Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków 23-24 października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Projekt TESTNET – połączenie testu wyboru i zasobów dydaktycznych WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
(na podstawie badań ankietowych)
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
Oxford Business Unit consulting i szkolenia OXFORD Business Unit Sp. z o.o., tel/fax: , , site:
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
MATURA 2013.
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Pełnosprawny Student VIII
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
PORADNICTWO ZAWODOWE w WIELKIEJ BRYTANII
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Technologia informacyjna
MATURA 2017.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Zapis prezentacji:

Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor Ośrodka doradztwa i wsparcia Ośrodek doradztwa i wsparcia

Willy Aastrup, Centre Director Dysleksja Wyzwanie dla uczelni wyższych? Czym jest dysleksja? Wsparcie dla studentów z dysleksją - technologiczne - edukacyjne U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Co cechuje trudności studentów z dysleksją? Wolne, niedokładne czytanie charakteryzujące się również brakiem elastyczności Wolne lub nieprecyzyjne znajdowanie słów Niepewna pisownia Trudności w zachowaniu materiału pisanego w pamięci roboczej podczas czytania lub pisania Trudności przy przekazywaniu złożonych myśli na piśmie Trudności w planowaniu i budowaniu struktury prac pisemnych Trudności w planowaniu i budowaniu struktury prezentacji ustnych

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Zmiany liczby studentów zgłaszających się do Ośrodka rokstudentów Ogółem310

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Studenci otrzymujący wsparcie w roku 2008 W roku 2008 około 210 studentów otrzymuje wsparcie w Ośrodku lub jest w toku testów diagnostycznych Większość tych studentów zgłosiło się do Ośrodka w latach

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Procedury diagnostyczne Pierwsze spotkanie w Ośrodku: doradca dokonuje oceny, w tym tego, czy zasadne jest przeprowadzenie testów na dysleksję Ze studentem kontaktuje się nauczyciel akademicki, który rozpoczyna testy diagnostyczne

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Procedury testowe Rozmowa wstępna Materiał testowy: obowiązkowe i uzupełniające testy w obszarze pisowni, odkodowywania, rozpoznawania wzrokowego i pamięci roboczej, pisania i słownictwa Raport diagnostyczny

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Sprzęt informatyczny Rozmowa i raport diagnostyczny Instruktaż informatyczny i opieka dostosowawcza Wsparcie edukacyjne

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Pakiet startowy sprzętu informatycznego Laptop Urządzenie wielofunkcyjne: drukarka/skaner/kopiarka Oprogramowanie skanujące (FineReader) Skaner ręczny (C-pen 20) Dyktafon Oprogramowanie kompensacyjne: ViTal (program mowy syntetycznej), ViseOrd (program pomocy ortograficznej) Słownik encyklopedyczny.

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Korzystanie z zapewnionego sprzętu Studenci otrzymują instruktaż korzystania ze sprzętu informatycznego oraz uczestniczą w serii sesji adaptacyjnych prowadzonych przez wyspecjalizowanego nauczyciela akademickiego (około 6 godz.)

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Połączenie sprzętu informatycznego z zasadami edukacyjnymi zapewnienie, by każdy element pakietu informatycznego został dostosowany do danej osoby tak, by mogła go używać włączenie sprzętu do własnej pracy akademickiej studentów pokazując, jak informatyka może funkcjonować jako środki rekompensujące ich specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Podstawa edukacyjna Jakiemu ogólnemu celowi służy sprzęt komputerowy/oprogramowanie? Jakie możliwości dostosowań istnieją w przypadku każdego elementu? W jaki sposób można dostosować technologię do specyficznych wymogów studiów pod względem czytania i pisania? Do korzystania z jakiego sprzętu technologicznego student ma motywację?

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Ocena i ustawiczne wsparcie Pod koniec programu adaptacyjnego typu pakiet startowy przydatność każdego elementu musi zostać oceniona w pisemnym raporcie Ocena dalszych potrzeb studenta wsparcia edukacyjnego Student zazwyczaj korzysta z gruntownej pracy z niektórymi z technik opisanych pokrótce podczas sesji w ramach pakietu startowego.

Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Wsparcie edukacyjne Wsparcie indywidualne: sesji w semestrze, zazwyczaj 1 sesja tygodniowo Uzupełniające kursy edukacyjne: 5 tygodniowych kursów (10 sesji) Co semester studentowi oferowany jest jeden kurs Około 4-6 studentów w każdej grupie

Willy Aastrup, Centre Director Wsparcie indywidualne: główne zasady Materiał akademicki: materiał omawiany lub stosowany w ramach wsparcia akademickiego stanowi element programu studiów. Wysiłki oparte na współpracy: wsparcie edukacyjne to proces oparty na współpracy i postępach. Tak więc postęp musi podlegać ocenie zaś techniki i metody być może należy zmodyfikować. Materiał dydaktyczny: stosowane metody i materiał dydaktyczny zostały opracowane i dostosowane do specyficznych potrzeb studentów z dysleksją uczących się w instytucjach szkolnictwa pomaturalnego i wyższego. U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia

Willy Aastrup, Centre Director Kluczowe aspekty wsparcia edukacyjnego Notatki: notatki wykładowe oraz notatki z książek Techniki czytania: aktywne czytanie i cele czytelnicze Prace pisemne: etapy przygotowawcze, spójność, konsekwencja, składnia, pisownia Zarządzanie czasem: planowanie i ustalanie terminów na różnych poziomach Prezentacje: tworzenie struktury treści i ćwiczenie prezentacji ustnej U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia

Willy Aastrup, Centre Director Ocena Pod koniec każdego semestru treść i rezultat wsparcia edukacyjnego podlega ocenie w formie pisemnego raportu. W raporcie tym nauczyciel akademicki we współpracy ze studentem ocenia wpływ pomocy na rytunowe zachowania studenta w zakresie uczenia się, jak również potrzebę studenta w zakresie dalszego wsparcia w kolejnym semestrze. U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia