Maciej Nowicki Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Zielona Góra, 4 maja 2011 r. Innowacje w krajowych dokumentach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Advertisements

Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Województwa Podlaskiego
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Maciej Nowicki Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Zielona Góra, 4 maja 2011 r. Innowacje w krajowych dokumentach strategicznych w kontekście aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego

Zatrudnienie, Badania i innowacje, Zmiany klimatu i energia, Edukacja, Walka z ubóstwem Cele do realizacji: Europejska perspektywa na innowacyjność – Strategia Europa 2020 Komisja Europejska zaproponowała pięć celów UE na rok 2020, które nadają kierunek procesowi ożywienia gospodarki: 1.Wskaźnik zatrudnienia osób w wieku lat powinien wynosić 75% 2.Na inwestycje w badania i rozwój należy przeznaczyć 3% PKB UE 3.Należy osiągnąć cele 20/20/20 w zakresie klimatu i energii (emisję CO2 ograniczyć co najmniej o 20% w porównaniu z poziomem z 1990, zwiększyć udział odnawialnych źródeł energii w całkowitym zużyciu energii do 20%, zwiększyć efektywność wykorzystania energii o 20%) 4. Liczbę osób przedwcześnie kończących naukę szkolną należy ograniczyć do 10%, a co najmniej 40% osób z młodego pokolenia powinno zdobyć wyższe wykształcenie 5. Liczbę osób zagrożonych ubóstwem należy zmniejszyć o 20 mln

Polska 2030 – wyzwania rozwojowe w kontekście innowacyjności - Wzrost i konkurencyjność - Wysoka aktywność zawodowa oraz adaptacyjność zasobów pracy - Odpowiedni potencjał infrastruktury - Bezpieczeństwo energetyczno-klimatyczne - Gospodarka oparta na wiedzy i rozwój kapitału intelektualnego Kluczowe czynniki rozwoju Polski w horyzoncie 2030: - Warunki dla szybkiego wzrostu inwestycji - Wzrost aktywności zawodowej i mobilności Polaków - Rozwój produktywności i innowacyjności - Efektywna dyfuzja rozwoju w wymiarze regionalnym i społecznym Cele - horyzont 2030 w odniesieniu do innowacji -5 proc. wzrostu średniorocznie w latach ; 40 proc. udziału produktów high-tech w eksporcie, -25 proc. studentów na kierunkach inżynieryjno-technicznych; 4 proc. PKB na badania i rozwój; 40 proc. naukowców w sektorze prywatnym, -20 proc. ludności w kształceniu ustawicznym Krajowe dokumenty strategiczne w odniesieniu do innowacyjności

Długookresowa strategia rozwoju Kraju

Cele i wyzwania Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego : Regiony, Miasta, Obszary wiejskie Układ celów odzwierciedla podstawowe obszary oddziaływania KSRR do 2020r. Tworzy triadę: konkurencyjność – spójność – sprawność Konkurencyjność – wspieranie mocnych stron wszystkich miast wojewódzkich oraz ośrodków subregionalnych, Celem strategicznym KSRR jest: efektywne wykorzystanie specyficznych regionalnych oraz terytorialnych potencjałów rozwojowych dla osiągnięcia celów rozwoju kraju – wzrostu, zatrudnienia i spójności w horyzoncie długookresowym. Cel szczegółowy: Wspomaganie wzrostu konkurencyjności regionów; Wyzwanie: Zwiększenie potencjału do tworzenia, dyfuzji i absorpcji innowacji.

Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki (konsultacje społeczne do 30 marca br., prace na dokumentem prowadzi Ministerstwo Gospodarki) Potencjał polskiej gospodarki (PKB wg Parytetu siły nabywczej): 7 miejsce w UE, 21 miejsce na świecie Tło społeczno-gospodarcze: Wyczerpywanie się dotychczasowych źródeł wzrostu gospodarczego Polski, takich jak m.in. relatywnie niskie koszty pracy, czy dostępność tanich surowców. Diagnoza - obszary problemowe: słabej jakości otoczenie działalności gospodarczej, niedostateczna efektywność pracy, wiedzy, kapitału, wykorzystania zasobów naturalnych, niski stopień umiędzynarodowienia gospodarki Szansą na stały i dynamiczny rozwój gospodarczy Polski jest wykorzystanie przez przedsiębiorców innych źródeł przewagi konkurencyjnej, poprzez: − maksymalizację efektywności i optymalizację wykorzystania zasobów (wiedzy, kapitału, pracy, surowców i zasobów naturalnych), − wzrost innowacyjności - zdolności i motywacji przedsiębiorstw do doskonalenia i poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych, pomysłów i wynalazków związanych z ulepszaniem i tworzeniem produktów

ZASADY HORYZONTALNE Realizacji Strategii będą przyświecać zasady horyzontalne: Kreowanie wiedzy wzrost inwestycji w kapitał ludzki, wsparcie edukacji i szkoleń, poszukiwanie nowych rozwiązań, prowadzenie badań, inwestycje w infrastrukturę edukacji, rozwój niezbędnych kompetencji Partnerska współpraca odpowiedni poziom kapitału społecznego, wzajemne zaufanie uczestników życia gospodarczego, sieci społeczne, kształtowanie relacji przedsiębiorstw z otoczeniem Efektywna alokacja zasobów / gospodarowanie w obiegu (closed loop) racjonalne wykorzystanie czynników produkcji, właściwa alokacja wiedzy, kompetencji i umiejętności, zasada „closed loop” - gospodarowanie w obiegu zamkniętym Zarządzanie strategiczne / odpowiedzialne przywództwo długookresowe zamierzenia rozwoju, wzmacniane odpowiedzialnym przywództwem, społeczna odpowiedzialność biznesu, wytyczanie kierunku oraz implementacji koniecznych reform.

Cele i wyzwania Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 mające wpływ na innowacyjność Celem strategicznym KPZK 2030 jest: „efektywne wykorzystanie przestrzeni kraju i jej terytorialnie zróżnicowanych potencjałów rozwojowych dla osiągania ogólnych celów rozwojowych – konkurencyjności, zatrudnienia, sprawności funkcjonowania państwa oraz spójności w wymiarze społecznym, gospodarczym i terytorialnym w horyzoncie długookresowym". Wyzwania związane z innowacjami: 1.Podwyższenie konkurencyjności głównych ośrodków miejskich Polski w przestrzeni europejskiej poprzez ich integrację funkcjonalną przy zachowaniu policentrycznej struktury systemu osadniczego sprzyjającej spójności. 2.Poprawa spójności wewnętrznej kraju poprzez promowanie integracji funkcjonalnej, tworzenie warunków dla rozprzestrzeniania się czynników rozwoju oraz wykorzystanie potencjału wewnętrznego wszystkich terytoriów. 3.Poprawa dostępności terytorialnej kraju w różnych skalach przestrzennych poprzez rozwijanie infrastruktury transportowej i telekomunikacyjnej.

Priorytetowe obszary wsparcia w SRPZ zgodnie z Porozumieniem z 26 sierpnia 2010r. Transport i komunikacja; Społeczeństwo informacyjne; Współpraca nauki i biznesu (B+R); Bezpieczeństwo energetyczne; Ochrona przeciwpowodziowa; Planowanie przestrzenne i rozwój miast; Turystyka; inne obszary wsparcia uzgodnione przez Sygnatariuszy Porozumienia. POLSKA ZACHODNIA 2020

Szanse dla obszaru Polski zachodniej -propozycje wypracowane podczas warsztatów Grupy Sterującej marca 2011r. 1.Rozwój funkcji metropolitalnych Polski zachodniej; 2.Wzmocnienie sieciowych powiązań innowacyjnego rozwoju; 3.Poprawa dostępności wewnętrznej i zewnętrznej; 4.Wykorzystanie strategicznego położenia w Europie; 5.Wzmocnienie potencjału rozwojowego poprzez synergię; 6.Otwartość i wielokulturowość; 7.Wykreowanie i promocja marki Polski zachodniej; 8.Rzeka Odra, jako czynnik rozwoju; 9.Efektywne zarządzanie. POLSKA ZACHODNIA 2020

Strategia Rozwoju Województwa Lubuskieg o Cele strategiczne odnoszące się do innowacyjności: Cel 1. Zapewnienie przestrzennej, gospodarczej i społecznej spójności regionu. Cele operacyjne: 1.1.Modernizacja infrastruktury transportowej oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu. 1.2.Udoskonalenie i rozbudowa infrastruktury technicznej i komunalnej poprawiającej warunki życia oraz podnoszącej atrakcyjność inwestycyjną obszarów aktywności gospodarczej. 1.4.Usprawnianie systemu transportu publicznego z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego. 1.7.Uzyskanie trwałych efektów płynących ze współpracy trans-granicznej i międzyregionalnej.

Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego Cele strategiczne Województwa Lubuskiego w odniesieniu do innowacyjności: Cel 2. Podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa, zwiększenie potencjału innowacyjnego nauki oraz informatyzacja społeczeństwa Cele operacyjne: 2.1. Podniesienie jakości kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym. 2.2.Wzmocnienie i ustabilizowanie kadry naukowej oraz rozwój bazy naukowo-badawczej lubuskich uczelni oraz stymulowanie ich współpracy. 2.3.Dostosowanie kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy i standardów UE Wspieranie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego Cele strategiczne Województwa Lubuskiego w odniesieniu do innowacyjności: Cele operacyjne: 3.1. Usprawnienie mechanizmów transferu innowacji i technologii oraz wzrost efektywności współpracy strefy gospodarki i instytucji naukowych Rozwój instytucjonalnego i kapitałowego otoczenia biznesu. Cel 3. Rozwój przedsiębiorczości, oraz działania mające na celu podniesienie poziomu technologicznego przedsiębiorstw i ich innowacyjności dzięki współpracy z nauką. Cel 4. Efektywne, prorozwojowe wykorzystanie zasobów środowiska przyrodniczego i kulturowego. Cele operacyjny: 4.2. Promocja walorów turystycznych i stworzenie systemu informacji turystycznej.

14 Średniookresowa ocena oddziaływania SRWL na rozwój Województwa Lubuskiego Cel raportu: przeprowadzenie niezależnego i obiektywnego badania oceny wpływu SRWL na rozwój województwa lubuskiego, poprzez:  określenie zmian sytuacji społeczno – gospodarczej zgodnie z zakresem tematycznym celów strategicznych i operacyjnych Strategii,  określenie rzeczowo – finansowego postępu realizacji celów Strategii,  wskazanie obszarów strategicznej interwencji w regionie,  sformułowanie wniosków, wskazanie rekomendacji do aktualizacji SRWL. Zakres czasowy raportu: lata 2000 – 2009.

15 Ogólne tendencje rozwojowe w latach /09, Produkt Krajowy Brutto na 1 mieszkańca w zł w województwie lubuskim Źr ó dło: US w Zielonej G ó rze

16 2. Podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa, zwiększenie potencjału innowacyjnego nauki oraz informatyzacja społeczeństwa. Zatrudnieni w B+R w % w pracujących ogółem w województwie lubuskim Liczba studentów na 10 tys. mieszkańców w województwie lubuskim

17 3. Rozwój przedsiębiorczości oraz działania mające na celu podniesienie poziomu technologicznego przedsiębiorstw i ich innowacyjności dzięki współpracy z nauką. Podmioty gospodarcze sektora prywatnego zarejestrowane w rejestrze REGON na 10 tys. mieszkańców w województwie lubuskim Wskaźnikjm. Lata Nakłady na działalność B+R ogółem mln zł38,025,325,232,723,235,823,825,928,2 na 1 mieszkańcazł na 1 zatrudnionego w B + Rtys. zł27,112,919,725,617,526,822,623,626,6 relacja do PKB (ceny bieżące)%..0,140,180,110,150,100,090,10 Nakłady na działalność B+R w województwie lubuskim

18 Lubuska Mapa Potrzeb i Aspiracji Cel: zidentyfikowanie potrzeb rozwojowych poszczególnych części województwa lubuskiego w kontekście rozwoju całego regionu. 12 warsztatów w lubuskich powiatach opartych na analizie SWOT Uczestnicy: władze samorządowe gmin i powiatów, przedstawiciele instytucji okołobiznesowych i zrzeszeń pracodawców, reprezentanci organizacji społecznych, liderzy opinii publicznej

19 Lubuska Mapa Potrzeb i Aspiracji SILNE STRONY: SŁABE STRONY:  położenie geograficzne,  transgraniczność,  dostępność komunikacyjna, ważne szlaki komunikacyjne o znaczeniu międzynarodowym,  warunki naturalne: -lasy, -jeziora, -Odra, -klimat,  dziedzictwo kulturowe, wielokulturowość,  potencjał energetyczny,  sektor przedsiębiorczości,  tereny inwestycyjne.  infrastruktura komunikacyjna,  edukacja niezgodna z wymogami rynku pracy,  odpływ kapitału ludzkiego,  niski poziom innowacyjności,  niekorzystna sytuacja demograficzna  bezrobocie,  niewykorzystanie potencjału dziedzictwa kulturowego,  zagrożenia powodziowe,  dostęp do szerokopasmowego internetu,  utrudniony dostęp do usług, publicznych na obszarach wiejskich.

20 Rada ds. rozwoju województwa lubuskiego – posiedzenie w dniu 23 marca 2011 r. Priorytety Zarządu Województwa Lubuskiego:  rozwój gospodarczy oparty na wiedzy,  wdrożenie i rozliczenie inwestycji sfinansowanych z LRPO,  przygotowanie do nowej perspektywy finansowania UE,  poprawa infrastruktury transportowej,  inwestowanie w ochronę zdrowia,  rozwój infrastruktury społecznej.

21 Konkluzje dotyczące aktualizacji Strategii:  tranzytowe położenie województwa jako jego największy potencjał,  ciągle bagatelizowane, duże znaczenie Odry i jej dorzecza,  wzmocnienie najsilniejszych ośrodków akademickich generujących badania naukowe,  bezpieczeństwo energetyczne,  dostępność stref rozwoju gospodarczego,  rozwój przedsiębiorczości i firm innowacyjnych,  niepokojący spadek ilości studentów.

Dziękuję za uwagę Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego ul. Podgórna Zielona Góra tel , fax: