Lokalny rynek pracy a migracje – problemy i możliwości rozwiązań Lublin, 14 listopada 2007 Współpraca lokalnego samorządu z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami przy rozwiązywaniu problemów lokalnego rynku pracy – możliwości i dotychczasowe doświadczenia dr Andrzej Juros, Katolicki Uniwersytet Lubelski
Rolniczy charakter województwa domaga się Odejścia od prostej aktywizacji bezrobotnych na rzecz wykorzystania potencjału produkcyjnego rolnictwa jest ono niskie - co powoduje że ze względu na wielkość PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca województwo to zajmuje ostatnią lokatę w kraju) Aktywizowania obszarów wiejskich Budowania partnerstw Rozwoju ekonomii społecznej
Relacje JIM – NSIS - KPD/Integracja a PSRPS - RPW
Zakładane efekty Programu współpracy Województwa Lubelskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność PP w roku 2005 Zintegrowanie działań władz publicznych, organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy na rzecz rozwiązywania ważnych problemów społecznych, Pobudzenie aktywności środowisk lokalnych i organizacji pozarządowych w opracowywaniu programów Województwa Lubelskiego i wdrażaniu ich do realizacji, Wzrost zaangażowania organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego w rozwiązywaniu problemów społecznych i gospodarczych województwa, Wzrost zainteresowania środowisk lokalnych możliwościami działania w organizacjach pozarządowych, Wzrost efektywności i skuteczności w pozyskiwaniu funduszy pomocowych Unii Europejskiej, Wykorzystanie możliwości i roli organizacji pozarządowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, Promowanie działalności Samorządu Województwa Lubelskiego w zakresie rozwiązywania problemów społecznych i gospodarczych województwa.
Współpracę znamionują Fasadowość (Program współpracy Województwa Lubelskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność PP w roku 2005 – projekt) paternalizm utylitaryzm słabość podejścia partnerskiego
Organizacje Lubelszczyzny inspirujące i realizują społeczne i kulturowe ożywienie wsi Gminne Centra Kultury i Promocji, Kluby Młodzieżowe 4H, Koła Gospodyń Wiejskich, Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego (Dział Rozwoju Obszarów Wiejskich), Ochotnicze Straże Pożarne, Stowarzyszenia, Towarzystwa Regionalne, Wiejskie Domy Kultury
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Lata 1989 – 1995: PHARE - Program Rozwoju Społeczno – Gospodarczego (SED) - Program Inicjatyw Lokalnych (PIL) Realizowany przez Biłgoraj
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Lata 1996 – 1998 z Umbrella Project z Sieć Demokratyczna Dem – Net (w ramach USAID)
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Lata 1999 – 2002 Model Partnerstwa Lokalnego - Departamentu Pracy USA (USDOL) Lubelszczyzna jako jedno z sześciu województw wdrażało model partnerstwa lokalnego, którego celem jest walka z bezrobociem. PHARE 2000 – realizowany przez IMC
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Okres od roku 2003 zPHARE – Spójność Społeczno – Gospodarcza (SGG) - Program PHARE 2000 Rozwój Zasobów Ludzkich (RZL)
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Lata 1989 – 1995: PHARE - Program Rozwoju Społeczno – Gospodarczego (SED) - Program Inicjatyw Lokalnych (PIL) Biłgoraj (we wstępnej fazie Lubartów) Lubelski Ośrodek Samopomocy
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Lata 1996 – 1998 Umbrella Project (Łęczna) – realizacja LOS Sieć Demokratyczna Dem – Net (w ramach USAID) – realizacja LOS
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Lata 1999 – 2002 Model Partnerstwa Lokalnego - Departamentu Pracy USA (USDOL) Amerykański program zwalczania bezrobocia w modelu partnerstwa lokalnego był wdrażany w 15 na 24 powiaty Lubelszczyzny PHARE 2000 (ISPA, SAPARD) Realizowany w 20 powiatach (IMC – współpraca LOS)
Historia programów partnerskich na Lubelszczyźnie Okres od roku 2003 PHARE – Spójność Społeczno – Gospodarcza (SGG) - Program PHARE 2000 Rozwój Zasobów Ludzkich (RZL)
Współpraca Programy istotne z punktu widzenia potencjalnych korzyści województwa lubelskiego INTERREG III LEADER EQUAL KULTURA
Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW) Banku Światowego
Cele i Kategorie oceny Partnerstw na Rzecz Zatrudnienia (PHARE 2000) I.Przedsiębiorczość społeczna II.Kapitał społeczny III.Zarządzanie i zasoby
I. Przedsiębiorczość społeczna Otwartość na nowe idee i innowacje, umiejętność rozważenia pomysłów i dyskusji nad nimi Dążenie do wdrażania nowych pomysłów, chęć uruchamiania nowych działań, projektów Szerokie spojrzenie na zewnętrzne uwarunkowania, umiejętność wymiany doświadczeń z innymi podmiotami w regionie i poza
I. Przedsiębiorczość społeczna Umiejętność formułowania wizji, planowanie i przewidywanie przyszłych scenariuszy wydarzeń Elastyczność wobec zmian, umiejętność wykorzystywania szans, stwarzanych przez zmieniające się okoliczności Zdolność i chęć akceptacji ryzyka wynikającego z wdrażania nowych pomysłów Tolerancja wobec ewentualnych niepowodzeń
II. Kapitał społeczny Etos współpracy między sektorami i instytucjami, istniejąca historia współpracy Wysoki stopień zaufania pomiędzy instytucjami Akceptacja współodpowiedzialności przez partnerów, nieobciążanie winą za niepowodzenia
II. Kapitał społeczny Poczucie dumy z instytucji lokalnych i powiązanych z nimi partnerów Silne poczucie związków ze środowiskiem lokalnym, utożsamianie się z lokalną społecznością Poczucie wspólnej odpowiedzialności za istniejące problemy i znajdywanie rozwiązań Potrzeba włączenia do wspólnoty wszystkich jej mieszkańców, brak akceptacji dla wykluczenia społecznego i marginalizacji
III. Zarządzanie i zasoby Znajomość liderów lokalnych w sektorze publicznym oraz innych sektorach Szacunek wobec lokalnych instytucji oraz liderów lokalnych Włączenie liderów lokalnych do rozwiązywania problemów adekwatnych do ich pozycji
III. Zarządzanie i zasoby Efektywnie funkcjonujące struktury władzy samorządowej Wysoki poziom umiejętności i kompetencji pracowników instytucji lokalnych Wysoki poziom przejrzystości i czytelności dostarczania usług i realizacji projektów, dobre kontakty pomiędzy instytucjami i społecznością Dobre zarządzanie zasobami ludzkimi w instytucjach lokalnych – zaangażowanie i zmotywowanie pracowników i pracodawców
Ekonomia społeczna i przedsiebiorczość społeczna
Konferencja brytyjsko-polska z udziałem partnerów z państw Europy Wschodniej Trzeci Sektor – budowa pomostów w Europie. Lublin, marca 2005 roku
CEI:Co-operation on the development of the Social Economy Lublin, 17 – 18 listopada 2005 CEI: Forum Współpracy na rzecz rozwoju Ekonomii Społecznej
PUBLIKACJE ISP 1) Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna red. M. Rymsza, T. Kaźmierczak 2) Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko red T. Kaźmierczak
4 PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNE: Biłgorajskie Przedsiębiorstwo Społeczne Sp. z o.o. w Biłgoraju Przedsiębiorstwo Społeczne przy Stowarzyszeniu Emaus w Krężnicy Jarej (powiat lubelski) Nasutowskie Przedsiębiorstwo Społeczne Sp. z o.o. (Nasutów, powiat lubelski) Spółdzielnia Socjalna PERON 3 w Motyczu Leśnym przy Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo (powiat lubelski)
ANIMATORZY LOKALNI zWeronika Pylak - animator w Krężnicy Jarej w powiecie lubelskim zRozalia Zając - animator w Korytkowie w powiecie biłgorajskim zMarek Śliwiński - animator w Prostkach i Golubiach w powiecie ełckim zDominik Skrzypkowski - animator w Kamionce w powiecie nidzickim
LEADER+ - Lokalne Grupy Działania