Pakt dla obszarów wiejskich XXX Zgromadzenie Ogólne Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, 18-19 kwietnia 2016 r. Nina Dobrzyńska,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Pakt dla obszarów wiejskich XXX Zgromadzenie Ogólne Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, kwietnia 2016 r. Nina Dobrzyńska, Zastępca Dyrektora Departament Strategii, Analiz i Rozwoju MRiRW

Istota Paktu dla obszarów wiejskich Dokument wynikający z Programu Działań Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na lata Społeczne i polityczne porozumienie dotyczące wsparcia obszarów wiejskich. Identyfikacja priorytetów wsparcia i wskazanie źródeł ich finansowania.

Funkcje Paktu dla obszarów wiejskich Dokument o charakterze porozumienia społecznego i politycznego, integrujący kompleksowo działania wielu podmiotów (administracji rządowej i samorządowej, lokalnych społeczności, organizacji społecznych i zawodowych) w realizacji wspólnego celu, jakim jest szeroko rozumiany rozwój obszarów wiejskich. Wskazanie i opisanie wybranych instrumentów z różnych polityk, które mogą przyczynić do bardziej efektywnego oddziaływania na poszczególne dziedziny rozwoju obszarów wiejskich. Zapewnienie odpowiedniego ukierunkowania wsparcia na rzecz obszarów wiejskich, realizowanego na poziomie regionalnym i krajowym przy wykorzystaniu środków krajowych i UE (RPO, PO, PROW, budżet, fundusze krajowe).

Pakt dla obszarów wiejskich a Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju Zakres Paktu będzie skorelowany z zaprezentowanymi przez Ministerstwo Rozwoju założeniami dla Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju (SOR), w których Pakt został wskazany jako element 5 filara rozwoju (Zrównoważony rozwój społeczny i regionalny). Prace nad SOR - udział MRiRW, tak, by zabezpieczyć interesy obszarów wiejskich w największym możliwym zakresie. SOR zastąpi dotychczasową średniookresową Strategię Rozwoju Kraju 2020, a jej przyjęcie na poziomie Rady Ministrów będzie skutkowało koniecznością dostosowania dotychczasowych strategii zintegrowanych, w tym Strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata

Dwa zestawy działań w ramach Paktu dla obszarów wiejskich Pakt „krótkookresowy” - rozwiązania w ramach istniejących instrumentów, aby w większym stopniu były ukierunkowane na obszary wiejskie, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami, wymagających najpilniejszej reakcji. Zawiera listę najistotniejszych przedsięwzięć, przewidzianych do realizacji w najbliższym czasie. Pakt „długokresowy” – propozycje głębokich zmian legislacyjnych, instytucjonalnych czy programowych. Zawiera koncepcję długofalowego rozwoju systemu zarządzania na obszarach wiejskich, określa docelową/pożądaną strukturę instytucjonalną i organizacyjną oraz tworzy podwaliny pod wieloletni system zarządzania oraz finansowania obszarów wiejskich, zarówno ze źródeł krajowych, jak i zagranicznych. 5

kryteria wyboru – kryteria merytoryczne szczegółowe, skutkujące uzyskaniem przez wnioskodawcę dodatkowych punktów w przypadku projektów konkursowych; –bezpośrednie – kryteria odnoszące się wprost do obszarów wiejskich; –pośrednie – kryteria odnoszące się obszarów peryferyjnych lub o niskich wskaźnikach dostępu do usług publicznych; dedykowane działania – np. rozwój przedsiębiorczości na obszarach Natura 2000; beneficjent – zaproponowanie grupy beneficjentów – np.: rolników i ich domowników w działaniach dotyczących reorientacji zawodowej lub rolników w przypadku działań dotyczących OZE. Ponadto wsparcie dla spółdzielni socjalnych i innych podmiotów ekonomii społecznej na obszarach wiejskich; wydzielone koperty na obszary wiejskie; dedykowane nabory – dla mieszkańców obszarów problemowych/peryferyjnych – np. popegeerowskich; Potencjalne sposoby wzmocnienia/ ukierunkowania wsparcia obszarów wiejskich w Polityce Spójności

innowacyjne działania – rozwiązania, których zastosowanie jest adekwatne dla specyficznych problemów danego obszaru/regionu – np. rozwiązania mobilne, usługi pocztowe, usługi społeczne, opiekuńcze; działania informacyjno-promocyjne – służące czytelnemu przedstawianiu potencjalnym beneficjentom możliwości wsparcia w ramach programu; projekty zintegrowane – łączenie działań (EFS/EFRR) w celu kompleksowego wsparcia lub rozwiązania problemu zgodnie z potrzebami danego obszaru; instrument RLKS – zastosowanie we wszystkich RPO (obecnie tylko w programach kujawsko-pomorskim i podlaskim) lub instrument pośredni; komplementarność wsparcia – interwencja przy wykorzystaniu środków UE z różnych źródeł (np. RPO oraz PROW), a także środków krajowych np. NFOŚiGW, WFOŚiGW; specyficzne podejście – programowanie wsparcia przy uwzględnieniu specyfiki obszarów wiejskich np. rozwój przedsiębiorczości.

Zespół ds. opracowania Paktu dla obszarów wiejskich Organ pomocniczy Ministra RiRW, działający pod jego kierownictwem. Pracom przewodniczy Pan Ryszard Zarudzki – Podsekretarz Stanu MRiRW. W skład wchodzą przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, ośrodków naukowych oraz instytucji ochrony środowiska. Zadaniem zespołu jest opracowanie wstępnych założeń do projektu Paktu (propozycje niezbędnych do wykonania zadań i przedsięwzięć, zmian legislacyjnych i organizacyjnych, identyfikacja źródeł ich finansowania), a następnie projektu dokumentu Paktu na podstawie tych założeń. 8

Prace Zespołu ds. opracowania Paktu dla obszarów wiejskich – analiza potrzeb Poproszono szereg podmiotów zewnętrznych (samorządy województw, instytuty naukowe, eksperci zewnętrzni) o wskazanie i opisanie najważniejszych z ich punktu widzenia działań i inicjatyw do realizacji na obszarach wiejskich. W odpowiedzi przesłano 457 zgłoszeń. Jedna czwarta zgłoszonych propozycji dotyczyła przedsięwzięć w obszarze tematycznym Gospodarowanie zasobami wodnymi. W czołówce pod względem zgłoszonych przedsięwzięć znalazły się także następujące obszary: Ochrona gleb, wody i powietrza przed zanieczyszczeniami; Rozwój przedsiębiorczości (w tym dostęp do instytucji otoczenia biznesu); Modernizacja energetyki na obszarach wiejskich, w tym tworzenie rozproszonych źródeł energii. 9

Obszary priorytetowe Paktu dla obszarów wiejskich  Dostęp do usług zdrowotnych i opiekuńczych,  Wyrównywanie szans edukacyjnych i w dostępie do dóbr kultury,  Wahadłowa mobilność przestrzenna,  Włączenie cyfrowe i pocztowe obszarów wiejskich,  Modernizacja energetyki na obszarach wiejskich, w tym tworzenie rozproszonych źródeł energii,  Pielęgnowanie i wykorzystanie zasobów środowiskowych oraz kulturowych i dziedzictwa narodowego,  Ochrona gleb, wody i powietrza przed zanieczyszczeniami,  Gospodarowanie zasobami wodnymi, 10

Obszary priorytetowe Paktu dla obszarów wiejskich cd.  Bezpieczeństwo fizyczne na obszarach wiejskich (policja, służby ratownicze, zabezpieczenie przed klęskami żywiołowym,  Rozwój przedsiębiorczości (w tym dostępu do instytucji otoczenia biznesu),  Mobilność i doskonalenie zawodowe oraz kształcenie przez całe życie,  Przezwyciężanie ubóstwa i wykluczenia społecznego,  Ład przestrzenny i rewitalizacja,  Gospodarowanie ziemią i poprawa struktury gospodarstw rolnych,  Wartość dodana w sektorze rolnym,  Stabilność rynków rolnych i ograniczanie ryzyka w sektorze rolnym,  Bezpieczeństwo i wysoka jakość żywności. 11

Filary Paktu dla obszarów wiejskich 12 WYKORZYSTANIE EUROPEJSKICH FUNDUSZY STRUKTURALNYCH I INWESTYCYJNYCH FUNDUSZE KRAJOWE

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ