BUDOWANIE ZADAŃ DO PLANU PODNOSZENIA EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA W LUBUSKICH SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I GIMNAZJACH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Advertisements

Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Efekty opracowania i wdrożenia Programu Poprawy Jakości Kształcenia
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Edukacyjna Wartość Dodana
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu nakielskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu żnińskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Sprawdzian szóstoklasisty
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w Społecznym Gimnazjum w Rybniku.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Technologia informacyjna
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

BUDOWANIE ZADAŃ DO PLANU PODNOSZENIA EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA W LUBUSKICH SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I GIMNAZJACH

Analiza wyników sprawdzianu w kl. VI i egzaminu gimnazjalnego: Ilościowa analiza wyników testowania średnie, staniny, łatwości zadań, różnice między średnimi łatwościami zadań w kraju i w szkole (klasach), korelacja między wynikiem egzaminu, a ocenami szkolnymi,

Analiza wyników sprawdzianu w kl. VI i egzaminu gimnazjalnego:

Analiza wyników Przykład A Zadanie Sposób realizacji Spodziewane efekty Sposób sprawowania nadzoru przez dyrektora szkoły Osoba odpowie-dzialna Doskonale-nie procesu dydakty-cznego w klasach I, II i III ukierunko-wane na obszary wiedzy i umiejętności słabiej opanowane Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego – określenie umiejętności słabiej opanowanych 1.09.2010 Raport z egzaminu. Rekomendacje do dalszej pracy Analiza raportu Zbigniew Łuczka Opracowanie dla uczniów zestawu materiałów teoretycznych, dotyczących trudniejszych zagadnień, ułatwiających lepsze samodzielne przygotowanie do sprawdzianów bieżących i egzaminów zewnętrznych (przynajmniej trzy materiały) Termin realizacji Wzrost jakości materiału kształcenia dostępnego dla uczniów Analiza opracowań Teresa Kostyszak Agata Skiba Przygotowanie szczegółowej tematyki sprawdzanych zagadnień teoretycznych. (do każdego działu) Lepsze ukierunkowanie procesu uczenia się poprzez właściwe zaakcentowanie treści kształcenia Zwiększenie liczby ocen za znajomość teorii fizycznych, opis i wyjaśnianie przebiegu zjawisk oraz ich praktyczne zastosowanie. Cały rok Wzrost systematyczności pracy ucznia Analiza dzienników lekcyjnych Wzbogacanie procesu dydaktycznego o większą liczbę pokazów, doświadczeń i prezentacji. Wzrost poziomu zainteresowania uczniów przedmiotem i lepsze zrozumienie omawianych zjawisk Hospitacje lekcji

Przykład B Zadanie Utworzenie zbioru zadań doskonalących umiejętności kształtowane w toku lekcji i zadań diagnostycznych sprawdzających ich opanowanie Sposób realizacji Zgromadzenie testów z regulaminowych i próbnych egzaminów gimnazjalnych Wybór pojedynczych przykładowych zadań egzaminacyjnych do wykorzystania podczas zajęć lekcyjnych. Opracowanie na ich podstawie podobnych zadań domowych. Przygotowanie bloków (serii) zadań – od zadań opartych na umiejętnościach prostych po zadania egzaminacyjne nieco bardziej złożone Opracowanie pakietów zadań sprawdzających podobne umiejętności dot. np. obliczania wielkości fizycznych, określania kierunków świata na mapie, posługiwania się skalą mapy ... zadań sprawdzających umiejętność…

Przykład B cd. Spodziewane efekty Wyeliminowanie efektu zaskoczenia uczniów na sprawdzianie Zwiększenie sprawności rozwiązywania zadań Utrwalenie zdobytej wiedzy i umiejętności Większe wykorzystanie na lekcjach wystandaryzowanych zadań testowych Sposób sprawowania nadzoru przez dyrektora szkoły Hospitacja, analiza dokumentacji Osoba odpowiedzialna … Termin realizacji Od 15 IX 2010 do 15 I 2011

Przykład C. Zadanie Zwiększenie rytmiczności bieżącego oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów Sposób realizacji Wprowadzenie zmian w WSO (określenie minimalnej liczby prac kontrolnych z poszczególnych przedmiotów w ciągu semestru). Zapisanie pisemnych prac kontrolnych w planach pracy nauczycieli. Rytmiczne ocenianie uczniów za pracę na lekcji Ocenianie pracy domowej ucznia (min. 5 prac co lekcję) Spodziewane efekty Rytmiczniejsze przygotowywanie się uczniów do lekcji Sposób sprawowania nadzoru przez dyrektora szkoły Kontrola planów pracy nauczycieli Kontrola dzienników Osoba odpowiedzialna Wicedyrektor Termin realizacji 30 IX 07, 10 X 07, cały rok

Od czego zależą efekty kształcenia Trzy grupy czynników wpływających na wyniki nauczania: indywidualny (uczniowski) środowiskowy pedagogiczny (szkolny)

Czynniki indywidualne: inteligencja, uzdolnienia kierunkowe, sprawność psychoruchowa, stan zdrowia, aspiracje, motywacje, zainteresowania, uczestnictwo w kulturze, czas przeznaczony na pracę domową, nieobecność uczniów na zajęciach.

Czynniki środowiskowe: wykształcenie rodziców, status społeczno-ekonomiczny rodziny, funkcjonowanie systemu rodzinnego, warunki pracy domowej, stosunek rodziców do nauki, współdziałanie rodziców ze szkołą, książki i gazety w domu, środowisko rówieśnicze, tradycje społeczności lokalnej.

Czynniki pedagogiczne: model i program szkoły, liczba uczniów w klasie, zasoby materialne szkoły, rozkład zajęć, organizacja lekcji i pracy domowej ucznia, wykształcenie i doświadczenie nauczycieli, przygotowanie się nauczycieli do zajęć, nieobecność nauczycieli – zastępstwa, współpraca między nauczycielami, metody nauczania i sprawdzania osiągnięć, doskonalenie zawodowe, stosunek nauczycieli do uczniów, podręczniki i programy nauczania, organizacja zajęć pozalekcyjnych.

Przykłady zadań Zadanie Podniesienie jakości informacji zwrotnej o wynikach pisemnych prac kontrolnych (kryteria oceny, jasność kryteriów, zgodność z kryteriami CKE, stosowanie informacji zwrotnej wg zasad OK.) Analiza informatora o egzaminie gimnazjalnym (analiza zadań pod kątem wymagań ogólnych i szczegółowych, egzaminacyjne zadanie testowe a operacyjny cel kształcenia, forma zadania [rodzaj, konstrukcja] )

Mocne i słabe strony polskich uczniów (badania PISA) Mocne strony Wykorzystywanie graficznych form prezentacji danych Postępowanie według zadanego algorytmu Wykorzystywanie wyobraźni przestrzennej Posługiwanie się zasadami optymalizacji Intuicyjne wykorzystywanie prawdopodobieństwa

Mocne i słabe strony polskich uczniów (badania PISA) Niedoprowadzanie zadania do rozwiązania końcowego przy jego częściowym rozwiązaniu Trudności w samodzielnym prowadzeniu toku rozumowania, co wymaga umiejętności projektowania rozwiązania, stawiania hipotez, formułowania własnych wniosków i opinii Nieradzenie sobie z zadaniami wymagającymi abstrakcyjnego myślenia: analizy lub uogólnienia Kłopoty z posługiwaniem się wzorami (przekształcanie, wnioskowanie, opisywanie zależności

Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej – kwiecień 2010 Zadanie 21. Maksymalną długość nart dla skoczka oblicza się, mnożąc wzrost zawodnika przez 1,46. Oblicz maksymalną długość nart dla zawodnika o wzroście 1,5 m. Wynik wyraź w centymetrach. Zakres: Wykorzystywanie wiedzy w praktyce 5.3 Wykonywanie obliczeń dotyczących długości Czynności: Obliczenie długości przedmiotu z zastosowaniem podanego algorytmu – łatwość 0,49, Wyrażenie w centymetrach poprawnie obliczonej długości – łatwość 0,38

Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej – kwiecień 2010 Zadanie 23. Na planie w skali 1 : 50 000 trasa wyścigu ma długość 16,4 cm. Ile kilometrów mają do pokonania uczestnicy wyścigu? Zakres: Wykorzystywanie wiedzy w praktyce 5.3 Wykonywanie obliczeń dotyczących długości Czynności: Obliczenie długości rzeczywistej z zastosowaniem podanej skali – łatwość 0,33 Wyrażenie w kilometrach poprawnie obliczonej długości trasy – łatwość 0,25

Egzamin gimnazjalny cz Egzamin gimnazjalny cz. matematyczno-przyrodnicza - zadania o niskim współczynniku łatwości Zadanie 13 – 15 wiązka zadań WW – analiza wykresu zależności poziomu radioaktywności od czasu – 0,44; 0,34; 0,41 Zadanie 17. Zadanie WW – budowa izotopów – 0,09 Zadanie 22. Zadanie WW – konwekcja – 0,20

Egzamin gimnazjalny cz Egzamin gimnazjalny cz. matematyczno-przyrodnicza - zadania o niskim współczynniku łatwości Zadanie 26 – 27 wiązka zadań KO – analiza tekstu, wykonywanie obliczeń – 0,33; 0,29 Zadanie 28. Zadanie KO – obliczanie ciepła – 0,15 Zadanie 31. Zadanie KO – układanie układu równań – 0,39