Dr Michał Marek Członek Rady Programowej Radca Ministra

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
Biblioteka zasobów informacyjnych Kraków, 5 grudnia 2007 r.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Projekt Zapobieganie zakażeniom HCV PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Spotkanie robocze UKSW – Monar
Społeczne nierówności w zdrowiu Michał Marek, Bogdan Wojtyniak
Departament Pielęgniarek i Położnych
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Czym jest zdrowie?.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Deklaracja Wiedeńska Żywienie i Choroby Niezakaźne Zdrowie 2020
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Projekt „Rozwój kompetencji pielęgniarskich” realizowany w ramach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Dr Michał Marek Członek Rady Programowej Radca Ministra „Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu” Projekt Predefiniowany współfinansowany w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 Dr Michał Marek Członek Rady Programowej Radca Ministra Projekt współfinansowany w ramach środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009 -2014

Treść prezentacji Pojęcie społecznych nierówności w zdrowiu Charakterystyka działań ograniczających społeczne nierówności Prace eksperckie prowadzone w Polsce Opis Projektu Literatura

Pojęcie społecznych nierówności w zdrowiu (1) Zjawisko - na chorobowość i umieralność silny wpływ wywierają czynniki społeczne umieralność i chorobowość zwiększa się wraz ze spadkiem pozycji społecznej Cechy zjawiska Powszechność społeczne nierówności w zdrowiu występują na całym świecie, ich wielkość i zakres różni się w  poszczególnych państwach

Pojęcie społecznych nierówności w zdrowiu (2) Trwałość różnic Badania prowadzone od kilkudziesięciu lat potwierdzają istnienie tego zjawiska Niesprawiedliwość Społeczne nierówności w zdrowiu są  sprzeczne z powszechnym poczuciem sprawiedliwości w rozumieniu praw człowieka

Społeczne nierówności w zdrowiu (3) Możliwość przeciwdziałania nie istnieje takie prawo natury, które stanowiłoby, że np. wskaźnik umieralności dzieci z ubogich rodzin powinien być znacznie wyższy niż w przypadku dzieci z rodzin zamożnych jeżeli procesy społeczne danego państwa generują różnice w zdrowiu, to można dążyć do ograniczania tych różnic Źródło: M.Whitehead, G.Dahlgren, Concepts and principles for tackling social inequalities in health, 2006)

Równość w zdrowiu a równość w opiece zdrowotnej równość w zdrowiu - cel skuteczne ograniczanie trwałych różnic w stanie zdrowia pomiędzy różnymi grupami społeczno-ekonomicznymi równość w dostępie do opieki zdrowotnej – osoby o tym samym stanie zdrowia otrzymują takie same gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej niezależnie od ich sytuacji społeczno-ekonomicznej Poświęcanie uwagi jedynie równości w dostępie do opieki zdrowotnej nie zapobiega powstawaniu nierówności w zdrowiu, choć zapewnienie równości w opiece jest jednym z niezbędnych warunków skutecznego ograniczania nierówności w zdrowiu

Przeciwdziałanie społecznym nierównościom w zdrowiu Health 2020, Policy Framework and Strategy, 09.2012), WHO Regional Office for Europe WHO EURO- Göran Dahlgren, Margaret Whitehead European strategies for tackling social inequalities in health, University of Liverpool, 2006 - ramowa strategia Strategie krajowe Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015 National strategy to reduce social inequalities in health, Norweskie Ministerstwo Zdrowia, 2007 Wiodące kraje: Anglia, Szkocja, kraje Nordyckie, Holandia, Słowenia

Cele strategii dotyczące ograniczania społecznych nierówności w zdrowiu Poprawa stanu zdrowia ludności poprawa stanu zdrowia grup społecznych o niskim statusie społeczno-ekonomicznym zmniejszanie nierówności w zdrowiu pomiędzy grupami znajdującymi się na przeciwstawnych krańcach drabiny społecznej - o najniższym i najwyższym statusie społeczno-ekonomicznym zmniejszanie nierówności w zdrowiu w całym społeczeństwie (gradient)

Konieczne warunki skutecznej realizacji strategii działania międzysektorowe zdrowie we wszystkich politykach zdrowie, edukacja, badania naukowe, środowisko przyrodnicze, rolnictwo, gospodarka, zatrudnienie, polityka społeczna (w tym zabezpieczenie społeczne) strategie rządów, a nie ministrów zdrowia Postulat WHO stworzenie odpowiednich rozwiązań prawnych i organizacyjnych transfer koniecznego know-how stworzenia odpowiednich narzędzi (np. strategii) zapewnienie odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych

Prace diagnostyczne w Polsce Social inequalities in health in Poland, lipiec 2010 -analiza istniejących dowodów występowania tych nierówności na poziomie ogólnokrajowym i wojewódzkim Analysis of health and socio economic characteristics of district level populations in Poland, Warszawa, luty 2011 – nowe analizy zarówno różnic geograficznych jak i społecznych w stanie zdrowia ludności –poziom powiatowy Atlas umieralności ludności Polski w latach 1999-2001 i 2008-2010, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2012

Projekt Partnerzy Beneficjent Ministerstwo Zdrowia - Departament Ubezpieczenia Zdrowotnego Partnerzy Norweski Dyrektoriat do Spraw Zdrowia Konsorcjum „Nauka i Zdrowie” w składzie: - Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny; - Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie oraz - Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego; Departament Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia; Narodowy Fundusz Zdrowia.

Wysokość wsparcia Wartość projektu: 14 176 239 PLN w tym: 12 049 803 PLN - dofinansowanie w ramach środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego, 2 126 436 PLN - dofinansowanie w ramach środków krajowych

Cele Projektu Wypracowanie rozwiązań służących lepszemu zarządzanie w ochronie zdrowia służących: przyszłej poprawie stanu zdrowia społeczeństwa, ograniczaniu nierówności w zdrowiu spowodowanych czynnikami społecznymi PRAKTYCZNY CHARAKTER PAC

Diagnostyczna Projektowa Szkoleniowa Trzy części Projektu Diagnostyczna Projektowa Szkoleniowa

Część Diagnostyczna Diagnoza nierówności w zdrowiu i ich uwarunkowań Diagnoza obecnej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce Model oceny wpływu [regulacji prawnych, działań społecznych i gospodarczych] na zdrowie (Health Impact Assessment) Międzysektorowa strategia na rzecz zmniejszania społecznych nierówności w zdrowiu

Działania (1) Działanie 1. Opracowanie międzysektorowej strategii opartej na faktach mającej na celu ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu. Strategia ta ma stanowić wkład w prace nad Narodowym Programem Zdrowia 2016+, a także może wspierać proces realizacji innych polskich średniookresowych, międzysektorowych strategii 2020. Podstawą opracowania strategii będzie określenie nierówności w zdrowiu oraz ich uwarunkowań w Polsce.

Część Projektowa Model zarządzania zdrowiem populacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce Model oceny potrzeb zdrowotnych w społecznościach lokalnych Model programu promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej dla społeczności lokalnych Ocena realizacji pilotażowego programu promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej dla społeczności lokalnych

Działania (2) Działanie 2: Opracowanie modelu organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce, jak również modeli publicznych programów zdrowotnych głównie na poziomie sub-regionalnym, w tym ograniczania społecznych nierówności w zdrowiu. Zostanie opracowana diagnoza różnych aspektów obecnego polskiego systemu zdrowia publicznego. Wyniki tej diagnozy będą wykorzystane m.in. w pracach dotyczących projektu ustawy o zdrowiu publicznym, a także w pracach dotyczących wybranych narzędzi zarządzania zdrowiem publicznym mających na celu zwiększenie skuteczności i wydajności świadczeń zdrowia publicznego w Polsce. PRAKTYCZNY CHARAKTER PRAC

Część szkoleniowa Szkolenia i warsztaty dla różnych grup interesariuszy (ze szczególnym uwzględnieniem szkoleń dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie) Seminaria/warsztaty dla nauczycieli akademickich Treningi dla innych grup określonych w trakcie realizacji Projektu Stworzenie bazy wiedzy (kontynuacja po zakończeniu Projektu)

Działanie (3) Działanie 3: Zwiększanie wiedzy i umiejętności w obszarze zdrowia publicznego (treningi, seminaria, warsztaty, konferencje). Opracowane zostaną programy nauczania obejmujące działania szkoleniowe mające na celu poprawę stanu wiedzy i umiejętności grup ludzi zaangażowanych w działania na rzecz zdrowia publicznego. Stworzona zostanie baza wiedzy, która będzie zawierała materiały wypracowane w Projekcie oraz inne materiały dotyczące nierówności w zdrowiu, w tym dane epidemiologiczne, ale także okresowo przygotowywane materiały dotyczące stanu zdrowia i społecznych nierówności w zdrowiu, a ponadto linki do najważniejszych baz danych dotyczących zdrowia publicznego w kraju i na świecie. Baza danych będzie służyła wszystkim adresatom poszczególnych części Projektu – m.in. podmiotom odpowiedzialnym za politykę zdrowotną na szczeblu centralnym, regionalnym i sub-regionalnym, a także podmiotom bezpośrednio przygotowującym, realizującym lub oceniającym programy zdrowia publicznego głównie na terenie powiatów.

Interesariusze Lista interesariuszy działających na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym jest długa i obejmuje m.in.: Ministerstwo Zdrowia (odpowiedzialne za krajową politykę zdrowotną), pozostałe ministerstwa np. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Sportu, Ministerstwo Rolnictwa, Ministerstwo Finansów (zgodnie z zasadą „zdrowie we wszystkich politykach” – „health in all policies”), instytucje szczebla: wojewódzkiego, powiatowego oraz gminnego odpowiedzialne za działania w zakresie zdrowia publicznego, organizacje pozarządowe zajmujące się zdrowiem publicznym, społeczeństwo

Literatura - Polska Społeczne nierówności w zdrowiu w Polsce, raport WHO, 2012 r., http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/raportspolnierownosci_20130529.pdf Analysis of health and socio-economic characteristics of district level populations in Poland, BCA, Warszawa, 2011 r. http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/finalwho_20130410_raport2.pdf Atlas umieralności ludności Polski w latach 1999-2001 i 2008-2010, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2012 http://www.atlas.pzh.gov.pl/ Stan Zdrowia Mieszkańców Warszawy w latach 1999–2008, (red) Grażyna Broda – Instytut Kardiologii w Warszawie, Ewa Olsiñska – naczelnik Wydziału Zdrowia Publicznego, praca zbiorowa, Urząd m. st. Warszawy, Biuro Polityki Zdrowotnej, listopad 2010 http://www.um.warszawa.pl/sites/default/files/attach/o-warszawie/stan_zdrowia.pdf

Literatura- WHO, UE Health 2020, Policy Framework and Strategy, 09.2012), WHO Regional Office for Europe http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/199532/Health2020-Long.pdf Closing the gap in a generation, Commission on social determinants of health, Geneva, WHO, 2008 http://www.who.int/social_determinants/final_report/csdh_finalreport_2008.pdf WHO EURO- Margaret Whitehead, Göran Dahlgren, Concepts and principles for tackling social inequalities in health, Levelling up Part 1 (WHOLIS E89383) Univesity of Liverpool – polskie tłumaczenie, 2010 WHO EURO- Göran Dahlgren, Margaret Whitehead European strategies for tackling social inequalities in health, Univesity of Liverpool, 2006, (WHOLIS E89384) Univesity of Liverpool - polskie tłumaczenie, 2010 UE- EUROPA 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf

Dziękuję