Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWIiWR oraz NPWWR Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
Szkolenie Rady Pedagogicznej Opracowa ł a: Agnieszka Gawli ń ska.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Awans zawodowy nauczycieli.
Przedstawienie założeń konkursu RPWM IZ /16 Olsztyn, 18 kwietnia 2016r.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Ul. Lermontowa Łódź
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Wnioski dotyczące przyznawania nauczycielom nagród i odznaczeń 1 Lublin, r.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
USTAWA z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. (Dz. U. z dnia 12 lutego 1999 r.) Art. 1.1.Przepisy ustawy z dnia 7.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Sześciolatek idzie do szkoły
kształcących w zawodach
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
OŚRODEK KOORDYNACYJNO- REHABILITACYJNO- OPIEKUŃCZY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W GDAŃSKU.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWIiWR oraz NPWWR Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWIiWR oraz NPWWR mgr Iwona Witkowska

2 Organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju w ramach funkcjonowania publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych

3 Podstawy prawne: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 254, poz z późn. zm.) art. 71 b ust. 2a, 2b, 3a

4 2a. W przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną. specjalnychart. 2szkolespecjalnychart. 2szkole

5 2b. Dyrektorzy przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych specjalnych oraz ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także dyrektorzy właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych oraz dyrektorzy publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi. specjalnychart. 2integracyjnych organami prowadzącymispecjalnychart. 2integracyjnych organami prowadzącymi

6 3a. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w ust. 3, mogą również wydawać zespoły opiniujące działające w niepublicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych, założonych zgodnie z art. 82 oraz zatrudniających pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. art. 82art. 82

7 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 23, poz. 133) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno– pedagogicznych ( Dz. U. Nr 173, poz.1072)

8 Rozporządzenie MEN (3 lutego 2009r.) w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju Rozporządzenie określa warunki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka. Rozporządzenie to ma na celu dostosowanie przepisów do obowiązującego art. 7b ustawy o systemie oświaty. Dotychczas jedynie publiczne poradnie psych.- ped. w tym specjalistyczne miały prawo do tworzenia zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

9 Wczesne wspomaganie rozwoju jest jedną z wielu form pomocy dla małego dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Nie zastępuje żadnej z form pomocy stosowanych dotychczas w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy wychowania przedszkolnego.

10 Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, mogą być organizowane w celu pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną: - w przedszkolach - szkołach podstawowych, w tym specjalnych oraz ośrodkach szkolno-wychowawczych - poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych

11 Kwalifikacje i doświadczenie kadry pedagogicznej Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora placówki. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym lub zdiagnozowaną niepełnosprawnością:  - pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog.  - psycholog (specjalizacja kliniczna)  - logopeda, neurologopeda  - lekarze (pediatra, psychiatra i neurolog, okulista, laryngolog)  - fizjoterapeuta

kwalifikacje i doświadczenie kadry pedagogicznej (c.d.)  zatrudnieni w poradni pracownicy pedagogiczni posiadają kwalifikacje do realizacji powierzonych zadań, w świetle § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288),  dotychczasowe doświadczenia zawodowe stanowią gwarancję dobrej jakości dokonywanej diagnozy

13 kwalifikacje i doświadczenie kadry pedagogicznej (c.d.)  pracownicy doskonalą swoje umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, pozwalających poszerzyć kompetencje zawodowe w dziedzinie diagnozy, szczególnie w zakresie rodzajów niepełnosprawności (przy czym doskonalenie powinno być rozumiane jako przemyślany i ciągły proces kształcenia i nabywania nowych umiejętności oraz poszerzania kompetencji, a nie jako epizodyczny, kilkunastogodzinny udział w formie doskonalenia zawodowego).

14 Baza i wyposażenie poradni  wyposażenie w sprzęt i środki dydaktyczne zgodne z potrzebami dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju:  - odpowiednie sale do zajęć i specjalistyczne gabinety (ilość, rodzaj, wielkość pomieszczeń dostosowanych do potrzeb małego dziecka i dostępność do nich):  - gabinet lekarski;  - gabinet rehabilitacji ruchowej;  - gabinet logopedyczny;  - gabinet psychologiczny;  - gabinet terapii zajęciowej;  - pokój małego dziecka;

15 Baza i wyposażenie poradni (c.d.)  niezbędne narzędzia diagnostyczne  pomoce dydaktyczne adekwatne do prowadzonych zajęć z dzieckiem i jego rodziną, zabawki i przedmioty służące do diagnozy i terapii różnych sfer rozwoju, kamera video i inny sprzęt audiowizualny do prowadzenia psychoedukacji i treningów umiejętności itp.  inne – to np. stół do przewijania, szatnia dla wózków, pokój odpoczynku dla rodzica. Zwrócenie uwagi na estetykę wnętrz i zniesienie barier architektonicznych, a także na dostępność do materiałów informacyjno-dydaktycznych i przepływ informacji (tablice ogłoszeń, ulotki itp.).

16 Zespoły orzekające/opiniujące  tryb powołania w poradni zespołów orzekających/ opiniujących - wydane przez dyrektora poradni stosowne zarządzenie powołujące zespoły orzekające. Powołanie ma charakter działania organizacyjno-porządkowego.  zgodność składu zespołu orzekającego/opiniującego z przepisem § 4.2 ww. rozporządzenia. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący  tryb załatwiania wniosków o wydanie orzeczenia/opinii jest zgodny z rozporządzeniem, rodzice są informowani o dacie posiedzenia zespołu i możliwości uczestniczenia w nim,  przy podejmowaniu decyzji zespół uwzględnia zebrany materiał (dokumenty zewnętrzne tj. obserwacje, zaświadczenia lekarskie, wyniki badań przeprowadzonych poza poradnią i opinii diagnostycznych opracowanych przez pracowników na podstawie przeprowadzonych badań

17 Zespoły orzekające/opiniujące  wydane opinie zawierają informacje i dane wymagane w ww. rozporządzeniu oraz określenie rodzaju niepełnosprawności dziecka,  posiedzenia zespołów odbywają się systematycznie i w ustalonych terminach,  dokumentowana jest praca zespołu, sporządzany jest protokół z posiedzenia zespołu  opinię doręcza się wnioskodawcy w 3 egzemplarzach w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu  w przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii zespół wydaje opinie o braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju, której zawartość określa ww. rozporządzenie

18 Podstawy prawno- organizacyjne Statut placówki (poradni psychologiczno- pedagogicznej, przedszkola, szkoły, ośrodka) powinien zawierać:  zapisy regulujące prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówce w tym organizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju z uwzględnieniem miejsca ich prowadzenia, wymiaru godzin, liczby dzieci, które ukończyły 3 rok życia w zajęciach grupowych i czasu trwania zajęć.  Powołanie zespołu wczesnego wspomagania (skład zespołu, kwalifikacje specjalistów, koordynatora zespołu)

19 Podstawy prawno- organizacyjne (c.d.) Dokumentacja 1. Dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju:  Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno pedagogiczną  Dokumentacja medyczna i informacja o leczeniu farmakologicznym  Dokument potwierdzający pracę z dzieckiem  Zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka

20 Podstawy prawno- organizacyjne (c.d.) Dokumentacja 2. Pracy z rodziną dziecka  Diagnoza środowiska rodzinnego  Formy i metody współpracy z rodzicami  Harmonogram współpracy z rodziną  Harmonogram zajęć instruktażowych  Terapeutyczny program wspomagania rodziny  Plan pracy zajęć prowadzonych w domu rodzinnym dziecka (szczególnie dzieci od urodzenia do 3 roku życia

21 Podstawy prawno- organizacyjne (c.d.) Dokumentacja 3. Zespołu wczesnego wspomagania  Dokumentacja powołania zespołu wydana przez dyrektora  Regulamin pracy zespołu  Organizacja pracy zespołu  Harmonogram konsultacji  Wspólny, interdyscyplinarny program terapeutyczny

22 Pozostałe aspekty  Krótki czas oczekiwania dziecka i jego rodziny na udział we wczesnym wspomaganiu rozwoju  Promocja placówki, upowszechnienie informacji o działalności w zakresie wczesnego wspomagania  Publikacje dla rodziców i nauczycieli  Warsztaty instruktażowe

23 Funkcje wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania Wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa i skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie.  Wczesna interwencja – zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczo – rehabilitacyjnych i terapeutycznych.  Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wczesne oddziaływanie rewalidacyjno – wychowawcze stymulujące rozwój, obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka, z uwzględnieniem potrzeb rodziny.

24 Podmiotem obu tych oddziaływań jest małe dziecko (od urodzenia do rozpoczęcia edukacji) o zaburzonym rozwoju psychoruchowym lub ze zdiagnozowaną niepełnosprawnością oraz jego rodzina.

25 Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 23, poz. 133).

26 Organizacja zajęć  Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka  Zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną  W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci z udziałem ich rodzin  Zajęcia mogą odbywać się w domu rodzinnym dziecka (środki nie obejmują kosztów dojazdu)  Grupy wsparcia dla rodziców małych dzieci

27 Podsumowanie  Organizacja zajęć wczesnego wspomagania odbywa się wyłącznie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania wydawanej przez zespół orzekający w poradni psychologiczno- pedagogicznej.  Opinie oraz sprawozdania statystyczne stanowią podstawę dla jednostek samorządowych do finansowania działania  Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się od momentu wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia edukacji

Podsumowanie (c.d.)  Dziecko, które ma opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, w chwili pójścia do przedszkola w uzasadnionych przypadkach może otrzymać dodatkowo orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego  Dziecko wymagające wczesnego wspomagania rozwoju, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizowanego w przedszkolu, powinno również otrzymać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.  Warunkiem skutecznego wspomagania rozwoju dziecka jest wczesna interwencja diagnostyczno - terapeutyczna

29 „Najważniejszy w każdym działaniu jest początek” Platon „Najważniejszy w każdym działaniu jest początek” Platon

30 „Lepiej chyba pójść choćby kawałek dobrą drogą, niż zajść daleko lecz źle” Platon

31 Dla prawidłowego rozwoju dziecka najbardziej znaczące są jego pierwsze lata życia. Równocześnie z rozwojem układu nerwowego następuje rozwój wszystkich funkcji psychofizycznych dziecka. W wieku od 0 do rozpoczęcia nauki szkolnej, w procesie rozwoju dziecka postępuje uczenie się społeczne, językowe i poznawcze. U dzieci z zaburzeniami rozwojowymi lub z niepełno- sprawnościami, procesy te mogą postępować dysharmonijnie lub ulec zahamowaniu.