Nowa perspektywa finansowa 2014-2020 Negocjacje Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014-2020 Toruń, 15.09.2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata v. 4.0 projekt zatwierdzony przez Zarząd.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania VII posiedzenie KM RPO WKP
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji za rok 2010 Jolanta Rudnicka.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania założeń polityki terytorialnej 6 listopada 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Polityki Regionalnej Informacja nt. przeprowadzonych badań ewaluacyjnych dot. RPO WK-P Wykorzystanie rekomendacji z badań Toruń,
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Departament Rozwoju Regionalnego. Zakres tematyczny informacji: -Spotkanie Roczne z przedstawicielami KE w Regionie, -Komitet Monitorujący, - Postęp w.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
Dofinansowanie UE [PLN]
Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan realizacji RPO WM wg stanu na r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata (stan na 15 września.
Zapis prezentacji:

Nowa perspektywa finansowa Negocjacje Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Toruń, r. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Harmonogram prac Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego Cel: Zakończenie negocjacji RPO – do końca października br. Przekazanie zestawienia uwag z odniesieniami IZ RPO do MIiR – do 11 września Przekazanie przez MIiR do KE zbiorczego zestawienia uwag do RPO – do 12 września Przekazanie KE pierwszych nowych wersji programów (z wprowadzonymi właściwymi uwagami) – do 3 października Spotkanie z KE dla wszystkich RPO – 22 września Rozpoczęcie spotkań bilateralnych – od 23 września

Rodzaje uwag KE Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego  Uwagi wynikające z konieczności dostosowania do UP (większość);  Uwagi o charakterze ogólnym i horyzontalnym (wspólne dla wszystkich lub większości RPO);  Uwagi o charakterze komentarzy;  Uwagi wymagające przygotowania dodatkowych materiałów;  Uwagi specyficzne dla poszczególnych RPO.

Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego  Dodatkowe dokumenty oczekiwane przez KE: Do przygotowania przez RPO i przekazania KE:  Raport z ewaluacji ex-ante, zawierający wszystkie elementy wynikające z art.55 ust. 3 rozporządzenia UE nr 1303/2013;  Metodologia szacowania wskaźników do ram i rezerwy wykonania – przekazanie KE razem z ostateczną wersją RPO;  Dokumentacja dotycząca SOOŚ (w tym nietechniczne streszczenie);  Plan działań na rzecz zapewnienia potencjału instytucjonalnego.

Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego Do przygotowania przez RPO na potrzeby negocjacji :  Szczegółowe tabele finansowe (np. podział alokacji na PI);  Metodologia dla wskaźników innych niż ramy i rezerwa wykonania;  Zestawienie kwot przeznaczonych na rozwój obszarów wiejskich (po celach tematycznych);

Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego Uwagi ogólne  Uwaga KE dot. zapewnienia zgodności RPO z UP KE i MIR nie przewidują odstępstw negocjacyjnych od ustaleń wynikających z UP.  Uwaga KE dot. ograniczenia stosowania trybu pozakonkursowego Do wyjaśnienia z KE. Przedmiotowe ograniczenie (do 15% alokacji finansowej RPO) nie wynika z UP. IZ dostosuje warunki dla zastosowania niekonkurencyjnych procedur wyboru zgodnie z UP. IZ przedstawi dodatkowe informacje w tym zakresie, wykazujące efektywność stosowania trybu pozakonkursowego.

Cele tematyczne 1 i 3  Uwaga KE dot. ograniczenia wsparcia w ramach PI 1a KE wskazuje, że głównym celem CT1 jest stymulowanie prywatnych inwestycji B+R i gospodarczego wykorzystania B+R, a to powinno znaleźć odzwierciedlenie w strukturze alokacji RPO na CT1, natomiast wsparcie w ramach PI 1a nie powinno przekraczać 10% całego budżetu CT1. Przedmiotowe ograniczenie nie wynika z przyjętej UP. IZ dostosuje poziom alokacji w ramach PI 1a do poziomu wynikającego z ustaleń przyjętych w Kontrakcie Terytorialnym.  Uwaga KE dot. połączenia CT 1 i 3 w jednej osi KE poddała w wątpliwość połączenie CT 1 i 3 w jednej osi. CT 1 musi być w całości poddany RIS3, podczas gdy CT 3 nie musi. W ocenie KE połączenie obu CT w jednej osi sugeruje, że również CT3 będzie w pełni podporządkowany RIS3. IZ podtrzymuje połączenie CT 1 i 3 w ramach jednej osi priorytetowej.  Uwaga KE dot. uwzględnienia zbyt dużej ilości PI w ramach CT 1 i 3 IZ przedstawi uzasadnienie dla przewidzianych w ramach CT 3 priorytetów inwestycyjnych. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Cele tematyczne 1 i 3  Uwaga KE dot. wprowadzenia do RPO klauzuli dot. wsparcia dużych przedsiębiorstw IZ wprowadzi do RPO odpowiednią klauzulę (zgodnie z uwagą nr 12 do OP Smart Growth klauzula taka ma następujące brzmienie - Where assistance is granted form the Funds to a large enterprise, the managing authority shall assure itself that the financial contribution form the Funds does not result in a substantial loss of jobs in existing locations within the Union). Do wyjaśnienia z KE kwestia praktycznego zastosowania zapisu.  Uwagi KE dot. alokacji przeznaczonej na realizację terenów inwestycyjnych KE nie akceptuje przeznaczenia takiej alokacji na infrastrukturę biznesową dla MSP (kat. interwencji 072 – 53 mln euro, 12% alokacji osi) oraz wsparcie wyłącznie pod warunkami określonymi w UP. Wątpliwości IZ RPO budzi wsparcie wyłącznie dla MŚP. Oznacza to bowiem, że nie będzie możliwości np. lokowania dużych przedsiębiorstw na terenach inwestycyjnych wspartych w ramach CT 3, czy też realizacji projektów w CT 3, których odbiorcami są MŚP przez np. klastry, których liderem lub partnerem jest duże przedsiębiorstwo. Jest to kwestia wymagająca wyjaśnień z KE Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Cel tematyczny 4  Uwaga KE dot. wsparcia wyłącznie produkcji biopaliw i biokomponentów 2 i 3 generacji Do wyjaśnienia z KE. Uwaga horyzontalna - MIiR stoi na stanowisku, że również instalacje biopaliw I generacji powinny móc być finansowane.  Uwaga KE dot. preferowania alternatywnych źródeł napędu IZ uwzględni uwagę KE co do preferencji dla alternatywnych napędów. Jednak powinno uwzględniać się stosunek ceny do efektu, dlatego nie można z góry wykluczyć autobusów z silnikiem diesla, szczególnie EURO VI, które charakteryzują się wysokimi parametrami środowiskowymi. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Cel tematyczny 6  Uwagi KE dot. zbyt małej alokacji przeznaczonej na gospodarkę odpadami Do wyjaśnienia z KE. IZ przedstawi dodatkowe informacje, służące uzasadnieniu dla określonego podziału alokacji.  Uwaga KE dot. realizacji interwencji w obszarze gospodarki odpadami zgodnych z dyrektywą odpadową Do wyjaśnienia z KE jak należy rozumieć uwagę odnośnie uwzględnienia spalarni w ramach kompleksowych projektów. Zgodnie z UP na poziomie regionalnym realizowane będą kompleksowe inwestycje w zakresie rozwoju systemu gospodarki odpadami komunalnymi w regionach gospodarki odpadami komunalnymi, w których nie przewidziano termicznego przekształcania odpadów. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Cel tematyczny 6  Uwaga KE dot. zbyt priorytetowego traktowania kultury w ramach CT 6 Do wyjaśnienia z KE. IZ przedstawi dodatkowe informacje, służące uzasadnieniu dla określonego podziału alokacji.  Uwagi KE dot. określenia maksymalnej kwoty wsparcia projektu w zakresie kultury Do wyjaśnień z KE. Konieczność ustalenia, czy obowiązkowe jest wprowadzenie ograniczenia wsparcia do projektów tzw. małej skali w oparciu o wartość kosztów kwalifikowanych 5 mln euro.  Uwagi KE dot. wspierania wydarzeń kulturalnych Do wyjaśnienia z KE czy żadne wydarzenie kulturalne (wystawy, festiwale) nie przynoszące długotrwałych efektów w postaci stałych miejsc pracy i wzrostu korzyści, nie mogą uzyskać wsparcia w ramach RPO WK-P Zgodnie z UP nie będą finansowane projekty dotyczące organizacji imprez o charakterze kulturalnym, takich jak wystawy, festiwale, które nie przynoszą efektów w dłuższej perspektywie czasowej. Uwaga KE stoi w sprzeczności z zapisami UP. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Cel tematyczny 7  Uwagi KE dot. przeznaczenia zbyt dużych środków na drogi w porównaniu z koleją Do wyjaśnienia z KE. Biorąc pod uwagę zidentyfikowane potrzeby w zakresie inwestycji w transport kolejowy zastosowane proporcje są prawidłowe. IZ przedstawi dodatkowe informacje w tym zakresie. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Cel tematyczny 8  Uwaga KE dot. ryzyka pokrywania się wspierania jednostek chorobowych na poziomie krajowym i regionalnym Do wyjaśnienia z KE. Na poziomie krajowym będą opracowywane programy profilaktyczne dla jednostek chorobowych, dla których do tej pory nie było realizowanych programów. Z kolei na poziomie regionalnym wspierana będzie realizacja programów z zakresu profilaktyki raka szyjki macicy, piersi i jelita grubego. Możliwe jest ponadto wdrażanie programów profilaktycznych dla jednostek chorobowych specyficznych dla danego regionu. W zakresie działań związanych z profilaktyką zdrowotną przewidywane są ponadto mechanizmy koordynacyjne, zapobiegające powielaniu się wsparcia (wszelkie działania w tym zakresie będą rozpatrywane przez KS do spraw koordynacji interwencji EFSI w obszarze zdrowia, kwestie programów profilaktycznych zostaną uregulowane w wytycznych MIR oraz w dodatkowych opracowaniach MZ). Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność  Uwagi KE dot. podejścia do idei realizacji RLKS Do wyjaśnienia z KE. W opinii IZ każda inicjatywa, którą będzie realizowała lokalna społeczność albo w której będzie ona uczestniczyła jest pożądana z punktu widzenia idei RLKS. Inicjatywy te będą musiały jednak realizować określone w LSR wskaźniki, w związku z tym w ocenie IZ realizowane w ramach RLKS za pomocą środków EFSI zadania nie mogą być niezwiązane z celami RPO. Należy zwrócić uwagę na fakt, że LSR będzie oceniana m.in. pod kątem realizacji celów RPO. W opinii IZ uwagi KE dotyczące realizacji przez LGD konkretnych typów działań stoją w sprzeczności z zapisami wytycznych KE dot. RLKS, w których mowa jest o realizacji RLKS z uwzględnieniem lokalnych potencjałów i potrzeb oraz zapisami UP, gdzie określono wyłącznie PI oraz kierunki działań, które realizować może RLKS, bez uszczegóławiania konkretnych działań. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne  Uwaga KE dot. uzasadnienia podejścia terytorialnego w RPO WK-P Do wyjaśnienia z KE. IZ doprecyzuje i uzasadni kwestię zasadności zastosowania podejścia terytorialnego w RPO.  Uwaga KE dot. braku skoncentrowania się w ramach ZIT na polepszeniu powiązań funkcjonalnych pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem i skupieniu się na każdym obszarze z osobna Do wyjaśnienia z KE. Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego

Dziękuję za uwagę Wydział Programowania Europejskiego Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego