1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach 2007-2013 – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Zasady polityki regionalnej UE
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP Nr 3 w Łodzi we współpracy z MSG sp. z o.o. Łódź,
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Efektywne wykorzystanie funduszy europejskich i ich znaczenie dla Polski. Elżbieta Bieńkowska Minister Rozwoju Regionalnego maj 2008 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Wsparcie dla rozwoju technologii
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zapis prezentacji:

1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006

2 Warunki brzegowe Środki polityki rozwojowej państwa w latach : 53% środki UE 11% środki publiczne polskie będące obligatoryjnym współfinansowaniem 19% środki prywatne będące obligatoryjnym współfinansowaniem gdy sektor ten jest beneficjentem 17% środki polskie finansujące własne programy i przedsięwzięcia rozwojowe

3 Warunki brzegowe (2) Wniosek – jeśli jakiś podmiot zamierza finansować swoje przedsięwzięcia rozwojowe ze środków publicznych musi znaleźć drogę do funduszy europejskich Publiczna polityka rozwojowa Polski w latach związana z funduszami UE

4 Misja polityki spójności w latach Stworzenie trwałych podstaw dla dynamizacji rozwoju społeczno- gospodarczego Polski w najbliższych kilku dekadach. Stąd pytania praktyczne: W jaki sposób powinniśmy uruchamiać fundusze unijne i towarzyszące środki polskie? Jakie problemy trzeba rozwiązać aby można było prowadzić nowoczesną politykę rozwojową?

5 Reforma finansów publicznych Wieloletnie programowanie działań rozwojowych Przesunięcie części środków rozwojowych z centrum na poziom samorządów Uwolnienie większej niż dotąd środków budżetowych na działania rozwojowe Znacznie szersze niż dotąd prefinansowanie projektów europejskich ze środków budżetowych UE Ograniczenie ryzyka kursowego - euro

6 Dokończenie reformy samorządowej Większa stabilność kadrowa w samorządach Czytelne relacje wojewoda-samorząd wojewódzki Słabości powiatów Brak wykorzystania poziomu metropolitarnego Rozwiązania antykorupcyjne

7 Struktura wydatków w ramach NSRO * Układ rzeczowy: Infrastruktura (około 55%) Kapitał ludzki (niecałe 20%) Wspomaganie przedsiębiorstw (ponad 25%) * Układ Strategia Lizbońska versus pozostałe wydatki (60% SL) Wdrażane na poziomie: centralnym 57%, regionalnym – 36%, rezerwy – 7%

8 Wyeliminowanie niepra- widłowości jakie wystąpiły w latach (1) Przeregulowanie (bezpieczeństwo versus szybkość) Wybieranie projektów na podstawie przesłanek pozamerytorycznych Finansowanie nie zrestrukturyzowanych sektorów gospodarki Wypieranie inwestycji sektora prywatnego przez projekty UE

9 Wyeliminowanie niepra- widłowości jakie wystąpiły w latach (2) Preferowanie wydatków konsumpcyjnych Bardzo wolne rozliczanie przedsięwzięć Problemy z wymiarem środowiskowym funduszy europejskich – analizy oddziaływania na środowisko

10 Procedury wyboru projektów Co zrobić aby rzeczywiście najlepsze projekty były wybierane? Jak zapewnić aby istotne ze względu na zmiany strukturalnie projekty były podejmowane? Jak zapewnić aby duże projekty były podejmowane (tendencja rozpylenia środków na małe projekty)? Jak zapewnić aby projekty dotyczące więcej niż jednej jednostki terytorialnej były podejmowane? Jak ograniczyć koszty dla beneficjentów?

11 Uwzględnienie konsekwencji nowych regulacji UE Zamiast dwu funkcji zarządzającej i płatniczej pozostaje jak dotąd funkcja zarządzająca i trzy nowe funkcje: instytucji certyfikującej, jednostki audytu i technicznie rozumiana funkcja płatnicza Przesunięcie funduszu związanego z obszarami wiejskimi do Wspólnej Polityki Rolnej - niebezpieczeństwo prowadzenia dwu polityk rozwojowych ogólnej i dotyczącej obszarów wiejskich

12 Co dalej? Jaka polityka spójności UE w kolejnym okresie programowania ? Jakie efekty polityki spójności w Polsce w latach (HERMIN ex post)? Jakie konsekwencje efektu statystycznego dla regionów Polski? Jakie rozumienie absorpcji? Dalej jako jakiekolwiek użycie funduszy europejskich zgodne z procedurami, a nie efektywne użycie strumieni funduszy europejskich?