Diagnoza uzdolnień uczniów Otylia Pulit-Parszewska Nowy Sącz – 6 listopada 2017 Kraków – 8 listopada 2017.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Oszlifować diamenty, czyli w poszukiwaniu skutecznych form wsparcia uczniów zdolnych Krystyna Dynowska- Chmielewska Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Sesja czerwcowa 2010 Organizacja etapu praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Harmonogram działań KANDYDATA do samorządowego gimnazjum w ramach elektronicznej rekrutacji na rok szkolny 2016/2017 Szkolenie dla Rodziców uczniów Szkoła.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Konkursy przedmiotowe organizowane dla uczniów szkół podstawowych i uczniów dotychczasowych gimnazjów i klas dotychczasowych gimnazjów województwa wielkopolskiego.
Krajowe Centrum Europass
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Informacja o maturze w 2018 roku
Zadania realizowane przez MCDN we współpracy z beneficjentami projektów konkursowych w ramach projektu Małopolskie Talenty Kraków,12 października 2017.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
REKRUTACJA „Małopolskie Talenty – I etap edukacyjny - Powiat Gorlicki” (kl. IV – VI) „Małopolskie Talenty – II etap edukacyjny - Powiat Gorlicki” (kl.
Numer naboru: RPMP IP /17 Małopolskie Talenty I etap edukacyjny: klasy IV – VI z 43 szkół podstawowych powiatu gorlickiego Numer naboru:
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ucznia klasy ósmej
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
Małopolskie Talenty - zakres wsparcia projektów konkursowych przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli nauczyciele, uczniowie, realizatorzy.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2018
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zasady tworzenia i funkcjonowania Centrów Wsparcia Uczniów Zdolnych
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
OCENA UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Diagnoza uzdolnień uczniów Otylia Pulit-Parszewska Nowy Sącz – 6 listopada 2017 Kraków – 8 listopada 2017

Cele diagnozy 1. Rozpoznanie uzdolnień poznawczych (kierunkowych) uczniów na trzech etapach kształcenia w zakresie czterech obszarów przedmiotowych – język angielski, matematyka, przedsiębiorczość, technologie informacyjno-komunikacyjne. 2. Zakwalifikowanie uczniów uzdolnionych kierunkowo na zajęcia pozaszkolne w Centrach Wspierania Uczniów Zdolnych (CWUZ).

Etapy diagnozy Etap 1 Nominacja uczniów z użyciem arkusza nominacji Efekt – nominowanie określonej liczby uczniów z danego etapu w zakresie czterech obszarów: język angielski, matematyka, przedsiębiorczość, technologie informacyjno-komunikacyjne Etap 2 Test diagnostyczny o charakterze psychologicznym Efekt – rozpoznanie poziomu uzdolnień uczniów w zakresie 4 obszarów przedmiotowych oraz zakwalifikowanie określonej liczby uczniów na zajęcia pozaszkolne w CWUZ

I etap diagnozy - nominacja uczniów Uczeń może zostać nominowany tylko do jednej edycji zajęć w ramach jednego etapu edukacyjnego, wyłącznie w ramach jednej z wybranych kompetencji kluczowych. Uczeń może zostać nominowany do udziału w projekcie po raz kolejny dopiero na następnym etapie edukacyjnym.

Arkusz nominacji Arkusz nominacji wykorzystany w projekcie Małopolskie Talenty wzorowany jest na wersji arkusza nominacji opracowanego w projekcie DiAMEnT, ale został zmodyfikowany przez Stowarzyszenie Wiosna, byłego partnera w projekcie Małopolskie Talenty. Ponieważ musimy stosować jednolitą wersję narzędzia w całym projekcie, nie może ono już podlegać modyfikacjom. y

Zasady przeprowadzenia nominacji Przemyślany wybór ucznia Omówienie kandydatury w zespole nauczycielskim Przeprowadzenie rozmowy z uczniem i rodzicami Staranne, przemyślane i rzetelne wypełnienie arkusza nominacji

Przeprowadzenie nominacji Arkusze nominacji powinny zostać wypełnione przez nauczycieli przedmiotów w zakresie języka angielskiego, matematyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych na wszystkich etapach kształcenia. Arkusze nominacji z przedsiębiorczości w szkole podstawowej i gimnazjum wypełnią nauczyciele wychowawcy, a w szkole ponadgimnazjalnej nauczyciele przedmiotu podstawy przedsiębiorczości.

II etap diagnozy – testy diagnostyczne II etap diagnozy obejmuje tylko uczniów nominowanych przez nauczycieli. Testy diagnostyczne mają charakter psychologiczny i zostały opracowane do obszaru przedmiotowego i etapu kształcenia, co oznacza, że ten sam test piszą uczniowie wszystkich klas danego etapu – uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej piszą test dla szkoły podstawowej, uczniowie klasy VII SP i II-II G piszą test dla gimnazjów, uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej piszą test przeznaczony dla tego etapu.

Testy diagnostyczne Testy diagnostyczne, które zostaną wykorzystane w II edycji diagnozy w projekcie Małopolskie Talenty zostały wypracowane w projekcie DiAMEnT jako wersja finalna zmodyfikowana po testowaniu na próbie około 30 tysięcy uczniów, z nowymi wersjami zadań w stosunku do testów użytych w projekcie DiAMEnT oraz w stosunku do diagnozy przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Wiosna w projekcie Małopolskie Talenty. Testy diagnostyczne, które zostaną wykorzystane w diagnozie służą wyłącznie do badania uzdolnień i predyspozycji kierunkowych.

Testy diagnostyczne Testy diagnostyczne zostały opracowane do etapu, a to oznacza, że piszą go wszyscy uczniowie danego etapu, bez podziału na klasy. Testy uzdolnień językowych, matematycznych i z technologii informacyjno–komunikacyjnych składają się z podtestów, które badają określone predyspozycje uczniów. Testy uzdolnień językowych, matematycznych i z technologii informacyjno–komunikacyjnych oparte są na założeniu, że najważniejszym elementem tych uzdolnień są predyspozycje intelektualne.

Testy diagnostyczne Test Uzdolnień Językowych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej składają się z 4 podtestów: 1. Język Malawu 3. Skojarzenia 2. Język Komosqu 4. Pisanie ze słuchu Testy Uzdolnień Językowych pozwalają na różnicowanie osób o różnym poziomie uzdolnień do nauki języków obcych, szczególnie osób o wysokich, bardzo wysokich i wybitnych uzdolnień językowych.

Testy diagnostyczne Test Uzdolnień Matematycznych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej składają się z 6 podtestów: 1. Pamięć cyfr 4. Uzupełnienie cyfr 2. Operacje matematyczne 5. Test liczb 3. Zadania tekstowe 6. Test figur przestrzennych Test Uzdolnień Matematycznych jest rzetelną metodą różnicowania uczniów o różnym poziomie uzdolnień matematycznych. Modyfikacje dokonane po testowaniu w projekcie DiAMEnT miały na celu większe zróżnicowanie osób o bardzo wysokich i wybitnych uzdolnieniach matematycznych.

Testy diagnostyczne Testy Uzdolnień z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej składają się z 3 podtestów: 1. Sekwencje literowe 2. Sekwencje liczbowe 3. Wnioskowanie arytmetyczne Testy Uzdolnień z zakresu TIK stanowią narzędzie różnicowania uczniów o różnym poziomie uzdolnień w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, w szczególności uzdolnień wyższych niż przeciętne, wysokich i bardzo wysokich.

Testy diagnostyczne Testy Uzdolnień Przedsiębiorczych dla poziomu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej mają charakter wielowymiarowego testu osobowości, do którego włączono także zadania mierzące pewne predyspozycje intelektualne. Test Uzdolnień Przedsiębiorczych dla poziomu szkoły podstawowej ma charakter jednowymiarowego testu osobowości. Testy Uzdolnień Przedsiębiorczych dla wszystkich etapów oparty jest na założeniu, że najważniejszym elementem uzdolnień przedsiębiorczych są predyspozycje osobowościowe.

Test Uzdolnień Przedsiębiorczych G - 12 podskal SPG – 13 podskal kreatywność współdziałanie sumienność towarzyskość zdolności przywódcze odporność na stres asertywność niezależność potrzeba zmiany myślenie analityczne myślenie abstrakcyjne podejmowanie decyzji wiedza = 2 czynniki wyższego rzędu – kompetencje społeczne – wnioskowanie = uzdolnienia przedsiębiorcze = 3 czynniki wyższego rzędu – kompetencje społeczne, charakterologiczne, intelektualne = uzdolnienia przedsiębiorcze

Testy diagnostyczne Test Uzdolnień Przedsiębiorczych na poziomie szkoły podstawowej ma charakter jednowymiarowy, bez możliwości wyodrębnienia podskal, ponieważ na tym etapie rozwoju osobowościowe predyspozycje przedsiębiorcze nie są jeszcze zróżnicowane i wyraźnie wyodrębnione. Test Uzdolnień Przedsiębiorczych dla poziomu szkoły podstawowej bada predyspozycje osobowościowe i intelektualne – część osobowościowa, część poznawcza.

II etap diagnozy - organizacja 19.12.2017 - przeprowadzenie testów uzdolnień w szkołach

II etap diagnozy - organizacja Każda szkoła otrzyma odpowiednią liczbę testów do poszczególnych przedmiotów zgodnie z liczbą nominowanych uczniów. Każda koperta zbiorcza zawierająca testy diagnostyczne będzie opisana - szkoła, gmina, powiat, ilość testów do poszczególnych przedmiotów, łączna ilość testów. W kopercie zbiorczej znajdują się spakowane w oddzielne koperty testy diagnostyczne do poszczególnych przedmiotów. Oprócz koperty zbiorczej przy odbiorze testów dyrektor otrzyma małą kopertę z instrukcją organizacyjną przeprowadzenia badania diagnostycznego, z którą zapozna się po odbiorze testów.

II etap diagnozy - organizacja Po przeprowadzeniu badania uzdolnień uczniów w szkołach, testy zostaną spakowane w te same opisane koperty przedmiotowe, w których zostały przekazane do szkół (te, które się znajdują wewnątrz koperty zbiorczej), zaklejone, opieczętowane i przekazane do biura beneficjenta. W każdej szkole badanie diagnostyczne powinno się rozpocząć w wyznaczonym terminie o godzinie 13.00. ( indywidualne sytuacje należy konsultować z Biurem Merytorycznym projektu) Testy diagnostyczne zostaną ocenione przez komisje zewnętrzne powołane przez MCDN.

II etap diagnozy - przeprowadzenie Organizację diagnozy w szkole nadzoruje dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel. Testy diagnostyczne z matematyki, języka angielskiego i technologii informacyjno-komunikacyjnych na wszystkich etapach przeprowadzają nauczyciele przedmiotowcy, natomiast test diagnostyczny z przedsiębiorczości w szkole podstawowej i w klasach gimnazjalnych przeprowadzają wychowawcy, a w szkole ponadgimnazjalnej nauczyciele przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. Testy diagnostyczne powinny zostać przeprowadzone zgodnie z instrukcją organizacyjną przesłaną w małej kopercie wraz z testami oraz instrukcjami szczegółowymi dla uczniów będącymi częścią testów do poszczególnych przedmiotów i instrukcjami szczegółowymi dla nauczyciela dołączonymi do testów.

II etap diagnozy - przeprowadzenie Szacunkowy czas trwania badania uzdolnień: około 70 minut – Test Uzdolnień Językowych – SP, klasy gimnazjalne, SPG; około 70 minut – Test Matematyczny – SP, klasy gimnazjalne, SPG; około 70 minut – Test Uzdolnień Przedsiębiorczych – SP, klasy gimnazjalne, SPG; około 60 – 65 minut –Test Uzdolnień z zakresu TIK- SP, klasy gimnazjalne, SPG Wzięto pod uwagę czas pisania i czas na przygotowanie.

II etap diagnozy – warunki przeprowadzenia diagnozy Uczniowie nominowani z poszczególnych przedmiotów będą pisali testy diagnostyczne w oddzielnych salach. Każdy uczeń siedzi przy oddzielnym stole. Nauczyciel prowadzący badanie testowe otwiera kopertę z testami przedmiotowymi na sali przy uczniach. Poprawność przeprowadzenia testu diagnostycznego zależy od stworzenia uczniom optymalnych warunków pisania testu i rzetelności w przestrzeganiu instrukcji do poszczególnych testów.

Zadania dyrektorów szkół w przeprowadzeniu diagnozy Przekazanie radzie pedagogicznej informacji na temat organizacji i przeprowadzenia diagnozy uzdolnień uczniów. Zorganizowanie w szkole I etapu diagnozy uzdolnień uczniów – nominacji. Przekazanie do beneficjenta określonej dokumentacji po nominacji - I etapie diagnozy. Zorganizowanie odbioru testów diagnostycznych z biura beneficjenta. Nadzorowanie przebiegu II etapu diagnozy uzdolnień uczniów – pisania testów diagnostycznych, zapewnienie optymalnych warunków testowania. Zorganizowanie przekazania testów diagnostycznych do biura beneficjenta.

Dziękuję Państwu za uwagę