1 Możliwości Banków Spółdzielczych w pozyskiwaniu środków unijnych na potrzeby własne Dr Jerzy Małkowski Związek Banków Polskich Falenty, 9 października.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pozyskiwanie dotacji unijnych na systemy ERP
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
innowacyjna wielkopolska
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Narodowa Strategia Spójności
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Fundusze UE jako instrumenty prowadzenia wspólnej polityki
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i wynikające z.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Paczków dnia r..
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

1 Możliwości Banków Spółdzielczych w pozyskiwaniu środków unijnych na potrzeby własne Dr Jerzy Małkowski Związek Banków Polskich Falenty, 9 października 2008 r. ROLA BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH W PROCESIE ABSORPCJI ŚRODKÓW UNIJNYCH

2 Perspektywa finansowa lat 2007 – 2013 jako kolejny etap realizacji polityki spójności (polityki strukturalnej) Unii Europejskiej Polityka strukturalna Unii Europejskiej była wynikiem dążenia do zmniejszenia głębokich, szkodliwych dysproporcji w rozwoju społecznym i gospodarczym, występujących pomiędzy krajami członkowskimi UE oraz w ich obrębie – pomiędzy poszczególnymi regionami, a także podmiotami. Najostrzejsze sprzeczności występują z reguły pomiędzy: - biednymi i bogatymi, - rolnikami i pracującymi w innych działach gospodarki, - mieszkającymi w regionach zacofanych i rozwiniętych, - pracującymi na lądzie i na morzu. Polityka strukturalna miała istotne znaczenie od początku integracji europejskiej. Jej rola jednak silnie wzrastała w wyniku rozszerzenia się Unii o nowe kraje członkowskie i w miarę pojawienia się nowych sprzeczności. W ramach obecnego okresu programowania na lata 2007 – 2013 zamiast polityki strukturalnej, stosowana jest nazwa polityka spójności.

3 Realizacja unijnej polityki strukturalnej, a obecnie polityki spójności jest dokonywana przede wszystkim za pomocą instrumentów finansowych, jakimi były i nadal są fundusze strukturalne: Europejski Fundusz Społeczny ESF (European Social Fund) 1960 r. Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych EAGGF (European Agricultural Guidance and Guarantee Fund) 1963 r. (obecnie zastapił go Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, który jest instrumentem Wspólnej Polityki Rolnej) Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ERDF (European Regional Development Fund) 1975 r. Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa FIFG (Financial Instrument for Fisheries Guidance) 1994 r. (obecnie zastąpił go Europejski Fundusz Rybołówstwa). Ponadto politykę tę w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej i ekologicznej wspiera Fundusz Spójności (Cohesion Fund) 1993 r.

4 Miejsce i rola sektora bankowego w dokumentach dotyczących realizacji w Polsce polityki spójności Unii Europejskiej w latach 2007 – 2013 Obserwujemy od lat paradoksalną sytuacją, w której mimo finansowego charakteru unijnej polityki spójności, w praktyce pomija się miejsce oraz rolę sektora bankowego w tym obszarze. Z tym zaskakującym zjawiskiem spotkaliśmy się już w okresie przedakcesyjnym (Program SAPARD), a potem w perspektywie finansowej lat 2004–2006. W obecnym okresie programowania na lata 2007 – 2013, wszystkie podstawowe dokumenty dotyczące realizacji w Polce polityki spójności, a więc zarówno Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności), jak też wynikające z nich programy operacyjne, a więc: Innowacyjna Gospodarka, Infrastruktura i Środowisko, Kapitał Ludzki, Rozwój Polski Wschodniej, a także 16 Regionalnych Programów Operacyjnych, prawie wcale nie uwzględniają działania instytucji finansowych, w tym zwłaszcza banków (lecz także i firm leasingowych).

5 Podstawowe znaczenie instrumentów finansowych we wdrażaniu polityki strukturalnej Unii Europejskiej sprawia, że instytucje finansowe, w tym zwłaszcza banki, mimo wskazanych tu tendencji do ich pomijania, odgrywają jednak istotną rolę w realizacji tej polityki. Położenie głównego akcentu w dokumentach UE na zagadnienia środków publicznych powoduje, że sprawy gromadzenia oraz wykorzystywania środków prywatnych pozostają poza obszarem głównego zainteresowania instytucji zarządzających i wdrażających. W tej sytuacji jedynie instytucje finansowe, a więc banki oraz firmy leasingowe są w stanie aktywnie przyczyniać się do rozwiązywania problemów w tym zakresie, przez umożliwianie potencjalnym beneficjentom programów operacyjnych na uzupełnianie środków własnych do poziomu, który pozwoli na dokonanie prefinansowania podejmowanych przedsięwzięć. Banki jako istotny element systemu instytucjonalnego absorpcji środków strukturalnych UE

6 Biorąc pod uwagę charakter i zakres działania banków w procesie absorpcji środków unijnych, należałoby je traktować jako instytucje otoczenia biznesu (lub instytucje wspierające przedsiębiorstwa). Jednak we wskazanych poprzednio dokumentach programowych, do grona instytucji otoczenia biznesu zalicza się tylko różnorodne (zarówno regionalne, jak i lokalne) fundusze pożyczkowe, poręczeniowe oraz gwarancyjne, a nawet osoby fizyczne z zakresu tzw. aniołów biznesu. Sektor bankowy, mimo iż jego liczne działania na rzecz wsparcia przedsiębiorstw w zakresie zwiększenia możliwości absorpcji środków unijnych ma wielokrotnie szerszy zakres, niż posiadają wymienione tu instytucje otoczenia biznesu, jest w tym przypadku również całkowicie pomijany. W istniejącej sytuacji jedyna możliwość dla przedstawicieli sektora bankowego, w tym przede wszystkim dla banków spółdzielczych, by mogły one ubiegać się o uzyskanie wsparcia za pomocą środków unijnych dla podejmowanych przez siebie przedsięwzięć, jest związana z występowaniem przez nie jako przedsiębiorców.

7 Podstawy prawne do tego, by banki mogły występować jako przedsiębiorcy, daje nam Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. Ustaw nr 173 z 2004 r., poz. 1807) zgodnie z którą: Art. 2. Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, (…), a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Art Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. W związku z tym, banki spółdzielcze mogą występować z wnioskami w ramach tych wszystkich programów operacyjnych, w których przewidziane jest wsparcie dla projektów, których charakter mieści się w zakresie funkcjonowania bankowości. Przy składaniu wniosków należy brać pod uwagę jest fakt, że wsparcie unijne w większości przypadków przeznaczone jest dla przedsiębiorstw małych i średnich, w związku z czym banki występujący jako wnioskodawcy, muszą spełniać kryteria dotyczące MSP (wielkość zatrudnienia, wartość aktywów, wysokość obrotów).

8 Kompleksowa oferta banków spółdzielczych dotycząca projektów wspieranych środkami unijnymi, zawiera produkty i usługi: 1) informowanie klientów oraz potencjalnych klientów, 2) prowadzenie doradztwa dla klientów, 3) zakładanie i prowadzenie rachunków, 4) wystawianie promes kredytowych, 5) udzielanie kredytów (głównie inwestycyjnych), 6) udzielanie gwarancji. Ponadto oferta banków spółdzielczych może być wzbogacona także i o inne produkty finansowe, takie jak np. leasing, produkty ubezpieczeniowe (bancassurance). Występując z wnioskami o wsparcie środkami unijnymi banku, dotyczące określonego zakresu jego funkcjonowania, konieczne jest wyszukanie zarówno odpowiedniego programu operacyjnego, jak też w jego ramach właściwego działania lub poddziałania.

9 Przykładowe możliwości wsparcia banków jako wnioskodawców, mogą dotyczyć wykorzystania następujących działań w ramach programów operacyjnych: W zakresie szkolenia - PO Kapitał ludzki: W układzie ponadregionalnym: Poddziałanie Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach: - ponadregionalne projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców (lub przedsiębiorców) przygotowane w oparciu indywidualne strategie rozwoju firm; - ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych oraz specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw, W układzie regionalnym: Poddziałanie Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. W zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego (wzmacnianie potencjału informatycznego) – PO Innowacyjna gospodarka: Działanie 8.2. Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B (wdrażanie ICT w przedsiębiorstwach i tworzenie usług elektronicznych dla przedsiębiorstw).

10 Oprócz składania przez banki wniosków odnoszących się do wybranych działań programów operacyjnych o zasięgu ogólnopolskim, istnieje również możliwość ubiegania się o wsparcie w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO), właściwych dla poszczególnych województw. Analiza dokumentów przedstawiających uszczegółowienia priorytetów (lub osi priorytetowych) poszczególnych RPO, pozwala na wyszukanie odpowiednich działań i poddziałań, w ramach których banki (występujące jako małe lub średnie przedsiębiorstwa), mogą ubiegać się o uzyskanie wsparcia na przedsięwzięcia podejmowane w zakresie: - rozwoju technologii informacyjnych i komunikacyjnych w przedsiębiorstwach, - usług doradczych, związanych z rozwojem przedsiębiorstwa w oparciu o nowe technologie i rozwiązania innowacyjne, - inwestycji o charakterze innowacyjnym (produktowym i procesowym).

11 Dziękuję Państwu za uwagę Tel.: (22)