Lokalne Zespoły Projektowe – koncepcja działania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Poznawanie metody projektu
Program wychowawczy szkoły
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Kwiecień 2014 r. Debata.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Małe dziecko w systemie edukacji
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Szkoła Promująca Zdrowie
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Lokalne Zespoły Projektowe – koncepcja działania dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, 09-10.03.2010 r.

Plan wystąpienia Lokalne Grupy Projektowe miejscem zaspokajania potrzeb psychicznych i rozwojowych uczniów w okresie adolescencji. Lokalne Grupy Projektowe jako sposób upowszechniania metody projektów, metody, która jak żadna inna pozwala wyposażyć uczniów w kompetencje kluczowe. Lokalne Grupy Projektowe jako pomysł zapewnienia uczniom – uczestnikom programu kompetencji ponadprzedmiotowych tj. jak społeczno-obywatelskie, przedsiębiorczości, czy uczenia się. Lokalne Grupy Projektowe jako okazja do otwarcia się szkoły na zewnątrz. Lokalne Grupy Projektowe w e-Akademi Przyszłości.

Zaspokajanie psychicznych i rozwojowych potrzeb gimnazjalistów Irena Obuchowska, Charakterystyka okresów życia człowieka w: Psychologia Rozwoju Człowieka red. B. Harwas Napierała, Janusz Tempka Okres Adolescencji /łac.adolescence-wzrastanie ku dojrzałości/ 10-20 lat. Wczesna adolescencja – wiek dorastania 10-15 Późna adolescencja – wczesna dorosłość 15-20

Zaspokajanie psychicznych i rozwojowych potrzeb gimnazjalistów Wczesna adolescencja – wiek dorastania 10-15 Czas intensywnego kształtowania się tożsamości – szczególna rola przypada grupie rówieśniczej: zastępowania rodziny, stabilizacji osobowości, wzbudzania poczucia własnej wartości, określanie standardów zachowania, rozwijanie społecznych kompetencji, przyjęcia wzorów i ich naśladowania.

Zaspokajanie psychicznych i rozwojowych potrzeb gimnazjalistów Charakterystyczne cechy działalności w okresie dorastania: zdolność do wyznaczania odległych celów, zorganizowana i planowa aktywność – potrzeba sprawstwa, tworzenie związków rówieśniczych – aktywność zespołowa, zmiana kierunku aktywności w stronę świata wewnętrznego i zagadnieniom społecznym, idealizm młodzieńczy jako potrzeba robienia dobra /Obuchowski 2000/.

Zaspokajanie potrzeb psychicznych i rozwojowych Nabywanie w wyniku skutecznego działania kompetencji społecznych i obywatelskich w okresie dorastania, skutecznie chroni przed trudnościami okresu adolescencji: rozpaczliwym szukaniem tożsamości, postrzeganiem bezsensu wszelkiej egzystencji, ksobnością i agresją.

Kilka słów o metodzie projektów Metoda projektów wiąże się z samodzielną indywidualną lub grupową pracą uczniów wokół wybranych przez nauczyciela problemów. Mając na uwadze cele kształcenia zapisane w podstawie programowej, program wychowawczy szkoły i klasy oraz wizerunek absolwenta, nauczyciel formułuje tematy uczniowskich badań, lub problemy badawcze.

Kilka słów o metodzie projektów Nauczyciel w pracy z uczniami: podejmuje działania w wyniku których uczniowie zaczynają podzielać cele, dla których projekt jest podejmowany, podaje uczniom harmonogram działań i sposoby monitorowania przebiegu ich prac, kryteria oceny i sposoby prezentowania efektów, wyposaża uczniów w „instrukcję”, wspólnie opracowują system kontroli /monitoring/.

Nabywanie kompetencji kluczowych W procesie nauczania-uczniowie są zachęcani do aktywnego interpretowania otaczającego ich świata i konstruowania osobistej wiedzy i przekonań poprzez promocję umiejętności krytycznego myślenia i niezależności wnioskowania. Jedną ze szkół teorii konstruktywistycznej jest konstruktywizm społeczny, który kładzie nacisk na społeczny i kulturowy kontekst uczenia się. Uczniowie odkrywają i interpretują otaczający ich świat poprzez aktywne uczestnictwo i interakcję z nim. Nauczyciele już nie kontrolują procesów uczenia się, lecz jedynie je ułatwiają.

Nabywanie kompetencji kluczowych Zatem wyzwaniem staje się zorganizowanie programów nauczania w taki sposób, by odzwierciedlały wzajemne powiązania występujące pomiędzy treściami poszczególnych przedmiotów. Jednocześnie programy nauczania powinny ukazywać uczniom relacje występujące pomiędzy treściami nauczania a rzeczywistością, utwierdzając ich w przekonaniu, że nauka jest działaniem wartościowym i pożytecznym.

Nabywanie kompetencji kluczowych Zachodzi duże prawdopodobieństwo, że poczucie dumy z prac wykonanych pro publico bono korzystnie wpłynie na ich wizerunek własny, utrwali przekonanie o sobie jako o osobach, które potrafią skuteczne działać, które potrafią zaplanować i przeprowadzić poważne przedsięwzięcia, a przede wszystkim, które potrafią wziąć swoje sprawy i sprawy innych w swoje ręce.

Nabywanie kompetencji kluczowych Nadrzędnym celem edukacji szkolnej jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w rzeczywistości pozaszkolnej. Zakłada to przekazanie im takiej wiedzy, umiejętności i kompetencji, które można będzie zastosować w życiu codziennym.

Nabywanie kompetencji kluczowych Badania wykazują, że wiele osób nie potrafi zastosować nabytej w szkole wiedzy i umiejętności w nowych okolicznościach. Brak tej umiejętności nie pozwala nawet najlepszym uczniom stać się kompetentnymi osobami dorosłymi.

Nabywanie kompetencji kluczowych Wiedza i umiejętności zdobyte w procesie formalnej edukacji mogą przekształcić się w kompetencje tylko wtedy, kiedy zostaną przeniesione na grunt nieformalny. To samo wydaje się prawdziwe w odniesieniu do wiedzy i umiejętności nabytych poza szkołą, które – po wykorzystaniu w szkole – mogą przerodzić się w kompetencje. Współpraca szkoły i jej otoczenia wydaje się zatem warunkiem niezbędnym z punktu widzenia właściwego przygotowania młodych ludzi do życia dorosłego.

Metoda projektów w e-Akademi Przyszłości W latach 2010/2011 i 2011/2012 w każdej szkole zostaną zrealizowane 4 szkolne projekty realizowane wspólnie ze społecznością lokalną, to oznacza uczniowskie działania na rzecz dobra wspólnego. Po każdym roku konkurs na 10 najlepszych projektów i ogólnopolski ich przegląd. Kryteria oceny projektów zostaną podane na szkoleniach nauczycieli.

Metoda projektów w e-Akademi Przyszłości Zainspirowani przez nauczyciela uczniowie indywidualnie diagnozują potrzeby lokalnej społeczności, problemy lokalne. Uczniowie w obecności nauczyciela wybierają problem, który swoim projektem będą rozwiązywać. Uczniowie opracowują harmonogram, ustalają odpowiedzialnych za poszczególne etapy projektu i odpowiedzialnych za poszczególne działania. Uczniowie zgłaszają projekt i zamieszczają jego konspekt na platformie projektu e-Akademia Przyszłości.

Metoda projektów w e-Akdemi Przyszłości Realizacja projektu – monitoring, doniesienia z działań na platformie. Ewaluacja projektu w szkołach. Prezentacje lokalne projektów. Konkurs na najlepsze projekty w Lidze Projektów Szkolnych.

Metoda projektów w e-Akdemi Przyszłości Opiekunami projektów powinny być osoby uczestniczące w wakacyjnych szkoleniach. Za projekt nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie – 1500 złotych. Projekt powinien trwać minimum 8 m-cy. Minimalna grupa – 15 osób.

Metoda projektów w e-Akdemi Przyszłości Udział w naszym Projekcie przyczyni się do: realizowania podstawy programowej, urzeczywistniania integracji międzyprzedmiotowej, umożliwi uczniom nabywanie kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie przedsiębiorczości i uczenia się. Zainteresowanie uczniów problemami lokalnymi, nabycie przez nich umiejętności ich diagnozowania i rozwiązywania uczyni z nich bardziej odpowiedzialnych obywateli. Współpraca z lokalnymi partnerami w realizacji szkolnych projektów szkolnych zacieśni współpracę szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz podniesie prestiż szkoły jako miejsca przygotowywania aktywnych obywateli regionu.

Podsumowanie Szkoła i jej nauczyciele powinni być: otwarci na kontakty zewnętrzne, bowiem do tego świata trafią ich wychowankowie.

Dziękuję za uwagę