Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. Plac Bankowy 2, 00-095 Warszawa, tel./fax +48 22 323 77 50-51, www.zdgtor.pl Prawne, organizacyjne i techniczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Rejestracja pojazdów kolejowych oraz zmiana danych rejestrowych w NVR Warszawa,
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Urząd Transportu Kolejowego Decyzje zatwierdzające stawki jednostkowe opłat na rozkład jazdy pociągów 2012/2013 Urząd Transportu Kolejowego Warszawa, 23.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
PRIORYTETOWA ODPRAWA AUTOKARÓW eBOOKING BUS
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
FREIGHTLINER PL SP. Z O.O.. Freightliner PL (skrót FPL) - to prywatny przewoźnik kolejowy. Członek brytyjskiej grupy Freightliner Group, wiodącego operatora.
Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
INFRASTRUKTURA SPORTOWA W LATACH OBIEKTÓW SPORTOWYCH.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Transport Międzynarodowy i Spedycja. Historia firmy Powstanie firmy 2009 Zakup 2 ha gruntów pod budowę 2010 Rozpoczęcie budowy parkingu i serwisu 2011.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
„O lataniu wiemy wszystko…”.  FDS OPS Sp. z o.o. ul. Pilchowicka 9/ Warszawa NIP: REGON: KRS: Kapitał zakładowy:
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Zarządzanie systemami dystrybucji
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Zespół telematyczny ERA Warszawa, r.
Regionalne warsztaty TAF TSI
DIALOG TECHNICZNY – KW-P-11/ Poznań, r.
Poznań – Warszawa: sprawna komunikacja podczas modernizacji
Struktura kanałów marketingowych
INFORMACJA na temat przedsięwzięć kolejowych w RPO WP
Przychody i koszty działalności
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. Plac Bankowy 2, Warszawa, tel./fax , Prawne, organizacyjne i techniczne wyzwania wynikające z otwarcia dostępu do infrastruktury i konkurencji Юридические, организационные и технические вызовы вытекающие из открытия доступа к инфраструктуре и конкуренции м. Київ, 19 luty Tadeusz Syryjczyk, Тадеуш Сирийчик, Partner ZDG TOR, przewodniczący Rady Przewoźników, Tadeusz Syryjczyk (Тадэуш Сырыйчык) Партнёр в ГЭК ТОР, Председатель Совета Перевозчиков

2 Skutki otwarcia dostępu Последствия открытия доступа Otwarcie dostępu do infrastruktury ma dwojakie konsekwencje: 1. Umożliwia powstanie konkurencyjnego realnego rynku przewozów kolejowych towarowych i – jak pokazała praktyka – w bardzo ograniczonym zakresie – pasażerskich. 2.Relacje pomiędzy – Działami handlowymi, utrzymaniem taboru, prowadzeniem pociągów, a – Infrastrukturą, planowaniem i prowadzeniem ruchu itd. przestają być stosunkami wewnątrz przedsiębiorstwa regulowanymi przez zarządzanie a stają się stosunkami kontraktowymi regulowanymi przez prawo, władze publiczne (regulacyjne), regulamin dostępu, cennik i umowy. Instrukcje kolejowe są albo prawem albo dokumentami zarządcy Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Открытие доступа к инфраструктуре обладает двойствеными последствиями: 1.Создаёт возможность возникновения конкурентного реального рынка грузовых железнодорожных перевозок и- как показала практика- в очень ограниченном объёме- пассажирских. 2.Отношения между - Торговыми отделами, содержанием подвижного состава, передвижением поездов и - Инфрастуктурой, планированием и управлением движением итд. прекращают своё существование как отношения внутри предприятия регулируемые управлением и становятся контрактными отношениями регулируемыми законом,властями (регулятором), регламентом доступа, прейскурантом и договорами. Железнодорожные инструкции являются или законом или документами администратора

3 Idealny system i zarządca Идеальная система и администратор Przepisy prawne, działania organów publicznych (ministerstwo, regulator), instytucji certyfikujących i praca zarządcy infrastruktury na każdym poziomie – strategii, planowania, zatwierdzania opłat, dopuszczania operatorów, współpracy z operatorami, tworzenia rozkładu jazdy i sprzedaży tras, problemów odszkodowawczych musi – wbrew zastanym nawykom – spełniać dwa kryteria: - Bezstronność zapewniająca fair konkurencję pomiędzy operatorami (przewoźnikami), bez uprzywilejowania któregokolwiek, w tym dotychczasowego narodowego przewoźnika. - Zaangażowanie w stworzenie operatorom najdogodniejszych warunków do konkurencji z transportem drogowym. Końcowego klienta obsługuje operator, ale jakość usługi zależy od infrastruktury Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Законодательство, действия органов власти (министерство,регулятор), сертифицирующих органов и действия администратора инфраструктуры на всех уровнях- стратегии, планирования, утверждения сборов, допуска операторов, сотудничества с операторами, построения расписания поездов и продажи маршрутов, проблем компенсаций должны- вопреки установившимся привычкам- соответствовать двум критериям: -Беспристрастность обеспечивающую честную конкуренцию между операторами (перевозчиками), исключающую привилегированность какого либо перевозчика, в том числе до сих пор действующего- национального. -Стремление создать операторам самые удобные условия для конкуренции с автомобильным транспортом. -Конечного клиента обслуживает оператор, но качество услуги зависит от инфраструктуры

4 Dopuszczenie, umowa, sprzedaż Допуск, Договор, Продажа Procedury dopuszczenia operatora do infrastruktury a potem uruchamiania i prowadzenia ruchu pociągów muszą być – na ile to możliwe – dobrze określone i transparentne. Mogą być przedmiotem skarg do organów ochrony konkurencji, do regulatora rynku kolejowego i sporów sądowych. Dopuszczenie – licencja wydana przez regulatora – jak długo go nie ma – inną władzę publiczną według jasnych kryteriów. Umowa – negocjowana, ale zarządca infrastruktury jest monopolistą, możliwość odwołanie i „nadania umowy” przez organ regulacyjny. Umowa nakłada na operatora obowiązek przestrzegania instrukcji. Sprzedaż tras oraz sprzedaż energii, dostępu do ładowni, różnych usług – na podstawie regulaminu dostępu, cennika i instrukcji Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Процедуры допуска оператора к инфраструктуре, а затем запуска и управления движением поездов должны быть- настолько, насколько это возможно- хорошо определены и прозрачны. Они могут быть предметом жалоб в органы по защите конкуренции, жалоб направляемых к регулятору железнодорожного рынка а также судебных разбирательств. Допуск- лицензия выдана регулятором или- до тех пор пока он не появится- другими властями при соблюдении прозрачных критериев. Договор- согласованный, но администратор инфраструктуры является монополистом; возможность отзыва и „предоставления договора” регулирующим органом. Договор обязывает оператора соблюдать инструкцию. Продажа маршрутов а также продажа энергии, доступа к грузовым дворам, различных услуг- на основании регламента доступа, прейскуранта и инструкции.

5 Opłaty ponoszone przez operatorów Сборы оплачиваемые операторами Punkt wyjścia – podstawowe decyzje: -Skala dotacji państwowych do infrastruktury (inwestycje, modernizacje, utrzymanie … ?). Uwaga: w myśl prawa UE jest niedozwolone, a z punktu widzenia konkurencji kolei z innymi działami transportu – niewskazane pokrywanie wszystkich kosztów zarządcy infrastruktury przez operatorów. -Skala i forma dotowania transportu publicznego (pasażerskiego), ściśle związana z odpowiedzią na pytanie o udziały przewozów towarowych i pasażerskich w kosztach infrastruktury. -Uwzględnienie (Niemcy, Polska) lub nie (Wielka Brytania) klasyfikacji linii kolejowych. -Tonaż pociągu (powszechnie stosowany parametr) albo tonaż i stopień oddziaływania na tory przez konkretny tabor (Wielka Brytania, duża komplikacja, zachęta do wymiany taboru) -Rodzaj towaru – podwyższenie opłaty zależnie od możliwości konkurencyjnych – w Wielkiej Brytanii – dopłaty za zużyta paliwo jądrowe, węgiel dla energetyki i rudę Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Исходная точка- основные решения: -Масштаб государственных субсидий к инфраструктуре (инвестиции, модернизации, содержание...?). Внимание: по законам ЕС недопустимо, а с точки зрения конкуренции железных дорог с другими транспортными отраслями- нежелательно чтобы расходы администратора инфраструктуры несли операторы. -Масштаб и форма субсидирования общественного транспорта (пассажирского), тесно связаны с ответом на вопрос, какова доля грузовых и пассажирских перевозок в расходах на инфраструктуру. -Учитывается (Германия, Польша) или нет (Великобритания) классификация железнодорожных линий. -Тоннаж поезда (широко используемый параметр) или тоннаж и степень воздействия на рельсы конкретным подвижным составом (Великобритания, большая сложность, поощрение поменять подвижной состав). -Вид груза- повышенние сборов в зависимости от конкукрентных возможностей- в Великобритании- приплата за использованное ядерное топливо, уголь для энергетической промышленности и руду.

6 Trasa – rozkład jazdy Маршрут- расписание Zarządca infrastruktury sprzedaje operatorom trasy – miejsca w czasie i na sieci linii kolejowych, czyli rozkład jazdy konkretnego pociągu. Trasy nie mnogą być przedmiotem obrotu, rezygnacja powoduje konieczność poniesienia opłaty rezerwacyjnej. Cele (częściowo sprzeczne) – wykorzystanie przepustowości oraz zaspokojenie oczekiwań operatorów czyli ich klientów. Formy: -Roczny (okresowy) rozkład jazdy pociągów, układany z dużym wyprzedzeniem. Mało odpowiedni dla przewozów towarowych. -Katalogi tras – zbiór gotowych rozkładów (tras) dla odcinków linii, przy zadanych parametrach masy i trakcji, z którego można szybko złożyć trasę na zamówienie. Zaleta - krótki czas odpowiedzi na zamówienie. Wada – sztywne parametry (masa, długość, moc lokomotywy). -IRJ – indywidulany rozkład jazdy, konstruowany na zamówienie. Ważny czas odpowiedzi na zamówienie Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Администратор инфраструктуры продаёт операторам маршрута- места во времени и в сети железнодорожных линий, то есть расписание конкретного поезда. Маршруты не могут быть предметом оборота, с отказом связана необходимость платить сбор за бронь. Цели (частично противоречивы)- использовать пропускную способность а также удовлетворить ожидания операторов то есть их клиентов. Формы: -Годичное (периодическое) расписание поездов, составлляемое с большим опережением. Не очень подходящее для грузовых перевозок.. -Каталоги маршрутов- свод готовых расписаний (маршрутов) для участков линий, из которого, обладая определёнными параметрами массы и тяги, можно быстро составить маршрут по заказу. Плюс-короткое время ожидания ответа. Минус- жёсткие параметры (масса, длина, мощность локомотива). --ИР- индивидуальное расписание, построенное по заказу. Существенно время ответа заказчику.

7 Kluczowy problem – czas realizacji zamówienia – ile godzin przed odjazdem trzeba zamówić trasę. W Polsce od 2000 r KWR, wparcie konstruktora rozkładu, ale dialog z przewoźnikiem papierowy, zasadą było oczekiwanie na IRJ 3 dni. Od 2010 roku Internetowy System Zamawiania Trasy Pociągu - ISZTP i System Konstrukcji Rozkładu Jazdy – SKRJ. Wytworzone w PKP PLK. Baza danych pojazdów trakcyjnych, profile linii kolejowych, opis zamknięć. Zasada działania - zamawiaj i jedź -logowanie dla przewoźników z dostępem -zamówienie trasy elektroniczne, -załatwianie sprawy w pełni automatyczne (katalogi) lub poprzez kontakt Internetowy – bez rozmowy telefonicznej (IRJ). Ключевая проблема- срок реализации заказа-за сколько часов до отъезда нужно заказать маршрут. С 2002 г. в Польше ПКР, поддержка конструктора расписания, но с перевозчиком диалог в бумажном виде, принцип- 3 дня ожидаешь ИР. С 2010 года Интернетная Система Заказа Маршрута Поезда- ИСЗМП и Система Конструирования Расписания- СКР. Созданы в PKP PLK (ПКП ПЛК). База данных тяговых Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Wspomaganie komputerowe warunkiem elastyczności Компьютерная поддержка- условие эластичности транспортных средств, профили железнодрожных линий, описание затворов (стрелочных замыкателей?). Принцип действия- заказывай и езжай -вход в систему для перевозчиков с доступом -электронный заказ маршрута - полностью автоматизированное оформление дела (каталоги) или контакт через Интернет – без телефонного разговора (ИР)

8 ISZTP – Trasy katalogowe tłumaczenie  Trasy katalogowe – oferta tras przygotowana przez PKP PLK. Przewoźnik zadaje w wyszukiwarce parametry – skąd, dokąd, masa brutto, terminy kursowania.  Wyszukiwarka automatycznie łączy trasy odcinkowe z katalogu w zadaną relację.  Przewoźnik wybiera i kupuje trasę. Potwierdzenie i przesłanie do zaineresowanych po około 1minucie – proces całkowicie automatyczny bez udziału konstruktora.  Dziennie około 800 zakupów (przed wprowadzeniem ISZTP – około 400 dziennie) Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Маршруты по каталогу- предложение маршрутов подготовлено ПКР ПЛК. Перевозчик определяет по браузеру параметры- откуда, куда, масса брутто, сроки передвижения. Браузер автоматически соединяет участки маршрутов по каталогу в требуемое сообщение. Перевозчик совершает выбор и покупает маршрут. Подтверждение и отправка заинтересованным спустя ок. 1 минуту- полностью автоматизированный процесс без участия конструктора Ежедневно ок. 800 покупок (до введения ИСЗМП- около 400 в день)

9 Indywidualny Rozkład Jazdy – IRJ Индивидуальное расписание- ИР Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury 1. Zamówienie przez Internet. Gwarancja do 24 h (typowy krajowy). Faktycznie od złożenia wniosku do zarządzenia IRJ od kilku minut od kilku godzin - średnio 1h. 2. Konstruktor potwierdza, system konstruuje rozkład. Centrum monitoruje tempo pracy. Korekty proste dokonywane automatycznie. 3. Dziennie około 2200 IRJ (na 5500 poc/d) 1.Заказ по Интернету. Гарантия до 24 ч (стандартный внутренний). Фактически с момента подачи заявки до получения ИР от нескольких минут к нескольким часам- в среднем 1 ч. 2. Конструктор подтверждает, система конструирует расписание. Центр наблюдает за темпами работ. Простые корректировки совершаются автоматически. 3. Ежедневно ок ИР (для 5500 поезд/д)

10 Narzędzie i wynik SKRJ – tradycyjny, ale… Инструмент и результат СКР- традиционный, но Wyzwania wynikajace z otwarcia dostępu do infratruktury Graficzny rozkład jest narzędziem pracy i obrazuje rezultat. Tradycyjnie były to ręczne wykresy na specjalnie drukowanym papierze. SKRJ - praca kursorem, obrazowanie elektroniczne i w pdf – wydruki lub pliki dla drużyn pociągowych, podgląd wykresów dla przewoźników. Графическое распределение является рабочим инструментом и изображает результат. Традиционно это были вручную выполненные чертежи на особо печатанной бумаге. СКР- работа курсором, элелктронное и PDF изображение- распечатка или файлы для поездной бригады, просмотр чертежей перевозчиками.

Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. Plac Bankowy 2, Warszawa, tel./fax , Dziękuję! Дякую! Тадеуш Сирийчик, partner