PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 41 W ZABRZU NA LATA PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 41 W ZABRZU NA LATA
W skład Zespołu Szkół Specjalnych nr 41w Zabrzu wchodzi: Oddział Przedszkolny, Szkoła Podstawowa, Gimnazjum. Placówka nasza kształci uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu: umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dzieci i młodzież z autyzmem z terenu całego miasta Zabrze. Przed przystąpieniem do realizacji Programu Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, na terenie naszej placówki została przeprowadzona diagnoza wstępna w formie ankiety, która skierowana była do rodziców, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych szkoły oraz uczniów. Na jej podstawie zostały wyłonione najistotniejsze cele działań w zakresie promocji zdrowia.
wdrażanie właściwych nawyków żywieniowych zwiększenie aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży dbanie o higienę osobistą edukacja ekologiczna.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Szkolny Program Profilaktyki -Statut ZSS nr 41 w Zabrzu.
ZadanieMetodyEfekty/cele operacyjne - uczeń poznaje piramidę żywieniową (produkty wartościowe pod względem odżywczym) - poprawa sposobu żywienia, promowanie zdrowej żywności - praca z prezentacją multimedialną przedstawiającą kilka modeli piramid żywienia - wizyta w sklepie ze zdrową żywnością, rozmowa z pracownikami sklepu - wykorzystanie zasobów internetowych, wyszukiwanie informacji na temat zdrowej żywności - samodzielne przygotowywanie posiłków z produktami wartościowymi pod względem odżywczym - wycieczka (gospodarstwo rolne, ogródki działkowe) - pogadanka z kucharką szkolną, obserwacja jej pracy - spożywanie posiłków o określonych porach - uczeń zna pojęcie „piramida żywieniowa” - uczeń potrafi prawidłowo odczytać piramidę - uczeń zna produkty przedstawione na „piramidzie żywieniowej” oraz ich właściwości odżywcze - uczeń zna miejsca, w których można kupić zdrową żywność -uczeń potrafi korzystać z Internetu, w celu zdobycia informacji o zdrowej żywności
Wzrost świadomości uczniów w zakresie zdrowego odżywiania. Uczniowie chętnie będą spożywać zdrowe posiłki (warzywa, owoce, jogurty).
ZadanieMetodyEfekty/cele operacyjne - poprawa sprawności fizycznej uczniów poprzez udział w zajęciach rewalidacji ruchowej i rehabilitacji - organizacja wyjść, wycieczek, spacerów - udział uczniów w sekcji olimpiad specjalnych - prowadzenie zajęć na basenie - zajęcia rewalidacji ruchowej i rehabilitacji, prowadzone przez specjalistów -treningi prowadzone na terenie placówki oraz wyjazdy do kręgielni w CH „Plaza” w Rudzie Śląskiej - zajęcia na basenie - uczniowie uczestniczą w zajęciach specjalistycznych - uczeń wie jakie są zalety zajęć prowadzonych na świeżym powietrzu - uczeń potrafi prawidłowo wykonywać ćwiczenia fizyczne - uczeń wie jak prawidłowo rzucać kulą -uczeń potrafi wykonywać ćwiczenia w wodzie
Wzrost aktywności fizycznej uczniów. Uczniowie chętnie będą uczestniczyć w różnorodnych zajęciach sportowych.
ZadanieMetodyEfekty/cele operacyjne - uświadomienie konieczności dbania o higienę osobistą (mycie zębów po posiłkach, częste mycie rąk w ciągu dnia, higiena miejsc intymnych) - pogadanka z pielęgniarką szkolną - spotkanie ze stomatologiem - projekcja filmów dotyczących higieny jamy ustnej - fluoryzacja zębów (uczniowie szkoły podstawowej) -uczeń rozumie konieczność dbania o higienę osobistą - uczeń wie na czym polega praca stomatologa - uczeń potrafi szczotkować zęby
Wzrost świadomości uczniów w zakresie konieczności dbania o higienę osobistą.
ZadanieMetodyEfekty/cele operacyjne - kształtowanie postaw proekologicznych - rozwijanie wrażliwości i szacunku dla zwierząt - obchody Dnia Ziemi - udział w akcji Sprzątanie Świata -racjonalne gospodarowanie materiałami podczas zajęć - oszczędne gospodarowanie wodą - impreza o tematyce ekologicznej na terenie placówki - zbiórka żywności dla schroniska dla zwierząt „Psitulmnie” w Zabrzu - zajęcia dogoterapii - uczeń wie kiedy obchodzimy Dzień Ziemi - uczeń potrafi racjonalnie gospodarować materiałami - uczę wie dlaczego należy oszczędzać wodę - uczeń bierze udział w akcji Sprzątanie Świata - uczeń uczestniczy w imprezach o tematyce ekologicznej na terenie placówki - uczeń chętnie bierze udział w zajęciach dogoterapii
Wzrost świadomości uczniów w zakresie konieczności dbania o środowisko naturalne. Uwrażliwienie uczniów na los zwierząt.
Program Szkoły promującej zdrowie będzie poddany ewaluacji na zakończenie roku szkolnego poprzez : Diagnozę zamierzonych efektów uwzględnionych w planie działań
Ankiety skierowane do nauczycieli, rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły Obserwacja Wywiad, rozmowa Analiza dokumentacji szkolnej Raport z ewaluacji będzie przedstawiony Radzie Pedagogicznej oraz koordynatorowi Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie w Katowicach. Podczas realizacji programu wskazane jest prowadzenie przez nauczycieli obserwacji uczniów oraz gromadzenie materiałów, które zostały wykorzystane do realizacji treści zadań promujących zdrowy styl życia.
mgr GRAŻYNA KISIEL mgr MARLENA POKUSIŃSKA DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ