Strukturyzacja ewaluacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
innowacyjna wielkopolska
Idea projektów innowacyjnych
Do czego służy EWALUACJA ? Jerzy Radziwiłł
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Project management w procesie budowy grona
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Ewaluacja – wprowadzenie
Strukturyzacja ewaluacji dr Karol Olejniczak: EGO:
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Program Interreg IIIA Polska – Republika Słowacka – dobre praktyki w kontekście zadań Wspólnego Sekretariatu Technicznego Nowy Targ, 16 czerwca.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Rafał Trzciński Ewaluacja interwencji skierowanych do polskich przedsiębiorstw Doświadczenia Polskiej Agencji.
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Krajowa Jednostka Ewaluacji
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja odnośnie stanu wdrażania rekomendacji z przeprowadzonych badań.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Strukturyzacja ewaluacji dr Karol Olejniczak: k.olejniczak@evaluation.pl EGO: www.evaluation.pl

Cel zajęć Zaprezentować i wyjaśnić podstawowe działania i decyzje podejmowane w fazie strukturyzacji badania ewaluacyjnego Precyzowanie potrzeb informacyjnych i formułowanie pytań badawczych Racjonalny dobór metod, budżetu i czasu

Standardowe etapy ewaluacji Zleca nie ewalu acji Projektowanie ewaluacji Przygotowanie SIWZ Zlecenie badania Prowa dzeni e badan ia Strukturyzacja Obserwacja Analiza i Ocena Wnioski i rekomendacje Użyci e badan ia Przyjęcie raportu Użycie wyników

Standardowe etapy ewaluacji Zleca nie ewalu acji Strukturyzacja Przygotowanie SIWZ Zlecenie badania Prowa dzeni e badan ia Strukturyzacja bis Obserwacja Analiza i Ocena Wnioski i rekomendacje Użyci e badan ia Przyjęcie raportu Użycie wyników

Główne elementy gry logicznej Racjonalny Opis Przedmiotu Badania Potrzeby informacyjne i pytania Zakres badania Podejście, metody i narzędzia Ograniczenia operacyjne: ludzie i dane, czas, budżet 5

Główne elementy gry logicznej Racjonalny Opis Przedmiotu Badania Potrzeby informacyjne i pytania Zakres badania Podejście, metody i narzędzia Ograniczenia operacyjne: ludzie i dane, czas, budżet 6

Potrzeby informacyjne Do czego i komu potrzebne badanie? 5 funkcji ewaluacji Potrzeby a typy czasowe ewaluacji Badanie ex ante Racjonalność i spójność planu Przygotowanie systemu wdrażania Baza dla porównań (konktest i punkt wyjścia) Badanie bieżące (on-going) Poprawa procesu ALBO Baza dla porównań (na początku prog.) ALBO Ocena pierwszych efektów (zaawansowany prog.) Badanie ex post Ocena rzeczywistych efektów Zweryfikowanie relacji przyczynowo-skutkowej

Funkcje ewaluacji – - dylematy wyboru coś za coś Partnerstwo i współwłasność Wdrażanie i jakość Planowanie Uczenie się – dobre praktyki Uczenie się – teorie Odpowiedzialność Orientacja na bieżące zarządzanie Orientacja na ocenę efektów Źródło: Olejniczak K. (2008): Mechanizmy skutecznego wykorzystania ewaluacji. Studium przypadku programów INTERREG, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Pytania ewaluacyjne Pytania opisowe Pytania przyczynowo-skutkowe Np. Jak zmieniła się sytuacja na rynku pracy po realizacji programu szkoleń? Jaki jest stan wdrażania Działań z Piorytetu II? Pytania przyczynowo-skutkowe Np. Czy zarejestrowany wzrost eksportu jest bezpośrednim wynikiem kampanii promocyjnej lokalnego grona przedsiębiorczości? Pytania o charakterze predyktywnym Np. Czy wspieranie firm uczestniczących w sieci współpracy nie zakłóci konkurencyjności w regionie? Pytania o charakterze normatywnym (oceniające) KRYTERIA EWALUACYJNE

Kryteria ewaluacyjne Trafność / Adekwatność (Relevance): Czy cele programu odpowiadają potrzebom? Czy struktura logiczna interwencji jest poprawna? Wydajność / Efektywność (Efficiency): W jaki sposób zasoby zostały przetworzone na efekty? Czy cele osiągnięto najniższym możliwym kosztem? Skuteczność (Effectiveness): Czy to, co osiągnięto jest tym, co planowano? Do jakiego stopnia działanie przyczyniło się do osiągnięcia celów? Użyteczność (Utility): Czy program spełnił oczekiwania adresatów? Czy efekty programu są korzystne dla różnych grup odbiorców? Trwałość (Sustainability): Czy efekty działania są trwałe, długookresowe? DRZEWO PYTAŃ

Kryteria ewaluacyjne – po co? Pomagają porządkować pytania w bloki Uwypuklają element oceny Umożliwiają zweryfikowanie przystawania pytań do cyklu interwencji Ex ante: trafność, wydajność skuteczność On-going: trafność (początek prog.), wydajność, skuteczność, użyteczność (gdy są efekty) Ex post: wydajność, skuteczność, użyteczność, trwałość SUGESTIE: Najpierw postawić pytania badawcze, potem przypisać je do kryteriów Badanie 1 - 2 kryteriów to nie błąd!

Perspektywa wykonawcy Strukturyzacja bis Zidentyfikowanie priorytety Zlecającego Pogrupowanie pytania w bloki, rozpisać pytania naprowadzające (np. opisowe) Zidentyfikowanie głównych interesariuszy Siły wspierające badanie Siły "blokujące" badanie Określenie swej roli (zależna od celu i stanu) Nauczyciel - Mentor Arbiter Naukowiec Mediator Animator - doradca Ekspert budzący świadomość Konsultant Reformator Valovirta (2002) Evaluation utilization as argumentation, Evaluation 8(1), 60-80 Źródło: Olejniczak (2008) op.cit,

Główne elementy gry logicznej Racjonalny Opis Przedmiotu Badania Potrzeby informacyjne i pytania Zakres badania Podejście, metody i narzędzia Ograniczenia operacyjne: ludzie i dane, czas, budżet 13

Zakres badania Przedmiotowy: Przestrzenny Czasowy SUGESTIA: Cały Program, Działania, wybrane projekty? Część procesu (promocja, płatności, etc)? Przestrzenny Cała Polska, wybrane regiony, gminy? Czasowy Od początku programu do chwili obecnej czy takiś okres w cyklu wdrażania? SUGESTIA: Szeroki zakres dobry jest przy analizie efektów, dla procesów wystarcza badanie punktowe

Główne elementy gry logicznej Racjonalny Opis Przedmiotu Badania Potrzeby informacyjne i pytania Zakres badania Podejście, metody i narzędzia Ograniczenia operacyjne: ludzie i dane, czas, budżet 15

Podejścia badawcze – - dylematy wyboru coś za coś Podejście responsywne i uczestniczące Podejście zorientowane na procesy Podejście oparte na teoriach Podejście zorientowane na cele Podejście wyłączające cele Orientacja na bieżące zarządzanie Orientacja na ocenę efektów Metody ilościowe i przyczynowo-skutkowe plany badawcze Metody jakościowe i interaktywne Źródło: Ferry M., Olejniczak K. (w przygotowaniu): The use of evaluation in Structural Funds management – a comparative perspective, grant badawczy Ernst & Young, program Sprawne Państwo: www.sprawnepanstwo.pl

Wybór podejścia i metod Patrząc na cel badania… Jakie podejście jest najstosowniejsze? Patrząc na każde z pytań badawczych… Jakie metody będą potrzebne by zebrać dane do odpowiedzi? Jakie metody i narzędzia będą potrzebne by dokonać analizy? SUGESTIA: "Partycypacyjność" to nie podejście do analizy, to sposób współpracy z wykonawy z interesariuszami. Sprawdza się tak przy badaniach procesów jak i efektów

Główne elementy gry logicznej Racjonalny Opis Przedmiotu Badania Potrzeby informacyjne i pytania Zakres badania Podejście, metody i narzędzia Ograniczenia operacyjne: ludzie i dane, czas, budżet 18

Szacowanie ograniczeń Dane Czy są dostępne w całości, dla całego badanego obszaru? Czy były zbierane regularnie? Działania i ludzie Z jakimi działaniami wiąże się każdej z wyznaczonych metod? Jakie zasoby ludzkie są do tego potrzebne? Budżet i czas Koszt i czas przygotowania narzędzi Koszt i czas wykonania pomiarów Koszt i czas analizy

Główne elementy gry logicznej Racjonalny Opis Przedmiotu Badania Potrzeby informacyjne i pytania Zakres badania Podejście, metody i narzędzia Ograniczenia operacyjne: ludzie i dane, czas, budżet 20

Czy pomysł jest zbyt ambitny? Sprawdzić czy badanie nie ma kilku celów Zdecydować się na 1 (procesy vs efekty) Wybrać pytania priorytetowe Dyskusja z głównymi interesariuszami głosowanie kolorami, METAPLAN Zmniejszyć zakres badania np. Najbardziej problemowe działania Najbardziej/najmniej zaawansowane regiony Uprościć metody i wymagane dane modyfikacja próby studia przypadku Opieranie się na wczesniejszych badaniach Zwiększyć zasoby (budżet i czas)

Perspektywa wykonawcy Strukturyzacja bis Wstępny wybór podejścia badawczego Stworzenie palety metod i przedmiotów badania Tworzenie listy metod do każdego z pytań Tworzenie listy zadań do każdej z metod Łączenie zadań w grupy Rozpisywanie metod i zadań… Na osoby Na dniówki Szukanie cięć w podjeściu badawczym i metodach w skali próby

PRZYKŁAD Ewaluacja ex post PHARE CBC 1999-2001 Źródło: EUROREG – Uniwersytet Warszawski & Władza Wdrażająca Programy Europejskie www.euroreg.uw.edu.pl ; www.wwpe.gov.pl

Potrzeby i pytania Zlecający: WWPWP Typ ewaluacji: zewnętrzna, ex post Główne pytania: Do jakiego stopnia PHARE-CBC wpłynął na poprawę sytuacji w regionie przygranicznym? Które z najlepszych praktyk i doświadczeń we wdrażaniu programu współpracy przygranicznej, można by przenieść na granicę wschodnią? Potrzeby informacyjne: Pokazać efekty programu Transfer wiedzy na wschód

Zakres badania Zakres przedmiotowy: Zakres przestrzenny: Programy PHARE-CBC Polska-Niemcy 1999-2001 ok.180 projektów (z 5 różnych pól) Różna skala projektów Zakres przestrzenny: region dolnośląski, lubuski, zachodniopomorski gminy na terenie których realizowano projekty gminy przygraniczne po stronie niemieckiej Zakres czasowy: Interwencje wdrażane w latach 2000-2004

Działania, metody i narzędzia Zbudować metodologię ewaluacji Stworzyć kryteria oceny dla każdego z sektorów Przeprowadzić analizę społeczno-ekonom. Badanie dokumentów i kontekstu programów Analiza sektorów Badanie beneficjentów – wizyty studyjne Wywiady z głównymi interesariuszami Promocja wyników Budżet i czas: 200 tys EUR, 8 miesięcy

Perspektywa Wykonawcy Strukturyzacja bis Zidentyfikowanie głównych potrzeb Rozpisanie zakresu badania Przedmiot – programy, sektory,projekty Badane grupy interesariuszy Rozpisanie problemu na pytania ewaluacyjne Pogrupowanie pytań według… Poziomów analizy Kryteriów ewaluacyjnych Przypisywanie metod Weryfikacja pod kątem kosztów, zasobów, czasu