Wybór szkoły przez ucznia gimnazjum w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja kształcenia zawodowego w zmienionym systemie oświaty od września 2012 r. oraz wyniki egzaminów zewnętrznych.
Advertisements

ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
POŁĄCZENIE SIŁ TO POCZĄTEK, POZOSTANIE RAZEM TO POSTĘP, WSPÓLNA PRACA TO SUKCES. HENRY FORD ROLA I ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO W REALIZACJI ZADAŃ EDUKACYJNO-DORADCZYCH.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu ul. Gronowa Poznań tel fax
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Nabór 2016 Szkoły ponadgimnazjalne Powiat Lubiński.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Harmonogram działań KANDYDATA do samorządowego gimnazjum w ramach elektronicznej rekrutacji na rok szkolny 2016/2017 Szkolenie dla Rodziców uczniów Szkoła.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
Zasady rekrutacji na rok szkolny 2016/2017. Plan naboru KlasaZawódPrzedmioty rozszerzone Języki obce 1 TwaTechnik weterynariiChemia, biologiaJęzyk angielski,
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
1 Przygotowanie egzaminu maturalnego Konferencja dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych Kraków, Rzeszów, Lublin, październik 2007 roku.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
OFERTA EDUKACYJNA SZKÓŁ POWIATU RACIBORSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2012/2013 Starostwo Powiatowe w Raciborzu Referat Edukacji, Kultury i Sportu.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Terminy składania dokumentów przez kandydatów do klas pierwszych:
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Reforma Edukacji
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
CV Liceum Ogólnokształcące
ZASADY i TERMINY NABORU DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Harmonogram Rekrutacji 2019/2020
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Rekrutacja do liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020 m.st. Warszawa | 11 II 2019 r.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
INFORMACJE DLA MATURZYSTÓW
Zapis prezentacji:

Wybór szkoły przez ucznia gimnazjum w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU

„ Jeśli nie wiesz, dokąd idziesz, nieważne, jaką wybierzesz drogę” ( chińskie przysłowie)

Teorie wyboru zawodu „ Wybór zawodu jest jednorazową decyzją, cechy należy zdefiniować i dopasować do odpowiedniego zawodu” ( wg R.W. Parsona) „Najważniejsze są wpływy społeczne innych osób, a w szczególności wpływ rodziny” ( wg A. Roe)

„ Wybór zawodu zależy od osobowości” ( wg J. L. Hollanda) „ Wybór zawodu jako proces rozwojowy trwający przez dłuższy okres zycia ( wg E. Ginzberga, D. Supera, K.Zielińskiej, K. Lelińskiej)

Super wydzielił pięć stadiów życia zawodowego – traktując wybór zawodu jako proces rozwojowy I etap – wzrost ( od urodzenia do 14 roku życia) obejmuje okresy zabawy, zainteresowań, uzdolnień. Zwiększa się udział młodego człowieka w życiu społecznym. Dziecko wytwarza obraz siebie w relacji z innymi ludźmi. Zaczyna się orientować w świecie pracy

II etap – poszukiwanie ( 15 – 24 r.ż.)- główne zadanie to zbadanie świata pracy i ustalenie preferencji zawodowych. Dokonują pierwsze prowizoryczne wybory na podstawie potrzeb, zainteresowań, umiejętności oraz dostępnych możliwości. Profesjonalne kształcenie. Pierwsza praca.

III etap- zajęcie pozycji ( 24 – 44 r.ż.)- próby zdobywania coraz lepszych pozycji zawodowych aż do osiągnięcia maksymalnych w danym zawodzie. IV etap- konsolidacja ( r.ż)- należy utrzymać to, co zostało osiągnięte. V etap – schyłkowy( od 65 r.ż.) – uwolnienie się od pracy i szukanie innych źródeł satysfakcji.

Cele poradnictwa zawodowego. Podstawowym celem poradnictwa zawodowego jest : stymulacja rozwoju zawodowego młodzieży i dorosłych prowadząca do umożliwienia aktywnego i samodzielnego wyboru własnej drogi zawodowej, udzielenie klientowi pomocy w osiągnięciu możliwie najlepszego poziomu dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego.

Cel ten może być spełniony poprzez zapewnienie odpowiednich warunków i środków, a także opracowanie specjalnych, zróżnicowanych odpowiednio do wieku danych osób, programów i metod, które umożliwią im: poznanie siebie, swoich słabych i mocnych stron, poznanie zawodów: zadań i czynności, wymagań psychofizycznych stawianych kandydatom do zawodów, poznanie dróg prowadzących do określonego zawodu: szkół lub kursów, które pozwalają uzyskać kwalifikacje zawodowe,

wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji, opanowanie zasad i technik relaksujących, radzenia sobie ze stresem, właściwe zaprezentowanie siebie, poznanie zasad komunikowania niewerbalnego, pisanie podań, ofert, listów motywacyjnych, życiorysów zawodowych (CV).

Rola szkoły Rozpoznanie predyspozycji zawodowych ucznia (zainteresowania, uzdolnienia, temperament), Przekazywanie informacji o zawodach, o sytuacji na rynku pracy, Wyposażenie uczniów w wiedzę nt. przygotowania dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny), Autoprezentacja w kontekście rozmowy kwalifikacyjnej.

Rola nauczycieli Wyzwalanie u uczniów aktywności w kierunku samopoznania i samooceny Kształtowanie u uczniów postaw aktywnych i przedsiębiorczych Pomoc uczniom w zdobywaniu i pogłębianiu wiedzy o interesujących zawodach Współpraca z rodzicami przy organizowaniu rożnego rodzaju spotkań np.. Spotkania z przedstawicielami zawodów( rodzice w tej roli), wycieczek zawodoznawczych itp.. Kierowanie w sprawach trudnych do specjalistów.

Aktywność ucznia Udział w zajęciach warsztatowych Uczestnictwo w targach pracy i edukacji organizowanych na terenie miasta Udział w spotkaniach z przedstawicielami wybranych zawodów Obserwacja czynności zawodowych na stanowiskach pracy

Rola rodziców Rozmowa z dzieckiem i wspieranie go w poszukiwaniu „własnego miejsca” Zachęcanie dziecka do rozwijania własnych pasji Udzielanie pomocy w poszukiwaniu informacji o poszczególnych zawodach i możliwościach kształcenia Wskazywanie i rozważanie z dzieckiem alternatywnych rozwiązań na wypadek niepowodzeń edukacyjno- zawodowych Stały kontakt ze szkołą

Rola poradni Działalność informacyjna – inf. o szkołach, uczelniach, zawodach, sytuacji na rynku pracy, Spotkania indywidualne na terenie CIZ (badanie predyspozycji zawodowych), Zajęcia warsztatowe i treningi prowadzone na terenie szkół:  zawodoznawcze,  integracyjno-adaptacyjne,  usprawniające komunikację w zespole klasowym,  kształtowanie umiejętności komunikacji w sytuacji poszukiwania pracy,  z zakresu przedsiębiorczości – diagnoza zachowań przedsiębiorczych i ich kształtowanie.

Klasa I Poznaje siebie – ćwiczenia integrujące grupę, rozwijające samowiedzę i świadomość własnego potencjału, kształtujące umiejętności społeczne. -Jaki jestem -Moje zainteresowania -Moje zdolności -Mój charakter -Mój stan zdrowia -Moje osiągnięcia w nauce

Klasa II Poznaję świat zawodów- ćwiczenia pomagające w wyborze szkoły i zawodu, badające predyspozycje zawodowe, przygotowujące do poszukiwania pracy. -Charakterystyki zawodów -Zawody przyszłości -Rynek pracy -Moje skłonności zawodowe -Moja kariera

Klasa III Wybór szkoły – ćwiczenia pomagające w formułowaniu celów i podejmowaniu decyzji. -Źródła informacji o ofercie edukacyjnej -Charakterystyka poszczególnych typów szkół -Analiza programów kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych -Zasady obliczania punktów rekrutacyjnych -Harmonogram rekrutacji -Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół

Plan Działań Wspierających z zakresu doradztwa zawodowego (gimnazjum) dla ucznia potrzebującego wsparcia z zakresu doradztwa edukacyjno zawodowego : Cele ogólne PDW w zakresie doradztwa zawodowego: 1. Wsparcie ucznia w dokonaniu optymalnego wyboru zawodu, szkoły. 2. Dostarczenie rodzicom wiedzy, informacji o dziecku (umiejętności, mocne strony, zainteresowania) oraz zapoznanie z problematyką wyboru zawodu i szkoły. Cele szczegółowe: 1. Rozpoznanie zainteresowań, mocnych i słabych stron ucznia. 2. Dostarczanie informacji o przeciwwskazaniach zdrowotnych do wykonywania zawodów. 3. Dostarczanie informacji na temat szkół, charakterystyki zawodów. 4. Podniesienie samooceny ucznia. 5. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem w różnych sytuacjach życiowych. 6. Wzmacnianie poczucia własnej wartości i otwartości w pokonywaniu trudności edukacyjno-zawodowych. 7. Dostrzeżenie osobistego potencjału osobowościowego i wykorzystanie go w przyszłej karierze zawodowej. 8. Rozbudzenie ciekawości poznawania siebie w środowisku różnych zawodów i pracy.

Korzyści z realizacji orientacji i poradnictwa zawodowego w gimnazjum Orientacja zawodowa prowadzona w szkole powinna przygotować młodego człowieka, do wyboru zawodu i przyszłej szkoły. Przygotowanie do wyboru zawodu to przygotowanie do życia, do podejmowania samodzielnych decyzji. Podjęcie przez szkołę obowiązku orientacji i poradnictwa zawodowego oznacza skierowanie uwagi młodego człowieka już od szkoły podstawowej na sprawy życia społeczno- zawodowego.

T TERMINY REKRUTACJI d o klas pierwszych młodzieżowych szkół ponadgimnazjalnych d o 29 lutego 2012 r. – dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej podaje kandydatom do wiadomości kryteria oraz warunki przyjęć o d 14 maja do 25 czerwca 2012 r. do godz składanie podań - d o 11 czerwca 2012 r. - na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną może być przeprowadzony sprawdzian uzdolnień kierunkowych i ogłoszenie wyników dla kandydatów do oddziałów dwujęzycznych, klas wstępnych oddziałów dwujęzycznych oraz próby sprawności fizycznej dla kandydatów do szkół i oddziałów sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego; o d 29 czerwca do 2 lipca 2012 r. godz – kandydat dostarcza do wybranych szkół ponadgimnazjalnych potwierdzone kopie świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego; 5 lipca 2012 r. do godz – ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych do szkół ponadgimnazjalnych z podziałem na oddziały; d o 9 lipca 2012 r. do godz – termin potwierdzania przez kandydatów woli uczęszczania do wybranej szkoły poprzez dostarczenie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginału zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego; 1 0 lipca 2012 r. do godz – ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do szkoły i podanie informacji o wolnych miejscach; d o szkół dysponujących wolnymi miejscami kandydaci mogą być przyjmowani do dnia 31 sierpnia 2012 r., kiedy to nastąpi zakończenie rekrutacji do szkół wszystkich typów;

Zasady przyznawania punktów za oceny uzyskane w gimnazjum Zajęcia edukacyjne Punktacja szczegółowaPunktacja maksymalna Język polski dopuszczający – 0 punktów 19 punktów dostateczny – 9 punktów dobry – 13 punktów bardzo dobry –16 punktów celujący – 19 punktów j.w.

Zasady przyznawania punktów za osiągnięcia ucznia i wolontariat Świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem5 pkt Uzyskanie tytułu finalisty w wojewódzkim konkursie przedmiotowym organizowanym przez kuratora oświaty: - za jeden tytuł - 10 punktów - za dwa i więcej tytułów – dodatkowo 2 punkty Razem maksymalnie 12 pkt. Inne szczególne osiągnięcia - w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych (indywidualne lub zespołowe) lub konkursy inne, co najmniej na szczeblu powiatowym wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum. Kandydat może uzyskać maksymalnie 5 pkt. Uwaga: W przyznawaniu punktów za szczególne osiągnięcia ucznia- sportowe, artystyczne (indywidualne lub zespołowe) lub konkursy inne, co najmniej na szczeblu powiatowym wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum, przyjmuje się zasadę przyznawania punktów za jedno najwyżej punktowane osiągnięcie. 5 pkt. I miejsce lub tytuł laureata – 5 pkt. II miejsce lub tytuł finalisty – 4 pkt. III miejsce lub wyróżnienie - 3 pkt Stałe zaangażowanie w pracę społeczną w charakterze wolontariusza wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum 2 pkt.

Zasady przyznawania punktów za egzamin gimnazjalny Egzamin gimnazjalny 100 pkt. Przeliczanie na punkty wyników egzaminu gimnazjalnego: język polski – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent, historia i wiedza o społeczeństwie – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent, matematyka – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent, przedmioty przyrodnicze – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent, język obcy nowożytny – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent. (poziom podstawowy) maksymalnie 20 punktów

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa trzyletnie liceum ogólnokształ - cące czteroletnie technikum Szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie,

ZSZ – PRZEDMIOTY OGÓLNOKSZTAŁCĄCE język polski – 160 godzin, język obcy nowożytny – 130 godzin, historia – 60 godzin, wiedza o społeczeństwie – 30 godzin, podstawy przedsiębiorczości – 60 godzin, geografia – 30 godzin, biologia – 30 godzin, chemia – 30 godzin, fizyka – 30 godzin, matematyka – 130 godzin, informatyka – 30 godzin, wychowanie fizyczne – 290 godzin, edukacja dla bezpieczeństwa – 30 godzin,

LO– PRZEDMIOTY OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W ZAKRESIE PODSTAWOWYM język polski – 360 godzin, dwa języki obcy nowożytne – 450 godzin, wiedza o kulturze – 30 godzin, historia – 60 godzin, wiedza o społeczeństwie – 30 godzin, podstawy przedsiębiorczości – 60 godzin, geografia – 30 godzin, biologia – 30 godzin, chemia – 30 godzin, fizyka – 30 godzin, matematyka – 300 godzin, informatyka – 30 godzin, wychowanie fizyczne – 270 godzin, edukacja dla bezpieczeństwa – 30 godzin, PRZEDMIOTY W ZAKRESIE ROZSZERZONYM (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym):- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 240 godzin; - język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka – po 180 godzin, PRZEDMIOTY UZUPEŁNIAJĄCE: historia i społeczeństwo oraz przyroda - po 120 godzin; zajęcia artystyczne oraz ekonomia w praktyce - po 30 godzin,

TECHNIKUM– PRZEDMIOTY OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W ZAKRESIE PODSTAWOWYM język polski – 360 godzin, dwa języki obcy nowożytne – 450 godzin, wiedza o kulturze – 30 godzin, historia – 60 godzin, wiedza o społeczeństwie – 30 godzin, podstawy przedsiębiorczości – 60 godzin, geografia – 30 godzin, biologia – 30 godzin, chemia – 30 godzin, fizyka – 30 godzin, matematyka – 300 godzin, informatyka – 30 godzin, wychowanie fizyczne – 270 godzin, edukacja dla bezpieczeństwa – 30 godzin, przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym):- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 240 godzin; - język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka – po 180 godzin, przedmioty uzupełniające: historia i społeczeństwo oraz przyroda - po 120 godzin; ekonomia w praktyce oraz zajęcia artystyczne - po 30 godzin,

Zakres rozszerzony: historia i geografia, biologia, chemia lub fizyka, Zakres rozszerzony: historia i matematyka Przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce Przedmiot uzupełniający przyroda

KLASYFIKACJA ZAWODÓW Na wniosek ministrów właściwych dla zawodów, wprowadzono do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego nowe zawody (częściowo powstałe w wyniku grupowania i zintegrowania zawodów już istniejących lub zawodów wykreślonych). Są to następujące zawody: Technik żywienia i usług gastronomicznych – powstały z połączenia zawodów Technik organizacji usług gastronomicznych, Technik żywienia i gospodarstwa domowego i Kucharz (nauczany na poziomie technikum); Technik renowacji elementów architektury – powstały z połączenia zawodów Renowator zabytków architektury i Technik sztukatorstwa i kamieniarstwa artystycznego; Monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych – powstały z połączenia zawodów Monter instalacji i urządzeń sanitarnych i Monter sieci komunalnych; Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie – zawód powstały z połączenia zawodów: Malarz-tapeciarz, Posadzkarz, Technolog robót wykończeniowych w budownictwie, Stroiciel fortepianów i pianin – powstały na bazie zawodu Korektor i stroiciel instrumentów muzycznych; Technik budowy fortepianów i pianin – powstały na bazie zawodu Technik instrumentów muzycznych;

Asystent kierownika produkcji filmowej / telewizyjnej – powstały na bazie zawodu Technik organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej Technik realizacji nagrań i nagłośnień – powstały na bazie zawodu Asystent operatora dźwięku; Technik sterylizacji medycznej; Technik elektroniki i informatyki medycznej – powstały na bazie zawodu Technik elektroniki medycznej; Technik procesów drukowania – powstały na bazie zawodu Technik poligraf; Technik procesów introligatorskich – powstały na bazie zawodu Technik poligraf; Wiertacz – powstały na bazie zawodu Wiertacz odwiertów eksploatacyjnych i geofizycznych; Murarz-tynkarz – powstały na bazie zawodu Murarz; Wędliniarz – powstały na bazie zawodu Rzeźnik-wędliniarz.

Wykreślono następujące zawody: 1) Technik geofizyk; 2)Technik hydrolog; 3)Technik meteorolog; 4)Technik elektroniki medycznej; 5)Technik poligraf; 6)Technik urządzeń audiowizualnych; 7)Technik dźwięku; 8)Monter instalacji gazowych; 9)Technik informacji naukowej; 10)Technik żywienia i gospodarstwa domowego; 11)Technik organizacji usług gastronomicznych; 12)Kucharz małej gastronomii; 13)Korektor i stroiciel instrumentów muzycznych; 14)Technik instrumentów muzycznych; 15)Asystent operatora dźwięku; 16)Technik organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej 17)Murarz; 18)Renowator zabytków architektury; 19)Monter instalacji i urządzeń sanitarnych; 20)Monter sieci komunalnych; 21)Posadzkarz; 22)Technolog robót wykończeniowych w budownictwie; 23)Malarz-tapeciarz; 24)Monter-instalator urządzeń technicznych w budownictwie wiejskim; 25)Monter instrumentów muzycznych; 26)Rzeźnik-wędliniarz; 27)Wiertacz odwiertów eksploatacyjnych i geofizycznych; 28)Technik sztukatorstwa i kamieniarstwa artystycznego.

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie Będzie przeprowadzany dla każdej kwalifikacji odrębnie na podstawie wymagań ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach Do egzaminu przystąpią:  uczniowie szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe – w trakcie nauki  osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe  osoby dorosłe w trybie egzaminów eksternistycznych Zdanie egzaminu jest potwierdzeniem, że dana osoba posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności w zakresie danej kwalifikacji.. Dyplom potwierdzający kwalifikacje (w pełnym) zawodzie będzie wydawany osobom, które zdadzą egzaminy potwierdzające wszystkie kwalifikacje w danym zawodzie oraz będą miały odpowiedni dla zawodu poziom wykształcenia ogólnego.

Od … do technika budownictwa B 20 (K1) B 16 K1) ZAWÓD monter konstrukcji budowlanych B 20 (K1) - Montaż konstrukcji budowlanych ZAWÓD technik budownictwa B 18 (K1) ZAWÓD murarz- tynkarz B18 (K1) Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich ZAWÓD betoniarz- zbrojarz B 16 (K1) - Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich K2 - B.33. Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych K – 3 B.30. Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie dokumentacji przetargowej lub K 1 B 20 K 1B 18 lub K 1 - B 16 lub

MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA OKREŚLONEGO W KLASYFIKACJI ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO k3 k1 k2

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik budownictwa po potwierdzeniu kwalifikacji B.20. Montaż konstrukcji budowlanych albo B.18. Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich albo B.16. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich oraz B.33. Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych i B.30. Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie dokumentacji przetargowej może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik drogownictwa po potwierdzeniu dodatkowo B.2. Wykonywanie robót drogowych i B.32. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg i obiektów mostowych lub w zawodzie technik dróg i mostów kolejowych po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji B.14. Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i B.28. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych i B.29. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów mostowych.

Od … do technika mechanika

Od … do technika technologii żywności

Przewodnik po zawodach KOWEZIU ukaże się wkrótce

Część I – Od szkoły do zawodu Część II – Opisy zawodów O planowaniu kariery w trudnych słowach Ponowoczesność Globalizacja Społeczeństwo ryzyka Globalizacja Kolonizowanie przyszłości Oczekiwania pracodawców Kwalifikacje Prekariat (to stan braku pewności, stałości i stabilności, to chroniczna niemożliwość przewidzenia przyszłości i nieustanny lęk, że przyniesie ona tylko pogorszenie obecnej sytuacji.: Seryjni stażyści, pracownicy tymczasowi, młodzi bezrobotni) Stereotypy zawodowe Opisy zawodów Prezentacja grup zawodów Opisy zawodów w obrębie grup

Wprowadzenie nowego modelu kształcenia zawodowego opartego na elastycznych ścieżkach uczenia się powiązanie kształcenia zawodowego i ogólnego, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji kluczowych możliwość stopniowego nabywania kwalifikacji podczas nauki w szkole zastąpienie szkół zawodowych dla dorosłych systemem kursów zawodowych prowadzących do zdobycia kwalifikacji włączenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w system kształcenia ustawicznego – poprzez możliwość organizowania kwalifikacyjnych kursów zawodowych dla dorosłych umożliwienie absolwentom szkół zawodowych podnoszenia poziomu wiedzy ogólnej w ogólnokształcących szkołach średnich dla dorosłych oraz jednoczesnego nabywania kwalifikacji na kursach zawodowych

Projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przypadków, w jakich do publicznej i niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 15 albo 16 lat oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła gimnazjum może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (opóźnienie w cyklu kształcenia, ukończone gimnazjum) kwalifikacyjny kurs zawodowy – kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji;

KSZTAŁCENIE USTAWICZNE, DOROSŁYCH SZKOŁY DLA DOROSŁYCH FORMY POZASZKOLNE podsta -wowa gimna zjum LO police alna kwalifikacyjne kursy zawodowe kurs umiejętności zawodowych kurs kompetencji ogólnych turnus dokształcania młodocianych

61 Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie będzie przeprowadzany dla każdej kwalifikacji odrębnie na podstawie wymagań ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach Do egzaminu przystąpią:  uczniowie szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe – w trakcie nauki  osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe  osoby dorosłe w trybie egzaminów eksternistycznych Zdanie egzaminu jest potwierdzeniem, że dana osoba posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności w zakresie danej kwalifikacji. Dyplom potwierdzający kwalifikacje (w pełnym) zawodzie będzie wydawany osobom, które zdadzą egzaminy potwierdzające wszystkie kwalifikacje w danym zawodzie oraz będą miały odpowiedni dla zawodu poziom wykształcenia ogólnego.

62 POPRAWA JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO ORAZ ZWIĘKSZENIE JEGO ATRAKCYJNOŚCI Modyfikacja klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego dostępnych w systemie kształcenia zawodowego i ustawicznego Wdrożenie nowej obudowy programowej kształcenia zawodowego (nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach) Modernizacja systemu egzaminów zewnętrznych Wdrożenie nowego modelu kształcenia zawodowego opartego na elastycznych ścieżkach uczenia się – kwalifikacyjne kursy zawodowe Stworzenie możliwości lepszej współpracy między szkołami zawodowymi i przedsiębiorcami Promocja kształcenia zawodowego