Wychowanie dwuj ę zyczne w przedszkolach korporacji FRÖBEL Zielona Gora, 21. Juni 2011 FRÖBEL Kompetenz für Kinder Bilinguale Spracherziehung in Kindergärten.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYMIANA POLSKO - NIEMIECKA REALIZOWANA PRZEZ III LO W OLSZTYNIE I OKEN-GYMNASIUM W OFFENBURGU KOPERNIKUS MEETS OKEN! SPOKO BEDEUTET SUPER! SPOKO ZNACZY.
Advertisements

Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.

Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
XIV Liceum Ogólnokształcące w Gdyni. Ta klasa jest dla Ciebie jeśli: lubisz posługiwać się językiem angielskim, chcesz poszerzać swoje umiejętności językowe,
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPORT SPOTRARTEN.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Liceum Ogólnokształcące im. M.Kopernika w Tarnobrzegu Per aspera ad astra - „Przez trudy do gwiazd” (Wszechstronnie, twórczo, przyjaźnie ku przyszłości.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Ul. Lermontowa Łódź
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2015/ / /18.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Workshop: Polen für Anfänger Referent: Daniel Fink.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Decoupage Teil 1. Das Bild Nr. 7. eine Überraschung.
Program Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Technologii Międzynarodowa Sieć Kooperacji Technologicznej INTEC Koordynator Arbeitsgemeinschaft industrieller.
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Prezentację przygotował:
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Job shadowing Rozwój metod nauczania i uczenia si ę Nova Dubnica
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Informatiker - meine zukünftige Arbeit. Mit welchen Werkzeugen / Geräten werde ich arbeiten? Keine Branche ist so vom technologischen Wandel getrieben.
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
JĘZYK OBCY A ROZWÓJ DZIECKA FREMDSPRACHE UND ENTWICKLUNG DES KINDES
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Sześciolatek idzie do szkoły
Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Wychowanie dwuj ę zyczne w przedszkolach korporacji FRÖBEL Zielona Gora, 21. Juni 2011 FRÖBEL Kompetenz für Kinder Bilinguale Spracherziehung in Kindergärten der FRÖBEL-Gruppe

 Größter überregionaler nichtkonfessioneller Träger in Deutschland (non-profit)  Leistungsprofil: Krippen, Kindergärten und Horte, sozialpädagogische Familienhilfe, Erziehungs- und Familienberatungsstellen, Tagespflege Die FRÖBEL-Gruppe in Deutschland  Najwi ę kszy ponadregionalny niewyznaniowy podmiot w Niemczech (non-profit)  Zakres ś wiadczen: ż lobki, przedszkola i ś wietlice, kuratorzy, poradnie rodzinno-wychowawcze, „Tagespflege“ Korporacja FRÖBEL w Niemczech

 120 Kindergärten, Krippen und Horten in Deutschland sowie 2 Kindergärten in Australien  betreute Kinder  Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter  63 Mio. EUR Umsatz in 2010  Jeder Kindergarten verfolgt eine eigene pädagogische Profilierung - gemeinsame Rahmenkonzeption  Bis 2015 soll der Schwerpunkt der Bilingualen Erziehung in allen Einrichtungen umgesetzt werden (bisher englisch, polnisch, italienisch) Eckdaten zur FRÖBEL-Gruppe  120 przedszkoli, ż lobk ó w i ś wietlic in Niemczech jak r ó wnie ż 2 przedszkola w Australii  dzieci obj ę tych opiek ą  za t rudnionych pracownik ó w  63 Mio. EUR obrot ó w w 2010  Ka ż de przedszkole ma wlasny profil pedagogiczny – wsp ó lne za ł o ż enia programowe  Do 2015 powinno by ć wprowadzone dwujęzyczne wychowanie w ka ż dej plac ó wce (dotyc h czas angielski, polski, wloski) Dane kluczowe dotycz ą ce korporacji FRÖBEL

 Pädagogik als Kultur – hierin spiegeln sich die Werte einer Gesellschaft  Bedeutung interkultureller Aspekte in einer zunehmend heterogenen und diversen Gesellschaft  Bedeutung des Lernens von Sprachen für die berufliche Zukunft: 3-Sprachen-Formel der EU: Zugangs zu mindestens 3 Sprachen in Europa  Auf den Spuren Friedrich Fröbels – Belebung des weltweit bekannten Begriffs Kindergarten  Bilinguales Angebot als Alleinstellungsmerkmal Warum Bilinguale Erziehung bei FRÖBEL  Pedagogika rozumiana jako kultura – w niej dzwierciedlaj ą si ę warto ś ci danego spo ł eczenstwa  Znaczenie interkulturowych aspekt ó w w heterogenicznym i r ó znorodnym spo ł ecze ń stwie  Znaczenie nauczania j ę zyk ó w dla przysz ł osci zawodowej: regu ł a tr ó jj ę zyczności w EU : opanowanie przynajmniej 3 j ę zyk ó w europejskich  Ś ladami Friedricha Fröbla – wskrzeszenie znanego na calym ś wiecie poj ę cia Kindergarten  Dwuj ę zyczno ś ć jako wyj ą tkowa cecha oferty Dlaczego dwuj ę zyczne wychowanie w FRÖBEL

 Positive Effekte auf Spracherwerb – gerade auch bei der Erstsprache  Unterstützung von Kindern mit Migrationshintergrund (60% der Kinder in deutschen Großstädten)  Stärkung des interkulturellen Verständnis in Grenzregionen  Internationale Kooperationen Lernen vom Ausland  Sprung ins Ausland als Chance Weitere Aspekte Bilingualer Erziehung  Pozytywny wp ł yw na rozw ó j j ę zykowy- tak ż e przy przyswajaniu j ę zyka ojczystego  Wspieranie dzieci z pochodzeniem migracyjnym (60% dzieci w du ż ych miastach niemieckich)  Wzmacnianie porozumienia międzykulturowego w regionach przygranicznych  Mi ę dzynarodowa wsp ó lpraca Wiedza zza granicy  Kontakty zagranicze jako s zansa Inne aspekty wychowania dwuj ę zycznego

 Akademisierung: Stiftung eines Lehrstuhls an der Alice-Salomon- Hochschule und Ausbau der Quote von akademisch ausgebildeten MitarbeiterInnen  Ausbau und Sicherung eines Höchstmaßes an Qualität: Kinderschutzkonzept, dezentrale Fachberaterstruktur, Qualitätssicherung durch externe Evaluation und regelmäßige Befragungen  Besonderes Eingehen auf besondere Anforderungen der modernen Lebens- und Arbeitswelt durch Unternehmens- kooperationen: „Vereinbarkeit von Familie und Beruf“ Was uns sonst pädagogisch bewegt… Nasze zamierzenia na polu pedagogicznym…  Zdobywanie wy ż szego wykszta ł cenia: Finansowanie katedry w Wy ż szej Szkole im. Alice-Salomon i powi ę kszenie udzialu procentowego pracownik ó w z wy ż szym wykszta ł ceniem  Rozbudowa i gwarancja wysokiej jako ś ci: koncepcja ochrony praw dziecka, decentralistycznie rozbudowana siatka doradc ó w, gwarancja jako ś ci poprzez eksternistyczn ą ewaluacj ę i regularne ankiety  Wychodzenie naprzeciw szczeg ó lnym wymaganiom nowoczesnego ż ycia zawodowego poprzez kooperacje z przedsi ę biorstwami: „Pogodzenie ż ycia rodzinnego z zawodowym“

 Suche nach qualifizierten muttersprachlichen Fachkräften  Unterschiedliche Ausbildungsstandards  Konflikte in den Teams aufgrund von Verständigungs- problemen  Konflikte in den Teams aufgrund unterschiedlicher Rollen  Verständnis bei den Eltern: Sprachvermittlung erfolgt immersiv nicht verschult und zielt nicht auf Perfektion Bilinguale Erziehung als Herausforderung Dwuj ę zyczne wychowanie jako wyzwanie  Poszukiwanie wykwalifikowanych fachowc ó w native speaker ó w  Ro ż nice w poziomie wykszta ł cenia  Konflikty w zespo ł ach ze wzgl ę du na problemy porozumiewawcze  Konflikty w zespo ł ach ze wzgl ę du na r óż ne role  Akceptacja rodzic ó w tej metody nauki jezyka: w spos ó b immersywny, nie jak w szkol e i nie maj ą c a na celu osi ą gni ę ci e do s kona ł o ś ci

 Auswahl von mehreren Pilotkindergärten pro Region  Mindestens 2 Muttersprachler pro Kindergarten  Umsetzung im Zusammenhang mit der offenen Arbeit – gruppenübergreifende Präsenz der Muttersprachler  Anwerbung der Muttersprachler in Australien und über die Zentrale in Berlin  Intensive Betreuung und laufende Qualifizierung der Muttersprachler wie auch der übrigen Teammitglieder Praktische Umsetzung der Bilingualen Erziehung Praktyczne wdrażanie wychowania dwujęzycznego  Wyb ó r kilku pilota ż owych przedszkoli w regionie  P rzynajmniej 2 nativ speaker ó w w jednym przedszkolu  Realizacja w kontekscie otartej pracy w przedszkolu – bez podzialu na grupy możliwa jest stała obecność nativ speakerów  Rekrutacja nativ speker ó w z Australli i poprzez central ę w Berlinie  Intensywna opieka i ci ą g ł e kszta ł cenie si ę nativ speaker ó w jak i pozostalych cz ł onk ó w zespo ł u

 Start des Projekts im Jahr 2009 als Baustein der Strategie zum Ausbau bilingualer Standards in Deutschland  Erfolgreiche Übertragung von 2 Kindergärten aus der Insolvenz von ABC-Learning  Aufbau der Kindergärten hin zum höchsten australischen Qualitätsstandard  Zentrale Aufgabe bei der Anwerbung von Mitarbeitern aus Übersee  Gegenseitiges Lernen – vor allem Qualitätsentwicklung  Weitere Einrichtungen folgen: Deutsche Schule Melbourne FRÖBEL in Australien FRÖBEL w Australii  P ocz ą tek realizacji projektu w 2009 jako komponent w rozwoju strategi i do rozbudowy dwuj ę zycznych standard ó w w Niemczech  Przej ę cie z powodzeniem od ABC- Learning 2 przedszkoli, kt ó re zg ł osily upad ł o ść  Rozbudowa tych przedszkoli na najwy ż szym poziomie dpowiadaj ą cym standardom australijski m  Gl ó wne zadanie przy naborze pracownik ó w zza oceanu  Wzajemna nauka – przede wszystkim wzrost jakoś c i  P lanowane projekty na przyszlo ść : Niemiecka Szkola Melbourne

Dzi ę kujemy za uwage! FRÖBEL-Gruppe Alexanderstr Berlin