Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prezentację opracowano na podstawie materiałów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prezentację opracowano na podstawie materiałów"— Zapis prezentacji:

1 Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Prezentację opracowano na podstawie materiałów „Przedszkole Promujące Zdrowie”. Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia” M. Woynarowskiej- Sołdan, B.Woynarowskiej..

2 Definicja Zdrowia Zdrowie = stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia), a nie tylko całkowity brak choroby czy niepełnosprawności. W ostatnich latach definicja została uzupełniona o sprawność do „prowadzenia produktywnego życia społecznego i ekonomicznego” a także o wymiar duchowy.

3 Definicja Przedszkola Promującego zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie podejmuje działania, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci), podejmowaniu przez członków społeczności aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.

4 Koncepcja W promocji zdrowia wykorzystuje się specyficzne podejścia :
Podejście siedliskowe – zdrowie jest tworzone i doświadczane przez ludzi, w miejscach w których uczą się, pracują, bawią, odpoczywają, kochają. Podejście „od ludzi do problemu” – ludzie w danym siedlisku identyfikują własne problemy zdrowotne po to aby je usunąć, zredukować Tworzenie sieci – siedlisk/organizacji realizujących projekty promocji zdrowia w celu wymiany doświadczeń Długotrwałość działań i systemowe podejście do planowania – ewaluacja jako podstawowe warunki skuteczności podejmowanych działań.

5 Koncepcja Przedszkole jest siedliskiem społecznym, w którym żyje i realizuje różne zadania społeczność tzn. dzieci, pracownicy przedszkola, rodzice dzieci. Dzieci – wychowankowie przedszkola : w promocji zdrowia oraz edukacji zdrowotnej w przedszkolach należy wziąć pod uwagę właściwości rozwoju jego wychowanków. Dzieci mają ograniczone możliwości i zdolność do współdecydowania, jednak powinny być włączane do działań, zaprogramowanych i organizowanych przez dorosłych jako aktywni uczestnicy.

6 Koncepcja Pracownicy pedagogiczni oraz pracownicy niepedagogiczni.
Kluczowym zadaniem w PPZ jest inwestycja w zdrowie jego pracowników. Uświadomienie sobie wartości zdrowia dla jednostki Podejmowanie korzystnych dla zdrowia zmian w swoim stylu życia Zrozumienie koncepcji i promocji zdrowia w PPZ Doskonalenie umiejętności w zakresie prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

7 Koncepcja Rodzice dzieci
Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi edukatorami do zdrowia swoich dzieci. Pozyskiwanie rodziców i wspieranie ich w rozwoju kompetencji wychowawczych i w zakresie dbałości o zdrowie jest podstawowym warunkiem skuteczności edukacji zdrowotnej dzieci. Partnerami przedszkola mogą być także dziadkowie i babcie. Ważne jest budowanie wspólnego frontu, czyli zgodności co do metod wychowania. Pozyskać rodziców do współpracy w tworzeniu PPZ na zasadzie partnerstwa Pomóc rodzicom w uświadamianiu sobie wartości zdrowia, rozwijaniu kompetencji wychowawczych, identyfikacji czynników wpływających na zdrowie Zachęcać do podejmowania korzystnych dla zdrowia zmian w stylu życia

8 Koncepcja Działania przygotowawcze do tworzenia PPZ
Poznanie i zrozumienie koncepcji PPZ Uczestnictwo i zaangażowanie pracowników przedszkola i rodziców dzieci Działalność koordynatora do spraw promocji zdrowia Planowanie działań i ich ewaluacja Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami przedszkola Współpraca ze społecznością lokalną, innymi przedszkolami i szkołami w najbliższym otoczeniu

9 Koncepcja Tworzenie Przedszkola Promującego Zdrowie jest procesem długotrwałym. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań a w kolejnych latach szkolnych realizowane są cykle składające się z czterech etapów: Diagnoza – to odpowiedź na pytanie gdzie jesteśmy? Celem jest ustalenie rzeczywistych problemów społeczności przedszkola lub różnych grup. Planowanie działań i ich ewaluacji – metoda małych kroków, plan powinien być konkretny i szczegółowy, planujemy realnie, cel powinien być osiągalny. Działania – realizacja planu – wdrażamy w życie zaplanowane działania, monitorujemy przebieg zaplanowanych działań. Ewaluacja wyników działań– ocena skuteczności działań. Dotyczy zaplanowanych celów i zadań dla ich osiągnięcia.

10 Koncepcja Standardy przedszkola promującego zdrowie
1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmocnienia zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci. 2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci. 3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych. 4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

11 Koncepcja Przedszkole promujące zdrowie realizuje zadania określone obowiązujących aktach prawnych i w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a ponadto spełnia warunki określone w czterech standardach PPZ.


Pobierz ppt "Prezentację opracowano na podstawie materiałów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google