzenie bazy zasobów, niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań przez szkoły i placówki (specjaliści, wydawnictwa, inicjatywy) upowszechnianie informacji o kierunkach polityki oświatowej państwa, w tym planowanych i wprowadzanych zmianach .

Tworzenie systemu wspierania szkół 1. Opracowanie rozwiązań: merytorycznych organizacyjnych prawnych finansowych 2. Przygotowanie szkół i placówek do korzystania z systemu

Pomagaj innym w rozwoju i uczyń z tego największą radość swego życia Alan Loy Mc Ginnis

Dziękuję.