Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA 2007-2020 Aktualizacja na lata 2013-2020 Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Strategia rozwoju kraju do roku wizja Polski do roku 2020 sprawne państwo aktywne społeczeństwo konkurencyjna gospodarka.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
30 października 2012 r.. Cel nadrzędny i cele operacyjne Strategia Rozwoju Województwa Wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy na poziomie lokalnym.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Maciej Nowicki Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Zielona Góra, 4 maja 2011 r. Innowacje w krajowych dokumentach.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Województwa Podlaskiego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Europa 2020 Rozwój inteligentny Wiedza i innowacje Rozwój zrównoważony Efektywne wykorzystanie zasobów Gospodarka przyjazna środowisku Konkurencyjność Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu ZatrudnienieSpójność gospodarcza Spójność społecznaSpójność terytorialna Przyjęta przez KE w 2010 Priorytety i cele - realizowane przez fundusze 3 polityk unijnych, tj. Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej NOWA ŚREDNIOOKRESOWA STRATEGIA UE

NOWY SYSTEM KRAJOWYCH DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH

DSRK 2030 wskazuje na 3 kluczowe obszary : Konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki Równoważenia potencjału rozwojowego regionów Polski - odejście od modelu (PD) opartego o wielkie miasta Efektywności i sprawności państwa Przyjęta przez RM – 2013 r. DŁUGOOKRESOWA STRATEGIA ROZWOJU KRAJU 2030

OBSZARY STRATEGICZNE: Sprawne i efektywne państwo ( wyższa jakość funkcjonowania instytucji publicznych, aktywna rola kapitału społecznego) Konkurencyjna gospodarka (wzrost gospodarczy zapewniający Polsce % poziom PKB per capita UE w 2020 r., gospodarka oparta na wiedzy, nowoczesna infrastruktura, rozwój kapitału ludzkiego – wiodącymi atutami konkurencyjności) Spójność społeczna i terytorialna (większa spójność terytorialna, dostępność usług publicznych, szeroka skala szans rozwoju jednostki, mądra i efektywna integracja społeczna) Przyjęta przez RM – 2012 r. Strategia Rozwoju Kraju 2020 AKTYWNE SPOŁECZEŃSTWO, KONKURENCYJNA GOSPODARKA, SPRAWNE PAŃSTWO Cel główny – wzmocnienie gospodarczych, społecznych i instytucjonalnych potencjałów zapewniających szybszy i zrównoważony rozwój kraju oraz poprawę życia ludności

Przyjęta przez RM r. KRAJOWA STRATEGIA ROZWOJU REGIONALNEGO 2020 Regiony, miasta, obszary wiejskie CEL STRATEGICZNY POLITYKI REGIONALNEJ : efektywne wykorzystywanie specyficznych regionalnych oraz terytorialnych potencjałów rozwojowych dla osiągania celów rozwoju kraju – wzrostu, zatrudnienia i spójności w horyzoncie długookresowym CELE POLITYKI REGIONALNEJ DO 2020 R. : Konkurencyjność (wspomaganie wzrostu konkurencyjności regionu) Spójność (budowanie spójności terytorialnej i przeciwdziałanie marginalizacji) Sprawność (tworzenie warunków dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań)

Przyjęta przez RM – 2011 r. KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030  Cel strategiczny KPZK 2030 : Efektywne wykorzystanie przestrzeni kraju i jej terytorialnie zróżnicowanych potencjałów rozwojowych dla osiągnięcia ogólnych celów rozwojowych  CELE POLITYKI PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU: Podwyższenie konkurencyjności głównych ośrodków miejskich Poprawa spójności wewnętrznej i terytorialne równoważenie rozwoju kraju Poprawa dostępności terytorialnej kraju w różnych skalach przestrzennych Osiąganie i utrzymanie wysokiej jakości środowiska przyrodniczego i walorów krajobrazowych Polski Zwiększanie odporności struktury przestrzennej kraju na zagrożenia i utratę bezpieczeństwa energetycznego oraz wspieranie zdolności obronnych państwa Przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego

EFEKTY PROWADZONYCH PRAC 1.Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej województwa podkarpackiego 2.Założenia aktualizacji Strategii rozwoju województwa podkarpackiego na lata Strategia rozwoju województwa podkarpackiego na lata Aktualizacja na lata Prognoza oddziaływania na środowisko zaktualizowanej Strategii rozwoju województwa podkarpackiego na lata

I. WYJŚCIOWA ANALIZA STRATEGICZNA I.1. Ocena dotychczasowej realizacji Strategii I.2. Przesłanki aktualizacji Strategii I.3. Województwo podkarpackie w krajowych dokumentach strategicznych I.4. Analiza SWOT dla województwa podkarpackiego I.5. Wnioski z diagnozy i rekomendacje dla części kierunkowej Strategii II. TRENDY ROZWOJU DO 2020 r. II.1. Scenariusze rozwoju z uwzględnieniem dynamiki zmian kluczowych uwarunkowań i potencjałów II.2. Wizja rozwoju województwa podkarpackiego w 2020 r. III. UKŁAD CELÓW STRATEGICZNYCH IV. DZIEDZINY DZIAŁAŃ STRATEGICZNYCH, PRIORYTETY TEMATYCZNE, KIERUNKI DZIAŁAŃ 1. KONKURENCYJNA I INNOWACYJNA GOSPODARKA 2. KAPITAŁ LUDZKI I SPOŁECZNY 3. SIEĆ OSADNICZA 4. ŚRODOWISKO I ENERGETYKA V. SYSTEM REALIZACJI I RAMY FINANSOWE V.1. System realizacji (schematy: realizacji oraz monitorowania Strategii) V.2. Ramy finansowe VI. WNIOSKI Z OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PRIORYTETY TEMATYCZNE, KIERUNKI DZIAŁAŃ, OSI, WSKAŹNIKI UKŁAD MERYTORYCZNY PROJEKTU AKTUALIZOWANEJ STRATEGII 2020 Zgodnie z wymogami ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

KLUCZOWE KIERUNKI DZIAŁĄŃ STRATEGICZNYCH

SCHEMAT ZALEŻNOŚCI DZIEDZINY DZIAŁAŃ STRATEGICZNYCH DZIEDZINA DZIAŁAŃ STRATEGICZNYCH Cel strategiczny PRIORYTET TEMATYCZNY Cel priorytetu PRIORYTET TEMATYCZNY Cel priorytetu … KIERUNKI DZIAŁAŃ Wskaźniki Zakładane EFEKTY realizowanych działań TERYTORIALIZACJA polityki regionalnej (OSI)

TERYTORIALIZACJA DZIAŁAŃ: OBSZARY STRATEGICZNEJ INTERWENCJI 30 kierunków działań – OSI zidentyfikowane przestrzennie 34 kierunków działań – obszar całego województwa W dalszej kolejności przedstawiono przykładowe OSI wskazane dla kierunków działań mających odniesienie terytorialne

Priorytet 1.1. Przemysł Wzmacnianie istniejących i rozwijanie nowych innowacyjnych sektorów przemysłu OSI – w szczególności obszary koncentracji przedsiębiorstw z sektorów wysokiej szansy tj. innowacyjny przemysł w branżach: elektromaszynowej ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa, informatycznej, energetycznej (wraz z odnawialnymi źródłami energii), chemicznej oraz rolno-spożywczej Zakładane efekty realizowanych działań:  poprawa innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw z sektorów wysokiej szansy (mierzona wzrostem eksportu produktów tych branż),  zwiększenie dostępu do nowych technologii i know-how  wzrost udziału przemysłu w strukturze PKB województwa  wykreowanie mechanizmów wspierających społeczną odpowiedzialność biznesu,  rozwój międzynarodowych oraz krajowych powiązań kooperacyjnych przedsiębiorstw z regionu 1. KONKURENCYJNA I INNOWACYJNA GOSPODARKA

Priorytet 1.3. Turystyka Podniesienie konkurencyjności produktów turystycznych w wiodących formach turystyki przyjazdowej do województwa OSI – w szczególności obszar o rozwiniętej funkcji turystycznej (wyznaczony w oparciu o wskaźnik sumaryczny obejmujący: noclegi udzielone w obiektach zbiorowego zakwaterowania, zwiedzających atrakcje turystyczne, gęstość bazy noclegowej, liczebność gospodarstw agroturystycznych oraz ruch w ramach turystyki przygranicznej) oraz miejsca lokalizacji obiektów wpisanych na Listę Światowego dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Zakładane efekty realizowanych działań:  poprawa dostępności i ekspozycji turystycznej terenów, miejsc, obiektów oraz zbiorów  rozwój i poprawa stanu infrastruktury dla turystyki wypoczynkowej, uzdrowiskowej, krajoznawczej, aktywnej, przygranicznej i biznesowej  wyższa konkurencyjność produktów turystycznych regionu, jako efekt rozwoju doradztwa oraz dostępności instrumentów wsparcia finansowego  rozwój krajowej i zagranicznej promocji turystycznej województwa  rozwój istniejących i tworzenie nowych klastrów oraz innych form organizacyjnych w ramach współpracy i współdziałania podmiotów sektora turystycznego i około turystycznego

SYSTEM REALIZACJI SRW (podstawowe elementy systemu) Podmioty zaangażowane w działania objęte SRW (sektor publiczny, prywatny, społeczny, nauki, szkolnictwa wyższego, B+R ); Instrumenty wdrożeniowe (programy operacyjne, PFT, instrumenty prawno-administracyjne i planistyczne, instrumenty finansowe, promocyjne) ; Mechanizmy i podmioty koordynujące (samorząd województwa, KFT, wielopodmiotowe i wielopoziomowe zarządzanie); Monitoring i ewaluacja (ROT).

SYSTEM MONITORINGU I EWALUACJI Zakładane efekty (raporty) m. in. : sprawozdania z realizacji działań strategicznych, analizy i interpretacje trendów rozwojowych społeczno- gospodarczych, rekomendacje dotyczące zmian merytorycznych i metodologicznych dotyczących realizacji strategii, Wymiana myśli, poglądów i debata o polityce regionalnej w województwie prezentacje „dobrych praktyk” narzędzie informatyczne i strona internetowa monitorujpodkarpackie.pl

RAMY FINANSOWE STRATEGII W MLN EURO Dziedziny działań strategicznych Łączna kwota środków Udział poszczeg ólnych dziedzin w całości finansowa nia (w%) W tym Fundusze UE i środki współfinansujące projekty z funduszy UE przeznaczonych na realizację polityki spójności Środki na wsparcie rozwoju obszarów wiejskich Potencjał inwestycyjn y jednostek samorządu terytorialneg o województw a podkarpacki ego „mechanizm y norweskie” Fundusze UE Publiczne środki krajowe współfinansujące fundusze UE Środki prywatne współfinans ujące fundusze UE Niewykorzy stane środki na realizację polityki spójności na lata Europejsk i Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Publiczne środki krajowe współfina nsujące Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski Fundusz Rozwoju Regionalneg o Europejski Fundusz Społeczny Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne go Europej ski Fundusz Społecz ny Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka 1477,423,0516,070,091,070,031,9625,8310,654,8447,10,0 Kapitał ludzki i społeczny 1348,9321,086,17473,8515,2183,6234,683,435,96,3605,14,7 Sieć osadnicza 2376,6937,0776,940,0137,110,043,6486,5149,126,31156,50,6 Środowisko i energetyka 1220,4619,0436,370,077,000,024,3926,7225,539,8390,70,0 Razem 6423,48100,01815,55473,85320,3983,62134,67142,4721,1127,22599,45,3

Dziękuję za uwagę