Zmiany regulacji prawnych dotyczących planowania przestrzennego w kontekście realizacji KPZK 2030 Dariusz Brzozowski, BPP w Lublinie Spotkanie zespołu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 7.1 RPO WL na lata Dariusz Król Dyrektor Departamentu Wdrażania EFRR Urząd Marszałkowski Województwa.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Warszawa, MIiR, PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI REALIZACJA ZMIAN REALIZACJA ZMIAN ORGANIZACYJNO – FUNKCJONALNYCH W POLICJI.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
VIII POSIEDZENIE PODKOMITETU MONITORUJĄCEGO do spraw zrównoważonego rozwoju 18 lipca 2011 r. Daglezja, Przysiek.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Ocena zagrożenia powodziowego na Mazowszu – doświadczenia z powodzi zimowej i letniej 2010 roku Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2011 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. w Gdańsku Czyste Miasto Gdańsk ① Zwolnienia/zatrudnienia w 2013 roku ( - 50 osób +51 ) ② Najczęściej występujące powody.
Plany zarządzania kryzysowego.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Jak to z przedszkolami w Piastowie bywało Od Skorupki do Godebskiego.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
AKADEMIA ROLNICZA im. H. Kołłątaja w Krakowie Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji RENATURYZACJA RZEKI NIDY Prof.dr hab.Wojciech Bartnik Prof. dr hab.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego
Lokalne źródła prawa – zarys
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Zmiany regulacji prawnych dotyczących planowania przestrzennego w kontekście realizacji KPZK 2030 Dariusz Brzozowski, BPP w Lublinie Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej MIiR, 11 kwietnia 2014 r.

Założenia i kierunki działań KPZK 2030 w kontekście regulacji prawnych Rola planu zagospodarowania przestrzennego województwa Kodeks urbanistyczno-budowlany

Założenia KPZK 2030 przeorganizowanie systemu i wprowadzenie rozwiązań prawnych i instytucjonalnych pozwalających na budowę spójnego, hierarchicznego układu planowania i zarządzania przestrzennego zwiększenie roli koordynacyjnej polityki przestrzennej w stosunku do polityk sektorowych

Kierunki działań KPZK 2030 Budowa sprawnego systemu planowania przestrzennego ▫ poszerzenie obligatoryjności planowania, ▫ hierarchizacja planów – zgodnie z hierarchią celów rozwoju społecznego i gospodarczego, ustalanych przez władze krajowe, regionalne i lokalne, ▫ wprowadzenie obligatoryjności projektowania funkcjonalnego (urbanistycznego i ruralistycznego)

Kierunki działań KPZK 2030 Przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego ▫ wyeliminowanie decyzji administracyjnych z ustawodawstwa dotyczącego zagospodarowania przestrzeni ▫ mpzp jako podstawowy dokument służący zarządzaniu przestrzenią, szczególnie dla przestrzeni publicznych oraz obszarów o największej presji inwestycyjnej, ▫ wprowadzenie ustawowego obowiązku planistycznego dla terenów rozwojowych wyznaczonych w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, ▫ rozdzielenie na drodze ustawowej prawa własności nieruchomości od prawa do jej zagospodarowania i zabudowy, ▫ określenie i wprowadzenie ograniczeń w opracowywaniu i uchwalaniu planów miejscowych dla terenów o bardzo małej powierzchni, ▫ wprowadzenie regulacji prawnych uniemożliwiających rozpraszanie zabudowy, zabudowę wzdłuż dróg krajowych i wojewódzkich, na terenach pozbawionych infrastruktury i na terenach ryzyka powodziowego,

Kierunki działań KPZK 2030 Monitorowanie procesów przestrzennych ▫ budowa systemu w oparciu o infrastrukturę danych przestrzennych ▫ pozwoli na ocenę działań wszystkich zaangażowanych podmiotów na różnych poziomach, od lokalnego, przez regionalny, krajowy, po europejski, ▫ platforma współpracy w zakresie wyznaczania celów i działań mających wpływ na przestrzeń,

Kierunki działań KPZK 2030 Przeciwdziałanie fragmentacji przestrzeni przyrodniczej ▫ ochrona planistyczna łączności ekologicznej i integralności obszarów o najwyższych walorach przyrodniczych ▫ umocowanie prawne systemu korytarzy ekologicznych ▫ zarządzanie przestrzenią funkcjonalną korytarzy ekologicznych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i studiach gminnych

Kierunki działań KPZK 2030 Ochrona i gospodarowanie krajobrazem ▫ objęcie ochroną prawną najcenniejszych pod względem przyrodniczym i kulturowym krajobrazów naturalnych i historycznych, w tym układów urbanistycznych i ruralistycznych oraz stanowisk archeologicznych, ▫ ochrona dorobku współczesnej architektury i urbanistyki,

Kierunki działań KPZK 2030 Gospodarowanie zasobami wód powierzchniowych i podziemnych ▫ wprowadzenia ilościowych standardów urbanistycznych dotyczących kształtowania przestrzeni przyrodniczej i regulowania zdolności zatrzymywania wody na terenach zurbanizowanych ▫ wprowadzenie zachęt fiskalnych skłaniających do zmniejszenia zrzutów wód opadowych do komunalnej instalacji burzowej

Pzpw jako narzędzie realizacji KPZK Integracja działań w zakresie funkcjonowania spójnej sieci ekologicznej ▫ określenie przestrzeni funkcjonalnej umocowanego prawnie systemu korytarzy ekologicznych ▫ zapewnienie integracji miejskich systemów przyrodniczych z terenami otwartymi w ich otoczeniu Zabezpieczenie cennych gospodarczo złóż kopalin ▫ wprowadzenie prawnej i planistycznej ochrony złóż kopalin (przez co rozumie się także zasoby wód leczniczych i termalnych oraz piasków morskich i torfów) oraz możliwości ich wykorzystania zgodnie z wartością użytkową i zagospodarowania powierzchni nad złożem ▫ objęcie rezerwą planistyczną potencjalnych obszarów koncesyjnych w planach wszystkich szczebli

Pzpw jako narzędzie realizacji KPZK Gospodarowanie zasobami wód powierzchniowych i podziemnych kraju ▫ wyznaczenie obszarów kształtowania retencji, uwzględniające bilans zasobów wodnych zlewni oraz zarządzanie ryzykiem powodzi, ▫ wyznaczenie ekologicznych obszarów funkcjonalnych, ▫ lokalizowanie przemysłów wodochłonnych wyłącznie na obszarach wyznaczonych w planach wojewódzkich, ▫ wyznaczenie obszarów ochrony wód podziemnych i restytucji obszarów mokradłowych,

Pzpw jako narzędzie realizacji KPZK Zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych ▫ wyznaczenie stref zakazu wykorzystania lub ograniczonego rozwoju (wraz z określeniem rodzaju i zakresu tego ograniczenia) różnych form energetyki odnawialnej ▫ wyznaczenie stref dla rozwoju energetyki wiatrowej i innych źródeł odnawialnych, ▫ wskazanie warunków wykorzystania istniejących i planowanych budowli hydrotechnicznych do produkcji energii, ▫ określenie obszarów wykorzystania energii geotermalnej ▫ określenie lokalizacji wieloletnich plantacji roślin energetycznych, przy jednoczesnym ograniczeniu jej niekontrolowanej ekspansji na innych obszarach, zwłaszcza na terenach cennych przyrodniczo.

Pzpw jako narzędzie realizacji KPZK element systemu planowania rozwoju województwa pełniący (razem ze strategią) rolę koordynacyjną wobec wszystkich przedsięwzięć podejmowanych w obszarze województwa, uwzględnia plany i strategie dla obszarów funkcjonalnych poziomu krajowego, makroregionalnego, regionalnego, ustalenia pzpw jako wiążące wytyczne dla mpzp oraz innych formy realizacji polityki przestrzennej na poziomie lokalnym (zmiana charakteru prawnego pzpw, mpzp obarczone wadą prawną),

Pzpw jako narzędzie realizacji KPZK Wzmocnienie rangi i roli pzpw ▫ Określenie obligatoryjnych elementów planu wypełniających delegacje KPZK stanowiących podstawę koordynacji planowania ponadregionalnego ▫ Doprecyzowanie obligatoryjnych elementów studiów i planów miejscowych (tekst, rysunek), które są wynikiem ustaleń pzpw ▫ Wzmocnienie ▫ Zdefiniowanie, doprecyzowanie i ujednolicenie pojęć, np.:  ustalenia pzpw (art. 11 pkt 6 występuje o uzgodnienie projektu studium z zarządem województwa w zakresie jego zgodności z ustaleniami pzpw)  część pzpw (art. 39 ust. 6 dla obszaru metropolitalnego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa)

Kodeks urbanistyczno-budowlany Teza 1. Celem ustawy – Kodeks urbanistyczno- budowlany, zwanej dalej Kodeksem, jest całościowe uregulowanie procesu inwestycyjno-budowlanego z poszanowaniem ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, konstytucyjnej gwarancji ochrony prawa własności, samodzielności planistycznej gminy oraz zasad sprawnego wyważania interesów: publicznego i indywidualnego. Planowanie przestrzenne to sfera określająca m. in. możliwości lokalizacji inwestycji i stanowienia prawa (mpzp), a proces inwestycyjno-budowlany (realizacja inwestycji) to sfera postępowań administracyjnych

Kodeks urbanistyczno-budowlany Hierarchiczność planowania oraz przywrócenie i utrwalenia ładu przestrzennego ▫ Objęcie regulacjami Kodeksu aspektów dotyczących (teza 2):  systemu aktów planowania przestrzennego gminy,  przeznaczenia terenu na określone cele, w szczególności budowlane,  zasad oraz warunków zagospodarowania i zabudowy terenu nie sprzyja zachowaniu i odbudowie ładu przestrzennego oraz zachowaniu hierarchiczności planowania (dokumentów planistycznych) ▫ Uwarunkowania przestrzenne determinują możliwość realizacji inwestycji, a nie inwestycja determinuje uwarunkowania przestrzenne ▫ Monitoring procesów przestrzennych ▫ Osłabianie relacji poziomu regionalnego i lokalnego będących podstawą hierarchiczności (spójności) planowania

System planowania przestrzennego i proces realizacji inwestycji SUIKZP MPZP PZPW KPZK Proces inwestycyjno -budowlany

Dziękuję za uwagę! Dariusz Brzozowski Główny Projektant Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie tel