1 OKE w Krakowie PR ZYRODA NA SZLAKU SPRAWDZIANU w latach 2002 - 2006 Elżbieta Tyralska - Wojtycza Kraków, wrzesień 2006 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
1 Szkolenia dla nauczycieli szkół podstawowych. 2 Wykorzystanie wyników sprawdzianów w planowaniu pracy nauczycieli przedmiotów matematyczno- przyrodniczych.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ EGZAMINÓW ZAWODOWYCH Warszawa, ul. Łucka 11 tel. /0-22/ , fax: /0-22/
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część IV.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Awans zawodowy nauczycieli.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Rok szkolny 2015/2016 Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich w Glinkach Opracowanie: Zespół ds. analizy sprawdzianów: Elżbieta Wachnik-Kulpa,Agnieszka.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Podstawowe pojęcia termodynamiki chemicznej -Układ i otoczenie, składniki otoczenia -Podział układów, fazy układu, parametry stanu układu, funkcja stanu,
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko- pomorskim w 2013 r. cz.3 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Sylabusy.
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Historia i wiedza o społeczeństwie
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Zapis prezentacji:

1 OKE w Krakowie PR ZYRODA NA SZLAKU SPRAWDZIANU w latach Elżbieta Tyralska - Wojtycza Kraków, wrzesień 2006 r.

2 W opracowaniu zaprezentowano:  przydział zadań do standardów wymagań egzaminacyjnych wynikający z kartotek arkuszy sprawdzianu,  wykaz umiejętności/ czynności uczniów badanych podczas sprawdzianów dotyczących treści przyrodniczych oraz z kontekstem przyrodniczym,  wykaz łatwości badanych umiejętności zaczerpnięty z wyników uzyskanych przez uczniów przystępujących do sprawdzianu na terenie działalności OKE w Krakowie,  przykłady zadań z odpowiednich arkuszy sprawdzaniu w szóstej klasie szkoły podstawowej,  przykładowe standardy pozwalające badać zbliżone grupy umiejętności podczas sprawdzianu i części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego,  komentarze w/w zagadnień.

3 Zestawienie umiejętności przyrodniczych i z kontekstem przyrodniczym według standardów wymagań egzaminacyjnych sprawdzianuSTANDARD Liczba możliwych do uzyskania punktów w pięciu sesjach sprawdzianu Typ zadania Przyrodnicze Z kontekstem 1. Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzystanie wiedzy w praktyce w praktyce 65 Łącznie 2614

4 Liczba punktów możliwych do zdobycia: K

5 Wykaz czynności badanych w standardzie 1. CZYTANIE 1.1. Uczeń odczytuje różne teksty kultury, rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne:  odkrywa sens przenośny informacji zawartej we fragmencie tekstu literackiego - ustala właściwą porę roku, jaka przemija na ziemi, gdy Persefona przebywa u Hadesa,  rozumie tekst utworu poetyckiego – wybiera określenie charakteryzujące odchodzące lato,  odczytuje informację z tekstu popularnonaukowego, rozumie i przetwarza ją, wnioskuje na podstawie przeczytanego tekstu – określa porę roku na wskazanej półkuli; czas, w jakim Ziemia okrąża Słońce; wnioskuje o liczebności pszczelej rodziny w zależności od pory roku; o roli pszczół w pomnażaniu plonów, podaje argument potwierdzający właściwości lecznicze miodu,  wyszukuje i przetwarza informację – wybiera rybę, która wędruje wyłącznie w obrębie wód słonych,  wyjaśnia znaczenie słowa użytego w tekście – zaznacza odpowiednie określenie dla wyrażenia barć.

6 Standard 1. CZYTANIE – przykłady zadań Sprawdzana umiejętność: 1.1. Uczeń odczytuje różne teksty kultury, rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne

7 Wykaz czynności badanych w standardzie 1. CZYTANIE 1.4. Uczeń odczytuje dane z... (różnych rodzajów źródeł) i odpowiada na proste pytania z nimi związane:  odczytuje z mapy kierunek strony świata, kierunek geograficzny pośredni, dane z wykresu,  wybiera dane z tabeli i porządkuje je według określonego kryterium – porządkuje ryby wg szybkości poruszania się w wodzie,  wskazuje współrzędne obiektu, a także usytuowanie określonego obiektu.

8 przykłady zadań Standard 1. CZYTANIE - przykłady zadań Sprawdzana umiejętność: 1.4. Uczeń odczytuje dane z... (różnych rodzajów źródeł) i odpowiada na proste pytania z nimi związane

9

10 Liczba punktów możliwych do zdobycia : 2 K

11 2. PISANIE - przykład zadania Sprawdzana umiejętność: 2.1. Uczeń pisze na temat i zgodnie z celem posługując się różnymi formami wypowiedzi

12 Liczba punktów możliwych do zdobycia : K

13 Wykaz czynności badanych w standardzie 3. ROZUMOWANIE 3.1. Uczeń posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń  umieszcza lata w odpowiednim przedziale czasowym - określa wiek Uczeń określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego  przyporządkowuje ważne odkrycie jego twórcy Uczeń opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą …  wskazuje wyrażenie arytmetyczne prowadzące do obliczenia wartości energetycznej produktu,  wskazuje diagram słupkowy ilustrujący zawartość poszczególnych składników odżywczych w produkcie.

Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności (...) wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je:  rozpoznaje rodzaje kątów,  rozpoznaje zboże na podstawie opisu kwiatostanu,  rozpoznaje zboża wśród innych roślin uprawnych,  wymienia elementy budowy zwierzęcia związane z poruszaniem się w określonym środowisku.  wskazuje sposoby przystosowania się zwierząt do środowiska.

15 przykłady zadań Standard 3. ROZUMOWANIE - przykłady zadań Sprawdzana umiejętność: 3.3. Uczeń określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego

16 przykłady zadań Standard 3. ROZUMOWANIE - przykłady zadań Sprawdzana umiejętność: 3.5. Uczeń opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą …

17 przykłady zadań Standard 3. ROZUMOWANIE - przykłady zadań Sprawdzana umiejętność: 3.6. Uczeń rozpoznaje charakterystycznych cechy i własności (...) wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je

18

19 Liczba punktów możliwych do zdobycia : K

Uczeń posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku  wykorzystuje poznane terminy do wskazania przyczyny zachowania się zwierząt Uczeń wykonuje obliczenia:  dotyczące masy,  różnicy temperatur,  odległości, posługując się skalą planu,  zamiany jednostek odległości. Wykaz czynności badanych w standardzie 5. WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE

Uczeń wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności … i stosuje je do rozwiązania problemu: wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własnościwykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności  szacuje upływ czasu, posługując się kalendarzem,  wykorzystuje w sytuacji praktycznej znajomość kierunków geograficznych na mapie,  oblicza, ile procent całości stanowi wskazana część Uczeń rozumie potrzebę stosowania poznanych zasad:  analizuje wynik obliczeń procentowych i ocenia jego sensowność,  podaje przykład zagrożenia wynikającego z zanieczyszczonego środowiska.

22 przykłady zadań Standard 5. WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE - przykłady zadań Sprawdzana umiejętność: 5.3. Uczeń wykonuje obliczenia

23 Sprawdzana umiejętność: 5.5. Uczeń wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności … i stosuje je do rozwiązania problemuwykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności

24 Sprawdzana umiejętność: 5.3. Uczeń wykonuje obliczenia - c.d.

25 Sprawdzana umiejętność: 5.5. Uczeń wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności … i stosuje je do rozwiązania problemu wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności

26 Sprawdzana umiejętność: 5.8. Uczeń rozumie potrzebę stosowania poznanych zasad

27 Zestawienie łatwości badanych czynności w kolejnych pięciu latach sprawdzianu (lata 2002 – 2005) wyrażone liczbą punktów możliwych do uzyskania

28 Tematy przewodnie arkuszy sprawdzianu Rok Temat przewodni Liczba punktów za zadania P K 2002 Pory roku Przed telewizorem Chleb W wodzie Pszczoły i miody

29 Przykłady spójności wybranych standardów wymagań egzaminacyjnych sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej Sprawdzian Egzamin gimnazjalny 1. Czytanie 1. CzytanieUczeń: 4) odczytuje dane z... oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji Uczeń: 1) odczytuje informacje przedstawione w formie... 2) operuje informacją 2. Pisanie Uczeń: 5) dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji Uczeń: 2f) operuje informacją – czytelnie prezentuje informacje

30 Sprawdzian Egzamin gimnazjalny Rozumowanie Uczeń: 2) przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk 5) opisuje sytuację przedstawiona w zadaniu za pomocą.... 7) dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Uczeń: 4) stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk 2) posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych 1) wskazuje prawidłowości w procesach w funkcjonowaniu układów i systemów 5) opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą.... II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji Uczeń: 2) operuje informacją 8) ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania 9) analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów Uczeń: 1) stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów 2) analizuje sytuację problemową 3) tworzy modele sytuacji problemowej 4) tworzy i realizuje plan rozwiązania 5) opracowuje wyniki

31 Sprawdzian Egzamin gimnazjalny 4. Korzystanie z informacji Uczeń: 1) wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji Uczeń: 2) operuje informacją 5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce Uczeń: 1) wykonuje obliczenia dotyczące... I. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur Uczeń: 2) wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych 3) posługuje się własnościami figur:

32 Na podstawie analizy badanych umiejętności w pięciu sesjach sprawdzianu może pojawić się pytanie - czy 26 punktów za zadania badające umiejętności przyrodnicze w kolejnych pięciu latach może satysfakcjonować przyrodników? Pamiętajmy, ze pozostałe 14 punktów dotyczyło zagadnień z kontekstem przyrodniczym. A poza tym w wielu przypadkach zadania zaliczone do grupy przyrodniczych zostały w kartotekach testów zakwalifikowane do umiejętności związanych z odczytywaniem różnych tekstów kultury. Jednak analiza umiejętności, jakimi musiał wykazać się uczeń dotyczyła problematyki przyrodniczej, dlatego tak właśnie zostały w niniejszym opracowaniu zakwalifikowane.

33 Jednakże jeśli uświadomimy sobie, że w ramowym planie nauczania dla sześcioletniej szkoły podstawowej w ciągu trzech lat nauki na zajęcia z przyrody mamy do dyspozycji 9 godzin tygodniowo, co stanowi ok. 11% z 84 godzin przeznaczonych tygodniowo w cyklu trzyletnim na realizację wszystkich zajęć edukacyjnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, to dyskomfort ten może nie będzie już tak duży. Bo jeśli wziąć pod uwagę tylko liczbę punktów możliwych do uzyskania przez zdających za umiejętności badane zadaniami przyrodniczymi w kolejnych pięciu sesjach sprawdzaniu, to udział tych umiejętności w ogólnej liczbie możliwych do uzyskania punktów wynosi 13%.

34 Musimy jednak uświadomić sobie, że egzamin zewnętrzny, jakim jest sprawdzian, ma charakter ponadprzedmiotowy i jego cele odbiegają od celów edukacji wewnątrzszkolnej związanej z realizacją podstawy programowej. A przeprowadzona analiza powinna przekonać nas, że zagadnienia przyrodnicze są właściwie reprezentowane w sprawdzianie. Z pewnością uczniowie podczas sprawdzianu nie mają możliwości zaprezentować całej gamy swoich umiejętności, jakie posiadają dzięki rzetelnej pracy przyrodników, jednak sprawdzian nie jest konkursem ani nauczaniem wewnątrzszkolnym i każdy z tych elementów edukacji rządzi się własnymi zasadami.

35 Do zobaczenia na przyrodniczym szlaku