Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Komitet Monitorujący ZPORR XVI posiedzenie, Warszawa, 17 września 2008 r. Ewa Wnukowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja w I półroczu 2007 r.
Advertisements

Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Komitetu Monitorującego Programy Rozwoju Regionalnego
Realizacja Programu IW INTERREG III A Polska-Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 17 lutego 2009 r. Program współfinansowany.
Małopolski Komitet Monitorujący
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Stan wdrażania ZPORR Warszawa, 15 kwietnia 2008 r. Ewa Wnukowska Departament Wdrażania Programów.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Komitet Monitorujący ZPORR 7. posiedzenie Warszawa, 15 grudnia 2005.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie Warszawa, 15 czerwca 2005.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Komitet Monitorujący ZPORR VIII posiedzenie Warszawa, 17 marca 2006.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi XV Posiedzenie Komitetu Monitorującego Programy Rozwoju Regionalnego Opracowanie:
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 2.6 ZPORR Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Wrocław, dnia 19 kwietnia 2007 roku Urząd Marszałkowski.
- ROZWÓJ i POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI REGIONU - realizowane w oparciu o:
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO Departament Europejskiego Funduszu.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Stan realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Małopolskim Witold Kochan WOJEWODA MAŁOPOLSKI Kraków,
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi Olsztyn, 18 sierpnia 2008 r. XVIII Posiedzenie Komitetu Monitorującego.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP Ministerstwo Gospodarki i Pracy Monitorowanie ZPORR - Sprawozdawczość stan: r.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Komitet Monitorujący ZPORR XVI posiedzenie, Warszawa, 17 września 2008 r. Ewa Wnukowska Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Porządek obrad ( ) Powitanie uczestników, słowo wstępne – p. Krzysztof Hetman – przewodniczący Komitetu - Podsekretarz Stanu w MRR, Powitanie uczestników, słowo wstępne – p. Krzysztof Hetman – przewodniczący Komitetu - Podsekretarz Stanu w MRR, Przyjęcie programu XVI posiedzenia Komitetu i protokołu z XV posiedzenia, Przyjęcie programu XVI posiedzenia Komitetu i protokołu z XV posiedzenia, Prezentacja postępu w zakresie wdrażania ZPORR (stan na koniec sierpnia 2008 r.) oraz sprawozdania okresowego z realizacji ZPORR za I półrocze 2008 r. – p. Ewa Wnukowska, dyrektor Departamentu Koordynacji i Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MRR (IZ ZPORR), Prezentacja postępu w zakresie wdrażania ZPORR (stan na koniec sierpnia 2008 r.) oraz sprawozdania okresowego z realizacji ZPORR za I półrocze 2008 r. – p. Ewa Wnukowska, dyrektor Departamentu Koordynacji i Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MRR (IZ ZPORR), Dyskusja, głosowanie nad przyjęciem sprawozdania okresowego z realizacji ZPORR za pierwsze półrocze 2008 r. przez Komitet (uchwała nr 5/2008), Dyskusja, głosowanie nad przyjęciem sprawozdania okresowego z realizacji ZPORR za pierwsze półrocze 2008 r. przez Komitet (uchwała nr 5/2008),

Porządek obrad ( ) Prezentacja wniosków o realokacje w ramach Priorytetu I i Priorytetu II ZPORR, dyskusja, głosowanie nad przyjęciem wniosków (uchwały nr 6/2008 i 7/2008): Prezentacja wniosków o realokacje w ramach Priorytetu I i Priorytetu II ZPORR, dyskusja, głosowanie nad przyjęciem wniosków (uchwały nr 6/2008 i 7/2008): Wniosek o realokację środków z Działania 1.6 do alokacji Priorytetu I województwa mazowieckiego, Wniosek o realokację środków z Działania 1.6 do alokacji Priorytetu I województwa mazowieckiego, Wniosek o realokację środków w ramach Priorytetu II ZPORR, Wniosek o realokację środków w ramach Priorytetu II ZPORR, Prezentacja dobrych praktyk w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych w ramach ZPORR w regionach – przedstawiciel województwa pomorskiego, Prezentacja dobrych praktyk w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych w ramach ZPORR w regionach – przedstawiciel województwa pomorskiego, Sprawy różne. Sprawy różne.

Wdrażanie ZPORR – plan prezentacji Informacja i promocja Informacja i promocja Stan wdrażania działań ZPORR Stan wdrażania działań ZPORR Informacja nt. Działania 1.6 Informacja nt. Działania 1.6 Postęp rzeczowy Postęp rzeczowy Nadkontraktacja Nadkontraktacja Realokacje Realokacje Nieprawidłowości Nieprawidłowości Ewaluacja Ewaluacja

Informacja i promocja ZPORR – I półrocze 2008 r. Działania realizowane w całym kraju Osoby korzystające 133 szkolenia dla osób zaangażowanych we wdrażanie ZPORR szkoleń dla beneficjentów Punkty informacyjne ZPORR konferencji 2 410

Publikacje dotyczące ZPORR Publikacja ZPORRe zmiany w regionach, zawierająca opisy 54 przykładowych projektów zrealizowanych w ramach ZPORR egz. Publikacja ZPORRe zmiany w regionach, zawierająca opisy 54 przykładowych projektów zrealizowanych w ramach ZPORR egz. Raport z badania ewaluacyjnego wraz ze streszczeniem Analiza wpływu wsparcia udzielonego w ramach działania 3.4 ZPORR na wzrost konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw egz. raportu i 200 egz. streszczenia raportu ewaluacyjnego. Raport z badania ewaluacyjnego wraz ze streszczeniem Analiza wpływu wsparcia udzielonego w ramach działania 3.4 ZPORR na wzrost konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw egz. raportu i 200 egz. streszczenia raportu ewaluacyjnego.

Publikacje dotyczące ZPORR Praca magisterska Szymona Antczaka Rola środków ZPORR w finansowaniu zadań samorządu lokalnego w podregionie konińskim, laureata konkursu na najlepszą pracę magisterską o ZPORR, 100 egz. Praca magisterska Szymona Antczaka Rola środków ZPORR w finansowaniu zadań samorządu lokalnego w podregionie konińskim, laureata konkursu na najlepszą pracę magisterską o ZPORR, 100 egz. Dwa numery Biuletynu ZPORR w ilości egz.: numery 12 i 13. Dwa numery Biuletynu ZPORR w ilości egz.: numery 12 i 13.

Szkolenia zorganizowane przez IZ ZPORR W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2008 r. w szkoleniach organizowanych przez IZ ZPORR wzięło udział łącznie 514 pracowników instytucji zaangażowanych w realizację programu, w tym 66 pracowników IZ ZPORR.

Pomoc publiczna Pomoc publiczna Zarządzanie projektami: 6 dwudniowych modułów przeprowadzonych przez Ernst&Young Academy of Business Zarządzanie projektami: 6 dwudniowych modułów przeprowadzonych przez Ernst&Young Academy of Business Zamówienia publiczne Zamówienia publiczne Zasady audytu systemu zarządzania i kontroli w nowym okresie programowania Zasady audytu systemu zarządzania i kontroli w nowym okresie programowania Szkolenia zorganizowane przez IZ ZPORR

Szkolenie z ewaluacji i monitoringu funduszy strukturalnych Szkolenie z ewaluacji i monitoringu funduszy strukturalnych Szkolenia komputerowe z MS Office Szkolenia komputerowe z MS Office Cykl szkoleń Kontrola projektów współfinansowanych ze środków Działania 2.3 i 2.4 ZPORR Cykl szkoleń Kontrola projektów współfinansowanych ze środków Działania 2.3 i 2.4 ZPORR Cykl szkoleń w zakresie Działania 2.5 Cykl szkoleń w zakresie Działania 2.5 Szkolenia zorganizowane przez IZ ZPORR

Kontrola zamówień publicznych udzielanych w ramach realizacji projektów finansowanych z funduszy strukturalnych w ramach RPO Kontrola zamówień publicznych udzielanych w ramach realizacji projektów finansowanych z funduszy strukturalnych w ramach RPO Warsztaty z pomocy publicznej Warsztaty z pomocy publicznej Zarządzanie projektami – szkolenie dla laureatów konkursu dla gmin Zarządzanie projektami – szkolenie dla laureatów konkursu dla gmin Zarządzanie ryzykiem w funduszach strukturalnych i Funduszu Spójności Zarządzanie ryzykiem w funduszach strukturalnych i Funduszu Spójności Szkolenia planowane przez IZ ZPORR

Informacja i promocja ZPORR Doświadczenia związane z realizacją projektów z Działania 2.1 ZPORR w zakresie analizy sytuacji na regionalnym rynku pracy zostały przedstawione na seminarium Obserwatorium Rynku Pracy koncepcją racjonalizacji regionalnego rynku pracy, które odbyło się 13 marca 2008 r. Zaprezentowane zostały doświadczenia we wdrażaniu tego rodzaju projektów na przykładzie województw: zachodniopomorskiego, pomorskiego, śląskiego, podlaskiego, małopolskiego i opolskiego.

Informacja i promocja ZPORR Dnia 15 kwietnia 2008 r.odbyła się konferencja ZPORR – stan wdrażania i przygotowania do zamknięcia programu. Do uczestnictwa w konferencji zaproszeni zostali Marszałkowie, Wojewodowie oraz przedstawiciele instytucji regionalnych zaangażowanych we wdrażanie ZPORR. Podczas konferencji Minister Rozwoju Regionalnego Elżbieta Bieńkowska wręczyła nagrody laureatom konkursu na najlepszą pracę magisterską o ZPORR.

Informacja i promocja ZPORR Dnia 30 października 2008 r. odbędzie się Konferencja podsumowująca realizację ZPORR. Do uczestnictwa w konferencji zaproszeni zostali przedstawiciele Komisji Europejskiej, przedstawiciele rządu polskiego, Marszałkowie, Wojewodowie oraz przedstawiciele instytucji regionalnych zaangażowanych we wdrażanie ZPORR.

Informacja i promocja ZPORR Kampania telewizyjna i radiowa na temat efektów ZPORR Celem kampanii jest: podsumowanie efektów realizacji ZPORR jako największego źródła funduszy europejskich dla Polski w latach , podsumowanie efektów realizacji ZPORR jako największego źródła funduszy europejskich dla Polski w latach , budowanie społecznej świadomości znaczenia środków pomocowych UE dla podnoszenia standardów życia społeczno–gospodarczego Polski. budowanie społecznej świadomości znaczenia środków pomocowych UE dla podnoszenia standardów życia społeczno–gospodarczego Polski. Czas trwania kampanii: październik-listopad 2008 r.

Konkursy IZ ZPORR ogłosiła dwa konkursy: Konkurs na najaktywniejszą gminę realizującą projekty w ramach ZPORR Konkurs na najaktywniejszą gminę realizującą projekty w ramach ZPORR Konkurs fotograficzny ZPORRe zmiany w regionach Konkurs fotograficzny ZPORRe zmiany w regionach

Konkursy Konkurs na najaktywniejszą gminę realizującą projekty w ramach ZPORR Celem konkursu jest: upowszechnienie wśród społeczeństwa dobrych praktyk związanych z zaangażowaniem jednostek samorządu terytorialnego w działania na rzecz rozwoju poprzez korzystanie z możliwości realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), upowszechnienie wśród społeczeństwa dobrych praktyk związanych z zaangażowaniem jednostek samorządu terytorialnego w działania na rzecz rozwoju poprzez korzystanie z możliwości realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), nagrodzenie gmin, które zgodnie z kryteriami konkursu najaktywniej realizują projekty w ramach ZPORR, nagrodzenie gmin, które zgodnie z kryteriami konkursu najaktywniej realizują projekty w ramach ZPORR, promocja ZPORR. promocja ZPORR.

Konkursy Konkurs fotograficzny ZPORRe zmiany w regionach Celem konkursu jest: ukazanie zmian, jakie nastąpiły w Polsce dzięki realizacji ZPORR oraz skierowanie uwagi uczestników konkursu na wykorzystanie funduszy unijnych w ich najbliższym otoczeniu, ukazanie zmian, jakie nastąpiły w Polsce dzięki realizacji ZPORR oraz skierowanie uwagi uczestników konkursu na wykorzystanie funduszy unijnych w ich najbliższym otoczeniu, uświadomienie społeczeństwu, że wsparcie ze ZPORR było udzielane we wszystkich regionach Polski oraz wskazanie miejsc, gdzie poprawa warunków życia jest już widoczna. promocja ZPORR. uświadomienie społeczeństwu, że wsparcie ze ZPORR było udzielane we wszystkich regionach Polski oraz wskazanie miejsc, gdzie poprawa warunków życia jest już widoczna. promocja ZPORR. Rejestracjauczestników zakończyła się 15 września br., zdjęcia można nadsyłać do 21 września, strona internetowa konkursu: będzie działać do 31 grudnia 2008 r.. Rejestracja uczestników zakończyła się 15 września br., zdjęcia można nadsyłać do 21 września, strona internetowa konkursu: będzie działać do 31 grudnia 2008 r.

Informacja i promocja ZPORR IZ ZPORR podjęła inicjatywę wydania dwujęzycznego albumu dwujęzycznego albumu poświęconego projektom zrealizowanym w ramach ZPORR. Publikacja zostanie wydrukowana w ilości egz. w formacie 210 x 210 mm. poświęconego projektom zrealizowanym w ramach ZPORR. Publikacja zostanie wydrukowana w ilości egz. w formacie 210 x 210 mm. W publikacji zostaną umieszczone fotografie o wysokich walorach artystycznych, pochodzące z konkursu fotograficznego oraz z regionów, głównie z urzędów marszałkowskich.

Stan wdrażania ZPORR (stan na koniec sierpnia 2008 r.) Alokacja ,4% alokacji 92,8% alokacji 71,7% alokacji

Stan wdrażania ZPORR - Priorytety (stan na koniec sierpnia 2008 r.)

Stan wdrażania ZPORR - Priorytet I (stan na koniec sierpnia 2008 r.) Mln PLN

Stan wdrażania ZPORR - Priorytet I (stan na koniec sierpnia 2008 r.)

Stan wdrażania ZPORR - Priorytet II (stan na koniec sierpnia 2008 r.) Mln PLN

Stan wdrażania ZPORR - Priorytet II (stan na koniec sierpnia 2008 r.)

Stan wdrażania ZPORR - Priorytet III (stan na koniec sierpnia 2008 r.) Mln PLN

Stan wdrażania ZPORR - Priorytet III (stan na koniec sierpnia 2008 r.)

Stan wdrażania ZPORR - Płatności (stan na koniec sierpnia 2008 r.)

Stan wdrażania ZPORR - Płatności EFRR - płatności z kont programowych w kolejnych miesiącach

Stan wdrażania ZPORR - Płatności EFS - płatności z kont programowych w kolejnych miesiącach

Stan wdrażania ZPORR - Płatności (stan na koniec sierpnia 2008 r.)

Stan wdrażania ZPORR - Płatności Średnia miesięczna wartość płatności z kont programowych (PLN), jaka musi być wypłacana w kolejnych miesiącach (do XII.2008 r. włącznie), by osiągnąć 100% wykorzystania alokacji.

Stan wdrażania ZPORR Ostateczny termin kwalifikowalności wydatków Zgodnie z wytycznymi KE ws. zamknięcia pomocy, ostateczny termin ponoszenia wydatków przez beneficjentów końcowych w działaniach/projektach nieobjętych pomocą publiczną to 31 grudnia 2008 r., a w przypadku projektów/działań objętych pomocą publiczną – 30 kwietnia 2009 r. Podkreślenia jednak wymaga fakt, iż termin kwalifikowalności wydatków wyznaczony w wytycznych KE odnosi się do wydatków poniesionych przez beneficjenta końcowego. Zgodnie z wytycznymi KE ws. zamknięcia pomocy, ostateczny termin ponoszenia wydatków przez beneficjentów końcowych w działaniach/projektach nieobjętych pomocą publiczną to 31 grudnia 2008 r., a w przypadku projektów/działań objętych pomocą publiczną – 30 kwietnia 2009 r. Podkreślenia jednak wymaga fakt, iż termin kwalifikowalności wydatków wyznaczony w wytycznych KE odnosi się do wydatków poniesionych przez beneficjenta końcowego. W przypadku Priorytetu 2 i Działania 3.4 ZPORR, beneficjentami końcowymi są instytucje, którym powierzono wdrażanie działań. Oznacza to, że za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki poniesione przez beneficjentów końcowych do 31 grudnia 2008 r. W przypadku Priorytetu 2 i Działania 3.4 ZPORR, beneficjentami końcowymi są instytucje, którym powierzono wdrażanie działań. Oznacza to, że za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki poniesione przez beneficjentów końcowych do 31 grudnia 2008 r.

Stan wdrażania ZPORR Ostateczny termin kwalifikowalności wydatków Przez poniesienie wydatku przez beneficjenta końcowego w ramach Priorytetu 2 należy rozumieć poświadczenie przez beneficjenta końcowego wydatków wykazanych we wnioskach o płatność przedłożonych przez ostatecznych odbiorców. Ostateczni odbiorcy (beneficjenci) powinni zatem zakończyć projekty w terminie umożliwiającym poświadczenie wydatków przez Instytucje Wdrażające w ww. terminie. Przez poniesienie wydatku przez beneficjenta końcowego w ramach Priorytetu 2 należy rozumieć poświadczenie przez beneficjenta końcowego wydatków wykazanych we wnioskach o płatność przedłożonych przez ostatecznych odbiorców. Ostateczni odbiorcy (beneficjenci) powinni zatem zakończyć projekty w terminie umożliwiającym poświadczenie wydatków przez Instytucje Wdrażające w ww. terminie. Przez poniesienie wydatku przez beneficjenta końcowego w ramach Działania 3.4 należy rozumieć poświadczenie przez beneficjenta końcowego wydatków wykazanych we wnioskach o płatność przedłożonych przez ostatecznych odbiorców i dokonanie przelewu środków na rachunek ostatecznego odbiorcy. Ostateczni odbiorcy (beneficjenci) powinni zatem zakończyć projekty w terminie umożliwiającym poświadczenie wydatków przez Instytucje Wdrażające, przekazanie wniosku od IW do IPoś, refundację z rachunku IPoś na rachunek IW oraz refundację z rachunku IW na rachunek ostatecznego odbiorcy w terminie kwalifikowalności. Przez poniesienie wydatku przez beneficjenta końcowego w ramach Działania 3.4 należy rozumieć poświadczenie przez beneficjenta końcowego wydatków wykazanych we wnioskach o płatność przedłożonych przez ostatecznych odbiorców i dokonanie przelewu środków na rachunek ostatecznego odbiorcy. Ostateczni odbiorcy (beneficjenci) powinni zatem zakończyć projekty w terminie umożliwiającym poświadczenie wydatków przez Instytucje Wdrażające, przekazanie wniosku od IW do IPoś, refundację z rachunku IPoś na rachunek IW oraz refundację z rachunku IW na rachunek ostatecznego odbiorcy w terminie kwalifikowalności.

Stan wdrażania ZPORR Ostateczny termin kwalifikowalności wydatków Przekazanie do IZ ZPORR ostatniego wniosku o płatność od Instytucji Pośredniczącej do Instytucji Zarządzającej wraz z załącznikami (również zakończenie czynności kontrolnych niezbędnych do wypłacenia płatności końcowej beneficjentom) powinno nastąpić co do zasady do dnia 31 grudnia 2008 r. Dla wydatków poniesionych w ramach projektów, dla których wyrażono zgodę na przedłużenie okresu realizacji i termin zakończenia realizacji tych projektów wykracza poza 30 września 2008 r., oraz niektórych wydatków poniesionych w ramach Pomocy Technicznej (zatrudnienie, studia podyplomowe) jest to 31 marca 2009 r. Przekazanie do IZ ZPORR ostatniego wniosku o płatność od Instytucji Pośredniczącej do Instytucji Zarządzającej wraz z załącznikami (również zakończenie czynności kontrolnych niezbędnych do wypłacenia płatności końcowej beneficjentom) powinno nastąpić co do zasady do dnia 31 grudnia 2008 r. Dla wydatków poniesionych w ramach projektów, dla których wyrażono zgodę na przedłużenie okresu realizacji i termin zakończenia realizacji tych projektów wykracza poza 30 września 2008 r., oraz niektórych wydatków poniesionych w ramach Pomocy Technicznej (zatrudnienie, studia podyplomowe) jest to 31 marca 2009 r. W związku z powyższym, wyznaczenie ostatecznego terminu na złożenie wniosku o płatność od Instytucji Wdrażającej do Instytucji Pośredniczącej leży w gestii Instytucji Pośredniczącej. W związku z powyższym, wyznaczenie ostatecznego terminu na złożenie wniosku o płatność od Instytucji Wdrażającej do Instytucji Pośredniczącej leży w gestii Instytucji Pośredniczącej.

Stan wdrażania ZPORR – Proj. zakończone i w realizacji (stan na koniec sierpnia 2008 r.)

Postęp finansowy (mln euro) 55,04241,3463,14112,02107,14EFS 68,851741,88257,57471,99432,28EFRR KE refundacjaIP do KEIZ do IP Ogółem refundacj a z KE jako % alokacji Ogółem refundacja z KE od początku realizacji programu (stan na koniec maja 2008 r.) styczeń 2008 r. – sierpień 2008 r.

Zestawienie wniosków o uruchomienie rezerwy celowej budżetu państwa (cz. 83, poz. 8) i decyzji wydanych przez MF w podziale na województwa (PLN, stan na ) WOJEWÓDZTWOWNIOSKIDECYZJE MF ILOŚĆKWOTAILOŚĆKWOTA Dolnośląskie Kujawsko-Pomorskie Lubelskie Lubuskie Łódzkie Małopolskie Mazowieckie Opolskie Podkarpackie Podlaskie Pomorskie Śląskie Świętokrzyskie Warmińsko-Mazurskie Wielkopolskie Zachodniopomorskie Ministrowie Właściwi Ogółem

Projekty zrealizowane w ramach Działania 1.6 ZPORR (wartość projektów zakończonych i rozliczonych wg stanu na ) Nazwa projektu Nazwa Beneficjenta Kwota poniesionych wydatków kwalifikowalnych Dofinanso- wanie z EFRR Data zakończenia finansowego 1) Przebudowa średnicowej linii Tramwajowej Północ-Południe we WrocławiuGmina Wrocław , , ) Rozbudowa trasy tramwajowej Bemowo – Młociny Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o , , ) Rozwój proekologicznego transportu publicznego Gdyni Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o , , ) Elektroniczne tablice informacyjne w poznańskich węzłach przesiadkowych o znaczeniu aglomeracyjnym MPK Poznań Sp. z o.o , , ) Zintegrowany system sterowania ruchem na ul. Grunwaldzkiej w PoznaniuMiasto Poznań , ,

Projekty zrealizowane w ramach Działania 1.6 ZPORR (wartość projektów zakończonych nierozliczonych wg stanu na ) Nazwa projektu Nazwa Beneficjenta Całkowita wartość projektu (WK) Kwota poniesionych wydatków kwalifikowalnych Dofinanso- wanie z EFRR Data zakończenia finansowego 1) Przebudowa multimodalnego węzła komunikacyjnego - Pl. Powstańców Wielkopolskich we Wrocławiu, etapy 1 – 2Gmina Wrocław , , , ) Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A , , ) Modernizacja trasy tramwajowej w Alejach Jerozolimskich odcinek pętla Banacha – pętla Gocławek Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o , , ,

Projekty zrealizowane w ramach Działania 1.6 ZPORR (wartość projektów zakończonych nierozliczonych wg stanu na ) Nazwa projektu Nazwa Beneficjenta Całkowita wartość projektu (WK) Kwota poniesionych wydatków kwalifikowalnych Dofinanso- wanie z EFRR Data zakończenia finansowego 4) Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej Gmina Miasta Gdańsk , , , ) Modernizacja infrastruktury autobusowej transportu publicznego na terenie gmin Będzin, Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec Gminy Będzin, Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec , , , ) Budowa trasy tramwajowej od ul. Jana Pawła II do ul. Podgórnej w PoznaniuMiasto Poznań , ,

Projekty realizowane w ramach Działania 1.6 ZPORR (wartość projektów w realizacji wg stanu na ) Nazwa projektu Nazwa Beneficjenta Całkowita wartość projektu (WK) Kwota poniesionych wydatków kwalifikowalnych Dofinanso- wanie z EFRR Data zakończenia finansowego 1) Łódzki Tramwaj Regionalny Zgierz – Łódź - Pabianice, Zadanie I, Etap I – Łódź Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź Spółka z o.o , , , ) Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Miasto Stołeczne Warszawa , , , * 3) Budowa zintegrowanego dworca autobusowego na os. Jana III Sobieskiego w PoznaniuMiasto Poznań , , , ** * Zgodnie z Aneksem nr 1/2008 z 2 września 2008 r. ** W dniu 2 września 2008 r. IZ ZPORR wyraziła zgodę na przedłużenie realizacji projektu do dnia 30 listopada 2008 r.

Postęp finansowy projektów w ramach Dz. 1.6 ZPORR (wydatki kwalifikowalne oraz płatności z kont programowych w stosunku do zawartych umów - stan na ) * Zgodnie z Aneksem nr 1/2008 z 2 września 2008 r.

Nadkontraktacja 17 czerwca 2008 r. IZ ZPORR poprosiła Marszałków województw o przygotowanie list projektów, w przypadku których istniałaby możliwość podpisania umowy o dofinansowanie (lub zwiększenia poziomu dofinansowania) w sytuacji pojawienia się dodatkowych środków. 17 czerwca 2008 r. IZ ZPORR poprosiła Marszałków województw o przygotowanie list projektów, w przypadku których istniałaby możliwość podpisania umowy o dofinansowanie (lub zwiększenia poziomu dofinansowania) w sytuacji pojawienia się dodatkowych środków. 27 sierpnia 2008 r. Instytucja Płatnicza, na wniosek IZ ZPORR, wyraziła zgodę na zwiększenie dopuszczalnego poziomu nadkontraktacji w Priorytetach 1 i 3 do 110% alokacji, z zastrzeżeniem m.in., że wszystkie oszczędności powstałe po 1 września br. nie mogą być kontraktowane. 27 sierpnia 2008 r. Instytucja Płatnicza, na wniosek IZ ZPORR, wyraziła zgodę na zwiększenie dopuszczalnego poziomu nadkontraktacji w Priorytetach 1 i 3 do 110% alokacji, z zastrzeżeniem m.in., że wszystkie oszczędności powstałe po 1 września br. nie mogą być kontraktowane.

Nadkontraktacja 8 września 2008 r. IZ ZPORR poinformowała Marszałków o kwotach, które mogą wykorzystać w ramach nadkontraktacji i przypomniała zasady obowiązujące przy wyborze projektów. Przyznane kwoty – dla każdego z województw - wynikają z różnicy między 110% alokacji, a stanem zakontraktowania środków na dzień 31 lipca 2008 r. 8 września 2008 r. IZ ZPORR poinformowała Marszałków o kwotach, które mogą wykorzystać w ramach nadkontraktacji i przypomniała zasady obowiązujące przy wyborze projektów. Przyznane kwoty – dla każdego z województw - wynikają z różnicy między 110% alokacji, a stanem zakontraktowania środków na dzień 31 lipca 2008 r. Obecnie trwa ostateczna weryfikacja list rezerwowych przez Marszałków. Obecnie trwa ostateczna weryfikacja list rezerwowych przez Marszałków.

Nadkontraktacja

Realokacje w Ramach Priorytetu 1 Ograniczenie zakresu rzeczowego projektu Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, realizowanego w województwie mazowieckim w ramach Działania 1.6 (aneks do umowy podpisany 2 września br. – zmniejszenie o zł (środki EFRR)). Ograniczenie zakresu rzeczowego projektu Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, realizowanego w województwie mazowieckim w ramach Działania 1.6 (aneks do umowy podpisany 2 września br. – zmniejszenie o zł (środki EFRR)). Specyfika Działania 1.6 i brak oczekujących projektów. Specyfika Działania 1.6 i brak oczekujących projektów. W związku z powyższym, proponuje się realokację środków w kwocie EFRR euro z alokacji Działania 1.6 do alokacji Priorytetu 1 w województwie mazowieckim (do Działań 1.3 i 1.4) W związku z powyższym, proponuje się realokację środków w kwocie EFRR euro z alokacji Działania 1.6 do alokacji Priorytetu 1 w województwie mazowieckim (do Działań 1.3 i 1.4) Wejście w życie proponowanej uchwały będzie uwarunkowane udzieleniem zgody przez Instytucję Płatniczą na wykorzystanie powstałej po 1 września br. oszczędności. Wejście w życie proponowanej uchwały będzie uwarunkowane udzieleniem zgody przez Instytucję Płatniczą na wykorzystanie powstałej po 1 września br. oszczędności.

Realokacje w Ramach Priorytetu 2 Województwo mazowieckie zgłosiło niewykorzystanie na koniec Programu części alokacji w ramach Priorytetu 2. Województwo mazowieckie zgłosiło niewykorzystanie na koniec Programu części alokacji w ramach Priorytetu 2. Województwa: dolnośląskie i małopolskie zgłosiły możliwość dodatkowej kontraktacji środków w ramach Priorytetu 2. Województwa: dolnośląskie i małopolskie zgłosiły możliwość dodatkowej kontraktacji środków w ramach Priorytetu 2. W związku z powyższym, wnioskuje się o realokację środków w ramach Priorytetu 2 z województwa mazowieckiego do województw: dolnośląskiego ( euro) i małopolskiego ( euro). W związku z powyższym, wnioskuje się o realokację środków w ramach Priorytetu 2 z województwa mazowieckiego do województw: dolnośląskiego ( euro) i małopolskiego ( euro).

Od początku realizacji Programu zbudowano bądź zmodernizowano łącznie (Priorytet 1 i 3): Od początku realizacji Programu zbudowano bądź zmodernizowano łącznie (Priorytet 1 i 3): ok km dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, ok km dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, ok km sieci kanalizacyjnych, ok km sieci kanalizacyjnych, ok km sieci rozdzielczej wodociągów, ok km sieci rozdzielczej wodociągów, ok. 596 tys. m 2 powierzchni obiektów przeznaczonych na cele dydaktyczne i sportowe,. ok. 596 tys. m 2 powierzchni obiektów przeznaczonych na cele dydaktyczne i sportowe, 116 oczyszczalni ścieków, 116 oczyszczalni ścieków, 114 stacji uzdatniania wody. 114 stacji uzdatniania wody. Zakupiono sztuk sprzętu medycznego dla 521 zakładów opieki zdrowotnej. Zakupiono sztuk sprzętu medycznego dla 521 zakładów opieki zdrowotnej. Wybrane efekty wdrażania ZPORR (projekty zakończone - potwierdzone kontrolą wg stanu na )

W ramach Działania 1.4 odrestaurowano 37 obiektów historycznych o łącznej powierzchni nieco ponad 121 tys. m 2. W ramach Działania 1.4 odrestaurowano 37 obiektów historycznych o łącznej powierzchni nieco ponad 121 tys. m 2. Powierzchnia obiektów infrastruktury kulturalnej, rekreacyjnej, sportowej lub służącej aktywnym formom wypoczynku wyniosła blisko 384 tys. m 2. Na cele kulturalne i turystyczne zaadaptowano 17 obiektów zabytkowych oraz zainstalowano 207 sztuk systemów zabezpieczeń przed pożarem i kradzieżą. W ramach Działania 1.5 zainstalowano 390 węzłów dostępowych umożliwiających dostęp do sieci szerokopasmowej. W ramach Działania 1.5 zainstalowano 390 węzłów dostępowych umożliwiających dostęp do sieci szerokopasmowej. Podłączono 434 jednostki publiczne do bezpiecznego dostępu szerokopasmowego do Internetu. Wybudowano 777 Publicznych Punktów Dostępu do Internetu (PIAP). Wybrane efekty wdrażania ZPORR (projekty zakończone - potwierdzone kontrolą wg stanu na )

W zakresie Priorytetu 2, od początku realizacji Programu wsparciem objęto ok. 758 tys. beneficjentów ostatecznych, w tym 64% stanowiły osoby w wieku lat. W zakresie Priorytetu 2, od początku realizacji Programu wsparciem objęto ok. 758 tys. beneficjentów ostatecznych, w tym 64% stanowiły osoby w wieku lat. Realizowano 4333 projekty, w tym najwięcej – w ramach Działania 2.2 (1 813) oraz Działania 2.1 (1 058). Realizowano projekty, w tym najwięcej – w ramach Działania 2.2 (1 813) oraz Działania 2.1 (1 058). W projektach stypendialnych wzięło udział blisko 477 tys. uczniów i studentów, a ze szkoleń skorzystało łącznie ponad 253 tys. beneficjentów ostatecznych. W projektach stypendialnych wzięło udział blisko 477 tys. uczniów i studentów, a ze szkoleń skorzystało łącznie ponad 253 tys. beneficjentów ostatecznych. W ramach Działania 2.5, w szkoleniach wzięło udział osób, w doradztwie – 6 621, natomiast ze wsparcia pomostowego i jednorazowych dotacji skorzystało osób. W ramach Działania 2.5, w szkoleniach wzięło udział osób, w doradztwie – 6 621, natomiast ze wsparcia pomostowego i jednorazowych dotacji skorzystało osób. W ramach Działania 2.6 realizowano 221 projektów komunikowania się, gromadzenia i wymiany informacji oraz transferu innowacji pomiędzy podmiotami na poziomie lokalnym i regionalnym. W ramach Działania 2.6 realizowano 221 projektów komunikowania się, gromadzenia i wymiany informacji oraz transferu innowacji pomiędzy podmiotami na poziomie lokalnym i regionalnym. Wybrane efekty wdrażania ZPORR (projekty zakończone - potwierdzone kontrolą wg stanu na )

W zakresie Działania 3.3, budowa lub modernizacja powierzchni usługowej na zrewitalizowanych terenach poprzemysłowych i powojskowych wyniosła blisko 35 tys. m 2. W zakresie Działania 3.3, budowa lub modernizacja powierzchni usługowej na zrewitalizowanych terenach poprzemysłowych i powojskowych wyniosła blisko 35 tys. m 2. Powierzchnia infrastruktury publicznej na terenie rewitalizowanym ukształtowała się na poziomie ok. 65 ha. W ramach Działania 3.4 realizowano projektów wsparcia mikroprzedsiębiorstw. W ramach Działania 3.4 realizowano projektów wsparcia mikroprzedsiębiorstw. Na obszarach restrukturyzacji przemysłu wsparto małych firm, na obszarach wiejskich – 683, a na terenach zdegradowanych poddanych rewitalizacji – 401. Wybrane efekty wdrażania ZPORR (projekty zakończone - potwierdzone kontrolą wg stanu na )

Wybrane efekty wdrażania ZPORR Wybudowane i zmodernizowane drogi (km)

Wybrane efekty wdrażania ZPORR Długość sieci kanalizacyjnej i wodociągowej (km)

Wybrane efekty wdrażania ZPORR Liczba przeszkolonych osób (Działania 2.1, 2.3, 2.4) – K/M

Wybrane efekty wdrażania ZPORR Liczba wspartych przedsiębiorstw (Działanie 3.4)

Zaktualizowano wzór ankiety do informacji miesięcznej nt. stanu realizacji ZPORR (wraz z instrukcją). Uszczegółowiono Tabelę 2, a w Tabelach 1A i 1B dodano kolumny dotyczące projektów zakończonych, jednocześnie rezygnując z Tabeli 3 (zatrudnienie). Wzór ankiety do informacji miesięcznej wraz z instrukcją jest dostępny na stronie internetowej Stan+realizacji+ZPORR. Zaktualizowano wzór ankiety do informacji miesięcznej nt. stanu realizacji ZPORR (wraz z instrukcją). Uszczegółowiono Tabelę 2, a w Tabelach 1A i 1B dodano kolumny dotyczące projektów zakończonych, jednocześnie rezygnując z Tabeli 3 (zatrudnienie). Wzór ankiety do informacji miesięcznej wraz z instrukcją jest dostępny na stronie internetowej Stan+realizacji+ZPORR. Stan+realizacji+ZPORRwww.zporr.gov.pl/ Stan+realizacji+ZPORR W I półroczu 2008 r. zaktualizowane zostały wzory instrukcji oraz sprawozdań z realizacji działania i z realizacji Programu w województwie. Uaktualnione wzory dokumentów zostały zamieszczone na stronie internetowej i obowiązują od sprawozdania za II półrocze 2007 r. W I półroczu 2008 r. zaktualizowane zostały wzory instrukcji oraz sprawozdań z realizacji działania i z realizacji Programu w województwie. Uaktualnione wzory dokumentów zostały zamieszczone na stronie internetowej i obowiązują od sprawozdania za II półrocze 2007 r. Usprawnienia systemu wdrażania ZPORR Monitoring i sprawozdawczość

Instytucja Zarządzająca ZPORR zorganizowała jednodniowe szkolenie z zakresu Podsystemu Monitoringu Europejskiego Funduszu Społecznego. Szkolenie odbyło się dnia 27 lutego 2008 r., w siedzibie firmy S&T Services Polska w Warszawie. Dotyczyło obsługi systemu PEFS w zakresie m.in.: tworzenia raportów, importowania i eksportowania danych, wyszukiwania danych, wprowadzania danych Beneficjentów Ostatecznych, generowania sprawozdań oraz tworzenia filtrów i zapytań. Uczestnikami byli pracownicy instytucji wdrażających z większości województw oraz pracownicy IZ ZPORR. Instytucja Zarządzająca ZPORR zorganizowała jednodniowe szkolenie z zakresu Podsystemu Monitoringu Europejskiego Funduszu Społecznego. Szkolenie odbyło się dnia 27 lutego 2008 r., w siedzibie firmy S&T Services Polska w Warszawie. Dotyczyło obsługi systemu PEFS w zakresie m.in.: tworzenia raportów, importowania i eksportowania danych, wyszukiwania danych, wprowadzania danych Beneficjentów Ostatecznych, generowania sprawozdań oraz tworzenia filtrów i zapytań. Uczestnikami byli pracownicy instytucji wdrażających z większości województw oraz pracownicy IZ ZPORR. W okresie sprawozdawczym dostosowano funkcjonowanie PEFSa do zapisów ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.). W okresie sprawozdawczym dostosowano funkcjonowanie PEFSa do zapisów ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.). Usprawnienia systemu wdrażania ZPORR Monitoring i sprawozdawczość

Usprawnienia systemu wdrażania ZPORR Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego 14 stycznia 2008 r. wprowadzono dwumiesięczny tryb składania wniosków o płatność w ramach Priorytetu 1 i 3 od Instytucji Pośredniczącej do Instytucji Zarządzającej. 14 stycznia 2008 r. wprowadzono dwumiesięczny tryb składania wniosków o płatność w ramach Priorytetu 1 i 3 od Instytucji Pośredniczącej do Instytucji Zarządzającej. W drugim kwartale 2008 r. podjęto działania mające na celu wprowadzenie rozszerzenia zapisu punktu 1A Procedury przyznawania/zapewniania finansowania przedsięwzięcia ze środków rezerwy celowej budżetu państwa na rok 2008… zgodnie z tym zapisem, środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa mogą być również przeznaczone na współfinansowanie projektów realizowanych przez wojewodów w ramach działania 1.5 ZPORR. Zaakceptowanie zmiany zapisów Procedury… miało miejsce 17 lipca br. W drugim kwartale 2008 r. podjęto działania mające na celu wprowadzenie rozszerzenia zapisu punktu 1A Procedury przyznawania/zapewniania finansowania przedsięwzięcia ze środków rezerwy celowej budżetu państwa na rok 2008… zgodnie z tym zapisem, środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa mogą być również przeznaczone na współfinansowanie projektów realizowanych przez wojewodów w ramach działania 1.5 ZPORR. Zaakceptowanie zmiany zapisów Procedury… miało miejsce 17 lipca br.

Usprawnienia systemu wdrażania ZPORR Procedury, kontrola, nieprawidłowości W lutym 2008 r. opublikowano na stronie internetowej szczegółowe listy sprawdzające wraz z instrukcjami do kontroli projektów na miejscu w zakresie pomocy publicznej w ramach Priorytetu I i III ZPORR (Działania 1.2, 1.4, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4) oraz przyjęto dokument Procedura oceny występowania pomocy publicznej, który zawiera metodologię analizy prawdopodobieństwa występowania pomocy publicznej w projektach współfinansowanych w ramach ZPORR. W lutym 2008 r. opublikowano na stronie internetowej szczegółowe listy sprawdzające wraz z instrukcjami do kontroli projektów na miejscu w zakresie pomocy publicznej w ramach Priorytetu I i III ZPORR (Działania 1.2, 1.4, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4) oraz przyjęto dokument Procedura oceny występowania pomocy publicznej, który zawiera metodologię analizy prawdopodobieństwa występowania pomocy publicznej w projektach współfinansowanych w ramach ZPORR. Dokumenty służą usprawnieniu i usystematyzowaniu działań związanych z wykonaniem czynności kontrolnych przez zespoły kontrolujące w instytucjach wykonujących kontrolę z art. 4. Dokumenty służą usprawnieniu i usystematyzowaniu działań związanych z wykonaniem czynności kontrolnych przez zespoły kontrolujące w instytucjach wykonujących kontrolę z art. 4.

Usprawnienia systemu wdrażania ZPORR Procedury, kontrola, nieprawidłowości W dniu 14 marca 2008 r. IZ ZPORR ostatecznie zatwierdziła Wytyczne Instytucji Zarządzającej ZPORR w zakresie kontroli stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych przy realizacji projektów współfinansowanych w ramach ZPORR wraz z listą sprawdzającą. 26 maja 2008 r. IZ ZPORR zatwierdziła aktualizację ww. dokumentu. W dniu 14 marca 2008 r. IZ ZPORR ostatecznie zatwierdziła Wytyczne Instytucji Zarządzającej ZPORR w zakresie kontroli stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych przy realizacji projektów współfinansowanych w ramach ZPORR wraz z listą sprawdzającą. 26 maja 2008 r. IZ ZPORR zatwierdziła aktualizację ww. dokumentu.

Usprawnienia systemu wdrażania ZPORR Procedury, kontrola, nieprawidłowości W I półroczu 2008 r. IZ ZPORR opracowała i opublikowała Procedurę postępowania w sprawach OLAF dot. ZPORR. Ww. procedura określa zasady postępowania w przypadku pozyskania przez Instytucję Wdrażającą/Pośredniczącą informacji od OLAF o prowadzonym przez OLAF postępowaniu dot. projektu w ramach ZPORR i służy poprawnej realizacji obowiązków instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1073/99 z dnia 25 maja 1999 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U L 136) oraz wynikających z systemu zarządzania i kontroli ZPORR. W I półroczu 2008 r. IZ ZPORR opracowała i opublikowała Procedurę postępowania w sprawach OLAF dot. ZPORR. Ww. procedura określa zasady postępowania w przypadku pozyskania przez Instytucję Wdrażającą/Pośredniczącą informacji od OLAF o prowadzonym przez OLAF postępowaniu dot. projektu w ramach ZPORR i służy poprawnej realizacji obowiązków instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1073/99 z dnia 25 maja 1999 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U L 136) oraz wynikających z systemu zarządzania i kontroli ZPORR.

Usprawnienia systemu wdrażania ZPORR Procedury, kontrola, nieprawidłowości W I półroczu 2008 r. IZ ZPORR przeprowadziła 15 kontroli na miejscu projektów realizowanych w ramach Priorytetu 4 ZPORR - Pomoc Techniczna (w tym 14 kontroli w Instytucjach Pośredniczących, 1 kontrolę w IZ ZPORR). Kontrole zostały przeprowadzone w 12 województwach. W efekcie przeprowadzonych kontroli potwierdzono płatności w wysokości ,13 zł. W trakcie czynności kontrolnych nie stwierdzono nieprawidłowości. W I półroczu 2008 r. IZ ZPORR przeprowadziła 15 kontroli na miejscu projektów realizowanych w ramach Priorytetu 4 ZPORR - Pomoc Techniczna (w tym 14 kontroli w Instytucjach Pośredniczących, 1 kontrolę w IZ ZPORR). Kontrole zostały przeprowadzone w 12 województwach. W efekcie przeprowadzonych kontroli potwierdzono płatności w wysokości ,13 zł. W trakcie czynności kontrolnych nie stwierdzono nieprawidłowości. Instytucja Zarządzająca przeprowadziła kontrole 15 projektów na miejscu realizacji (Działania 2.5, 2.3). Kontrole te zostały przeprowadzone na próbie projektów w ramach działań wybranych zgodnie metodologią dołączoną do Rocznego Planu Kontroli IZ ZPORR. Instytucja Zarządzająca przeprowadziła kontrole 15 projektów na miejscu realizacji (Działania 2.5, 2.3). Kontrole te zostały przeprowadzone na próbie projektów w ramach działań wybranych zgodnie metodologią dołączoną do Rocznego Planu Kontroli IZ ZPORR.

Raporty o nieprawidłowościach w I i II kwartale 2008 r.: I kwartał 2008 r.: I kwartał 2008 r.: –IZ ZPORR otrzymała 146 raportów kwartalnych (w tym 38 nowych), –status nieprawidłowości wyglądał następująco: 33 nieprawidłowości zostały usunięte, 99 było w trakcie usuwania, natomiast w 6 przypadkach stwierdzono brak nieprawidłowości, –w 35 przypadkach powiadomione zostały organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z realizacją projektów w ramach ZPORR, –do odzyskania pozostaje kwota ponad 44 mln zł nieprawidłowo wypłaconych środków. Nieprawidłowości

Raporty o nieprawidłowościach w I i II kwartale 2008 r.: II kwartał 2008 r.: II kwartał 2008 r.: –IZ ZPORR otrzymała 147 raportów kwartalnych (w tym 41 nowych), –status nieprawidłowości wyglądał następująco: 29 nieprawidłowości zostało usuniętych, 106 było w trakcie usuwania, natomiast w 6 przypadkach stwierdzono brak nieprawidłowości, –w 37 przypadkach powiadomione zostały organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z realizacją projektów w ramach ZPORR, –do odzyskania pozostaje kwota ponad 49 mln zł nieprawidłowo wypłaconych środków. Nieprawidłowości

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 1.Ewaluacja działań podejmowanych na rzecz systemu kształcenia i szkolenia w ramach EFS. Wykonawca - Konsorcjum Agrotec Polska sp. z o.o. i Polskie Towarzystwo Socjologiczne. Badanie zostało przeprowadzone wspólnie przez IZ ZPORR i IZ SPO RZL. Celem było dokonanie kompleksowej ewaluacji działań na rzecz kształcenia i szkolenia w ramach EFS w ramach Działań 2.1 i 2.2 SPO RZL oraz Działania 2.2 ZPORR. Prezentacja najistotniejszych wyników raportu miała miejsce podczas XV posiedzenia KM ZPORR w czerwcu 2008 r.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 2.Komplementarność projektów z zakresu infrastruktury transportu drogowego realizowanych w ramach ZPORR oraz komplementarność projektów z zakresu infrastruktury transportu drogowego realizowanych w ramach ZPORR z innymi inicjatywami w tym zakresie. Wykonawca – Kantor Doradcy w Zarządzaniu sp. z o.o. Celem badania było uzyskanie kompletnej mapy drogowej projektów ZPORR oraz innych realizowanych ze środków UE. Analizie poddane zostały projekty z zakresu infrastruktury transportu drogowego ZPORR, SPO Transport, SPO ROL, a także ISPA, PHARE i SAPARD, FS, IW Interreg. Badanie objęło terytorium kraju oraz cały okres finansowania. Prezentacja wyników badania była jednym z punktów XV posiedzenia KM ZPORR w czerwcu 2008 r.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 3.Analiza wpływu projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizowanych w ramach 1 i 3 Priorytetu ZPORR na tworzenie miejsc pracy. Wykonawca – Konsorcjum PSDB sp. z o.o. i WYG International Badanie miało za zadanie ukazać, w jakim zakresie interwencje z EFRR w ramach ZPORR wpływają na tworzenie nowych miejsc pracy. Badanie miało też służyć ukierunkowaniu przyszłych interwencji infrastrukturalnych w perspektywie finansowej z EFRR w taki sposób, aby w jak największym stopniu przyczyniały się do tworzenia nowych miejsc pracy.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 4.Analiza zmian wprowadzonych do projektów własnych w ramach Priorytetu 2 ZPORR. Wykonawca - PSDB Sp. z o. o. Celem badania była analiza zmian wprowadzonych do projektów własnych z uwzględnieniem charakteru tych zmian i ich wpływu na realizację projektu w porównaniu do założeń zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu. Badaniu podlegały wszystkie projekty własne Instytucji Wdrażających, zakończone lub będące w trakcie realizacji, zaakceptowane przez IZ ZPORR do dnia 30 czerwca 2007 r.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 5.Analiza problemów związanych z realizacją projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach ZPORR i Funduszu Spójności wynikających ze zmieniającej się sytuacji na rynku budowlanym. Wykonawca – Konsorcjum ECORYS Polska sp. z o.o. oraz P&P Consulting Badanie zostało przeprowadzone wspólnie z Departamentem Koordynacji Programów Infrastrukturalnych w MRR. Jego celem było pogłębienie wiedzy w zakresie zagrożeń na rynku budowlanym oraz opracowanie strategii przeciwdziałania tym zagrożeniom. Badaniem zostali objęci wykonawcy inwestycji budowlanych, przedstawiciele instytucji, jak również beneficjenci – podmioty biorące udział we wdrażaniu projektów w zakresie usług budowlanych, finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 6.Analiza wpływu projektów realizowanych w ramach Działania 1.5 ZPORR na rozbudowę infrastruktury społeczeństwa informacyjnego. Wykonawca – ECDF Badania i Szkolenia Badaniu podlegały projekty zrealizowane w ramach Działania 1.5 ZPORR do dnia 30 czerwca 2007 r. Przeprowadzona została analiza struktury projektów i beneficjentów korzystających z dofinansowania. W ramach badania przedstawiono również opracowanie 30 studiów przypadku opisujących realizowane projekty, które zostały dobrane w taki sposób, by objąć jak najszerzej obszar wsparcia w Działaniu.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 7.Analiza wartości wskaźników monitoringowych Działań 1.2, 3.1, 3.2 ZPORR z zakresu ochrony środowiska. Wykonawca – ECORYS Polska sp. z o.o. Badanie miało charakter monitoringowy a jego celem było obliczenie wartości wskaźników rezultatu i oddziaływania w ramach Działań 1.2, 3.1, 3.2 ZPORR (liczba osób podłączonych do sieci rozdzielczej wodociągów, do sieci kanalizacyjnej oraz liczba ludności zabezpieczonej przed powodzią).

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 8.Badanie Beneficjentów Ostatecznych w ramach Priorytetu 2 ZPORR. Wykonawca - ARC Rynek i Opinia sp. z o. o. Podstawowym celem badania było określenie efektów działań podejmowanych w odniesieniu do uczestników projektów. W szczególności, badanie dostarczyło danych nt. osiągniętych wartości wskaźników rezultatu dla 2 Priorytetu ZPORR oraz wskaźników oddziaływania dla poszczególnych Działań przewidzianych w Uzupełnieniu ZPORR.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w I półroczu 2008 r.) 9.Ocena programów i projektów rewitalizacyjnych realizowanych w ramach Działania 3.3 Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe ZPORR. Wnioski na przyszłość. Wykonawca – Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa Celem badania było udzielenie odpowiedzi na kwestie podjęte przez Komisję Europejską odnoszące się do metod sporządzania programów i projektów w ramach Działania 3.3 ZPORR oraz określenie wniosków z podjętych działań. Wyniki badania został zaprezentowane podczas XV posiedzenia KM ZPORR w czerwcu 2008 r.

Zrealizowane badania ewaluacyjne w ramach ZPORR (zakończone w II półroczu 2008 r.) 10.Badanie realizacji polityki horyzontalnej w zakresie równości płci w ramach Priorytetu 2 ZPORR (analiza porównawcza zapisów dotyczących parytetu płci, zawartych we wnioskach aplikacyjnych oraz sprawozdaniach z realizacji projektów). Wykonawca – International Business Consulting Group. Celem badania było porównanie założeń przyjętych na etapie planowania projektów z zapisami zawartymi w sprawozdaniach końcowych z realizacji projektów w zakresie parytetu płci. Przedmiotem badania były wszystkie projekty zrealizowane w ramach Działań z Priorytetu 2 zakończone i skontrolowane do dnia 31 grudnia 2007 r.

Źródło: opracowanie IZ PWW na podstawie danych uzyskanych od instytucji zarządzających PO. Stan wdrażania ZPORR na tle innych Programów Operacyjnych (stan na koniec lipca 2008 r.)

Dziękuję za uwagę Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego