Awans zawodowy nauczycieli.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sześciolatek idzie do szkoły
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Programy nauczania.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Sześciolatek idzie do szkoły
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Awans zawodowy nauczyciela
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Nowe rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Awans zawodowy nauczycieli

Akta prawne regulujące awans zawodowy Ustawa – Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r (Rozdział 3a) Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 1 grudnia 2004 r

Etapy awansu zawodowego

Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu – nauczyciele kontraktowy i mianowany (nie później niż w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły.) Wyznaczenie opiekuna stażu przez dyrektora Opracowanie i złożenie u dyrektora planu rozwoju zawodowego (w terminie do 20 dni od daty rozpoczęcia zajęć, nauczyciel kontraktowy i mianowany projekt planu dołączają do wniosku o rozpoczęcie stażu)

Zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego przez dyrektora (w terminie do 30 dni od daty rozpoczęcia zajęć) Realizacja planu rozwoju zawodowego Nauczyciel stażysta – 9 miesięcy Nauczyciel kontraktowy – 2 lata 9 miesięcy Nauczyciel mianowany – 2 lata 9 miesięcy

Projekt oceny przygotowany przez opiekuna stażu Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego (w ciągu 30 dni od dnia zakończenia stażu) Projekt oceny przygotowany przez opiekuna stażu (w ciągu 14 dni od dnia zakończenia przez nauczyciela stażu) Ocena dyrektora szkoły (w ciągu 21 dni od dnia złożenia sprawozdania).

Jeśli ocena będzie pozytywna: Złożenie wniosku o rozpoczęcie postępowania kwalifikacyjnego (nauczyciel stażysta) lub egzaminacyjnego (nauczyciel kontraktowy): Między 1 lipca a 31 października postępowanie zostaje rozpoczęte i zakończone do 31 grudnia Do 30 czerwca postępowanie zostaje rozpoczęte i zakończone do 31 sierpnia

Dodatkowy staż Dyrektor wyraża zgodę na dodatkowy 9 miesięczny staż ( w związku z negatywną oceną dorobku zawodowego lub brakiem akceptacji komisji – art. 9c ust 11 ). Nauczyciel kontraktowy może przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją tylko jeden raz w danej szkole.

Nauczyciel stażysta i kontraktowy składają wniosek w roku (kalendarzowym) uzyskania oceny dorobku, Nauczyciel mianowany składa wniosek w ciągu trzech lat od dnia zakończenia stażu.

Wydłużanie stażu Art. 9d ust.5 KN W przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy trwającej nieprzerwanie dłużej niż 1 miesiąc okres stażu ulegnie wydłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel zobowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

Kolejne stopnie awansu... Po uzyskaniu stopnia nauczyciela kontraktowego staż na kolejny stopień awansu zawodowego można rozpocząć po przepracowaniu 2 lat Po uzyskaniu stopnia nauczyciela mianowanego staż na kolejny stopień awansu zawodowego można rozpocząć po przepracowaniu 1 roku

Zadania opiekuna stażu

Zapoznać stażystę z procedurą uzyskania awansu zawodowego, dokumentacją i organizacją pracy w szkole. Pomóc w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego. Wspierać działania nauczyciela kontraktowego w zakresie wzbogacania jego warsztatu. Dzielić się swoim doświadczeniem zawodowym Obserwować zajęcia prowadzone przez stażystę (min.1xw miesiącu) Zapewnić stażyście możliwość obserwowania zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli (min.1xw miesiącu) Wskazywać możliwości pracy dydaktycznej i wychowawczej (omawianie zajęć) Udzielać rad na prośbę stażysty w sytuacjach problemowych: dydaktycznych, wychowawczych. (spotkania ze stażystą – harmonogram spotkań) Pomóc w opracowaniu projektu sprawozdania. Pomóc w uporządkowaniu dokumentacji kwalifikacyjnej. Przygotować projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty.

Struktura planu rozwoju zawodowego

Powinności i zadania nauczyciela stażysty Poznanie procedury awansu Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji i zadań szkoły przepisów bhp Nawiązanie współpracy z opiekunem. Uczestniczenie w pracach organów szkoły, związanych z realizacją podstawowych funkcji, wynikających z ich zadań. Dokumentowanie realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego Współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami. § 6 ust. 2 pkt 1 Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki.

Ocena swoich kompetencji zawodowych, określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. Wzbogacanie własnego warsztatu pracy Doskonalenie multimedialnych technik pracy Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym: wewnątrzszkolnym, pozaszkolnym i samokształceniu. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. § 6 ust. 2 pkt 2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki.

Wspomaganie aktywności twórczej młodzieży. Pomoc w nauce i wyrównywanie braków szkolnych. Organizowanie imprez i uroczystości okolicznościowych. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowanków. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy. Nawiązanie współpracy wychowawcami . Obserwacja i analiza możliwości uczniów. § 6 ust. 2 pkt 3 Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem.

Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela oraz pedagoga szkolnego. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora Ocena własnych umiejętności. § 6 ust. 2 pkt 4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć

Powinności i zadania nauczyciela kontraktowego Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli Współpraca z opiekunem stażu Dalsze doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań szkoły Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych Wzbogacanie warsztatu poprzez poszerzanie inwentarza stosowanych metod nauczania o metody aktywizujące Modyfikowanie warsztatu pracy (metod, zakresu materiału, rodzaju zadań, sposobu oceniania) w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia Podejmowanie dodatkowych wewnątrzszkolnych działań przy współpracy z innymi nauczycielami § 7.2.1 umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;

Zapoznanie się z potrzebami, zainteresowaniami, problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów oraz diagnoza problemów społecznych i cywilizacyjnych Diagnozowanie innych problemów wychowawczo-opiekuńczych indywidualnych uczniów i próby pomocy Uwzględnianie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych uczniów zdolnych, słabych, Promowanie szkoły w środowisku lokalnym Pełnienie roli opiekuna młodzieży § 7.2.2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

§7.2.3. umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; Doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem w pracy nauczyciela Wykorzystywanie komputera w pracy nauczyciela Wykorzystywanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego Publikowanie swych własnych prac w Internecie Prenumerata biuletynów online dla nauczycieli

§ 7.2.4 umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań; Pogłębianie wiedzy z tych dziedzin Zastosowanie zdobytej wiedzy z tych dziedzin w swym warsztacie pracy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów

Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty: -Dalsze poznawanie zasad organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły poprzez analizę przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły, dokumentów prawa wewnątrzszkolnego i dokumentacji szkolnej -Poznawanie przepisów prawa oświatowego, w tym aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli aktualizacja wiedzy dotyczącej obowiązujących aktualnie aktów prawa oświatowego Uwzględnianie i posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego § 7.2.5. umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Dziękuję za uwagę