Realizacja projektu w latach 2010/2012 ewaluacja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wprowadzenie do realizacji Projektu
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Co to jest TIK?.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Projekty zrealizowane w ZS1
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Realizacja projektu w latach 2010/2012 ewaluacja Ewa Grela Dyrektor Projektu

Realizacja projektu – działania Przedmiotowe zajęcia z jednostkami e-learningowymi – kształtowanie kompetencji kluczowych na bazie treści przedmiotowych (postępy monitorowane poprzez testy diagnozujące). Szkolne Grupy Wyrównawcze – warsztaty, których celem jest wspieranie uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości i nabywaniu kompetencji uczenia się. Lokalne Zespoły Projektowe – działania prowadzone metodą projektów, których głównym celem jest kształtowanie postaw uczniów i stymulowanie ich do aktywnego działania na rzecz swojego środowiska lokalnego. Wirtualne Koła Naukowe – działania rozwijające przeznaczone dla uczniów utalentowanych pod kierunkiem pracowników naukowych z wykorzystaniem platformy e-learningowej.

Realizacja projektu – działania 5. Testy diagnostyczne – udział uczniów w trzech testach diagnostycznych: Test 1.: Sprawdzający wiedzę i umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych uczniów na wejściu do Projektu (październik 2010). Test 2.:Badający przyrost wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych uczniów (maj 2011). Test 3.:Badający przyrost wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych uczniów (maj 2012). Ewaluacja projektu – w zakresie adekwatności wypracowanych w projekcie materiałów edukacyjnych do potrzeb nauczycieli i uczniów oraz skuteczności działań prowadzonych w projekcie na terenie szkół.

Sposoby osiągania celów – metody i formy nauczania Metoda projektów – metoda nauczania, gdzie grupa uczniów samodzielnie realizuje wszystkie etapy danego przedsięwzięcia (począwszy od zainicjowania/identyfikacji problemu, poprzez planowanie i wykonanie/otrzymanie produktu, na prezentacji kończąc); wykorzystywana podczas zajęć ze wszystkich przedmiotów, a szczególnie podczas realizacji podstawy programowej wiedzy o społeczeństwie oraz pracy Lokalnych Zespołów Projektowych realizujących interdyscyplinarne projekty edukacyjne. Praca z wykorzystaniem platformy e-learningowej – prowadzenie zajęć z użyciem jednostek e-learningowych przy wykorzystaniu komponentów platformy takich jak: komunikatory, fora dyskusyjne, wirtualne klasy.

Sposoby osiągania celów – materiały dla nauczycieli i uczniów Gimnazjalny Program Kształtowania Kompetencji Kluczowych, 126 jednostek e-learnigowych, 126 instrukcji do jednostek e-learnigowych przeznaczonych dla nauczycieli, 252 ćwiczenia otwarte do jednostek e-learnigowych (po dwa ćwiczenia do każdej jednostki), poradnik metodyczny zawierający zbiór scenariuszy lekcyjnych „Jak kształtować kompetencje kluczowe?” Część 1. i 2., kurs e-learnigowy z zakresu kształtowania kompetencji kluczowych przeznaczony dla nauczycieli, „Metoda projektów”. Poradnik metodyczny, program i scenariusze zajęć dla Szkolnych Grup Wyrównawczych, testy diagnostyczne przed przystąpieniem do projektu, po pierwszym i drugim roku nauki, materiały naprawcze związane z testami diagnostycznymi po pierwszym i drugim roku nauki.

Materiały dla nauczycieli i uczniów – raport Materiały edukacyjne wytworzone i udostępnione nauczycielom i uczniom w projekcie zostały ocenione jako użyteczne i w większości (84,77% badanych nauczycieli i 71,34% badanych uczniów) zgodne z oczekiwaniami. 80,36% nauczycieli uznało, że materiały wyprodukowane i udostępnione w projekcie „e-Akademia Przyszłości” przyczyniły się do wzbogacenia ich warsztatu pracy. Spośród wszystkich udostępnionych materiałów najbardziej spójne z oczekiwaniami, jednocześnie najbardziej rozpoznawalne przez wszystkich uczestników projektu (87,6% badanych) okazują się być jednostki e-learningowe. Dla uczniów (54,3%) ważnym i użytecznym materiałem są również testy diagnostyczne.

Materiały dla nauczycieli i uczniów – raport Metody i formy nauczania metoda projektów, praca z wykorzystaniem platformy e-learningowej. Platforma i metoda projektów mobilizują i aktywizują ucznia do samodzielnych działań, de facto włączają ucznia w pełni w proces uczenia się. „e-Akademia” uatrakcyjniła nauczanie, zmieniła tradycyjny sposób nauczania. Uczniowie uczestniczący w projekcie mają lepsze wyniki w nauce.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Działania podjęte w ramach projektu spowodowały widoczną zmianę w sposobie uczenia się uczniów ukierunkowaną na rozwój ich samodzielności, umiejętności, krytycznego myślenia ściśle związanego z wykorzystaniem udostępnionych na platformie materiałów edukacyjnych. Projekt wpisał się w potrzeby poszczególnych placówek, jest kompatybilny z innymi projektami realizowanymi z instytucjami wspierającymi edukację, zmobilizował dyrektorów do wprowadzenia zmian i wyznaczył kierunki działań. Na płaszczyźnie kooperacji nauczycieli i uczniów obserwowalne są wyraźne symptomy tworzenia sieci relacji bazujących na interakcjach, a nie na komunikacji jednokierunkowej. Przyszłością jest taka forma edukacji, jaką prezentuje projekt.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Przedmiotowe zajęcia z jednostkami e-learningowymi Praca ucznia z jednostkami w trakcie zajęć/lekcji: 8,4 godz. miesięcznie Samodzielna praca ucznia z jednostkami: 8,2 godz. miesięcznie większa samodzielność ucznia, większa motywacja, samoocena – dążenie do poprawy wyników, dodatkowy czas spędzony na nauce, stymulacja myślenia, wiedza przekazywana w sposób przystępny, forma wizualna atrakcyjna i łatwa w odbiorze. W największym stopniu zmiana kompetencji uczniów została zaobserwowana w procesie uczenia się, porozumiewania w językach obcych, kompetencjach naukowo – technicznych. Z perspektywy uczniów nowe metody pracy spełniają wartościową funkcję uzupełniającą lub repetytorską.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Szkolne Grupy Wyrównawcze 200 szkół 212 prowadzących 4775 uczniów Cele: Przeciwdziałanie sytuacjom uruchamiającym mechanizmy obronne rodzące m.in. zachowania agresywne, wrogie, bierne; Nabycie umiejętności komunikowania się; Nabycie umiejętności budowania relacji z rówieśnikami i osobami dorosłymi; Zmotywowanie uczniów do uczenia się; Nabycie przez uczniów umiejętności radzenia sobie ze stresem; Budowanie poczucia własnej wartości; Rozbudowanie u uczniów aspiracji życiowych.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Szkolne Grupy Wyrównawcze/Szkolne Grupy Wsparcia Założone cele zgodne są z rzeczywistymi potrzebami uczniów. Jako zakończony element projektu SGW można uznać za bezdyskusyjny sukces.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Lokalne Zespoły Projektowe Zakończono realizację 775 projektów: 372 do 30 czerwca 2011, 403 do 30 czerwca 2012; 25 projektów zostanie złożonych we wrześniu – nie będą oceniane. Na krajowym przeglądzie projektów, który odbył się w dn. 27–29.10.2011 nagrodzono 16 projektów zrealizowanych w roku szkolnym 2010/2011; wyróżniono 107. Praca LZP pozwoliła szkołom otworzyć się na społeczność lokalną. Udało się pokazać wartość metody projektów w kontekście lokalnym i udowodnić samorządom, że szkoła potrafi realizować współczesne cele, jakie są jej stawiane. Projekt „e-Akademia” pomógł we wdrożeniu w szkołach obowiązku realizacji projektu edukacyjnego

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Wirtualne Koła Naukowe Forma kształcenia szczególnie uzdolnionych uczniów, w projekcie ma najbardziej e-learningowy charakter. Zorientowana jest na wspomaganie jednostkowego rozwoju intelektualnego ucznia i procesu samodzielnego uczenia się. W opinii uczniów WKN są bardzo przydatne do rozwijania umiejętności w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych oraz przyczyniają się do budowania sieci między utalentowanymi uczniami. Szczególnie cenione są zdalne kontakty z opiekunem naukowym, obozy oraz wymiana doświadczeń i wzajemne uczenie się w ciągu roku szkolnego.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Wirtualne Koła Naukowe w ramach WKN odbyły się dwa obozy naukowe: obóz naukowy w Toruniu, w dniach 19.09.2011 – 23.09.2011, dla 41 uczniów, którzy pracowali w Kole Matematycznym; obóz naukowy w Krakowie, w dniach 20.09.2011 – 24.09.2011 dla 54 uczniów, którzy pracowali w Kołach: biologicznym – 15 uczniów, chemicznym – 8 uczniów, fizycznym – 10 uczniów, geograficznym – 8 uczniów, informatycznym – 8 uczniów, interdyscyplinarnym – 5 uczniów

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Wirtualne Koła Naukowe II obóz naukowy 12 -14 września 2012 Kraków 14 września 2012 konferencja naukowa, w trakcie której odbędą się: sesja plenarna oraz sesja posterowa. Na konferencję przygotowana jest publikacja zawierająca dorobek gimnazjalistów obejmująca 44 teksty opracowane przez uczestników WKN. Sesja plenarna – 16 wystąpień uczestników WKN. Sesja posterowa – 45 plakatów przygotowanych przez uczestników WKN.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Testy diagnozujace Odbyły się trzy edycje badań diagnozujących uczniów: październik 2010, maj 2011, maj 2012. Udostępniono „materiały naprawcze” po drugim (maj 2011) badaniu. We wrześniu udostępnione zostaną „materiały naprawcze” po badaniu przeprowadzonym w maju 2012. Po zakończeniu projektu, wszystkie szkoły otrzymają dedykowaną analizę z czterech edycji badań osiągnięć uczniów.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Korzyści, zmiany Współpraca nauczycieli i uczniów. Rozwój zawodowy nauczycieli. Powiększenie zasobów infrastruktury informatycznej w szkołach, wzrost poziomu usieciowienia w ramach szkół. Zachęcenie nauczycieli do pracy z narzędziami informatycznymi, przełamanie barier w wykorzystywaniu multimediów w codziennej pracy. Zmiany społeczne: większa więź emocjonalna między nauczycielami, między nauczycielami a uczniami, większe zaangażowanie rodziców w życie szkół, częstsze spotkania nauczycieli z uczniami. Zmian relacji między uczniami, wzmożona współpraca uczniów.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Korzyści, zmiany Większa samodzielność uczniów. Zmiana obrazu nauczyciela w oczach uczniów; większy szacunek wobec nauczyciela posługującego się nowoczesnymi technologiami . Zmiany w metodyce nauczania: zintensyfikowanie pracy metodą projektów, korzystanie z platformy i innych narzędzi internetowych („będących znakomitym źródłem wiedzy, pomysłów i inspiracji”). Zmiana tradycyjnego sposobu nauczania – wspomaganie procesu lekcyjnego e-learningiem. Korzystanie z platformy na zasadzie dobrowolności – nauczyciel decyduje z czego i jak chce korzystać w danym momencie, dopasowuje środki dydaktyczne do potrzeb uczniów i własnego stylu pracy.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Problemy PLATFORMA Problemy techniczne: niemożliwość zalogowania się, niezliczany (źle zliczany) czas pracy (punkty w teście), długi czas otwierania modułów jednostki, „zawieszanie się” systemu. Problemy merytoryczne: brak statystyk (raportów) pozwalających na lepsze monitorowanie pracy uczniów z jednostkami (np. z jakimi zadaniami uczeń/uczniowie mają problem)

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Problemy JEDNOSTKI zbyt skomplikowane, za bardzo rozbudowane, za długie, niemożność wpasowania całej jednostki w 45 minutowy czas lekcji, zbyt infantylna grafika i język awatara.

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Wnioski Podmioty procesu nauczania/uczenia się identyfikują się z działaniami podjętymi w projekcie na terenie szkół. Działania podjęte w projekcie wpisują się w zmianę cywilizacyjną i strategię rozwoju społecznego Polski. Działania podjęte w projekcie wzmacniają, intensyfikują i rekonfigurują relacje między wszystkimi podmiotami procesu nauczania/uczenia się. Działania podjęte w projekcie wzmacniają kształtowanie kompetencji kluczowych. Działanie podjęte w projekcie wykraczają zasięgiem oddziaływania poza środowisko szkolne. Lokalne Zespoły Projektowe w sposób skuteczny uczą postaw obywatelskich (identyfikacji problemów oraz szukania logicznych rozwiązań).

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Wnioski Działania podjęte w projekcie spowodowały zmianę w sposobie uczenia się uczniów – np. dostarczenie narzędzi do samooceny spowodowało możliwość natychmiastowej weryfikacji rozumienia i wyjaśniania oraz umiejętnego wykorzystywania nabytej wiedzy. Działania podjęte w projekcie, szczególnie szkolenia dla nauczycieli, umożliwiły im zdobycie nowych umiejętności związanych z e-learningiem oraz wymianę doświadczeń zawodowych. Działania podjęte w projekcie wzbogaciły procedury awansu zawodowego nauczycieli o narzędzia do samokształcenia, które umożliwiły zdobywanie umiejętności nauczycielom o różnym stażu i doświadczeniach zawodowych

Skuteczność działań podejmowanych w projekcie – raport Rekomendacje Ze względu na występujące problemy platformy w zakresie technicznym konieczne jest utworzenie struktury help desk, która w trybie bieżącym będzie wspomagała użytkowników platformy. Fakt utożsamiania jednostki e-learningowej z jednostką lekcyjną jest na tyle powszechny, że rekomendujemy podkreślenie w materiałach szkoleniowych różnic miedzy nimi. Rekomendujemy wzmocnienie dialogu na temat kształcenia kompetencyjnego. Rekomendujemy kontynuowanie pracy Szkolnych Grup Wyrównawczych.