Dr Paweł Dziekański JST jako środowisko stymulowania innowacyjnego rozwoju w warunkach kryzysu gospodarczego. Jak być regionem innowacyjnym? Jak finansować.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Stowarzyszenie Wspierania Małej Przedsiębiorczości z siedzibą w Dobiegniewie Zielona Góra 20 kwiecień 2016.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
REGIONALNE CENTRUM TECHNOLOGII I WIEDZY „INTERIOR” W NOWEJ SOLI NOWA SÓL.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Projekt Centrum Współpracy Nauki i Gospodarki Szczecin, r.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

dr Paweł Dziekański JST jako środowisko stymulowania innowacyjnego rozwoju w warunkach kryzysu gospodarczego. Jak być regionem innowacyjnym? Jak finansować innowacje?

Współczesna gospodarka poddana jest presji ciągłej zmiany i nietrwałości (bądź krótkotrwałości). Te dwie cechy stały się dominujące w dzisiejszym świecie, nie tylko w sferze ekonomii i gospodarki. Ich dominacja sprawiła, iż każdy podmiot działający na globalnym rynku musi być przede wszystkim kreatywny, elastyczny, innowacyjny i odporny na wahania koniunktury. Aktualne kierunki przemian w gospodarce światowej zmierzają od gospodarki materiałochłonnej opartej na ekonomii skali do gospodarki opartej na wiedzy. Pytanie o wzajemne relacje pomiędzy kryzysem a innowacyjnością to w istocie pyta- nie: kto ma większą motywację do rozwoju – ten, kto ma zapewnione cieplarniane warunki, czy ten który ma pod górkę?

Władze i administracja samorządowa spełniają istotna role w regionalnych systemach innowacji tworząc ekonomiczne, techniczne i organizacyjne warunki rozwoju opartego na wiedzy. Mogą one oddziaływać na proinnowacyjne zachowania przedsiębiorców i mieszkańców poprzez:  tworzenie innowacyjnego klimatu (trójkąt rozwoju, innowacji – bieznes – administracja - szkolnictwo;  ustalanie nowatorskich celów trwałego rozwoju gminy;  proinnowacyjne zamówienia publiczne;  zapewnianie przedsiębiorcom dostępu do informacji (system informacji publicznej);  wdrażanie innowacji w urzędzie;  tworzenie nowoczesnej infrastruktury elektronicznej;  rozwijanie idei partnerstwa publiczno-prywatnego oraz propagowanie współpracy miedzy różnymi jednostkami

Skuteczne wdrożenie idei trójkąta wiedzy zakłada pełne wykorzystanie potencjału do tworzenia synergii między regionami, uniwersytetami i przedsiębiorstwami. Decydenci na poziomie regionalnym muszą być w pełni świadomi potencjalnych korzyści jakie niosą ze sobą działania na rzecz badań i innowacji dla wzrostu gospodarczego danego regionu. Popyt na tego rodzaju działania może zaistnieć tylko wtedy, gdy przedsiębiorstwa, uniwersytety, ośrodki badawcze i inne stosowne instytucje będą świadome szans i zalet tych działań. Nadal świadomości ta jest zbyt niska

Kryzys gospodarczy to doskonały czas, aby przyjrzeć się innowacjom w regionie i ich rodzajom.  Jak wygląda sytuacja w czasach kryzysu?  Czy zła koniunktura to dobry moment na podejmowanie ryzyka innowacji? A może w trakcie dekoniunktury wdrażanie nowości to o jeden krok za daleko?  Jacy aktorzy mają największy wpływ na decyzje? Kim są głowni gracze / partnerzy realizujący założenia innowacji?  Co jest najważniejszym zasobem i jakie jest jego znaczenie dla rozwoju regionu w obszarze konkretnej polityki publicznej?  Jakie są kluczowe obszary dla rozwoju innowacji w danym regionie? Jak wygląda stopień innowacji w regionach?  Czy jest prowadzony monitoring innowacji i w jakim zakresie?

Innowacyjność = nowość + praktyczność Innowacyjność = konkurencyjność + spójność + sprawność + nowość + praktyczność G. S. Altshuller dostrzegał w innowacji konieczność zachodzenia procesów twórczych i podkreślał związek innowacji z kreatywnością. Według niego innowacja jest złożonym zjawiskiem i zbiorem umiejętności, odmiennym sposobem organizowania, syntezy i wyrażania wiedzy, postrzegania świata i tworzenia nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów. P. Drucker określił innowację jako szczególne narzędzie przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub do świadczenia nowych usług. Twierdził, że innowacja jest pojęciem ekonomicznym i społecznym, nie zaś technicznym.

TYP INNOWACJIOPIS INNOWACJI INNOWACJA PRODUKTOWA Wprowadzenie wyrobu lub usługi, które są nowe lub znacząco udoskonalone w zakresie swych cech lub zastosowań. Zalicza się tu znaczące udoskonalenia pod względem specyfikacji technicznych, komponentów i materiałów, wbudowanego oprogramowania, łatwości obsługi lub innych cech funkcjonalnych. INNOWACJA PROCESOWA Wdrożenie nowej lub znacząco udoskonalonej metody produkcji lub dostawy. Do tej kategorii zalicza się znaczące zmiany w zakresie technologii urządzeń oraz/lub oprogramowania. Innowacje w obrębie procesów mogą mieć za cel obniżenie kosztów jednostkowych produkcji lub dostawy, podniesienie jakości, produkcję bądź dostarczanie nowych lub znacząco udoskonalonych produktów. Przykładem nowych metod produkcji jest wdrożenie nowych urządzeń automatyzujących proces produkcyjny w ramach linii produkcyjnej czy wdrożenie wspomagania komputerowego na potrzeby opracowania i rozwoju produktów. INNOWACJA ORGANIZACYJNA Wdrożenie nowej metody organizacyjnej w przyjętych przez firmę zasadach działania, w organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem. Celem innowacji organizacyjnych może być osiągnięcie lepszych wyników poprzez redukcję kosztów administracyjnych lub kosztów transakcyjnych, podniesienie poziomu zadowolenia z pracy (a tym samym wydajności pracy), uzyskanie dostępu do aktywów niebędących przedmiotem wymiany handlowej (takich jak nieskodyfikowana wiedza zewnętrzna czy obniżenie kosztów dostaw). INNOWACJA MARKETINGOWA Wdrożenie nowej metody marketingowej wiążącej się ze znacznymi zmianami w projekcie/konstrukcji produktu lub w opakowaniu, dystrybucji, promocji lub strategii cenowej. Cechą wyróżniającą innowacje marketingowe wśród innych zmian w zakresie instrumentarium marketingowego firmy jest to, że polegają one na wdrożeniu metody marketingowej niestosowanej dotychczas przez daną firmę. Musi być ona elementem nowej koncepcji lub strategii marketingowej stanowiącej znaczące odejście od metod marketingowych stosowanych dotychczas. Innowacje według podręcznika „Oslo Manual”

Innowacyjność jest procesem uczenia się. Wymaga gromadzenia specyficznej wiedzy i informacji użytecznych w działalności organizacji. Innowacyjna organizacja cechuje się zdolnością do akumulowania wiedzy. Tym samym można stwierdzić, że organizacja innowacyjna to organizacja ucząca się, gromadząca kapitał wiedzy, rozwijająca swój kapitał intelektualny.

Skuteczny system innowacyjny musi więc być trwale osadzony w systemie terytorialnym, w którym funkcjonuje. Koncepcja polityki innowacyjnej odnoszącej się do podsystemu gospodarczego, społecznego i przestrzennego, uznając że współzależność tych podsystemów ma wpływ na innowacyjność i konkurencyjność regionu. Dla funkcjonowania innowacyjnych przedsiębiorstw potrzebne jest prawidłowe funkcjonowanie podsystemu gospodarczego, czyli odpowiednich warunków prowadzenia działalności gospodarczej, w tym regulacji prawnych i administracyjnych, systemu finansowania innowacji i instytucji otoczenia biznesu pośredniczących w komercjalizacji innowacji.

Dla rozwoju innowacyjności bardzo ważne są w szczególności relacje pomiędzy: 1. Pomysłodawcami i inwestorami; 2. Początkującymi i doświadczonymi przedsiębiorcami; 3. Przedstawicielami środowisk nauki i biznesu; 4. Administracją, korporacją, szkoła wyższą, inwestorem (kwadrat ekosystemu innowacji).

Misja administracji publicznej: tworzyć warunki, a przede wszystkim: nie przeszkadzać. Administracja sama powinna identyfikować najlepszych i aktywnie ich wspierać. Strategiczne decyzje infrastrukturalne mogą mieć ogromny wpływ na innowacyjność gospodarki.

- Nie wykorzystujemy potencjału instytucji wspierania innowacyjności; Uwielbiamy regulować. A co ze stymulacją? -Firmy nie wykorzystują mechanizmów wsparcia innowacji – to zbyt skomplikowane, ryzykowne i kosztowne - Sektor szkolnictwa wyższego powinien być silnikiem (lub katapultą) innowacji. Ale nie jest…Zmiany na świecie dotkną też uniwersytety: będą musiały konkurować globalnie, naruszona zostanie zasada jedności miejsca i czasu edukacji - W sektorze publicznym brakuje menadżerów innowacji - Finansujemy instytucje, a nie projekty czy badaczy

W większości rankingów innowacyjności Polska lokuje się na dalekich miejscach. Ale jako kraj i jako naród mamy nad innymi wiele przewag, na których możemy budować nasz sukces. - Jesteśmy przedsiębiorczy - Potrafimy zrobić coś z niczego - Chcemy i potrafimy angażować się społecznie (w sieci) jakie mechanizmy stworzyć, aby skutecznie wykorzystać tę społeczną internetową energię Polaków? Uczelnie są źródłami talentu, ale nie są źródłami innowacji - Bez odpowiedniego wykorzystania potencjału intelektualnego w nauce i biznesie trudno nam będzie osiągnąć istotnie większy przyrost PKB - Mamy mnóstwo spryciarzy i młodzież odnoszącą sukcesy międzynarodowe - W Polsce następuje rozwój metropolii

A co zabija naszą innowacyjność? - Nie uczymy grać razem W czym jesteś świetny? Dlaczego tak jest? Co z tym skarbem zrobisz? Szkoły za słabo zarażają pasją, nie uczą dzieci odkrywania ich silnych stron; Nie dbamy o relacje z absolwentami szkół - Nie wierzymy w siebie, nie chcemy współpracować, jesteśmy nieufni i za mało chciwi - Media powinny nie tylko stymulować i tworzyć warunki dla debat na wysokim poziomie, ale też odpowiednio przygotowywać obywateli do takiego dyskursu - Kapitał społeczny jest w Polsce nadal na niskim poziomie; Boimy się działać globalnie - Polski rynek jest świetną trampoliną do wejścia na rynki globalne. Nie wykorzystujemy jednak tej szansy

Kryzys gospodarczy

PKB POLSKI [%] PKB W STREFIE EURO [%]

Eksport polski zmiana w proc. rok do roku Zatrudnienie (% / zmiana rok do roku)

Produkcja przemysłowa z miana w procencie rok do roku Inflacja r/r (Polska) (2,5% cel NBP)

Innowacyjność gospodarki polskiej

Świętokrzyskiego do innych regionów, należy uznać, że województwo Świętokrzyskie jest niezwykle zapóźnione na tle Unii Europejskiej biorąc pod uwagę poziom innowacyjności. Słabość naszego regionu wynika przede wszystkim z:  słabych ośrodków naukowych (zwłaszcza w odniesieniu do nauk technicznych);  bardzo nikłej współpracy pomiędzy sektorem naukowym a biznesem;  niskiej atrakcyjności inwestycyjnej regionu;  odpływu kapitału ludzkiego do większych ośrodków miejskich w Polsce (aglomeracji) oraz do państw UE;  słabego biznesu, niski kapitał oraz brak nastawienia na prace badawczo- rozwojowe powoduje zapóźnienie technologiczne.

Aby województwo Świętokrzyskie nie pozostało technologicznym zaściankiem Europy potrzebne są szeroko zakrojone działania w zakresie:  wypracowania skutecznego modelu wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji;  wzmocnienia ośrodków akademickich, zwłaszcza pod kątem nowych technologii (wyposażenie laboratoriów, pracowni badawczych itp.);  wzmocnienia współpracy biznesu z nauką;  zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej regionu poprzez tworzenie kompleksowych terenów inwestycyjnych;  powstawanie nowych i wzmocnienia już istniejących instytucji otoczenia biznesu tj: inkubatorów przedsiębiorczości, parków technologicznych, centrów transferu technologii, funduszy pożyczkowych, seed capital, venture capital itp.

Przedsiębiorstwa, które wprowadziły innowacje marketingowe w % przedsiębiorstw ogółem według województw

Przedsiębiorstwa, które wprowadziły innowacje marketingowe w % przedsiębiorstw ogółem według Województw

Innowacyjność województwa świętokrzyskiego Gminy powiatu ostrowieckiego, ich powierzchnia i liczba mieszkańców (stan na koniec 2010 r.)

dochody własne w dochodach ogółem [w %] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 57,1262,2462,0257,70 Bałtów (2) 26,6427,8429,4328,37 Bodzechów (2) 32,8532,9528,7628,41 Ćmielów (3) 28,9330,0625,7821,77 Kunów (3) 23,7027,5027,5531,30 Waśniów (2) 17,2018,5615,1818,42 dotacje w dochodach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 18,6717,7716,5616,79 Bałtów (2) 21,0521,3622,4612,98 Bodzechów (2) 23,6824,0020,83 Ćmielów (3) 22,8321,6321,3020,56 Kunów (3) 30,3628,6125,0020,83 Waśniów (2) 26,3227,4723,3321,58 subwencje w dochodach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 20,8819,9920,4918,53 Bałtów (2) 51,4750,7947,4133,11 Bodzechów (2) 43,2843,0444,2142,02 Ćmielów (3) 48,2448,3152,3444,11 Kunów (3) 44,2143,8946,6936,64 Waśniów (2) 26,3227,4723,3321,58 PIT w dochodach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 21,9022,4319,8919,16 Bałtów (2) 12,4112,3310,587,43 Bodzechów (2) 15,7214,8212,4911,61 Ćmielów (3) 11,4711,969,167,60 Kunów (3) 10,3611,729,578,08 Waśniów (2) 5,936,144,224,28 CIT w dochodach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 1,956,623,780,65 Bałtów (2) 0,020,090,000,16 Bodzechów (2) 0,210,450,130,09 Ćmielów (3) 0,040,060,080,05 Kunów (3) 0,120,340,410,17 Waśniów (2) 0,030,010,020,01 Wybrane dane opisujące finanse gmin powiatu ostrowieckiego w latach – część dochodowa

Wybrane dane opisujące finanse gmin powiatu ostrowieckiego w latach – część wydatkowa wydatki majątkowe inwestycyjne w wydatkach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 19,4128,1728,56 Bałtów (2) 16,8826,8043,05 Bodzechów (2) 19,1916,1222,44 Ćmielów (3) 7,188,8628,08 Kunów (3) 12,3511,6836,53 Waśniów (2) 16,2233,6921,15 wydatki bieżące ogółem w wydatkach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 80,5970,4670,16 Bałtów (2) 83,1273,2056,95 Bodzechów (2) 80,8183,8877,56 Ćmielów (3) 92,8291,1471,92 Kunów (3) 87,6588,3263,47 Waśniów (2) 83,7866,3178,85 administracja publiczna w wydatkach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 8,807,697,34 Bałtów (2) 21,9217,0011,72 Bodzechów (2) 8,287,866,87 Ćmielów (3) 13,7212,399,96 Kunów (3) 12,4913,299,18 Waśniów (2) 11,739,0610,92 oświata i wychowanie w wydatkach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 27,6224,3423,97 Bałtów (2) 31,6229,1222,43 Bodzechów (2) 39,9846,2347,22 Ćmielów (3) 34,4237,0145,56 Kunów (3) 37,9036,7628,73 Waśniów (2) 36,2546,2944,36 pomoc społeczna i pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej w wydatkach ogółem [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 23,6819,7119,60 Bałtów (2) 15,6014,1112,22 Bodzechów (2) 19,5019,3618,79 Ćmielów (3) 22,3620,8717,61 Kunów (3) 24,7423,4416,56 Waśniów (2) 22,5818,0818,52

Dynamika dochodów i wydatków gmin powiatu ostrowieckiego w latach dynamika dochodów gmin [%} Ostrowiec Świętokrzyski (1)104,31109,02107,62106,97 Bałtów (2)97,45105,76125,41145,72 Bodzechów (2)97,07118,23111,54108,35 Ćmielów (3)95,10109,85108,51119,68 Kunów (3)101,96108,76107,15125,97 Waśniów (2)101,41121,12118,0099,32 dynamika wydatków gmin [%] Ostrowiec Świętokrzyski (1) 95,25111,53121,11112,70 Bałtów (2) 90,28126,71129,91140,24 Bodzechów (2) 92,26124,93108,34119,36 Ćmielów (3) 95,93107,28112,90130,49 Kunów (3) 99,7698,72115,94154,02 Waśniów (2) 95,48122,34133,6396,92

Wspieranie innowacyjności w ramach RPO ogółem oraz wg województw w mln euro

Innowacyjne zamówienia publiczne Zamówienia publiczne powinny stanowić przedmiot zainteresowania władz publicznych, w tym przede wszystkim samorządów lokalnych i regionalnych, dlatego że:  dążą do rozwiązania problemów lub rozwoju usług publicznych poprzez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań,  umożliwiają ocenę potencjału proponowanego produktu lub usługi na rynku komercyjnym,  promują sektor MSP jako głównego beneficjenta systemu PCP,  ułatwiają dostęp do kapitału przedsiębiorcom poprzez finansowanie fazy badawczej,  przyczyniają się do zwiększenia nakładów na badania i rozwój,  ułatwiają kooperację podmiotów zainteresowanych wdrażaniem innowacji,  napędzają gospodarkę.

Barierami w promowaniu innowacji poprzez zamówienia publiczne są:  brak doświadczenia w zakresie stosowania innowacyjnych zamówień publicznych w tym niska skłonność do ponoszenia ryzyka związanego z wykorzystaniem wysoko innowacyjnych rozwiązań w zamówieniach publicznych,  prowadzenie krótkookresowej polityki zamówień publicznych i jednoczesny brak długookresowych strategii w tym obszarze,  stosunkowo wysokie ryzyko korupcji,  utrudniony dostęp MSP do „innowacyjnych” zamówień publicznych,  trudności w zdefiniowaniu obiektywnych kryteriów oceny przedmiotu zamówienia, którym jest innowacyjne rozwiązanie/technologia,  trudności w prawidłowym zdefiniowaniu cech/funkcji, które powinien posiadać/spełniać przedmiot zamówienia, (wskazanie oczekiwanych funkcji, a nie rozwiązań).

System informacji przestrzennej jako narzędzie wzmocnienia innowacyjności regionu W dobie społeczeństwa informacyjnego, gdzie dominującą rolę odgrywa wy­ korzystanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji, informacja jest coraz intensywniej używana i przetwarzana w sektorze prywatnym i publicznym. Wynika to z potrzeby rozwoju technologicznego oraz odpowiedniego zarządza­nia informacją. Czynnikami wpływającymi na zarządzanie informacją oraz jej wykorzystanie są jakość i szybkość przepływu, które warunkują konkurencyj­ność edukacji, usług czy przemysłu. Podejście takie wymaga wykorzystywania nowych technik informacyjnych w zakresie gromadzenia, przetwarzania, pozy­skiwania i użytkowania informacji

Procesy innowacyjne, a przede wszystkim powstające w ich efekcie innowacje produktowe, procesowe, organizacyjne i marketingowe mogą być traktowane jako jeden z podstawowych czynników podnoszenia konkurencyjności gospodarki regionów. Efektywność ekonomiczna i skuteczność społeczna procesów innowacji ujawnia się z dużym opóźnieniem w czasie w stosunku do poniesionych nakładów oraz zależy od wielu czynników popytowych i podażowych. Ponadto występują sprzężenia zwrotne między poziomem rozwoju społeczno - gospodarczego a procesami innowacyjności tak w sferze gospodarczej, jak i społecznej