Europejski Fundusz Społeczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Wdrażanie i finansowanie działań związanych z doradztwem zawodowym z funduszy unijnych WUP w Białymstoku.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki PO KL
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Program Operacyjn y Kapitał Ludzki perspektywa regionalna Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Zielona Góra, luty 2007 r.
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
1 Europejski Fundusz Społeczny w działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w działaniach realizowanych.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie dla rozwoju technologii
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki, Poznań 17 lutego 2004r. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Ewa Kocińska - RPK Poznań.
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
Program „Budowa sieci Regionalnych Ośrodków Szkoleniowych Europejskiego Funduszu Społecznego (ROSzEFS)” jest finansowany ze środków programu Phare 2002.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Europejski Fundusz Społeczny
Zapis prezentacji:

Europejski Fundusz Społeczny w Polsce Marcin Zakrzewski Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym

Plan prezentacji Podstawy prawne i programowe EFS Funkcjonowanie EFS w Polsce Opis Działań Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL)

Wstęp Podstawy prawne i programowe EFS Traktat Amsterdamski Europejska Strategia Zatrudnienia (European Employment Strategy) Wytyczne w sprawie zatrudnienia (Employment Guidelines)

Wstęp Najważniejsze Rozporządzenia dotyczące EFS: Rozporządzenie 1260/1999 Rozporządzenie 1784/1999 Rozporządzenie 1145/2003 Rozporządzenie 438/2001 Rozporządzenie 448/2001

Wstęp Narodowy Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia (National Action Plan – NAP) Narodowy Plan Rozwoju Podstawy Wsparcia Wspólnoty

Wstęp Ustawa o Narodowym Planie Rozwoju Rozporządzenia - akty wykonawcze do Ustawy: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Uzupełnienie Programu

Instytucja Zarządzająca Instytucja Wdrażająca Funkcjonowanie EFS KOMISJA EUROPEJSKA Komitet Monitorujący Instytucja Zarządzająca Instytucja Płatnicza Instytucje pośredniczące Instytucja Wdrażająca Beneficjent

Definicje Beneficjent – jednostka publiczna lub prywatna składająca wniosek do Beneficjenta Końcowego na realizację projektu współfinansowanego z Funduszu Strukturalnego.

Definicje Instytucja Wdrażająca – jednostka finansów publicznych odpowiedzialna za zlecanie beneficjentowi (końcowemu odbiorcy) realizacji projektu. Dokumenty programowe i Rozporządzenie 1260/1999, art. 9.1

Definicje Instytucje Wdrażające w SPO RZL: Departament Wdrażania EFS w MGPiPS (1.1, 1.5, 1.6, Priorytet 3), Wojewódzkie Urzędy Pracy (1.2, 1.3), Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) (1.4), Biuro Wdrażania EFS w MENiS (2.1, 2.2), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2.3), Urząd Służby Cywilnej (2.4).

Definicje Instytucja Pośrednicząca – jednostka publiczna podlegająca Instytucji Zarządzającej, do której Instytucja Zarządzająca deleguje część uprawnień. Dokumenty programowe i Rozporządzenie 438/2001, art. 2.2

Definicje Instytucje Pośredniczące w SPO RZL: Wydział Departamentu Zarządzania EFS w MGPiPS, Wydział Departamentu Strategii Edukacyjnej i Funduszy Strukturalnych. Instytucja Pośrednicząca w ZPORR: Urzędy Wojewódzkie

Definicje Instytucja Zarządzająca – instytucja administracji publicznej, wyznaczona przez państwo członkowskie, odpowiedzialna za zarządzanie danym programem operacyjnym. Dokumenty programowe i Rozporządzenie 1260/1999, art.9.n

Definicje Instytucja Zarządzająca w SPO RZL: Departament Zarządzania EFS w MGPiPS Instytucja Zarządzająca w ZPORR: Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego w MGPiPS

Jednostka Monitorująco - Kontrolna Umiejscowiona w Departamencie Zarządzania EFS w MGPiPS Gromadzenie danych, sprawdzanie i kontrola wydatków pokrywanych z EFS, Współpraca przy planowaniu u przeprowadzaniu kontroli projektów, Kontrola przestrzegania procedur i zasad dostarczania pomocy z EFS na wszystkich poziomach wdrażania SPO RZL i ZPORR. Powrót

Definicje Instytucja Płatnicza – instytucja administracji publicznej, odpowiedzialna za obsługę finansową programu. Dokumenty programowe i Rozporządzenie 1260/1999, art. 9.o

Definicje Instytucja Płatnicza dla funduszy strukturalnych w Polsce: Departament Obsługi Funduszy Pomocowych w Ministerstwie Finansów

Definicje Komitet Monitorujący – podmiot powoływany przez Instytucję zarządzającą w celu zapewnienia właściwego monitorowania, ewaluacji i efektywnego wdrażania programu operacyjnego.

Procedura aplikowania o środki EFS – konkurs – Beneficjent 5. Podpisanie umowy na realizację projektu 1. Złożenie wniosku aplikacyjnego Instytucja Wdrażąjąca 4. Akceptacja projektów 2. Weryfikacja formalna Komisja Oceny Projektów 3. Ocena merytoryczna i wybór projektów

Instytucja Wdrażająca Procedura aplikowania o środki EFS – przetarg Instytucja Wdrażająca Wykonawca 4. Finansowanie wniosku w ramach umowy na realizację działania 5. Ogłoszenie przetargu i wybór oferty 1. Złożenie wniosku aplikacyjnego 3. Przekazanie decyzji Instytucja Pośrednicząca (Sekretariat) Instytucja Zarządzająca Komitet Sterujący 2. Akceptacja

Działania SPO RZL Przykładowe projekty Kto może je zgłaszać ? (projektodawcy) Do kogo są adresowane ? (ostateczni beneficjenci)

Priorytety i Działania SPO RZL Priorytet 1. Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej: Działanie 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy. Działanie 1.2 Perspektywy dla młodzieży. Działanie 1.3 Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia. Działanie 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych. Działanie 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka. Działanie 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet. Priorytet 2. Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy: Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji - promocja kształcenia przez całe życie. Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy. Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki. Działanie 2.4 Wzmocnienie zdolności administracyjnych. Priorytet 3. Pomoc techniczna: Działanie 3.1 Wsparcie zarządzania SPO RZL. Działanie 3.2 Informacja i promocja działań SPO RZL. Działanie 3.3 Zakup sprzętu komputerowego.

Działanie 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy Schemat a) Wzmocnienie potencjału publicznych służb zatrudnienia Przykładowe projekty: wyposażenie publicznych służb zatrudnienia w sprzęt komputerowy i biurowy oraz narzędzia informatyczne, analizy, badania i ekspertyzy w zakresie: popytu i podaży zasobów pracy, instrumentów rynku pracy, funkcjonowania instytucji rynku pracy, przygotowanie programów szkoleniowych dla potrzeb rynku pracy.

Działanie 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy Schemat a) Wzmocnienie potencjału publicznych służb zatrudnienia Beneficjenci: Właściwe departamenty Ministerstwa Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej Ostateczni beneficjenci: Instytucje rynku pracy: publiczne służby zatrudnienia (PSZ), Ochotnicze Hufce Pracy (OHP), instytucje szkoleniowe, agencje zatrudnienia, partnerzy społeczni (w tym organizacje pozarządowe – NGO współpracujące z PSZ) Jednostki naukowe Szkoły wyższe

Działanie 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy Schemat b) Rozwój oferty usług instytucji rynku pracy Przykładowe projekty: szkolenia i doradztwo dla kadr publicznych służb zatrudnienia, włączanie partnerów społecznych do działania na rynku pracy poprzez akcje promocyjne, szkolenia i warsztaty informacja i poradnictwo zawodowe (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii)

Działanie 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy Schemat b) Rozwój oferty usług instytucji rynku pracy Beneficjenci : instytucje rynku pracy, jednostki naukowe, szkoły wyższe. Ostateczni beneficjenci: instytucje rynku pracy i ich pracownicy, jednostki naukowe.

Działanie 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych Schemat a) Wsparcie osób o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności na otwartym rynku pracy Przykładowe projekty: zwiększanie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych poprzez poradnictwo zawodowe, warsztaty psychologiczne, programy szkolenia on-line, szkolenia dla otoczenia współpracującego z osobami niepełnosprawnymi, tworzenie miejsc pracy: subsydiowanie staży i wynagrodzeń, pokrywanie kosztów przystosowania stanowisk pracy, alternatywne formy pracy.

Działanie 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych Schemat a) Wsparcie osób o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności na otwartym rynku pracy Beneficjenci : instytucje rynku pracy, NGO, jednostki samorządu terytorialnego, pracodawcy, szkoły, jednostki naukowe. Ostateczni beneficjenci: Osoby niepełnosprawne, jednostki samorządu terytorialnego, służby medycyny pracy instytucje rynku pracy, NGO, pracodawcy i pracownicy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Działanie 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych Schemat b) Poprawa skuteczności systemu wspierania osób o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności Przykładowe projekty: wszystkie rodzaje projektów przewidziane w schemacie a), które realizowane będą w skali ogólnokrajowej w trybie przetargowym, centralna i regionalne bazy danych dla potrzeb osób niepełnosprawnych + upowszechnianie informacji poprzez portal internetowy, upowszechnianie zasad programowania, monitoringu i ewaluacji działań aktywujących zawodowo osoby niepełnosprawne oraz wymiana dobrych praktyk.

Działanie 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych Schemat b) Poprawa skuteczności systemu wspierania osób o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności Beneficjenci: PFRON Ostateczni beneficjenci: osoby niepełnosprawne, jednostki samorządu terytorialnego, służby medycyny pracy instytucje rynku pracy, NGO, pracodawcy i pracownicy, PFRON.

Działanie 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka Schemat a) Wspieranie osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym Przykładowe projekty: szkolenia i warsztaty mające na celu: ocenę potencjału zawodowego ww. osób, powrót do nauki (i zdobycie zawodu), zapobieganie dysfunkcjom społecznym, Centra Integracji Społecznej (CIS), Subsydiowanie zatrudnienia w CIS i na otwartym rynku pracy. + działania towarzyszące (np. opieka nad dziećmi)

Działanie 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka Schemat a) Wspieranie osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego, NGO, instytucje szkoleniowe, org. pracodawców i zw. zawodowe, jednostki naukowe. Ostateczni beneficjenci: osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, młodzież w wieku 15-24 zagrożona wykluczeniem społecznym, pracodawcy, NGO, pracownicy/wolontariusze instytucji pomocy społecznej, kadry pracujące z młodzieżą trudną.

Działanie 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka Schemat b) Wspieranie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym Przykładowe projekty: szkolenia dotyczące: przezwyciężania problemów, metod integracji społecznej, usamodzielniania się, szkolenia i warsztaty mające na celu: powrót do nauki (i zdobycie zawodu), zapobieganie dysfunkcjom społecznym, kampanie promujące wolontariat na rzecz integracji z rynkiem pracy młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.

Działanie 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka Schemat b) Wspieranie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym Beneficjent: Ochotnicze Hufce Pracy Ostateczni beneficjenci: młodzież w wieku 15-24 zagrożona wykluczeniem społecznym, młodzież wychowująca się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych, pracodawcy.

Działanie 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet Schemat a) Wspieranie równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Przykładowe projekty: Kursy szkoleniowe dla kobiet w zakresie: podnoszenia kwalifikacji zawodowych, elastycznego podejścia do zawodu, pracy w ramach wolontariatu, Wspieranie przedsiębiorczości wśród kobiet: dotacje na podejmowanie dział. gospodarczej, szkolenia w tym zakresie, Subsydiowane staże pracy. + działania towarzyszące (np. opieka nad dziećmi)

Działanie 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet Schemat a) Wspieranie równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Beneficjenci: instytucje rynku pracy, ośrodki doradztwa rolniczego, pracodawcy, jednostki naukowe, ośrodki poradnictwa zawodowego i psychologicznego, jednostki samorządu terytorialnego. Ostateczni beneficjenci: kobiety:bezrobotne i poszukujące pracy,bierne zawodowo, o niskich i zdezaktualizowanych kwalifikacjach, powracające na rynek pracy po długiej nieobecności, z obszarów wiejskich, prowadzące własną działalność gospodarczą lub chcące ją rozpocząć, instytucje rynku pracy.

Działanie 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet Schemat b) Promocja równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Przykładowe projekty: Lokalne bazy danych informujące o: ofertach zatrudnienia dla kobiet, formach zatrudnienia, możliwościach podnoszenia kwalifikacji i rozwijania dział. gosp., Akcje informacyjne zwalczające stereotypy ról kobiecych i męskich w życiu zawodowym i rodzinnym, Badania sytuacji kobiet na rynku pracy.

Działanie 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet Schemat b) Promocja równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Beneficjenci: Sekretariat Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn Ostateczni beneficjenci: kobiety:bezrobotne i poszukujące pracy,bierne zawodowo, o niskich i zdezaktualizowanych kwalifikacjach, powracające na rynek pracy po długiej nieobecności, z obszarów wiejskich, prowadzące własną działalność gospodarczą lub chcące ją rozpocząć, instytucje rynku pracy.

Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie Schemat a) Zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych pomiędzy wsią a miastem Przykładowe projekty: alternatywne formy edukacji przedszkolnej, dotacje dla szkół na projekty rozwojowe, Centra kształcenia na odległość na wsiach.

Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie Schemat a) Zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych pomiędzy wsią a miastem Beneficjenci: NGO, szkoły. Ostateczni beneficjenci: szkoły (ich kadra i uczniowie), społeczności lokalne,

Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie Schemat b) Zwiększenie dostępu do edukacji poprzez zakup specjalistycznego sprzętu ułatwiającego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wyposażenie internetowych centrów informacji multimedialnej w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem Przykładowe projekty: zakup nowoczesnego sprzętu specjalistycznego ułatwiającego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych - wyposażenie w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, Edukacyjny portal internetowy.

Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie Schemat b) Zwiększenie dostępu do edukacji poprzez zakup specjalistycznego sprzętu ... Beneficjenci: właściwe departamenty MENiS, Ostateczni beneficjenci: szkoły kształcące uczniów niepełnosprawnych (ich kadra i uczniowie), biblioteki szkolne i pedagogiczne (oraz ich użytkownicy), Szkoły i placówki działające w systemie oświaty (ich kadra i uczniowie), administracja oświatowa .

Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie Schemat c) Rozwój systemu kształcenia ustawicznego i kształcenia dorosłych, w tym kształcenia na odległość Przykładowe projekty: Badania stopnia przygotowania sześciolatków do edukacji szkolnej, Opracowanie programów kształcenia na odległość na wybranych kierunkach studiów wyższych, Badania efektywności kształcenia na odległość.

Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie Schemat c) Rozwój systemu kształcenia ustawicznego i kształcenia dorosłych, w tym kształcenia na odległość Beneficjenci : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Szkoły wyższe, NGO, Jednostki naukowe. Ostateczni beneficjenci: Przedszkola (ich kadra i uczniowie), Szkoły podstawowe (ich kadra i uczniowie), Szkoły wyższe (i ich studenci), Administracja oświatowa.

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat a) Zwiększenie wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie kształcenia, w poradnictwie i doradztwie zawodowym oraz modernizacja wyposażenia dydaktycznego Przykładowe projekty: Wyposażenie w sprzęt komputerowy szkół, zakładów szkolenia nauczycieli, Centrów Kształcenia Ustawicznego (CKU) i Centrów Kształcenia Praktycznego (CKP), wyposażenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w specjalistyczny sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, wyposażenie CKU, CKP oraz wybranych szkół zawodowych w specjalistyczne stanowiska do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych.

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat a) Zwiększenie wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie kształcenia, w poradnictwie i doradztwie zawodowym oraz modernizacja wyposażenia dydaktycznego Beneficjenci : Właściwe departamenty MENiS Ostateczni beneficjenci: szkoły (ich kadra i uczniowie), poradnie psychologiczno-pedagogicznych (i ich kadra), CKU i CKP, administracja oświatowa.

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat b) Rozwijanie u uczniów zdolności do przyszłego zatrudnienia Przykładowe projekty: Doradztwo i poradnictwo zawodowe dla uczniów (planowanie kariery zawodowej), Wspieranie systemu egzaminów zewnętrznych,

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat b) Rozwijanie u uczniów zdolności do przyszłego zatrudnienia Beneficjenci : Centralna i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, Krajowy Orodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Ostateczni beneficjenci: nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (ich kadra i uczniowie), CKU i CKP, administracja oświatowa, Poradnie psychologiczno-pedagogiczne,

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat c) Doskonalenie nauczycieli, osób prowadzących szkolenia, pracowników administracji oświatowej oraz rozwój innowacyjnych programów nauczania Przykładowe projekty: studia podyplomowe dla absolwentów rozpoczynających pracę w zawodzie nauczyciela w zakresie: technologii informacyjno-komunikacyjnych, nauczania języków obcych, nauczania dwóch przedmiotów, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia na odległość, opracowanie innowacyjnych programów nauczania oraz pakietów edukacyjnych do kształcenia zawodowego.

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat c) Doskonalenie nauczycieli, osób prowadzących szkolenia, pracowników administracji oświatowej oraz rozwój innowacyjnych programów nauczania Beneficjenci : właściwe departamenty MENiS, Ostateczni beneficjenci: nauczyciele, w tym absolwenci szkół wyższych rozpoczynający pracę w zawodzie nauczyciela , osoby prowadzące szkolenia, kadra administracyjna oświaty, szkoły ponadgimnazjalne (ich kadra i uczniowie).

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat d) Zwiększenie jakości kształcenia poprzez akredytację instytucji oświatowych oraz budowę systemu zbierania i analizy edukacyjnych danych statystycznych Przykładowe projekty: opracowanie przewodnika procedur akredytacji placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, prowadzenie monitoringu działalności instytucji akredytowanych, budowa systemu zbierania i analizy edukacyjnych danych statystycznych.

Działanie 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy Schemat d) Zwiększenie jakości kształcenia poprzez akredytację instytucji oświatowych oraz budowę systemu zbierania i analizy edukacyjnych danych statystycznych Beneficjenci : NGO, Szkoły wyższe, Jednostki naukowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Ostateczni beneficjenci: administracja oświatowa, placówki prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, Centralna i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.

Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki Schemat a) Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr Przykładowe projekty: Szkolenia i pomoc doradcza dla pracowników przedsiębiorstw i kadr zarządzających (w zakresie podwyższania kwalifikacji, zastosowania IT, nauki języków obcych, etc.), praktyczne szkolenia i staże dla pracowników przedsiębiorstw odbywane w jednostkach naukowych, studia podyplomowe dla pracowników przedsiębiorstw i kadr zarządzających mające na celu podwyższenie lub zdobycie nowych kwalifikacji.

Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki Schemat a) Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr Beneficjenci : instytucje szkoleniowe, szkoły, jednostki naukowe, organizacje pracodawców, przedsiębiorców i związki zawodowe. Ostateczni beneficjenci: przedsiębiorstwa i ich pracownicy

Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki Schemat b) Promocja rozwiązań systemowych w zakresie rozwoju potencjału adaptacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy Przykładowe projekty: Popularyzacja powiązań między światem nauki a przedsiębiorstwami, promowanie aktywnego wsparcie samorządów lokalnych dla przedsiębiorczości i przedsiębiorczości wśród młodzieży, pilotażowe projekty szkoleniowo-doradcze w zakresie pracy atypowej (np. rotacja pracy, telepraca).

Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki Schemat b) Promocja rozwiązań systemowych w zakresie rozwoju potencjału adaptacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy Beneficjenci : Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Ostateczni beneficjenci: przedsiębiorstwa i ich pracownicy, media, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki naukowe, instytucje szkoleniowe, organizacje przedsiębiorców i pracodawców, związki zawodowe, placówki kształcenia dorosłych, szkoły wyższe, ośrodki wspierania przedsiębiorczości

Wzmocnienie zdolności administracyjnych Działanie 2.4 Wzmocnienie zdolności administracyjnych Przykładowe projekty: przeprowadzenie szkoleń językowych dla członków korpusu służby cywilnej, przygotowujących do uzyskania certyfikatu językowego. programy szkoleniowe z zakresu UE, w tym opracowanie założeń programowych oraz materiałów szkoleniowych, opracowanie analizy potrzeb szkoleniowych sektora administracji rządowej.

Wzmocnienie zdolności administracyjnych Działanie 2.4 Wzmocnienie zdolności administracyjnych Beneficjenci : Departament Szkolenia i Rozwoju Służby Cywilnej w Urzędzie Służby Cywilnej Ostateczni beneficjenci: członkowie korpusu służby cywilnej

Priorytet 3 Pomoc techniczna Działanie 3.1 Wsparcie zarządzania SPO RZL. Szkolenia, doradztwo, wsparcie kadrowe dla instytucji zaangażowanych we wdrażanie SPO RZL, audyt Działanie 3.2 Informacja i promocja działań SPO RZL. Szkolenia, organizacja spotkań, dokumenty programowe, materiały informacyjne i szkoleniowe, strona internetowa Działanie 3.3 Zakup sprzętu komputerowego.

Dziękuję Państwu www.efs.gov.pl Marcin Zakrzewski Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej e-mail: Marcin.Zakrzewski@mg.gov.pl Tel. (022) 693 45 14