1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Polityka transportowa Cele, zadania i narzędzia polityki transportowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SEKA S.A. profil działalności. SEKA S.A. SEKA S.A. to firma doradczo-szkoleniowa prowadząca działalność w zakresie: outsourcingu.
Advertisements

Z-ca dyrektora ds. koordynacji wdrażania DEPARTAMENT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO referat wyboru projektów i informacji - N DYREKTOR DEFS sekretariat.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Opole, 2 października 2015 r.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Technik rachunkowości Czas trwania nauki: 2 lata.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Zapraszamy na studia Promocja WNEI. Wydział Nauk Ekonomicznych i Informatyki Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku.
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Polityka transportowa Cele, zadania i narzędzia polityki transportowej

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Celem polityki transportowej jest całokształt poczynań państwa, rządu oraz podmiotów centralnych i pośrednich związanych z programowaniem i realizacją rozwoju działalności transportowej. Są to czynności związane z:  Tworzeniem terytorialnej struktury rzeczowo- organizacyjnej  Kształtowaniem zasad ekonomiczno-prawnych funkcjonowania i eksploatacji tego systemu  Oddziaływaniem na potrzeby, w tym popyt rynkowy usług transportowych

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Celami przedmiotowymi transportu w zakresie rozwoju infrastruktury ekonomicznej (technicznej) są:  Rozwój sieci dróg  Rozwój punktów i węzłów transportowych Celami przedmiotowymi transportu w zakresie rozwoju infrastruktury społecznej są:  Rozwój systemu szkolnictwa i oświaty zawodowej  Rozwój nauki i techniki w zakresie transportu

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Celami przedmiotowymi transportu w zakresie jego racjonalizacji funkcjonowania są:  Oddziaływanie na właściwe wyposażenie suprastrukturalne transportu  Rozwój nowoczesnej organizacji i zasad funkcjonowania transportu  Oddziaływanie na urynkowienie (ekonomizację) działalności przedsiębiorstw transportowych i optymalny (rynkowy) podział zadań transportowych  Rozwój (wdrażanie) nowoczesnych systemów obsługi klientów  Oddziaływanie na polepszenie bezpieczeństwa oraz na ograniczenie oddziaływania na środowisko przez transport  Oddziaływanie na deregulację i liberalizację zasad funkcjonowania transportu

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia W polityce lokalnej zadania i cele transportu odnoszą się do:  Wzrostu ilościowego i rozwoju jakościowego urządzeń transportowych  Usprawnienia funkcjonowania transportu przez uruchomienie regularnej komunikacji w transporcie pasażerskim  Dużego nasycenia sprawnym i zróżnicowanym jakościowo taborem przewozowym  Ukształtowania rynku konsumenta na rynku usług transportowych

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia W polityce regionalnej główne zadania polegają na zapewnieniu dostępności do środków komunikacji zbiorowej Ogólnokrajowa polityka transportowa wymaga podjęcia działań odnoszących się do głównych elementów struktury przestrzennej kraju:  Układu węzłowego (system osadniczy)  Układu strefowego (rolnictwo, leśnictwo, gospodarka wodna, rekreacja)  Układu liniowego (infrastruktura)

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia W polityce globalnej procesy dostosowawcze obejmują tworzenie wspólnych normatywów i rozwiązań:  Technicznych  Technologicznych  Organizacyjno-funkcjonalnych  Prawno-ekonomicznych  Ekologicznych  Informatycznych  Kadrowych

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Krajowe podmioty polityki transportowej:  Organy przedstawicielskie (Sejm i Senat)  Rada Ministrów (rząd) i inne organy administracji centralnej  Resorty i związki gospodarcze z Ministerstwem Infrastruktury na czele  Organy władzy samorządowej

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Do zakresu działania Ministra należy tworzenie warunków do:  Budowy, utrzymania i eksploatacji kolei, dróg publicznych, portów lotniczych i morskich  Ruchu drogowego i lotniczego oraz żeglugi śródlądowej i morskiej  Przewozu osób i rzeczy środkami transportu kolejowego,drogowego, morskiego, lotniczego i żeglugi śródlądowej

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Minister wykonuje swoje działania poprzez:  Opracowanie polityki państwa w zakresie transportu  Udział w planowaniu społeczno-gospodarczym i finansowym  Inicjowanie przedsięwzięć i tworzenie warunków w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania transportu  Zapewnienie warunków i udział w kształtowaniu zasad współpracy z zagranicą oraz inicjowanie i realizowanie porozumień międzynarodowych w zakresie transportu  Ogłaszanie taryf i wysokości opłat za usługi transportowe  Realizację zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Kompetencje Ministra są następujące:  Wypracowanie koncepcji i kreowanie polityki transportowej  Przygotowanie decyzji rządowych w sprawie transportu (w tym projekty ustaw)  Nadzór nad standaryzacją techniczną środków trwałych  Ustalanie zasad bezpieczeństwa ruchu oraz eksploatacji  Opracowanie norm w zakresie licencjonowania działalności transportowej  Nadzór nad funkcjonowaniem transportu  Współpraca z innymi resortami

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Międzynarodowe podmioty polityki transportowej:  Komisja Europejska – DGET  Europejska Komisja Gospodarcza ONZ  Europejska Konferencja Ministrów Transportu  Organizacje branżowe jak IRU, IATA, FIATA, Komisja Reńska, OSŻD, IMO

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Przedmiotami polityki transportowej są:  Jednostki administracji państwowej i terenowej (samorządowej)  Przedsiębiorstwa świadczące usługi transportowe  Usługobiorcy (użytkownicy) transportu

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Metody polityki transportowej  Liberalizm, neoliberalizm  Interwencjonizm: protekcjonizm, etatyzm, nacjonalizacja, planowanie, koordynacja Narzędzia protekcjonistyczne:  Dotacje (subwencje), cła, kontyngenty, limity, licencje, kwoty, zakazy

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Narzędzia ekonomiczne (parametryczne):  Stawki taryfowe, podatkowe, celne, ubezpieczeniowe, amortyzacyjne  Premie, subwencje, dotacje, ulgi podatkowe  Stopy oprocentowania kredytu  Normatywy w zakresie podziału zysku, amortyzacji, obowiązkowych depozytów i kaucji  Płace, ich systemy i stawki  Zamówienia rządowe

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Narzędzia pozaekonomiczne (nieparametryczne) – administracyjne:  Zarządzenia i uchwały (nakazy, zakazy)  Koncesje i limity, kwoty, licencje, zezwolenia  Narzędzia polityki kadrowej  Etatyzacja i prywatyzacja  Decyzje lokalizacyjne  Przydziały, rozdzielnictwo, reglamentacja usług  Zalecenia

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Narzędzia pozaekonomiczne (nieparametryczne) – prawne:  Akty normatywne odnoszące się do struktury organizacyjnej, funkcjonalnej i własnościowej podmiotów i systemów  Normatywy techniczne dotyczące konstrukcji i eksploatacji środków trwałych

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Narzędzia pozaekonomiczne (nieparametryczne) – informacyjne:  Zadania planów rocznych, wieloletnich i perspektywicznych  Informacje o spodziewanych zmianach w gospodarce narodowej i świecie  Informacje o sytuacji popytowo-podażowej, preferencjach klientów  Prognozy demograficzne  Informacje o spodziewanych dochodach i wydatkach ludności

Polityka transportowa - cele, zadania, narzędzia Narzędzia pozaekonomiczne (nieparametryczne) – moralne  Odznaczenia, wyróżnienia nadawane przedsiębiorstwom lub (i) ich pracownikom  Apele nakłaniające do określonych postaw i działań  Propagowanie określonych postaw i działań